Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39:n kolina/helinä hitaissa nopeuksissa kuopissa ja nimismiehenkiharassa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • öpel
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2010
    • 253
    • ??????

    E39:n kolina/helinä hitaissa nopeuksissa kuopissa ja nimismiehenkiharassa

    Tästä on täällä vaikka kuinka paljon keskustelua, mutta kaiken uhallakin pistän oman vikakuvaukseni tänne kun en halua vaihtaa kaikkea turhan takia. Olen lukenut varmaan kaikki ketjut läpi ja näemmä lista potentiaalisista kolinan lähteistä on pitkä ja kallis. Potilas on 523i vm. 1999 ajettu noin 180tkm (varma).

    Eli "kovaa" ajettaessa auto tuntuu toimivan kaikin puolin hyvin, kulkee suoraan ja ohjautuu tarkasti, ei täristä jarruttaessa tai mitenkään puolla, suurempien kuoppien tai heittojen kuten hidastetöyssyjen yli ajaminen ei aiheuta kerrassaan mitään ylimääräisiä ääniä. Jousitus niiaa reilusti heitoissa, mutta mitään ei kuulu sisälle.

    Mutta ajettaessa hitaasti ns. parkkipaikkanopeutta erityisesti näiden jäätyneiden röpelöiden nimismiehenkiharoiden yli saa aikaiseksi edestä, ehkä vasemmalta, kuuluvan kolinan. Vaikea sitä ääntä on kuvailla sanallisesti, se ei kuulosta kovin voimakkaalle ja jää täydellisesti radion peittoon, mutta tietenkin harjaantunut korva sen kuulee, ja ymmärrätte varmaan miten se häiritsee.

    "Kolinaa" voisi kuvailla resonanssi pärinäksi tai helinäksi. Kun nimismiehenkiharan yli ajaa vauhdilla, niin mitään ei tapahdu, mutta ryömintänopeudella löytyy se resonanssitaajuus ja sellainen kumea helinä kantautuu keulilta. Aivan kuin jokin iso painava kappale olisi irti ja pääsisi heiluman auton runkoa vasten. Se ei kuitenkaan kuulosta terävältä tai voimakkaan metalliselta paukkeelta. Ääni ei kuulu ulos asti, vaan ainoastaan auton sisälle.

    Sellainen tuntuma jäi, että jarrutettaessa kolinaa ei kuulu (ainakaan yhtä voimakkaasti). Tämä on tietenkin hieman vaikea testata, kun vauhti on niin hidas että auto pysähtyy kevyelläkin jarruttamisella nopeasti.

    Olen nostanut auton ylös useamman kerran ja yrittänyt paikallistaa välyksiä, mutta en ole löytänyt. Sen mitä käsivoimin olen ravistellut tukivarsia ja rengasta, niin mitään löysää ei tunnu missään. Iskarin yläpää on kiinni ja kiristetty. Moottoritilassa ei mikään tunnu löysältä.

    Tuo havainto, että jarruttaminen poistaisi kolinan viittaisi että vika voi olla jarruissa, jarrutehostimessa?, pyöränlaakereissa tai tietenkin pyöräntuennassa, joka jarrutettaessa tiukentuu pituussuunnassa auton hidastaessa vauhtia (eli reaktiotangot?).

    Jarrut juuri herkistin joka nurkkaan ja hyviltä vaikuttaa. Ainoa joka vähän arveluttaa on pieni väljä raidetangossa. Nostin keulan ylös niin rengasta heilutellessa tuntui aivan pieni välys raidetangon suuntaisessa liikkeessä. Mitään en kuitenkaan tuntenut raidetangon uloimmissa pallonivelissä enkä sisemmissä kumin alta tunnusteltaessa. Voiko väljä olla raidetangossa itsessään? Rattia käännettäessä ei tunnu mitään välystä, vaan renkaat kääntyvät pienimmästäkin liikkeestä.
    BMW 523i E39 MY1999
  • peto2
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2007
    • 8270
    • Järvikylä (Nakkila)

    #2
    Originally posted by öpel View Post
    Tästä on täällä vaikka kuinka paljon keskustelua, mutta kaiken uhallakin pistän oman vikakuvaukseni tänne kun en halua vaihtaa kaikkea turhan takia. Olen lukenut varmaan kaikki ketjut läpi ja näemmä lista potentiaalisista kolinan lähteistä on pitkä ja kallis. Potilas on 523i vm. 1999 ajettu noin 180tkm (varma).

    Eli "kovaa" ajettaessa auto tuntuu toimivan kaikin puolin hyvin, kulkee suoraan ja ohjautuu tarkasti, ei täristä jarruttaessa tai mitenkään puolla, suurempien kuoppien tai heittojen kuten hidastetöyssyjen yli ajaminen ei aiheuta kerrassaan mitään ylimääräisiä ääniä. Jousitus niiaa reilusti heitoissa, mutta mitään ei kuulu sisälle.

    Mutta ajettaessa hitaasti ns. parkkipaikkanopeutta erityisesti näiden jäätyneiden röpelöiden nimismiehenkiharoiden yli saa aikaiseksi edestä, ehkä vasemmalta, kuuluvan kolinan. Vaikea sitä ääntä on kuvailla sanallisesti, se ei kuulosta kovin voimakkaalle ja jää täydellisesti radion peittoon, mutta tietenkin harjaantunut korva sen kuulee, ja ymmärrätte varmaan miten se häiritsee.

    "Kolinaa" voisi kuvailla resonanssi pärinäksi tai helinäksi. Kun nimismiehenkiharan yli ajaa vauhdilla, niin mitään ei tapahdu, mutta ryömintänopeudella löytyy se resonanssitaajuus ja sellainen kumea helinä kantautuu keulilta. Aivan kuin jokin iso painava kappale olisi irti ja pääsisi heiluman auton runkoa vasten. Se ei kuitenkaan kuulosta terävältä tai voimakkaan metalliselta paukkeelta. Ääni ei kuulu ulos asti, vaan ainoastaan auton sisälle.

    Sellainen tuntuma jäi, että jarrutettaessa kolinaa ei kuulu (ainakaan yhtä voimakkaasti). Tämä on tietenkin hieman vaikea testata, kun vauhti on niin hidas että auto pysähtyy kevyelläkin jarruttamisella nopeasti.

    Olen nostanut auton ylös useamman kerran ja yrittänyt paikallistaa välyksiä, mutta en ole löytänyt. Sen mitä käsivoimin olen ravistellut tukivarsia ja rengasta, niin mitään löysää ei tunnu missään. Iskarin yläpää on kiinni ja kiristetty. Moottoritilassa ei mikään tunnu löysältä.

    Tuo havainto, että jarruttaminen poistaisi kolinan viittaisi että vika voi olla jarruissa, jarrutehostimessa?, pyöränlaakereissa tai tietenkin pyöräntuennassa, joka jarrutettaessa tiukentuu pituussuunnassa auton hidastaessa vauhtia (eli reaktiotangot?).

    Jarrut juuri herkistin joka nurkkaan ja hyviltä vaikuttaa. Ainoa joka vähän arveluttaa on pieni väljä raidetangossa. Nostin keulan ylös niin rengasta heilutellessa tuntui aivan pieni välys raidetangon suuntaisessa liikkeessä. Mitään en kuitenkaan tuntenut raidetangon uloimmissa pallonivelissä enkä sisemmissä kumin alta tunnusteltaessa. Voiko väljä olla raidetangossa itsessään? Rattia käännettäessä ei tunnu mitään välystä, vaan renkaat kääntyvät pienimmästäkin liikkeestä.
    jos kilometrit todella pitää paikkansa niin tukivarsijumppakierros on pian alkamassa.. sigun 39:ssä alkoi juuri etupään klopinalla kuvailemissasi tilanteissa ja juurikin vajaa 200tkm kohdilla.. homma on nyt siinä vaiheessa että eteen on vaihdettu kaikki varret, taakse pari vartta ja pyöränlaakerit ja alapallonivelet (narinahelat) odottaa asennusta.. mittarissa nyt jotain 220tkm.. että mieti kuinka monta kertaa haluat nostaa auton pukeille lähitulevaisuudessa.. suosittelen että kaikki kerralla.
    F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
    ex:
    E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
    Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
    Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
    Nakkaa privaa jos tarvetta.

    Comment

    • creative 22
      Bimmer Fanatic
      • Jul 2005
      • 560
      • Alavus

      #3
      Eiköhän se välys sieltä vaan vielä löydy kun tarkemmin tutkit..ainakaan reaktiotangon pallonivelen välys ei muistaakseni ihan käsivoimilla heilutellen paljastunut vaan tarvi vähän voimallisempaa vääntelyä, eihän ne aina näitä konttorillakaan huomaa vaikka retuuttavat kuinka.Jos tuolla km-määrällä ei ole vielä mitään vaihdettu, on sekin jo ihme.Oman E39:n taulussa on 343tkm ja kaikki on jo ainakin kertaalleen vaihdettu..
      Last edited by creative 22; 14-12-2011, 23:36.
      Ex: -90 520i, -97 520i, -00 525ia, -01 520ia, -04 530Da, -01 525i Touring

      Vikakoodienlukua ja perustason koodausta -96-08 bemareista.Alavus ja lähialueet, privalla tavoittaa.

      BMW Freude Am Fahren

      Comment

      • E.K.
        Bimmer Fanatic
        • Nov 2010
        • 494
        • Helsinki

        #4
        Omassa katiskassa renkaan potkaiseminen taaksepäin -rengas heilahti huomattavasti(auton ollessa maassa ).

        Comment

        • JermuS
          BTCF Member
          • Jul 2008
          • 4214
          • Kaustinen

          #5
          Voisko olla niinkin yksinkertanen vika, et pakoputken lämpösuoja olis irti? :think itellä 530d:ssä oli yks mutteri päässyt aukeemaan ja tippumaan ja aiheutti juurikin tuollasta pientä helinää...
          -f11 530d xDrive -12 Spacegrau
          -e36 320i cabrio -97 Madeiraviolett metallic Individual
          -Volvo S60 2.4i -04
          -LMC Munsterland LUX 495 -98

          https://www.instagram.com/jermus_h/

          Pohjanmaa - Connection

          Kaustinen connection

          Comment

          • Petri.Kekkonen
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2006
            • 7456
            • Oulu

            #6
            Originally posted by öpel View Post
            Mutta ajettaessa hitaasti ns. parkkipaikkanopeutta erityisesti näiden jäätyneiden röpelöiden nimismiehenkiharoiden yli saa aikaiseksi edestä, ehkä vasemmalta, kuuluvan kolinan.
            Mulla on ollut vastaavia myös ja tietyistä kolinoista kyllä pääsee eroon kun vaihtaa noi reaktiatangot puslineen, eikä varmaan kallistuksen vakaajan koiranluiden vaihtokaan haittaa.

            Näistä vaihdoista riippumatta mulla on juuri samoissa tilanteissa kuuluva pieni kolina joka kuuluu parhaiten kun lämpötila on nollan tienoilla ja se kuulostaa siltä kuin joku irti oleva kaapeli tms. kevyehkö muovinen osa naputtais peltiin jossain, ehkä sisällä kojelaudan takana. Tuota en ole jaksanut etsiä, mutta on ollut jo vuosia ärsyttävä piirre autossa.
            E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
            E39 523i M Sport '00, Titansilber

            Comment

            • Antsah
              Bimmer Enthusiast
              • Mar 2009
              • 1776
              • Oulu

              #7
              Olethan tarkistanut, että ne jarrupalojen asennusraudat on jäykät? Itsellä teki vähän vastaavaa E46 takapäästä ja ne raudat oli "löystyneet" eli päästivät satulan carrierin/palat helisemään. Väänsin niitä hieman niin loppui äänet.

              Comment

              • bimiä
                Newbiemmer
                • Dec 2011
                • 1
                • Ylivieska

                #8
                Hammastanko on putkessa ja sinne on syntynyt välystä. Ajelen jo toisella E39:llä tuon kolinan kanssa. Ääni on samanlainen kuin epätasaisen pohjan omaava maljakko päästää kun potkaiset pöytää. Ääni syntyy nimenomaan kuskin puolella ja nousee hyttiin pitkin ohjauksen rakenteita suoraan kuskin syliin. Ainoa ongelma viasta on tuo ääni. Se ei sinänsä aiheuta välystä ohjaukseen eikä mitään muutakaan haittaa esim. katsastuksessa. Uuden hammastangon hinta lienee puolentoista - kahden tonnin luokkaa + ilmeisen iso työ. Unohda koko asia ja anna kolista. Niin teen itse ja nautin mukavista kilometreista, neljäs vuosi menossa eikä tuo "ominaisuus" ole todellakaan haitannut.
                Last edited by bimiä; 15-12-2011, 14:53.

                Comment

                • Marko.K
                  BTCF Member
                  • Jul 2006
                  • 1193
                  • Helsinki

                  #9
                  Kun ei tarkkaan tiedä miltä ääni kuulostaa nii ei voi tietenkään varmasti sanoa, mutta mulla ainakin e39:sissä kolisi nimismiehenkiharassa, mutta jarruttaessa tuota ääntä ei kuulunut, ei se mielestäni minkäänlaista helinää ollut, mutta vasta 6kk vanha meylen reaktiotangon alapallo oli täysin väljä, liekkö sit ollut maanantai kappale
                  F11 535d -11 367hv/728nm
                  E39 M5 -99 Alpine White II
                  E65 730da -02
                  E60 530da -03
                  E39 530da -03 240hv/600nm
                  E39 530da M-sport -99 239hv/529nm
                  E38 740iaL -95
                  E39 530d -99 245hv/528nm

                  Comment

                  • Samppae39
                    Bimmer Enthusiast
                    • Feb 2009
                    • 1652
                    • Vähäkyrö

                    #10
                    Mulla teki hammastanko noin. Jarruttaessa ei kuulunu, mutta hiljaa ajaessa juuri nimismiehenkiharoissa. Kunnostettu hammastanko saksasta n.400€ ja vaihtotyö on parin tunnin homma, jos tietää mitä tekee. Nosturin se melkeen tarvii, mutta miksei pukkien päälläkin keula ilmassa. Dieselissä ainakin suht helppo homma.

                    Nimim. Kaksi kertaa omaan vaihtanut, en tosin kunnostettua

                    Comment

                    • Malax
                      Bimmer Rookie
                      • Jun 2011
                      • 118
                      • Lappeenranta

                      #11
                      Muutamasta lähtenyt helinät pois kaivamalla sepelit pois etujarrukilven takaa pyörännavan juuresta! Sinne pääsee pesiytymään kiviä, jotka helisee kilpeä vasten ja kuuluu juurikin pienessä nopeudessa ja jopa rengasta potkimalla..
                      superb Combi 2,0 TDI Ambition Business

                      Comment

                      • Enliz
                        BTCF Member
                        • Jan 2005
                        • 1503
                        • Espoo

                        #12
                        Oma epäillys, olisi seuraava:

                        Pyörän navan suojakilpi irti / irtoamassa. Omassa e39:ssä vastaavat oireet, mukulakivet ainakin lisäsi sen herkkyyttä. Lopuksi irtosi kokonaan.. :think Ja vielä kuskin puolen..

                        Ja samalla vaihdoin reaktiotangon, jonka hela oli aivan loppu. Ääni juuri katosi jarruttaessa.
                        Last edited by Enliz; 15-12-2011, 18:53.
                        now: Mercedes Benz 350e AMG
                        ex: f30 320i M-Sport
                        ex: e46 320i M-Sport II
                        ex: e46 330Ci Cabriolet M-Sport II
                        ex: e36 316i Compact
                        ex: e39 530i M-Sport
                        ex: e46 320Cd M-Sport II

                        Comment

                        • tmth
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jun 2004
                          • 2194
                          • Kangasala

                          #13
                          Originally posted by Malax View Post
                          Muutamasta lähtenyt helinät pois kaivamalla sepelit pois etujarrukilven takaa pyörännavan juuresta! Sinne pääsee pesiytymään kiviä, jotka helisee kilpeä vasten ja kuuluu juurikin pienessä nopeudessa ja jopa rengasta potkimalla..
                          Tälle ääni täältäkin. Jotenkin todella viisaasti suunniteltu tuo jarrukilpi, yläpäästä horottaa ja oikeen imee kaikki kivet sisäänsä.

                          F10 & R55
                          ex:
                          E91 320i, R55 Mini Cooper Clubman, E39 523i, E61 520d, E39 525i touring, E46 320i, F10 520d, E91 320d, E39 M5, E60 520i, E46 330Ci, E39 525i, E36 325iA coupe, E36 320i Cabrio, E39 523i, E39 523iA, E36 318iS coupe M-Technic, E32 735i Kailine, E34 530i M-Technic touring, E34 540i, E30 316i, E30 325iA cabrio, E34 525tds touring, E34 535i M-Technic, E36 318iS coupe, E34 520iA, E30 318i, E30 316i, E30 316

                          Comment

                          • JPS01
                            Newbiemmer
                            • Dec 2010
                            • 29
                            • Oulu

                            #14
                            Mulla oli kans tätä kolina/räminä ongelmaa etupäässä e39:ssä. Äänet ilmeni juurikin hitaissa nopeuksissa (alle 40km/h) nimismiehenkiharoissa ja hidastetöyssyissä/epätasaisuuksissa, lujempaa ajaessa ei mitään ääniä, eikä auto muutenkaan tuntunut ajossa mitenkään huonolta.

                            Auto vuosimallia 99 ja alustan osat oli alkuperäiset, mittarissa n. 180tkm. Vaihtelin tämä setin: http://www.autoteile55.de/product_in...s-vorne-hinten + iskarin yläpäänlaakerit ja kallistuksenvakaajan puslat ja eipä kollissut enään, eli veikkaanpa että kolinat lähtee sullakin näistä. Tuohon settin kannattaa ottaa lisäksi vielä ne takakelkan puslat, jos noita meinaat uusia.

                            Comment

                            • väiski525
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jun 2010
                              • 2572
                              • Vantaa

                              #15
                              itellä koiranluiden vaihto auttoi helinään/kolinaan hitaissa vauhdeissa esim mukulakivillä ajettaessa myös jo esille tullut kivi jarrukilven välissä aiheuttaa todella vittumaista helinää ja jos laahaa jarrulevyyn niin koko kaupunki kääntyy katsomaan
                              - F20 Lci 118d B47 -16 & Z900 Kawasaki -22

                              - MB s205 220cdi -15
                              - Volvo s80 2.5t -07
                              - mb s211 280cdi -08
                              - e46 320i -03
                              - e36 323i M-Sport tori-coupe -97
                              - e46 320d Individual "m-sport" -04
                              - e39 525i -01

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎