Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 Talviajossa + #5,8,9,24,28,32,38

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • TMW
    Bimmer Rookie
    • Mar 2006
    • 145
    • Kempele

    #31
    Ja tässäkin samassa puhutaan ilamstoinnista ja lämmityksestä. ei kait se voi olla niin vaikeaa nykyajan pojillakaan kokeilla sitä, mistä ilmaa tulee ja millä volyymillä kun niitä nappuloita painelee ? Ilmastointia ei talvella suomessa tarvita...ainakaan täällä pohojosessa...lämppäri on mitä tarvitaan. Nämä keskustelut löytyy kun viitsii kaivella....

    Comment

    • Bomb5
      Bimmer Fanatic
      • Oct 2011
      • 726
      • Kivijärvi

      #32
      Laitetaas pari havaintoa viime talvelta. Esson puikkoa tuli kokeiltua ovien tiivisteisiin. En ole täysin vakuuttunut sen hyödystä. Ainakaan sitä oven yläreunan karvatiivistettä ei kannata tuolla puikolla käsitellä. Se mössö jäätyy ja jää kiinni koriin. Puhdistin nyt kaikki tiivisteet ja karvatiivisteetkin juuri bmw:n silikoninpoistoaineella ja kokeilen tulevan talven ilman mitään puikkoa. Paras keino estää jäätyneet tiivisteet viime talvena oli hankkia 1400 W defan sisätilanlämmitin, joka juuri kerkeää 2 tunnissa sulattaa ikkunat ja jäätyneet tiivisteet ja ovi aukeaa. Ihmettelen kyllä, kuinka coupe-tyypit pärjäävät talven yli, ellei käytössä ole halli tai katos. Jos tuntuu, että sivuikkunoille ei riitä ajossa puhallusta ja ne tahtovat huurtua, kannattaa kääntää kojelaudan keskellä olevia räppänöitä pienemmälle, jolloin ikkunoille menee enemmän ilmaa. Takaovia ei kannata kovalla pakkasella avata ollenkaan, ellei ole ihan pakko, koska niitä ei välttämättä saa enää kiinni. Huohottimen jäätymisen ehkäisemiseksi keula kannattaa tukkia telttapatjalla ja lyhyet työmatkat kannattaa ajaa pienemmillä vaihteilla, esim. jättää 5. vaihteen kokonaan käyttämättä.
      Last edited by Bomb5; 28-10-2012, 16:17.
      E39 530i manual (2001) - Myynnissä E39 / M54B30 osia

      Comment

      • janke
        Bimmer Enthusiast
        • Nov 2010
        • 3665
        • seinäjoki

        #33
        Originally posted by Bomb5 View Post
        Laitetaas pari havaintoa viime talvelta. Esson puikkoa tuli kokeiltua ovien tiivisteisiin. En ole täysin vakuuttunut sen hyödystä. Ainakaan sitä oven yläreunan karvatiivistettä ei kannata tuolla puikolla käsitellä. Se mössö jäätyy ja jää kiinni koriin. Puhdistin nyt kaikki tiivisteet ja karvatiivisteetkin juuri bmw:n silikoninpoistoaineella ja kokeilen tulevan talven ilman mitään puikkoa. Paras keino estää jäätyneet tiivisteet viime talvena oli hankkia 1400 W defan sisätilanlämmitin, joka juuri kerkeää 2 tunnissa sulattaa ikkunat ja jäätyneet tiivisteet ja ovi aukeaa. Ihmettelen kyllä, kuinka coupe-tyypit pärjäävät talven yli, ellei käytössä ole halli tai katos. Jos tuntuu, että sivuikkunoille ei riitä ajossa puhallusta ja ne tahtovat huurtua, kannattaa kääntää kojelaudan keskellä olevia räppänöitä pienemmälle, jolloin ikkunoille menee enemmän ilmaa. Takaovia ei kannata kovalla pakkasella avata ollenkaan, ellei ole ihan pakko, koska niitä ei välttämättä saa enää kiinni. Huohottimen jäätymisen ehkäisemiseksi keula kannattaa tukkia telttapatjalla ja lyhyet työmatkat kannattaa ajaa pienemmillä vaihteilla, esim. jättää 5. vaihteen kokonaan käyttämättä.
        Würth on palveluntuottaja, joka huolehtii teollisuuden, rakentamisen ja kunnossapidon ty&a


        Tuota vois kokeilla! Joskus kyselin täältä ja tuota suositeltiin. Etiketti ei ole pullossa enää sama.Itselläni on paripulloa, mutta en ole vielä kokeillut tiivisteihin!

        Tuolla keskustelua.


        Last edited by janke; 28-10-2012, 16:36.
        Bmw 316 E30 -88

        Comment

        • -Tate-
          Moderator
          • Jan 2004
          • 3211
          • Nurmijärvi

          #34
          Omassa 523i:ssä alkoi näin kylmempien ilmojen tultua käymään niin ettei lämpömittari enää noussut keskiasentoon. Tilasin orginal teile 92 asteisen termostaatin ja nyt vaihdon jälkeen nousee viisari nätisti keskiasentoon ja pysyy siinä, sekä lämmitä riittää kabiinissa mukavasti. Eli ehdottomasti kannattaa aina laittaa hiukan lisää rahaa ja hommata se laadukas termostaatti.
          I Believed I Would Die.

          Comment

          • mijuko
            Bimmer Fanatic
            • Jul 2010
            • 951
            • ۩□□۩

            #35
            Kokeilua...

            Autossa on uusittu jäähdytysjärjestelmä,termari ym. ja ajelen pääsääntöisesti lyhyitä pyrähdyksiä niin että, lämmöt ei aina kerkeä nousta paljoa(töhnää kertyy) ja keulassa on tuo tavismallia avarampi "M5"-puskuri, joten tukin tuosta vielä alaritilää jonkin verran mustalla muovilevyllä >> tyyliin <<...on muuten muovilevyllä ja nipareilla hintaa
            Last edited by mijuko; 30-12-2012, 19:55.

            Comment

            • mijuko
              Bimmer Fanatic
              • Jul 2010
              • 951
              • ۩□□۩

              #36
              Jostain kumman syystä tuli mieleen että, autossa olisi hyvä olla mukana jonkin sortin lumensiirtoväline ja mahdollisesti lisälämmikettä/vaatteita, varsinkin kun pakkanen on kova ja siirryttävät välimatkat pitkiä

              Comment

              • marcus_108
                Bimmer Fanatic
                • Nov 2012
                • 578
                • Hyllykallio

                #37
                Originally posted by mijuko View Post
                Sitä varten tuon lähinnä rustasin. Varsinkin jos e39 on uusi tuttavuus niin vastaava "nippelitieto" voi säästää isolta harmilta ja säikähdykseltä
                Joo olis ollu kiva kun olisi tiennyt Marras/joulukuun vaihteessa kun ekat kunnon pakkaset alkoi, että tossa (e39) voi vetää jarrutehostin jäähän, niin olisin säästynyn monelta mielipahalta... Koneen puolella n. 7-9dl vettä ja kalvon toisella puolella n. pari litraa!! Bemmi oli 4vko pajalla, oikean laista käytettyä etsiessä, kun ei millään malttanu ostaa marmorilta uutta 545e!! Auton ostin marraskuun alussa.

                Eipä ole turha Juuri tällaiset tiedot on silloin tarpeellisia kun monilta puuttuu omistajan käsikirja kun auton mukana on kovin usein Saksa/Ruotsi versio sekä foorumiakin selatessa päähän tarttuu harhakäsityksiä monista asioista koska, esim. e39 malleja niin paljon eri tekniikoilla ja varusteilla.
                Joskus alkuun hätäilin että, onko mulla ne imusarjan irtoavat läpät
                Itsellänihän oli Ranskan kielin prösyyri mukana ja sekin oli joskus kastunut ja puolet sivuista kovettunut kiinni toisiinsa ettei edes kuvia nähnyt.

                Minusta tuntuu, että monilta taitaa vaan puuttua halua lukea se ohjekirja. Sitten vuosien päästä/joka asian erikseen kysymällä selviää asiat, jotka olisi tiennyt sen lukemalla...
                Paljon on joutunut kyseleen ja paljon vielä joutuu.. Noh joo aika vanhoja noi lainaukset jo mut kummiski kukaan ei oo osannu syntyessään kävellä..
                Saab 9-5 2.3T Stw -05 RE85
                Ford Mondeo 1.8 Stw -01

                Ex:
                E39 523i touring -99
                Opel kadett E 1.6 -89
                Seat Toledo 1.8 -92
                Toyota corolla Lb 1.6 -87
                Vw passat farkku 1.8 -99

                Comment

                • mijuko
                  Bimmer Fanatic
                  • Jul 2010
                  • 951
                  • ۩□□۩

                  #38
                  Vaikka autossasi on kaukosäätöinen keskuslukitus, käytä säännöllisesti avainta avatessasi luukkuja, niin ei tarvitse tosi tarpeen koittaessa kirota jumiutuneita ja jäätyneitä lukkoja

                  Liekkö tuo e39 vaan niin virtasyöppö, että pientä pätkäajoa jatkuvasti ajavan kannattaa välillä ladata tuota akkua vaikka olisi miten uusi. Joka talvi kun on ilmennyt joku "sähköhärö" tai jonkin toimimattomuus, niin muutaman päivän sisään auto ei käynnistykään.
                  Nytkin keskuslukitus aloitti temppuilun ja parin päivän päästä naks... ja kävelymatka töihin, akku lataukseen ja lukotkin alkoi taas toimimaan normaalisti. Pitäis kai ajella ilman valoja ja ajella kylärallia, mutta pidetään nyt tuota ylläpitolaturia toistaiseksi...
                  Last edited by mijuko; 25-01-2014, 15:57. Reason: lisäys

                  Comment

                  • Juhqi
                    Bimmer Rookie
                    • Feb 2013
                    • 46
                    • Turku

                    #39
                    Originally posted by mijuko View Post
                    Vaikka autossasi on kaukosäätöinen keskuslukitus, käytä säännöllisesti avainta avatessasi luukkuja, niin ei tarvitse tosi tarpeen koittaessa kirota jumiutuneita ja jäätyneitä lukkoja

                    Liekkö tuo e39 vaan niin virtasyöppö, että pientä pätkäajoa jatkuvasti ajavan kannattaa välillä ladata tuota akkua vaikka olisi miten uusi. Joka talvi kun on ilmennyt joku "sähköhärö" tai jonkin toimimattomuus, niin muutaman päivän sisään auto ei käynnistykään.
                    Nytkin keskuslukitus aloitti temppuilun ja parin päivän päästä naks... ja kävelymatka töihin, akku lataukseen ja lukotkin alkoi taas toimimaan normaalisti. Pitäis kai ajella ilman valoja ja ajella kylärallia, mutta pidetään nyt tuota ylläpitolaturia toistaiseksi...
                    Mulla pääsee usein akku tyhjäksi, kun pesun jälkeen kuivaan autoa, putsailen sisustaa ja vahailen autoa ovet auki ja välillä joku ovi kiinni ja taas auki niin sisävalot koko ajan päällä.

                    Joskus kun olen fiksu ja muistan ottaa akun irti, tätä ongelmaa ei tietenkään esiinny. Mutta silloin yleensä lyön takaluukun kiinni ja kun luukku aukeaa vain sähköllä, saa sitten aloittaa konttaamisen takapenkkien kautta.

                    Comment

                    • HTK12
                      BTCF Member
                      • Jul 2011
                      • 10941
                      • Joensuu

                      #40
                      Pätkäajoa säännöllisesti harrastavan kannattaa kyllä harkita akkulaturin asentamista autoon. Itsellä on 7A C-tek talvet autossa kytkettynä niin, että lataa aina kun on lämmityksessä. Eipähän tarvitse pelätä milloin se akku on tyhjä. Monet näistä E39:n akun tyhjenemisistä johtuu varmaan osaltaa siitä, että akku sijaitsee takakontissa. Eihän se siellä lämpene ikinä kovilla pakkasilla. Kylmä akku latautuu niin hitaasti, että reilummalla sähkönkäytöllä pitäisi ajaa tunteja, että akku lautautuisi täyteen (webasto, rest, ovien auki pitäminen jne.)
                      e39 540iA E85

                      Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                      Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                      Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                      Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                      INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                      Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                      Comment

                      • Petri.Kekkonen
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jan 2006
                        • 7455
                        • Oulu

                        #41
                        Originally posted by mijuko View Post
                        Liekkö tuo e39 vaan niin virtasyöppö, että pientä pätkäajoa jatkuvasti ajavan kannattaa välillä ladata tuota akkua vaikka olisi miten uusi.
                        Ite ajelen edelleen 2004 leimatulla BMW-akulla joka oli autossa kun sen 2006 tammikuussa ostin. Ja nykyisellään 6,5 km pätkää töihin enimmäkseen. Kerran latasin ihan varuilta tuossa kun oli ollut jo viikon pakkasia, mutta mitään ongelmaa ei ollut ennen sitäkään. On se orggisakku vaan hyvä (kuka lie tehnyt).
                        E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                        E39 523i M Sport '00, Titansilber

                        Comment

                        • Hebbu ///M3
                          Bimmer Enthusiast
                          • May 2003
                          • 1625
                          • Dallas

                          #42
                          Kettää ei varmaan kiinnosta, van -24c oli akku pinnasta -22c. 45min ajua suksiluukku auki. Sittenku alko hiki valua, akku etupäästä +5c ja takaa +3c, vahvistimet +10c. Takapenkinpuolikas jos auki viittii ajella voipi saaha akun ottamaan virtaa hyvin vastaan.
                          Sotkamo Connection

                          Comment

                          • mijuko
                            Bimmer Fanatic
                            • Jul 2010
                            • 951
                            • ۩□□۩

                            #43
                            Originally posted by Hebbu ///M3 View Post
                            Kettää ei varmaan kiinnosta, van -24c oli akku pinnasta -22c. 45min ajua suksiluukku auki. Sittenku alko hiki valua, akku etupäästä +5c ja takaa +3c, vahvistimet +10c. Takapenkinpuolikas jos auki viittii ajella voipi saaha akun ottamaan virtaa hyvin vastaan.

                            Kai tuota akkua vois jotenkin eristää, kun aika kylmässä paikassa se siellä on ja monesti akun lämmittäminenkin elvyttää sen startti kuntoon.

                            Comment

                            • akgii
                              Bimmer Rookie
                              • Sep 2010
                              • 54
                              • Vantaa

                              #44
                              Originally posted by Juhqi View Post
                              Mulla pääsee usein akku tyhjäksi, kun pesun jälkeen kuivaan autoa, putsailen sisustaa ja vahailen autoa ovet auki ja välillä joku ovi kiinni ja taas auki niin sisävalot koko ajan päällä.

                              Joskus kun olen fiksu ja muistan ottaa akun irti, tätä ongelmaa ei tietenkään esiinny. Mutta silloin yleensä lyön takaluukun kiinni ja kun luukku aukeaa vain sähköllä, saa sitten aloittaa konttaamisen takapenkkien kautta.
                              Vään offtopic, mutta pidä pohjassa valojen katkaisijaa peilin yllä n. 5sec niin ei valot mene päälle kun ovia availee

                              Comment

                              • Bmw Master
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jan 2004
                                • 13155
                                • Kokomo

                                #45
                                Akun vieressä on ilman ulosmeno aukko, joten akkukotelon kautta virtaa ohjaamon lämmin ilma. Pitäisi mitata paljonko akku lämpenee ajossa, oletettavasti riittävästi kun tuntuu toimivan. Touringissa paremmin kuin sedanissa ja toukassa on helppo jättää sivupaneeli irti niin saa paremmin ilmaa.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎