Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 Talviajossa + #5,8,9,24,28,32,38

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • anteroro
    BTCF Member
    • Jan 2009
    • 434
    • oulu

    #61
    Mulla nyt muutaman viikon ollut tommonen ABH akkulämmitin. Pitää koittaa mittailla lämpöjä tuosta kun kelit kylmenee loppuviikoksi..
    E30 325 M-tech II DCT
    9.97s/238kmh

    Comment

    • Bmw Master
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2004
      • 13155
      • Kokomo

      #62
      Originally posted by anteroro View Post
      Mulla nyt muutaman viikon ollut tommonen ABH akkulämmitin. Pitää koittaa mittailla lämpöjä tuosta kun kelit kylmenee loppuviikoksi..
      Miten se toimii, tuolla kun sanotaan ettei tarvitse kaapelointia? Mikä sitä lämmitystä ohjaa?

      Comment

      • TJJ
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2003
        • 7591
        • Jyväskylä

        #63
        Originally posted by Bmw Master View Post
        Miten se toimii, tuolla kun sanotaan ettei tarvitse kaapelointia? Mikä sitä lämmitystä ohjaa?
        Se toimii 12V eli se ottaa virran suoraa akulta (mitenkähän johdot E39:ssä kytketään, varmaankin maa auton runkoon ja plussa siitä ekalta jakorimalta?). Siinä on jännite- ja lämpötunnistin, se lämmittää vain kun jännite on yli 13,7V (eli auto on laturissa tai ajossa) ja akun lämpötila alle 20C (jos nyt oikein nuo muistan). TM 20/2013 oli testissä kaksi tuollaista.
        E39 528iA

        Comment

        • anteroro
          BTCF Member
          • Jan 2009
          • 434
          • oulu

          #64
          Originally posted by TJJ View Post
          (mitenkähän johdot E39:ssä kytketään, varmaankin maa auton runkoon ja plussa siitä ekalta jakorimalta?).
          Tämä meni nyt huti?

          Ohjeiden mukaan rengasliittimillä johdot + ja - napoihin laitoin. Oon toiminnan testannut vain kun akku oli vielä pöydällä laturin nokassa.
          E30 325 M-tech II DCT
          9.97s/238kmh

          Comment

          • TJJ
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2003
            • 7591
            • Jyväskylä

            #65
            Originally posted by anteroro View Post
            Tämä meni nyt huti?
            Ohjeiden mukaan rengasliittimillä johdot + ja - napoihin laitoin.
            Sitä tarkoitin, että miten sinne napoihin saa jotain lisäjohtoja kiinni, niissähän on BMW:n kaapelikengät joissa ei muistaakseni ole lisäjohdoilla ruuvinreikiä. Eli pitäisi laittaa johdot kiinni muualle.
            Miten kiinnitit kaapelit napoihin? Reikä napaan ja ruuvilla kiinni?
            E39 528iA

            Comment

            • Bmw Master
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2004
              • 13155
              • Kokomo

              #66
              Originally posted by TJJ View Post
              Reikä napaan ja ruuvilla kiinni?
              Se on aina toimiva, mutta saahan tuon alkuperäisen navan kiristysmutterin allekkin laitettua rengasliittimen.

              Comment

              • zener
                Moderator
                • Oct 2004
                • 14509
                • Oulu

                #67
                Eikö siihen kiristinmuttereiden alle saa ihan nätisti ylimääräisen johdon kiinni?
                E65 730dA '04 klick
                F10 520dA '11 klick
                E34 520iA (2.8l) '91 klick

                Instagram


                "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

                Comment

                • anteroro
                  BTCF Member
                  • Jan 2009
                  • 434
                  • oulu

                  #68
                  Kyllä ja kyllä. Siihen kiristysmuttereiden alle laitoinkin.
                  Vahvistimen kaapelit oli entuudestaan siinä jo mutta vielä mahtu hyvin väliin nuo pikkuset rengasliittimet.
                  E30 325 M-tech II DCT
                  9.97s/238kmh

                  Comment

                  • TJJ
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jun 2003
                    • 7591
                    • Jyväskylä

                    #69
                    Originally posted by anteroro View Post
                    Kyllä ja kyllä. Siihen kiristysmuttereiden alle laitoinkin.
                    Vahvistimen kaapelit oli entuudestaan siinä jo mutta vielä mahtu hyvin väliin nuo pikkuset rengasliittimet.
                    Joo, minä varmaan olisin hifistellyt ja laittanut tuolle oman sulakkeen siinä akun yläpuolella (ainakin sedanissa) olevaan rimaan ja vetänyt plussan sinne ja kytkenyt maan auton runkoon. Vahvistimen sähköillekin oli valmis tyhjä rengasliittimen paikka siinä vihreäkantisessa sulakerasiassa.
                    E39 528iA

                    Comment

                    • deezaye
                      Bimmer Rookie
                      • May 2005
                      • 185
                      • Turenki Rock City

                      #70
                      Originally posted by Cell View Post
                      Voisi siis lisätä jo yhden postauksen perusteella:

                      E39:ssä nousee lämmöt normaaliin riippumatta moottorista ja/tai webastosta ajossa, tukkimatta keulaa kun termarit ovat ehjät. Munuaisten tukkiminen on (kutos)bensakoneissa huohottimen jäätymisen ehkäisemiseksi, etenkin jos ajaa lyhyttä matkaa. Dieseleissä tuota taipumusta ei juuri ole, eikä V8:ssa.

                      Dieselin hehkuongelma haittaa starttaamista vasta kun pakkasta tulee, tarkista ne ennen talvea!

                      Koneesta riippumatta, auto käynnistyy vaikka -35 kelissä sahaamatta ja esilämmittämättä. Jos ei käynnisty, autossa on vika, älä yritä korjata sitä pidentämällä lämmitysaikaa koska seuraavaksi jäät johonkin kotipihaa kauemmas käynnistymättömän auton kanssa.
                      Allekirjoitan kyllä tämän täysin. Itselläni ei viime talvena ollut ollenkaan moottorin esilämmitysmahdollisuutta, kun ei ole muuta kuin webasto, joka sekin oli koko talven rikki, ja auto lähti kyllä aina käyntiin nikottelematta ja samanpituisella vieterillä kuin lämpimänäkin, jopa 30:ssä pakkasasteessa. Noilla kovemmilla pakkasilla kyllä tuplahehkutin varmuuden vuoksi, mutta kertaakaan ei mitään käyntiinlähtemättömyysongelmia ollut. Kunhan on hehkut kunnossa, talvilaatua tankissa ja jäähtäriä paisarissa niin no problems

                      Ja on kyllä ollut yks lämpimimpiä talviautoja, joita olen omistanut. Ja varsinkin nyt tänä talvena kun webastokin taas toimii. Lämpiää nopeasti, eikä ole ollut ikinä mitään tarvetta keulan tukkimiseen.
                      E53/M54B30 -04
                      E39/M57D30 -99
                      E34/M30B35 -88
                      E28/M10B18 -85

                      Comment

                      • mijuko
                        Bimmer Fanatic
                        • Jul 2010
                        • 951
                        • ۩□□۩

                        #71
                        Originally posted by deezaye View Post
                        Lämpiää nopeasti, eikä ole ollut ikinä mitään tarvetta keulan tukkimiseen.
                        Tarve tulee esiin kun huohotin jäätyy tai syyläri pullistuu alareunastaan ajoviiman takia
                        ...tossa parinkympin pakkasten paukutellessa, pätkäajon päätteeksi kurkkasin öljykorkkiin, niin siinä oli pieni jääpuikko sisäpuolella
                        Last edited by mijuko; 30-01-2014, 16:45.

                        Comment

                        • anteroro
                          BTCF Member
                          • Jan 2009
                          • 434
                          • oulu

                          #72
                          Originally posted by TJJ View Post
                          Joo, minä varmaan olisin hifistellyt ja laittanut tuolle oman sulakkeen siinä akun yläpuolella (ainakin sedanissa) olevaan rimaan ja vetänyt plussan sinne ja kytkenyt maan auton runkoon. Vahvistimen sähköillekin oli valmis tyhjä rengasliittimen paikka siinä vihreäkantisessa sulakerasiassa.
                          Tuossa oli valmiina sulake plussa kaapelissa
                          E30 325 M-tech II DCT
                          9.97s/238kmh

                          Comment

                          • Hebbu ///M3
                            Bimmer Enthusiast
                            • May 2003
                            • 1625
                            • Dallas

                            #73
                            Eipä tehny agm autuaaksi jos ajelee joka toinen tai kolmas päivä. Tupla-akku eli lämmittimelle oma, näköjään ainoa ratkaisu, tai sitten alkaa roikassa pitämään. Viime talven oli kaks akkua van lainasin kakkos-akun mettäkoneeseen ja unohtu kesäks päävirta päälle, niin meni pilalle.
                            Sotkamo Connection

                            Comment

                            • Bmw Dreamer
                              Bimmer Enthusiast
                              • Aug 2004
                              • 2762
                              • Kouvola

                              #74
                              deezaye, kuinkas lämmin se talviauto sulla on, 530d siis?

                              Meinaan mä saan posotella 25km että alkaa olee lämmöt yli 80 asteen näillä -15 pakkasilla. Maanantaina vaihdettu termostaatti, silloin kyllä tuntui että nousi lämmöt nopeasti, mutta olihan se tietysti koko auto vähä lämpösempi ku pesuhallissa vaihdoin, jossa on jotain 15 lämmintä. Ei ollu sisätilat kylmät, eikä öljyt tai mitkään...

                              Ja Munuaisissakin pahvit, ihan varmuuden vuoksi.

                              Mutta kyllä vähä eroa oli termostaatinkin vaihdolla, ennen se jäi 74-82 paikkeille, nyt on jopa noussu yli 90 kun on uus. Alkuperäinenhän siellä oli vielä paikoillaan...

                              Musta vaan tuntuu ettei tuo naku voi oikein enempää hukkalämpöä tuottaa kun eihän tuo juuri polttoainettakaan vie hirveitä, ja sisäpuhallus haukkaa aika paljon koneen lämpöjä. Vähä on bensakonetta ikävä, mutta kyllä tuo sitten taas on lämmin, kun vaan ajaa pitkää matkaa jotta kone lämpenee.
                              BMW 520d Touring '06 314tkm
                              BMW 530D Touring '99 552tkm
                              BMW 320da Touring '02 427tkm
                              Volvo V70 D5 '02
                              Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
                              Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
                              Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja

                              Case IH 5140 Maxxum

                              Comment

                              • deezaye
                                Bimmer Rookie
                                • May 2005
                                • 185
                                • Turenki Rock City

                                #75
                                Originally posted by mijuko View Post
                                Tarve tulee esiin kun huohotin jäätyy tai syyläri pullistuu alareunastaan ajoviiman takia
                                ...tossa parinkympin pakkasten paukutellessa, pätkäajon päätteeksi kurkkasin öljykorkkiin, niin siinä oli pieni jääpuikko sisäpuolella
                                Jaa-a, ei oo kyl ikänä ollu ittellä mitään tommosia probleemia, ei pätkän eikä pitkän ajon jälkeen, mut dieseleissä lienee noita huohottimen jäätymisiä vähemmän onkin...

                                Originally posted by Bmw Dreamer
                                deezaye, kuinkas lämmin se talviauto sulla on, 530d siis?

                                Meinaan mä saan posotella 25km että alkaa olee lämmöt yli 80 asteen näillä -15 pakkasilla. Maanantaina vaihdettu termostaatti, silloin kyllä tuntui että nousi lämmöt nopeasti, mutta olihan se tietysti koko auto vähä lämpösempi ku pesuhallissa vaihdoin, jossa on jotain 15 lämmintä. Ei ollu sisätilat kylmät, eikä öljyt tai mitkään...

                                Ja Munuaisissakin pahvit, ihan varmuuden vuoksi.

                                Mutta kyllä vähä eroa oli termostaatinkin vaihdolla, ennen se jäi 74-82 paikkeille, nyt on jopa noussu yli 90 kun on uus. Alkuperäinenhän siellä oli vielä paikoillaan...

                                Musta vaan tuntuu ettei tuo naku voi oikein enempää hukkalämpöä tuottaa kun eihän tuo juuri polttoainettakaan vie hirveitä, ja sisäpuhallus haukkaa aika paljon koneen lämpöjä. Vähä on bensakonetta ikävä, mutta kyllä tuo sitten taas on lämmin, kun vaan ajaa pitkää matkaa jotta kone lämpenee.
                                Kyllä mulla lämpenee silleen että kabiini lämpenee, jo 10 kilsan ajon jälkeen. Toki webasto on auttamassa, mutta ei ilman webaakaan 25 kilsaa tartte ajella. Ei oo kyl palella tarvinnu kauaa. Lämpömittari kun on puolessa välissä, ulkona pakkasta 20 ja lämppärin paneelista pyynnit säädetty +23:een, niin kyl ajon aikana tulee ihan tulikuumaa jalkatilan räppänöistä niin kauan kun vesiventtiilit vaan on auki. Pyynnöt jos laittaa +32:een, niin kyl sitä tulikuumaa riittää määränpäähän asti. Jos et usko, niin tervetuloa vaan toteamaan itsekin Pahveja ei oo keulalla ollu koskaan. Pysyttelen edelleen kannassani, että kyl tämä e39 530d on erittäin lämmin talviauto. Ainoota miinusta ehkä vois antaa sivulasien huurtumisesta ja sitämyöten jäätymisestä, aukeevat kyllä taas kun hetken pistää tuulilasimoodille pöhöttään..

                                edit: Ei oo tullu kateltua lämpöjä salavalikosta, kun ei oikeestaan oo ollu tarviskaan, mutta pitääpä seuraavalla kerralla työmatkalla seurailla ihan uteliaisuuttaan.
                                E53/M54B30 -04
                                E39/M57D30 -99
                                E34/M30B35 -88
                                E28/M10B18 -85

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎