Älä ny mee rattia kääntelemään. Ei toimi vilkun palautukset yms jos oikeen paljo väännät. Rattiakseli ohjausvaihteesta irti ja sitte hyppyytät sitä muoviliparetta booreilla ohjausvaihteesta mieluummin. Ensin tietty keskität ohjauksen keskelle. Itse en sitä tehnyt toisella vaihtokerralla ja toiseen suuntaan käännettäessä oli enemmän kierroksia ratissa, mitä toiselle suunnalle.
Ja tuo ratin irrotus riippuu ihan käyttämästäsi ratista.
Joo vilkun palautus on nytkin jo perseellään. Ei se ratti ole kuin noin.45 astetta kierossa
Jos se tosiaan meni vain hammastangon päästä väärille booreille (hajosiko se muovilipare?), niin:
- akku irti
- hetki odottelua
- ratti suoraan ja keskelle kierrosten suhteen
- ratti irti
- keskitä hammastanko
- ratti takaisin suoraan
Näin jotta slipring pysyy oikeassa kohtaa. Saa senkin keskitettyä jälkikäteen, mutta mitä sitä itselleen lisää puuhailtavaa teettää.
Eilen sain vihdoin toteutettua oman hammastankoprojektin, vanha ruosteen raiskaama yksilö on nyt romukopassa ja ehjä paikallaan. Ei kolise enää Vaihtoyksilön ostin sillä periaatteella, että korjatuissa on liikaa riskiä huonoista osista/keinotekoisesta kiristyksestä ja käytetyissä voi olla ongelmaa lupauksista ja hinnasta huolimatta, joten otin uudemman pään purkuosan mikä halvimmalla löytyi.
Vilkun palautus taitaa olla kyllä ihan ratissa, niin ei siitä tuu ongelmaa vaikka kuinka paljon kääntäis rattia eri asentoon. Mutta siitä kannattaa olla varma että ohjauvaihde on oikeasti keskiasennossa kun renkaat on suoraan eteenpäin.
Älä ny mee rattia kääntelemään. Ei toimi vilkun palautukset yms jos oikeen paljo väännät. Rattiakseli ohjausvaihteesta irti ja sitte hyppyytät sitä muoviliparetta booreilla ohjausvaihteesta mieluummin. Ensin tietty keskität ohjauksen keskelle. Itse en sitä tehnyt toisella vaihtokerralla ja toiseen suuntaan käännettäessä oli enemmän kierroksia ratissa, mitä toiselle suunnalle.
Ja tuo ratin irrotus riippuu ihan käyttämästäsi ratista.
Ja mielestäni ainakin helpompi tapa, se mutikka on siellä raidetangossa niin pirullisen tiukassa, ainakin mulla, ja kettumaisessa paikassa, että mieluummin kääntäisin ite ainakin ratista.
Ok. säätedään sitten ratista. Onko kenelläkään ohjetta kuinka se ratti otetaan irti? Meinaan, etten vain laukaise vahinkossa turvatyynyyä
Ja mielestäni ainakin helpompi tapa, se mutikka on siellä raidetangossa niin pirullisen tiukassa, ainakin mulla, ja kettumaisessa paikassa, että mieluummin kääntäisin ite ainakin ratista.
Tuli vaihdettua tanko ja kolina hävisi sen myötä kuten arvelinki. Ärsyttää vain,kun ratti jäi ihan kieroo enkä jaksanut enää ruveta sitä suoristamaan.
Voinko tuota ratti koittaa säätää tuosta sisäpuolelta, eli ratti irti ja kääntä siinä sitä? Vai, pitääkö käydä siellä auton alla säätämässä nivelestä? Mikä olisi helpoin tapa?
Fixukselta. Ihan mistä vaan perus varaosakaupasta noita pitäis saada. Osaset, AD... Motonetis ei välttämättä oo, mut noissa kolmessa edellämainitussa ainakin.
OK... Kiitos! Täytyy käydä kyselemässä. Sen verran vielä, että ilmeisesti sama ristikkonivel on käytössä muissakin e39 malleissa?
Joo, muistinki että olit sen vaihtanut, mutta en hoksannut heti lukea. Mistäs hommasitkaan tuon ristikon?
Fixukselta. Ihan mistä vaan perus varaosakaupasta noita pitäis saada. Osaset, AD... Motonetis ei välttämättä oo, mut noissa kolmessa edellämainitussa ainakin.
Mulla ei ole kääntäessä väljää tuossa hammastangossa, mutta se kolahtelee kuopissa. Viime vuonna pari viikkoa raidetankojen vaihdon jälkeen kuului paukahdus ruudusta pois peruutettaessa, joten kai siinä vaiheessa tuo hajosi. Ja kolina siis huollossa jäljitetty tuohon hammastankoon, kun muuten alkaakin olla aikalailla osat tuolta edestä vaihdettu.
Olisiko arvausta, mitä sielä voisi olla hajonnut, kun on vain tuo kuopissa kolina ilman muita oireita? Ja onko ihan mahdoton rasti saada kuntoon korjaamalla nykyinen hammastanko? Jos jaksais jossakin välissä laittaa kuntoon, kun toistaiseksi tuo on enemmän matkustusmukavuusasia.
Ei taida saada kuntoon muuten kun uusimalla koko tanko. Korjaussarjoja saa ulkomailta, mutta sopiiko ja mitä laatua vaihdettavat osat ovat? Voit kokeilla kiristää alku hätään sitä kiristys mutteria, että vaikuttaako kolinaan? Mun autossa se on niin jumissa, että ei saanut kiristettyä eikä avattua.
Mulla kolisee jatkuvasti kun ajaa tasaistakin tietä ja niin kun todennut, että se vaihde on kulahtanut ja puslat ehkä myös laakeri mennyt.
Mulla ei ole kääntäessä väljää tuossa hammastangossa, mutta se kolahtelee kuopissa. Viime vuonna pari viikkoa raidetankojen vaihdon jälkeen kuului paukahdus ruudusta pois peruutettaessa, joten kai siinä vaiheessa tuo hajosi. Ja kolina siis huollossa jäljitetty tuohon hammastankoon, kun muuten alkaakin olla aikalailla osat tuolta edestä vaihdettu.
Olisiko arvausta, mitä sielä voisi olla hajonnut, kun on vain tuo kuopissa kolina ilman muita oireita? Ja onko ihan mahdoton rasti saada kuntoon korjaamalla nykyinen hammastanko? Jos jaksais jossakin välissä laittaa kuntoon, kun toistaiseksi tuo on enemmän matkustusmukavuusasia.
Leave a comment: