Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 Talviajossa + #5,8,9,24,28,32,38

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • tmth
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2004
    • 2194
    • Kangasala

    #16
    Originally posted by mijuko View Post
    IHKA = Integriertes Heizung und Klima Automatik = Integroitu Automaattinen Lämmitys ja Ilmastointi nimenomaan hoitaa automaattisesti nimensä sisällä pitämät asiat ja kylmällä moottorilla puhaltimen voimakkuus kasvaa moottorin lämmetessä(AUTO-asennossa). Myös akun jännite ja ns."siili" vaikuttaa puhaltimen toimintaan. Jokuhan sen puhaltimen "mieleen" siellä vaikuttaa...
    Ainakin -96 mallisissa mitä itsellä on ollut, tuo AUTO asetus vaikuttaa vain puhalluksen suuntiin, ei puhallusnopeuteen. Näissähän ei tuonhon näyttöön tule ollenkaan tuota AUTO tekstiä, vain nappiin syttyy vihreä valo.

    Puhallusnopeus kasvaa, kun moottori on lämmennyt tarpeeksi, ja pienee taas kun pyydetty sisälämpö on saavutettu. Oli tuo AUTO asetus päällä tai ei.

    F10 & R55
    ex:
    E91 320i, R55 Mini Cooper Clubman, E39 523i, E61 520d, E39 525i touring, E46 320i, F10 520d, E91 320d, E39 M5, E60 520i, E46 330Ci, E39 525i, E36 325iA coupe, E36 320i Cabrio, E39 523i, E39 523iA, E36 318iS coupe M-Technic, E32 735i Kailine, E34 530i M-Technic touring, E34 540i, E30 316i, E30 325iA cabrio, E34 525tds touring, E34 535i M-Technic, E36 318iS coupe, E34 520iA, E30 318i, E30 316i, E30 316

    Comment

    • tmth
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2004
      • 2194
      • Kangasala

      #17
      Originally posted by Magirus View Post

      Sitten oma kysymys. Miten tuon säädettävän alustan kanssa tulisi toimia talvella? Syksyllä rengasrumban yhteydessä putsasin kierteet ja ylipäätään koko paketin viimosen päälle. Nyt tuossa katsastuksessa oli ne esijännite jouset jumahtanut pohjaan kun jousien välinen lautanen oli hirttänyt paskan takia kiinni. Ehkäisykeinoja? Muuta kuin purkamalla pesun ajaksi etuset irti.. Alusta TaTechnix ja omasta mielestä pelannut kovillakin pakkasilla paljon odotettua paremmin
      Ei ole kyllä itselläni ollut mitään ongelmaa saman alustan kanssa. Paljon on uitettu suolassa ja paskassa moottoritiellä. Olen kuitenkin talven mittaan autoa nosturilla käyttänyt useamman kerran, enkä ole ainakaan huomannut, että apujousi olisi ollut jumissa.
      Last edited by tmth; 04-02-2012, 12:12.

      F10 & R55
      ex:
      E91 320i, R55 Mini Cooper Clubman, E39 523i, E61 520d, E39 525i touring, E46 320i, F10 520d, E91 320d, E39 M5, E60 520i, E46 330Ci, E39 525i, E36 325iA coupe, E36 320i Cabrio, E39 523i, E39 523iA, E36 318iS coupe M-Technic, E32 735i Kailine, E34 530i M-Technic touring, E34 540i, E30 316i, E30 325iA cabrio, E34 525tds touring, E34 535i M-Technic, E36 318iS coupe, E34 520iA, E30 318i, E30 316i, E30 316

      Comment

      • zener
        Moderator
        • Oct 2004
        • 14509
        • Oulu

        #18
        poistetaan omalta osaltani OT.
        Last edited by zener; 04-02-2012, 18:15.
        E65 730dA '04 klick
        F10 520dA '11 klick
        E34 520iA (2.8l) '91 klick

        Instagram


        "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

        Comment

        • peto2
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2007
          • 8267
          • Järvikylä (Nakkila)

          #19
          Originally posted by tmth View Post
          Ainakin -96 mallisissa mitä itsellä on ollut, tuo AUTO asetus vaikuttaa vain puhalluksen suuntiin, ei puhallusnopeuteen. Näissähän ei tuonhon näyttöön tule ollenkaan tuota AUTO tekstiä, vain nappiin syttyy vihreä valo.

          Puhallusnopeus kasvaa, kun moottori on lämmennyt tarpeeksi, ja pienee taas kun pyydetty sisälämpö on saavutettu. Oli tuo AUTO asetus päällä tai ei.
          ei tule AUTO tekstiä meidänkään 39:ssä mutta manuaalisesti saadetty nopeus ei muutu.. puhallusnopeuden säätö muuttuu takaisin automaatiksi vain sammuttamalla paneeli ja painamalla auto näppäintä.. :think
          F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
          ex:
          E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
          Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
          Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
          Nakkaa privaa jos tarvetta.

          Comment

          • tmth
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2004
            • 2194
            • Kangasala

            #20
            Originally posted by zener View Post
            Kyllä kai se puhallusnopeuteenkin vaikuttaa. Oma 7/96 autossa näyttöönkin tulee AUTO -teksti.

            Ja jos puhallusnopeus on manuaalisesti valittu, niin ei se kyllä pitäisi sillon nopeutta muuttaa, jos et itse sitä muuta.

            http://www.scribd.com/mario_tasev/d/...r-conditioning
            Ei tule tuota AUTO tekstiä nykyisessä eikä entisessäkään E39:ssä tullut.
            En nyt äkkiseltään näe mistään valmistuskuukautta.

            Originally posted by peto2 View Post
            ei tule AUTO tekstiä meidänkään 39:ssä mutta manuaalisesti saadetty nopeus ei muutu.. puhallusnopeuden säätö muuttuu takaisin automaatiksi vain sammuttamalla paneeli ja painamalla auto näppäintä.. :think
            Joo, näin se toimii mullakin. Jos en autolla lähtiessä koske puhaltimen nopeuteen, niin se toimii automaattisesti, mutta jos sitä näpylöi mieleisekseen, niin ei vaihda nopeutta enään ominpäin.

            F10 & R55
            ex:
            E91 320i, R55 Mini Cooper Clubman, E39 523i, E61 520d, E39 525i touring, E46 320i, F10 520d, E91 320d, E39 M5, E60 520i, E46 330Ci, E39 525i, E36 325iA coupe, E36 320i Cabrio, E39 523i, E39 523iA, E36 318iS coupe M-Technic, E32 735i Kailine, E34 530i M-Technic touring, E34 540i, E30 316i, E30 325iA cabrio, E34 525tds touring, E34 535i M-Technic, E36 318iS coupe, E34 520iA, E30 318i, E30 316i, E30 316

            Comment

            • Antsah
              Bimmer Enthusiast
              • Mar 2009
              • 1776
              • Oulu

              #21
              Itsellä on ollut koko talven auto asennolla tuo ilmastointilaite. Ei ole tarttenut säätöihin juuri puuttua. Lähinnä lämpötilaan. Ja säätää tosiaan itse puhallusnopeutta ja näytössä näkyy se Auto teksti. Sittenhän se ei tosiaan nopeutta muuta jos sitä menee itse säätelemään.
              Last edited by Antsah; 04-02-2012, 13:15.

              Comment

              • Bmw Master
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2004
                • 13155
                • Kokomo

                #22
                Originally posted by Havis View Post
                Minä taas voin todistaa tapahtuman joka kerta kun istun omaan autooni (valmistettu 15.4.-96)

                Siis löytyi ainakin yksi asia jonka minä tiedän paremmin kuin sinä! Jippii, elämä hymyilee taas!

                Mutta kuten jo kertaalleen sanoin, asialla ei ole käytännössä mitään merkitystä varsinkaan otsikon aiheeseen eli talvikäyttöön, koska IHKA alkaa normaalisti muuttaa puhallusnopeutta vasta pitkän ajon jälkeen, ilmeisesti vasta kun kabiini on saavuttanut asetetun lämpötilan.

                Et siis näköjään ole ajanut kuin uudempia E39:jä, tai sitten vaan lyhyitä matkoja ...

                Toimonto riippuu IHKA versiosta.
                9/96 oli edellinen, nykyinen 11/99. Veljellä 4/02. Puhallin nopeus ei muutu vaikka ajan kuusamoon yhtä soittoa jos olen itse valinnut nopeuden.

                Auto asennossa kaikki säätyy automaattisesti.
                Auto+itse valittu suunta nopeus automaattine mutta suunnat on valitut.
                Auto+itse valittu nopeus on automaattiset suunnat mutta itse valittu nopeus.
                Tai sitten auto off on itse valittu suunta ja nopeus.
                Last edited by Bmw Master; 04-02-2012, 18:21.

                Comment

                • mijuko
                  Bimmer Fanatic
                  • Jul 2010
                  • 951
                  • ۩□□۩

                  #23

                  Vaivalla väännetystä threadin aloituksesta huolimatta, tästäkin kehkeytyi taas kaikesta paskasta täyttyvä "eipäsjuupaskumeijänäiti" jankutus-kisa
                  Last edited by mijuko; 04-02-2012, 16:26.

                  Comment

                  • tron2200
                    Newbiemmer
                    • Sep 2011
                    • 7
                    • Kainuu

                    #24
                    Originally posted by mijuko View Post
                    Voisiko muuten sisätilalämmittinen pistorasiaa käyttää tuollaselle ylläpitolaturille(3,5A) jonka voisi kytkeä lataamaan tupakansytyttimen kautta kun, eikös siinä ole "katkeamaton" syöttö:think olisi helppo käyttää jos ei halua kiinteää asennusta...
                    Latautuisi muutaman tunnin aina lämmittäessä.
                    Kyllä voi. Emännän Omegassa on C-TEK kiinteänä juurikin sisätilapistokkeeseen kytkettynä. Lokilämmitin on kytketty irti ja autoa lämmitetään tarvittaessa Eberillä. C-TEK on kytketty suoraan akkuun hieman jatketuilla johdoilla.

                    Kertaakaan ei ole virta loppunut ja akkukin on jo 3,5 vuotta vanha, eikä osoita hiipumisen merkkejä.

                    Comment

                    • Tentse
                      Bimmer Fanatic
                      • May 2003
                      • 248
                      • Pirkanmaa

                      #25
                      Originally posted by mijuko View Post

                      Vaivalla väännetystä threadin aloituksesta huolimatta, tästäkin kehkeytyi taas kaikesta paskasta täyttyvä "eipäsjuupaskumeijänäiti" jankutus-kisa
                      Juurikin näin. No olihan siinä pari ekaa postausta theradiin liittyvää ja hyvillä kuvilla varustettu. No tälläsekhän nämä aina täällä menevät....

                      Comment

                      • Janik83
                        Bimmer Fanatic
                        • Jul 2004
                        • 473
                        • Oulu

                        #26
                        Todella hyviä ohjeita talvi autoiluun e39:llä! Muutaman kohdan kun olisin itsekkin huomannut ajoissa tarkistaa niin auto olisi nyt omassa pihassa eikä korjaamon varikolla
                        ___________________
                        e39 530iA M-sport -02
                        Dodge RAM VAN -89

                        ex. e36 325i coupe -94

                        Comment

                        • mijuko
                          Bimmer Fanatic
                          • Jul 2010
                          • 951
                          • ۩□□۩

                          #27
                          Originally posted by Janik83 View Post
                          Muutaman kohdan kun olisin itsekkin huomannut ajoissa tarkistaa niin auto olisi nyt omassa pihassa eikä korjaamon varikolla
                          Sitä varten tuon lähinnä rustasin. Varsinkin jos e39 on uusi tuttavuus niin vastaava "nippelitieto" voi säästää isolta harmilta ja säikähdykseltä

                          Tässä hyvä esim. http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=205832 ja http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=21402
                          Last edited by mijuko; 04-02-2012, 23:14.

                          Comment

                          • Bmw Dreamer
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2004
                            • 2762
                            • Kouvola

                            #28
                            ehkä puoliturha nippelitieto ja varmaan suurinosa tietää, mutta jos tarvii vaan väliaikaisesti käyttää ilmastoinnissa jotain muuta asentoa, kuin mitä normaalisti käyttää, niin samaa painamalla saa sitte sen normaalin takasin. esim jos on säätäny omat asetukset, vaikka tuulilasi + jalat ja nopeus miellyttävä, ja tarvii käyttää tuulilasin huurteenpoistoa, sitte kun haluaa takaisin tuon aikasemman tilan, niin painaa vaan uudestaa sitä huurteenpoistoa, niin aikasempi tila tulee takaisin.
                            Olispas vaikeasti selitetty.
                            Ja toimii toki muillakin napeilla, tosin auto nappia en oo kokeillu, jos siitä painaa, ja painaa uudestaan, tuleeko aikaisempi tila takaisin. :think
                            BMW 520d Touring '06 314tkm
                            BMW 530D Touring '99 552tkm
                            BMW 320da Touring '02 427tkm
                            Volvo V70 D5 '02
                            Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
                            Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
                            Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja

                            Case IH 5140 Maxxum

                            Comment

                            • mijuko
                              Bimmer Fanatic
                              • Jul 2010
                              • 951
                              • ۩□□۩

                              #29
                              Originally posted by Bmw Dreamer View Post
                              ehkä puoliturha nippelitieto
                              Eipä ole turha Juuri tällaiset tiedot on silloin tarpeellisia kun monilta puuttuu omistajan käsikirja kun auton mukana on kovin usein Saksa/Ruotsi versio sekä foorumiakin selatessa päähän tarttuu harhakäsityksiä monista asioista koska, esim. e39 malleja niin paljon eri tekniikoilla ja varusteilla.
                              Joskus alkuun hätäilin että, onko mulla ne imusarjan irtoavat läpät
                              Last edited by mijuko; 31-12-2012, 11:09. Reason: linkin korjaus

                              Comment

                              • TJJ
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jun 2003
                                • 7591
                                • Jyväskylä

                                #30
                                Originally posted by mijuko View Post
                                Juuri tällaiset tiedot on silloin tarpeellisia kun monilta puuttuu omistajan käsikirja kun auton mukana on kovin usein Saksa/Ruotsi versio sekä foorumiakin selatessa päähän tarttuu harhakäsityksiä monista asioista koska, esim. e39 malleja niin paljon eri tekniikoilla ja varusteilla.
                                Minusta tuntuu, että monilta taitaa vaan puuttua halua lukea se ohjekirja. Sitten vuosien päästä/joka asian erikseen kysymällä selviää asiat, jotka olisi tiennyt sen lukemalla...
                                E39 528iA

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎