e39 Hammastanko

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • janke
    replied
    Uppista keikkaa..

    Onko kenelläkään tietoa, Mistä saisi tuohon ZF:n ohjausvaihteeseen korjaus sarjoja?:think Kiitos etukäteen.

    Leave a comment:


  • TJJ
    replied
    Ei tuon mutterin pitäisi olla kovasti kiinni, hylsyllä ja tavallisella räikällä se on kääntynyt. Kovin paljonhan sitä ei tarvitse kääntää jos sitä kiristää, 1/10 kierrosta ehkäpä.
    Joko olet kokeillut WD40 tms.? En tiedä kannattaako alkaa kovin paljon lämmittämään, tuolla taitaa olla O-renkaita lähistöllä...

    Leave a comment:


  • janke
    replied
    Originally posted by janne1974 View Post
    Mikä mahtaa olla ohjaustanko ja sen taikamutteri??

    -Janne-


    Ohjausvaihde/tanko vai mikä virallinen nimi? Eli toi säätö mutteri. Kuva 2 osa N:1
    Last edited by janke; 04-06-2012, 21:43.

    Leave a comment:


  • janne1974
    replied
    Mikä mahtaa olla ohjaustanko ja sen taikamutteri??

    -Janne-

    Leave a comment:


  • janke
    replied
    Originally posted by janke View Post
    millä hel... saan sen ohjaustangon taikamutterin auki? uskaltaako antaa hiukan lämpöä?
    Tietoa kaipaisin kovasti

    Leave a comment:


  • janke
    replied
    millä hel... saan sen ohjaustangon taikamutterin auki? uskaltaako antaa hiukan lämpöä?

    Leave a comment:


  • Bmw Dreamer
    replied
    Oli mielestäni niitattu kiinni.

    En tiiä vaikuttaisko, kun ei tuo rätti tunnu joustavan yhtään kiertosuunnassa, miksikäs se siitä sitten muuttuis?

    Leave a comment:


  • TJJ
    replied
    Originally posted by Bmw Dreamer View Post
    Ja rättinivel oli tosiaan hyvässä kunnossa mulla. Yllätyin kyl mokoman olemassaolosta.
    Mitähän tuon ohjauksen rättinivelen vaihto kovempaan materiaaliin (polyuretaani) vaikuttaisi ohjaustuntumaan? Ei taida Powerflex tai kukaan muukaan tuota osaa kaupata? Tosin olikos se niitattu kiinni, joten vaihto on hiukan hankalaa.

    Leave a comment:


  • Bmw Dreamer
    replied
    Tottakai ristikon saa irti. 15x40 on oikea koko. Nyt on ohjaus välyksetön. GMB:n numero on 802-ST1540 kardaanin nivelristi.

    Tuo akseli kun on pehmeää alumiinia tai jotain sekoitetta ehkä. Niin ristikko lähtee todella helposti pois ihan vaan lyömällä.

    Voin laittaa muutaman kuvan jossain vaiheessa kun vaan ehdin.

    Ja rättinivel oli tosiaan hyvässä kunnossa mulla. Yllätyin kyl mokoman olemassaolosta.

    Leave a comment:


  • TJJ
    replied
    Originally posted by Samppasika View Post
    Kerroppa sitten kun saat oikean ristikon, että mitkä sen tarkat speksit on, niin saa hommailla itellekkin osan valmiiksi! Jospa ne itelläkin kolinat ja väljä fiilis tulis tuosta ristikosta. Kaikki muu sinne onkin hammastankoa lukuun ottamatta uusittu viime syksynä.
    Ohjausakselissahan on myös "rättinivel", sekin kannattaa tutkia.

    Leave a comment:


  • Samppasika
    replied
    Originally posted by Bmw Dreamer View Post
    Nonii, lähtihän se irti, kun sai vaan kammettua sen irti (Ziisus kuinka kevyt tuo palikka on! ). Auttoi kun otti löpösuodattimen ja sen jäähdyttimen pois vielä lisäksi eestä. Aikasemmin otin jo sen polttoaineen jäähdyttimelle menevän ilmaputken (ja on muuten aivan tukkeissa kaikesta multa yms paskasta se jäähdytin, kannattaa kattoo muutkin jotka omistaa dieselin (kait ne muissakin on?), että kuin tukkeissa se kenno on! ) niin pääs siitä molemmin käsin käsiksi. Mutta oli silti turhan ahasta.

    No, mulla on tuo 16x40 ristikko, se on väärän kokonen, mittasin tuosta vanhasta, niin se on 15x39,xx, eli kulumaa varmasti vaan tuossa, joten täytyy hakea 15x40 ristikko. Tuolla pituudella ei niin justiinsa oo väliä, bemarin tuossa haarukassa on kyllä tilaa, vaikka oiskin vähän liian pitkä. Mutta 40 tuo on, koska muuten sen vanhan pituus menis varmasti alle 38mm.

    Huomenna sitte vanhan ristikon kanssa vaihtamaa sopivan kokoseen, saa vielä Fixuksella mitata että varmasti on se 15x40 koko, mutta en oikeastaa epäile etteikö olis.

    Välystä ei käsin hirveästi tuntunu, kova naksahdus kyllä tuli kun käänsi, sen verran sitä oli ja ristikko oli todella jumissa. Vähän aikaa kun pyöritteli edestakas, niin notkistu, mutta eihän se välystä poista!
    Tukivarretkin tulossa, ensviikolla pääsee säätää toivottavasti kulmia! Jos vaikka välykset loppuis.
    Kerroppa sitten kun saat oikean ristikon, että mitkä sen tarkat speksit on, niin saa hommailla itellekkin osan valmiiksi! Jospa ne itelläkin kolinat ja väljä fiilis tulis tuosta ristikosta. Kaikki muu sinne onkin hammastankoa lukuun ottamatta uusittu viime syksynä.

    Leave a comment:


  • janne1974
    replied
    Hmm... :think saako sen ristikon irti ohjausakselista??? Oon ollu siinä uskossa ettei sitä saa.. Ja sen alemman ohjausakselin hinta on JÄRKYTTÄVÄ!! Oma kottero on vm-99 ja realoemissa ei ristikkoa löydy erikseen.

    -Janne-

    Leave a comment:


  • Bmw Dreamer
    replied
    Nonii, lähtihän se irti, kun sai vaan kammettua sen irti (Ziisus kuinka kevyt tuo palikka on! ). Auttoi kun otti löpösuodattimen ja sen jäähdyttimen pois vielä lisäksi eestä. Aikasemmin otin jo sen polttoaineen jäähdyttimelle menevän ilmaputken (ja on muuten aivan tukkeissa kaikesta multa yms paskasta se jäähdytin, kannattaa kattoo muutkin jotka omistaa dieselin (kait ne muissakin on?), että kuin tukkeissa se kenno on! ) niin pääs siitä molemmin käsin käsiksi. Mutta oli silti turhan ahasta.

    No, mulla on tuo 16x40 ristikko, se on väärän kokonen, mittasin tuosta vanhasta, niin se on 15x39,xx, eli kulumaa varmasti vaan tuossa, joten täytyy hakea 15x40 ristikko. Tuolla pituudella ei niin justiinsa oo väliä, bemarin tuossa haarukassa on kyllä tilaa, vaikka oiskin vähän liian pitkä. Mutta 40 tuo on, koska muuten sen vanhan pituus menis varmasti alle 38mm.

    Huomenna sitte vanhan ristikon kanssa vaihtamaa sopivan kokoseen, saa vielä Fixuksella mitata että varmasti on se 15x40 koko, mutta en oikeastaa epäile etteikö olis.

    Välystä ei käsin hirveästi tuntunu, kova naksahdus kyllä tuli kun käänsi, sen verran sitä oli ja ristikko oli todella jumissa. Vähän aikaa kun pyöritteli edestakas, niin notkistu, mutta eihän se välystä poista!
    Tukivarretkin tulossa, ensviikolla pääsee säätää toivottavasti kulmia! Jos vaikka välykset loppuis.

    Leave a comment:


  • Bmw Dreamer
    replied
    Originally posted by janne1974 View Post
    En kyllä kaikkea tajunnut tuosta tekstistä. Mutta kyllä tuo ristikon puolen pää lähtee kohtalaisen helposti irti, kunhan ottaa sen lukituspultin pois ja vetää vaan booreilta pois. Jos se on jo sen 5mm liikunut niin se on varmaan sen lukitusuran ylemällä reunalla jossa saattaa vähän tahmoa kiinni. Mut oon aina saanu irti sen ihan käsin vetämällä. Voihan olla että joku/jokin on särkenyt booritusta ja on sit varmaan vaikea saada pois paikoiltaan.
    Meinasitko itse vaihtaa ristikon laakerit? Meinaan jos aiot kympin remontti hinnalla selvitä.

    -janne-
    No mä oon niin sekava koko jätkä et hyvä jos osan ymmärsit.

    Juu ei oo mulla ollu noi ristikon päät kauhean herkästi irtoavia... Joutu Carinassakin levittämään ja kiilaamaan sen auki, että lähti pois.
    Miks mulla nää tahmaa aina ihan kunnolla?
    Ja vielä niin pirun vittuimaisessa paikassakin, että ei saa voimaa oikein kunnolla tuohon, kun kainaloita myöten saa olla kädet konehuoneessa letkujen seassa että yltää.

    Aattelin vaihtaa, 16x40 kokonen ristikko ois pyödällä oottamassa, tälläistä ne arveli tuon kooksi. kokoja on kait 15/16mm ja 38/40, että joku kombinaatio noista pitäis käydä. Kunhan sais tuon pois, niin pääsis mittailee yms. En sitte tiedä onko sen vaihtaminen muka bmw:ssä jotenkin vaikeempaa kuin muissa, Carinasta vaihtu ainakin helposti..? :think

    Kaveri tulee kohta jeesimään, jos kahdestaa sais taisteltua irti tuon.

    Ootko Janke kokeillu tuota ristikon väljyyttä? Aikasemmista viesteistäs päätellen sulla vois hyvinkin olla siinä väljää. Parhaiten huomaa jos vauhdissa on sellanen selvä klappi ratissa, mutta muuten ei ole väljää. Helppo kokeilla paikallaan onko väljää, kaveri heiluttamaan rattia sillee ihan vähän, työnnät sormen ristikon "haarukoitten" väliin, jos puristelee sormea heilutuksen tahtiin (jos siis hyvin vähän väljää niinku mulla, mutta ratin kehällä silti sentin klappi), ja muutenkin kun ottaa siitä kiinni, niin tuntee sen välyksen ja kuuleekin.

    edit:

    Carinasta sai kiilattua tuon puristusliitoksen tuollee auki:


    Ja oli vähä tohjona (Voitte kuvitella että 80km/h ajaminen oli haastavaa! Ite en tosin ajanu, mutta auton omistaja kertoi että ei oo mielekästä ajaa yli 60)


    Ja video siitä, kuinka paljon sitä väljää oli!! http://s17.photobucket.com/albums/b5...s_MVI_4611.mp4
    Last edited by Bmw Dreamer; 15-05-2012, 11:06.

    Leave a comment:


  • janke
    replied
    Pitäisi jaksaa kans ottaa koko ohjaus vaihde irti ja katsoo mitä se on syönyt? Alkaa ärsyttää toi meteli mikä tulee koppiin... aivan samanlainen ulina, kun olisi jotkut kovettuneet linglong renkaat alla

    Leave a comment:

Working...
X