Originally posted by jkan
View Post
523ia touring -99 ei käynnisty aina ensimmäisellä
Collapse
X
-
Käsittääkseni helpoin tapa poissulkea tuo suodatinvika on koittaa ajaa hetki ilman polttoainetankin korkkia. Suodattimen tarkoitus kun on ymmärtääkseni ohjata tankin korvaushöyryt imusarjan kautta palotilaan pois ilmakehää saastuttamasta. Jos suodatinta ohjaava venttiili ei toimi, tankkiin tulee alipaine, ja aineen saanti vaikeutuu. Korkki auki korvausilman saanti on taattu.Originally posted by jkan View PostTuli haulla haeskeltua vastaavia vikoja ja sieltä löytyi vastaavanlaista vikaa kun oli tankin aktiivihiilisuodatin tukossa niin voiko tässäkin sitten olla :think
Ja sitten tyhmä kysymys mistä se löytyy? ja voiko ottaa hetkellisesti pois välistä jotta saisi varmuuden onko vika siinä? Kun on noita osia tullut vaihdettua jo muutenkin turhaan
Myös likaisija suuttimia on veikattu :think"Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"
E60 523iA -08
Comment
-
Ei se venttiili tee sitä, vaan suodatin joka tukkeutuu. Sen aktiivihiilipöntön läpi imetään jatkuvasti vähän, kun se menee tukkoon niin imusarjan alipaine vetää tankin kurttuun. Käynnistysvaikeuksista en tiedä, mutta kyllä eräässä tapauksessa ihmetytti kun bensapumpun johdot irtosivat itsestään vähän väliäOriginally posted by Havis View PostKäsittääkseni helpoin tapa poissulkea tuo suodatinvika on koittaa ajaa hetki ilman polttoainetankin korkkia. Suodattimen tarkoitus kun on ymmärtääkseni ohjata tankin korvaushöyryt imusarjan kautta palotilaan pois ilmakehää saastuttamasta. Jos suodatinta ohjaava venttiili ei toimi, tankkiin tulee alipaine, ja aineen saanti vaikeutuu. Korkki auki korvausilman saanti on taattu.
325i -08
i3 REx -17
M5 -98 Imolarot
535i -90 N/A project (maatumassa)
Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05
Comment
-
Voit toki olla oikeassa, mutta minulla kyllä on jäänyt sellainen käsitys, että tuossa järjestelmässä imusarjan alipaine ei pitäisi olla jatkuvaa, vaan:Originally posted by Cell View PostEi se venttiili tee sitä, vaan suodatin joka tukkeutuu. Sen aktiivihiilipöntön läpi imetään jatkuvasti vähän, kun se menee tukkoon niin imusarjan alipaine vetää tankin kurttuun. Käynnistysvaikeuksista en tiedä, mutta kyllä eräässä tapauksessa ihmetytti kun bensapumpun johdot irtosivat itsestään vähän väliä
1. Korvausilma tankkiin tulee aina aktiivihiilisuodattimen kautta, juurikin polttoainehöyryjen ilmaan pääsyn eliminoimiseksi.
2. Se venttiili laskee sitten niitä säiliön höyryjä imusarjan kautta palotilaan poltettavaksi vain joissakin etukäteen ohjausboksiin ohjelmoiduissa olosuhteissa (olikohan moottorijarrrutuksissa tms)
Ja nimenomaan se viallinen venttiilli aiheuttaisi sen, että hetkelliseksi tarkoitettu imusarjan imu onkin vian takia jatkuvaa ja sen takia aiheuttaa oireita, sekä tankissa että imuvuotona moottorin käynnissä.
Hmmm... tokihan siis tukossa oleva suodatinkin aiheuttaa saman korvausilman puutteen, kun tarkemmin asiaa ajatelee, mutta ei imusarjan imun vaan ihan polttoaineen vajenemisen vuoksi (ainetta kuluu mutta korvausilmaa ei saada tilalle)...
Tämä toki vain joistakin muista merkeistä kytkentäkaavioiden ja loogisen toiminnan perusteella tehtyä omaa päättelyä, siis MuTua puhtaimmillaan
Joka tapauksessa tuo korkki juttu on yksinkertainen testi, jolla ainakin se asia on sitten testattu.
Jaa, mitenkähän sitten se korkin alla oleva tankkausapistoolin haitta läppä, ei kai se ole ilmatiivis... Jos on, niin eipäs se korkin poisto näissä nykyautoissa enää riitäkään tämän puheena olevan asian testaamiseksi.
Tulpan hatut
Sitten toinen mahdollinen käynnistymisiä hankaloittava vika voi olla väljistyneet tulpan hatut. Omalle kohdalle tuo on sattunut kerran, kun huonot käyntiin lähdöt ja tasakaasun satunnaiset nykimiset alkoivat häiritä. Syyksi paljastui monen mutkan ja kokeilun jälkeen lopulta väljät tulpanhatut, jotka tekivät tulppien kipinän saamisesta joissakin tilanteissa epävarmaa.Last edited by Havis; 06-02-2013, 07:49."Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"
E60 523iA -08
Comment
-
Toki jos EVAP-venttiili jämähtää auki, niin imetty ilmamäärä kasvaa. Voi sekin tapahtua, mutta noita aktiivihiilipönttöjä kyllä tukkeutuu vanhemmiten, sitä voi E38 omistajilta kysyä miten tankki paukkuu
Ei se EVAP tosiaan jatkuvasti ole auki, tuttu naksutus kuuluu konehuoneesta lämmenneellä koneella. Pulssisuhde on tyhjäkäynnilläki kuitenkin ihan reilu, paine laskee äkkiä imusarjan paineen tasolle. Itse en sen yhteydessä kuitenkaan starttausongelmaa ole huomannut, vaikka muita tosiaan aiheuttaa.Last edited by Cell; 06-02-2013, 11:26.325i -08
i3 REx -17
M5 -98 Imolarot
535i -90 N/A project (maatumassa)
Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05
Comment
-
Täytyy tutkia niitäkin kun tulpat tuli jokin aika sitten vaihdettua eikä hatut kyllä mitenkään tiukat ollut.Originally posted by Havis View Post
Tulpan hatut
Sitten toinen mahdollinen käynnistymisiä hankaloittava vika voi olla väljistyneet tulpan hatut. Omalle kohdalle tuo on sattunut kerran, kun huonot käyntiin lähdöt ja tasakaasun satunnaiset nykimiset alkoivat häiritä. Syyksi paljastui monen mutkan ja kokeilun jälkeen lopulta väljät tulpanhatut, jotka tekivät tulppien kipinän saamisesta joissakin tilanteissa epävarmaa.Vikakoodien lukua,Lasien tummennukset, Pienet teippaustyöt, Kolhujen korjauksia PDR tekniikalla sekä pieniä remontti/huoltotöitä. Puh:0408355900
Comment
-
Tulikos tuosta EVAP venttiilistä vikakoodi jos on piirillä?Originally posted by Cell View PostToki jos EVAP-venttiili jämähtää auki, niin imetty ilmamäärä kasvaa. Voi sekin tapahtua, mutta noita aktiivihiilipönttöjä kyllä tukkeutuu vanhemmiten, sitä voi E38 omistajilta kysyä miten tankki paukkuu
Ei se EVAP tosiaan jatkuvasti ole auki, tuttu naksutus kuuluu konehuoneesta lämmenneellä koneella. Pulssisuhde on tyhjäkäynnilläki kuitenkin ihan reilu, paine laskee äkkiä imusarjan paineen tasolle. Itse en sen yhteydessä kuitenkaan starttausongelmaa ole huomannut, vaikka muita tosiaan aiheuttaa.Bmw 316 E30 -88
Comment
-
Tulee vikakoodi jos kela on poikki, muuten ei mitään.325i -08
i3 REx -17
M5 -98 Imolarot
535i -90 N/A project (maatumassa)
Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05
Comment
-
Nyt on tulpanhatut vaihdettu ja aika väljät vanhat kyllä oli. Tulppa ei pysynyt kuin yhdessä kiinni kun kokeili irrallaan.
Yhdestä huomasi selvästi että oli ollut huono kontakti puolaan kun ei näkynyt yhtään kiiltävää paikkaa toisin kuin muissa näkyi.
No mutta lähipäivinä varmaan selviää auttoiko asiaan.Vikakoodien lukua,Lasien tummennukset, Pienet teippaustyöt, Kolhujen korjauksia PDR tekniikalla sekä pieniä remontti/huoltotöitä. Puh:0408355900
Comment
-
Itsellä sama auto ja vuosimalli, paljonko maksoivat tulpan hatut? Onko ne pelkästään ne pitkät kumiset tutit?Originally posted by jkan View PostNyt on tulpanhatut vaihdettu ja aika väljät vanhat kyllä oli. Tulppa ei pysynyt kuin yhdessä kiinni kun kokeili irrallaan.
Yhdestä huomasi selvästi että oli ollut huono kontakti puolaan kun ei näkynyt yhtään kiiltävää paikkaa toisin kuin muissa näkyi.
No mutta lähipäivinä varmaan selviää auttoiko asiaan.
Kysäisen tässä samalla kun ei kannata uutta ketjua tehdä..
Eli huotinputket jääty ja tulpat pääsi uimaan öljyssä ja öljyä puski vähän venttiilikopan tiivisteen välistä pihalle, ei kuitenkaan paljon. Käytin autoa jollain pikkupajalla ja ne imi tulpan aukoista öljyt pihalle ja putsasi ja eristi huohottimen ja putket. Tuo maksoi 450e kun meni kuulemma 9 tuntia.. Pudotti kuitenkin hintaa kun alkuksi yritti yli 500e. Remontin jälkeen lähdin ajamaan ja aluksi toimi normaalisti, mutta kun pysähdyin niin auto kävi epätasaisesti. En jaksanut viedä autoa takaisin kun oli sunnuntai niin kävin kaikki tulpat läpi ja viimeinen oli tummempi jä öljyisemmän näköinen kuin muut. putsasin ja vähän lämmitin sitä kun en silloin uusiakaan saanut. Auto alkoi pelaan melko normaalisti. Ongelma on nyt sellainen että kun ajelee ja pysähtyy paikoilleen niin auto savuttaa normaalia enemmän ja savu haisee pahalle. Voiko öljyä jäädä jonnekkin ja se palaa jossain vaiheessa pois? Vai ovatko tulpat ottaneet itseensä öljykylvyssä ja uusilla tulpilla savutus luultavasti loppuu? Vai vuotaako venttiilikopan tiiviste jostain öljyä ja siitä johtuu savutus? Eivät olleet aukaisseet venttiilikoppaa ollenkaan koska eihän siellä enää ole painetta niin ei pitäisi vuotaa
Tiiviste on viime vuonna vaihdettu..
Comment
-
Jep, se hattu on semmonen 5-10 cm pitkä, ja tulee puolan ja tulpan väliin. Turha koko puolaa ostaa jos vain hattu on löstynyt.Originally posted by Jii.Pee View PostItsellä sama auto ja vuosimalli, paljonko maksoivat tulpan hatut? Onko ne pelkästään ne pitkät kumiset tutit?
..
Silloin kun itse ne uusin M52 koneeseen, niin olikohan jotain 10-15 egee kipale. Tästä on muutama vuosi."Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"
E60 523iA -08
Comment
-
Pakko kommentoida kun pisti silmään. Itse kanssa pari kertaa tuon KA-anturin joutunu vaihtamaan. Schmiedmannin tarvike anturi on ihan hyvä palikka MUTTA kun soitin sinne myyntiin ja asiaa kysyin niin jostain kumman syystä Herra A:n autossa osa toimii kun taas voi olla, että Rouva B:n samanlaisessa autossa osa ei toimi. En tiedä miksi, mutta näin vastattiin.Originally posted by jkan View PostVoiko olla että nokan tunnistin minkä vaihdoin niin ei toimisi aina kunnolla?
Anturi on ostettu Schmiedmanilta ja on tarvike.
Kun viimeksi kun oli johdon nokassa niin antoi vikakoodiksi nokan tunnistimen.
Ja eikö tee juuri sitä joa anturissa on vikaa että vaatii pitkän startin?
Välillä tuntuu myös että alavääntö on hukassa.
Tietenkin alkuperäinen on aina paras, tarvike maksaa muistaakseni n. 45 euroa ja orkkis tuplahinnan mutta eipähän tartte kahta ostaa.
Comment
Comment