e39 Hammastanko

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Havis
    replied
    Originally posted by Bmw Dreamer View Post
    Tarviiko sitä lukkoa kiertää erikseen päälle edes, meneehän se sitten jos sitä joku luvattomasti alkaa pyörittelee?

    Eiköhän se jännitys ole pienempi paha, kuin se, että sitä kierretään kierrostolkulla paikallaan? Rattilukkohan siinä jää pahiten "nalkkiin" kun käännetään se päälle. Tuskin tosin lukko siitä itteensä ottaa, senhän nimenomaan pitäis kestää sitä.
    Ideahan on juuri laittaa se salpa valmiiksi koloonsa. Jos tätä ei tee, saa mahdollinen varas ohjauspyörällä otettua vauhtia huonolla tuurilla sen puoli kierrosta, joka taas antaa lisää voimaa tehdä vahinkoa, ehkä saa jopa salvan poikki? Sen takia just se salpa pitää AINA laittaa koloonsa autoa lukitessa. Kun salpa on kolossa, ei vauhtia saa otettua ja salpaa vääntävä voima jää automaattisesti merkittävästi pienemmäksi.

    Tämä tapa on yks näitä kirjoittamattomia perusasioita joita autoilijoille joko opetetaan tai sitten ei. Ja kukin sitten toimii joko oppiensa mukaan tai sitten miten ite parhaaksi tuntee. Samaa kategoriaa kuin esim
    - pidätkö valoissa kytkin pohjassa pykälä pesässä vaiko vaihde vapaalla?
    - vaihdatko parkeille aina kun pysähdyt tienlaita levikkeelle vai hämäätkö vastaantulijoita lähivaloilla?
    - laitatko vyöt aina kiinni ennenkuin ajat metriäkään vai saako sen tehdä liikkeellä ollessa?

    Salvan koloja on useita, joten vaikka mihin asentoon renkaat jättää pysäköidessä, ei paljon tartte käännellä ennenkuin salpa lukittuu. Ja suurin osa pysäköinneistä kuitenkin tapahtuu renkaat about suorassa -> tarvittava kääntö lukitukseen korkeintaan 20 astetta ratin kehältä, noin lonkalta heitettynä arviona.

    Näin siis periaatteessa. Eihän sitä autoa ole pakko lukitakaan lainkaan, onhan siinä ajonesto, jos oikein saivarrellaan.

    Enkä usko että niveliin jäisi tuossa mitään jännitystä, kyllä se enin jää renkaan ja tien pinnan väliin, siis renkaan kylki aavistuksen jännitykseen, luulisin.
    Last edited by Havis; 11-04-2013, 20:24.

    Leave a comment:


  • Bmw Dreamer
    replied
    Originally posted by Bomb5 View Post
    Kannattaako kääntää parkkiin laittaessa edes rattilukkoon, siinähän nivelet jää kans semmoiseen jänkäystilaan?
    Tarviiko sitä lukkoa kiertää erikseen päälle edes, meneehän se sitten jos sitä joku luvattomasti alkaa pyörittelee?

    Eiköhän se jännitys ole pienempi paha, kuin se, että sitä kierretään kierrostolkulla paikallaan? Rattilukkohan siinä jää pahiten "nalkkiin" kun käännetään se päälle. Tuskin tosin lukko siitä itteensä ottaa, senhän nimenomaan pitäis kestää sitä.

    Leave a comment:


  • Havis
    replied
    Originally posted by Bomb5 View Post
    Kannattaako kääntää parkkiin laittaessa edes rattilukkoon, siinähän nivelet jää kans semmoiseen jänkäystilaan?
    Rattilukko menettää perusmerkityksensä ellei sitä käännä lukitusasentoon avaimen poiston yhteydessä. Mutta siinä vaiheessa kone on seis eikä tehostin ole vääntämässä niveliä, vaan kääntö tulee ihan käsivoimilla -> niveliin ei voi saada ns. 'ylikuormaa'.

    Joten sanoisin ettei ohjauksen kääntämisellä tuossa yhteydessä ole niveliä rasittavaa vaikutusta.

    Leave a comment:


  • janke
    replied
    Joo. Kyllä noi isot vanteet/renkaat taitaa kaikkein eniten rasittaa tuota tankoa. Minulakin taisi 18" vanteiden hankinnan jälkeen alkaa pikkuhiljaa kuulumaan toi kolina.

    Leave a comment:


  • Bomb5
    replied
    Originally posted by Bmw Dreamer View Post
    Paikallaan kääntelyä nyt kannattaa välttää ihan joka tapauksessa, ei pelkästään hammastangon rasituksen takia.
    Renkaat ja etenkin pallonivelet tykkää kyttyrää paikallaan kääntelystä.
    Kannattaako kääntää parkkiin laittaessa edes rattilukkoon, siinähän nivelet jää kans semmoiseen jänkäystilaan?
    Last edited by Bomb5; 11-04-2013, 19:21.

    Leave a comment:


  • Bmw Dreamer
    replied
    Originally posted by janke View Post
    Paljonko piti köyhtyä uudesta tangosta? Osaatko sanoa, että mikä tuota e39 hammastankoa oikein kuluttaa? Onko noi kuiteskin liian heikkoja painavan e39 keulalle? Ja ilmeisesti paikallaan ratinkääntelyä pitäisi välttää:think
    Paikallaan kääntelyä nyt kannattaa välttää ihan joka tapauksessa, ei pelkästään hammastangon rasituksen takia.
    Renkaat ja etenkin pallonivelet tykkää kyttyrää paikallaan kääntelystä.

    Paras kun oppinu ajamaan ilman ohjaustehostinta, ja porukat vielä opettaneet ettei saa paikallaan kääntää, niin ei tuu käännettyä kyllä ku äärimmäsen ahtaissa tiloissa pakosta.

    Pienikin liike auttaa, sellanen "möyrintänopeus".

    Leave a comment:


  • Havis
    replied
    Originally posted by TJJ View Post
    Yht. 400€, 350€ oli tuon hinta, mutta saksalainen ahnehti postikuluissa ja jupisi vielä Paypal-maksusta ja vaati Paypal-välityspalkkion korvauksen. En sitten jaksanut alkaa valittamaan ja suututtamaan häntä, hinta oli vielä ihan hyvä noinkin.

    Vaikea sanoa mikä sen kuluttaa. Minun alkuperäinen ei-servotronic on vielä ihan hyvässä kunnossa, olikohan sillä n. 140tkm ajettu. Sitten tuo autossa nyt oleva peruskorjattu Servotronic on vähän outo, ei siinäkään keskellä nyt ole väljää eikä se kolise, mutta taikamutteria piti kerran kiristää.

    Voi olla, että isot vanteet/leveät renkaat kuluttaa tuon nopeammin, minulla tuo 17/18" aikakausi alkoi vasta muutama vuosi sitten, joten ehkäpä sen takia tuo alkuperäinen oli vielä kunnossa.
    Siis onko tuo sun alkuperäinen ei-servotronic nyt jouten? Ja ihan kulumattomassa kunnossa? Onko pre-facelift mallia? Myytkö?

    Leave a comment:


  • TJJ
    replied
    Originally posted by janke View Post
    Paljonko piti köyhtyä uudesta tangosta? Osaatko sanoa, että mikä tuota e39 hammastankoa oikein kuluttaa? Onko noi kuiteskin liian heikkoja painavan e39 keulalle? Ja ilmeisesti paikallaan ratinkääntelyä pitäisi välttää:think
    Yht. 400€, 350€ oli tuon hinta, mutta saksalainen ahnehti postikuluissa ja jupisi vielä Paypal-maksusta ja vaati Paypal-välityspalkkion korvauksen. En sitten jaksanut alkaa valittamaan ja suututtamaan häntä, hinta oli vielä ihan hyvä noinkin.

    Vaikea sanoa mikä sen kuluttaa. Minun alkuperäinen ei-servotronic on vielä ihan hyvässä kunnossa, olikohan sillä n. 140tkm ajettu. Sitten tuo autossa nyt oleva peruskorjattu Servotronic on vähän outo, ei siinäkään keskellä nyt ole väljää eikä se kolise, mutta taikamutteria piti kerran kiristää.

    Voi olla, että isot vanteet/leveät renkaat kuluttaa tuon nopeammin, minulla tuo 17/18" aikakausi alkoi vasta muutama vuosi sitten, joten ehkäpä sen takia tuo alkuperäinen oli vielä kunnossa.

    Leave a comment:


  • TJJ
    replied
    Originally posted by Bmw Master View Post
    Mites tuo servotronicin solenoidi on tuon näköinen? Mulla se on pyöreä.
    Se on 6/99 asti neliskanttinen eli sattumalta tuo on juuri se oikea minun autoon (ja tuollainen siellä nytkin on). Se on mysteeri mikä noissa on erona, jossain vaiheessa korimoduulin koodauskin muuttui.

    Leave a comment:


  • Bmw Master
    replied
    Mites tuo servotronicin solenoidi on tuon näköinen? Mulla se on pyöreä.

    Leave a comment:


  • janke
    replied
    Paljonko piti köyhtyä uudesta tangosta? Osaatko sanoa, että mikä tuota e39 hammastankoa oikein kuluttaa? Onko noi kuiteskin liian heikkoja painavan e39 keulalle? Ja ilmeisesti paikallaan ratinkääntelyä pitäisi välttää:think

    Leave a comment:


  • TJJ
    replied
    Jokakeväinen ylihuoltaminen alkaa kohta, nyt saapui heräteostos hammastanko. Tuo on uusi BMW:n osa, se ilmestyi eBayhin ja pakkohan se oli ostaa... Näyttää oikein kivalta noihin kokonaan maalattuihin peruskorjattuihin verrattuna:
    .

    Leave a comment:


  • janke
    replied
    Originally posted by Tome View Post
    no voi jeesus sentään.
    HÄ Eikö ollut hyvä idea?

    Leave a comment:


  • Tome
    replied
    Originally posted by janke View Post
    Pitäiskö ohjausvaihteen kiinnityksiin laittaa jotkut kumipuslat, että tulee niin sanotusti "kelluva" asennus?
    no voi jeesus sentään.

    Leave a comment:


  • Cell
    replied
    Jos nyt antaisit olla ohjauslaitteet kiinteästi akseleissa ettet pääse iltalehteen

    Leave a comment:

Working...
X