e39 Hammastanko

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts

• janne1974
    replied
    Originally posted by Bmw Dreamer View Post
    Joo voi perkele! Ei lähde ei millään irti!
    Tuli ihan "vahingossa" (ruuvarilla kampes uraa auki ja veti toisella kädellä) joku 5mm ulos booreilta tuo alempi ohjauspylväs (Real Oem kuva), mutta ei millään perkeleellä enempää. Menee hermo! Kellää mitään kikkakolmosta tuohon? Carinassa pystyi ruuvaamaan ruuvin väärästä suunnasta, ja siihen pellinpala(prikka) väliin, jolloin se avas tuota uraa, mutta tässä on se joku ohjuri siinä välissä, niin eipä pysty! On hakattu jo etupuskurin läpi rautakanki lyönnin välittäjänä, mutta ei hievahdakkaan enään... On annettu lämpöö ja liukastetta ja vaikka mitä... Nyt jos oisin taipuvainen tupakoimaan/kaljottelee, niin voin sanoa et nytte menis tavaraa!
    En kyllä kaikkea tajunnut tuosta tekstistä. Mutta kyllä tuo ristikon puolen pää lähtee kohtalaisen helposti irti, kunhan ottaa sen lukituspultin pois ja vetää vaan booreilta pois. Jos se on jo sen 5mm liikunut niin se on varmaan sen lukitusuran ylemällä reunalla jossa saattaa vähän tahmoa kiinni. Mut oon aina saanu irti sen ihan käsin vetämällä. Voihan olla että joku/jokin on särkenyt booritusta ja on sit varmaan vaikea saada pois paikoiltaan.
    Meinasitko itse vaihtaa ristikon laakerit? Meinaan jos aiot kympin remontti hinnalla selvitä.

-janne-

Leave a comment:

• Bmw Dreamer
    replied
    Joo voi perkele! Ei lähde ei millään irti!
    Tuli ihan "vahingossa" (ruuvarilla kampes uraa auki ja veti toisella kädellä) joku 5mm ulos booreilta tuo alempi ohjauspylväs (Real Oem kuva), mutta ei millään perkeleellä enempää. Menee hermo! Kellää mitään kikkakolmosta tuohon? Carinassa pystyi ruuvaamaan ruuvin väärästä suunnasta, ja siihen pellinpala(prikka) väliin, jolloin se avas tuota uraa, mutta tässä on se joku ohjuri siinä välissä, niin eipä pysty! On hakattu jo etupuskurin läpi rautakanki lyönnin välittäjänä, mutta ei hievahdakkaan enään... On annettu lämpöö ja liukastetta ja vaikka mitä... Nyt jos oisin taipuvainen tupakoimaan/kaljottelee, niin voin sanoa et nytte menis tavaraa!

Leave a comment:

• Bmw Dreamer
    replied
    Ite just purkamassa tuota ohjausakselia, ristikossa väljää. (hyvin vähän verrattuna appiukon Carinaan, josta yks laakeripesä oli käytännössä kokonaan tuhoutunut. Mulla vaan sen verran että tuntuu...

Mutta eipä oo kovin tiukassa taas tuossa hammastangossa...
    Pultti on poissa jo, mutta ei meinaa lähtee. Ei se kyllä lähteny ihan helpolla Carinastakaan..
    -> Tappelemaan asian kanssa.

Kympin vika taitaa olla, jos sillä saa välykset kuntoon mun tapauksessa.

Leave a comment:

• janke
    replied
    Joku kun selittäis tyhmälle vielä että onko tuossa ohjaustangossa molenmissa päissä laakeri? Elikkä siinä akselissa missä ratas pyörittää hammastankoa?

Leave a comment:

• janne1974
    replied
    Originally posted by janke View Post
    Ok. Mut, miten se on noin tiukka? Onkohan se ajanmyöten jumiutunut?
    Todennäköisesti aika tehny tehtävänsä.

-Janne-

Leave a comment:

• janke
    replied
    Originally posted by janne1974 View Post
    Sitä ei saa muualta kiristettyä kuin toisen kuvan osaa1 kääntämällä tiukemmalle. Jos menee liian tiukalle niin ratti ei palaudu takaisin.

-Janne-
    Ok. Mut, miten se on noin tiukka? Onkohan se ajanmyöten jumiutunut?

Leave a comment:

• janne1974
    replied
    Sitä ei saa muualta kiristettyä kuin toisen kuvan osaa1 kääntämällä tiukemmalle. Jos menee liian tiukalle niin ratti ei palaudu takaisin.

-Janne-

Leave a comment:

• janke
    replied
    Originally posted by Macinaggio View Post
    No niin, löysit täydelliset ohjeet. Olin siis väärässä tuon säätöruuvin suhteen. Laakeripuslahan näkyy melkein joka kuvassa.
    Elikkäs ojaustangon molenmissa päissä on siis laakeri, jos oikein tulkitsen noita tis:in kuvia? Ja siellä ala-propun sisällä on ilmeisesti mutteri millä saa tuota pakettia hieman kiristettyä? :think
    Mites tuo ihme ruuvi kyljessä millä säädetään ohjauksen jäykkyyttä, kun mulla se oli niin tiukassa, että se ei kääntynyt mihinkään suuntaan? Lähden tästä piahkoin katteleen lisää tuota rommelon ojausmysteeriä.
    Last edited by janke; 12-04-2012, 16:50.

Leave a comment:

• Macinaggio
    replied
    Ohjaus tangon laakeri varmaan paskana sieltä vaihteen sisältä?? Jos siellä nyt on joku laakeri?

Äsken kerkisin vähäsen tutkia asiaa ja ohjaustanko heiluu siitä nivelestä heilutellen pitkittäin sekä sivuttain.Onkos siellä tyhjennys propun alla joku mutteri jolla ohjaustanko on kiinni siellä ohjausvaihteessa?

Tossa yläpuolella on aika selkeät kuvat tangosta!
    No niin, löysit täydelliset ohjeet. Olin siis väärässä tuon säätöruuvin suhteen. Laakeripuslahan näkyy melkein joka kuvassa.

Leave a comment:

• janke
    replied
    Ohjaus tangon laakeri varmaan paskana sieltä vaihteen sisältä?? Jos siellä nyt on joku laakeri?

Äsken kerkisin vähäsen tutkia asiaa ja ohjaustanko heiluu siitä nivelestä heilutellen pitkittäin sekä sivuttain.Onkos siellä tyhjennys propun alla joku mutteri jolla ohjaustanko on kiinni siellä ohjausvaihteessa?

Tossa yläpuolella on aika selkeät kuvat tangosta!

Leave a comment:

• janne1974
    replied
    Eli ristikkonivel on siinä ojausvarressa lähellä hammastankoa?
    Näkyy siellä konehuoneen puolella. Vaikea tutkia yksin, joten kaveri avuksi.

-Janne-

Leave a comment:

• Macinaggio
    replied
    Tämä ei ole bemarista vissiin, mutta sama periaate varmaan? Ihmettelen mikä tuolla tosiaan vois väleytyä? Jos väleytyy, niin eikös öljyt pitäisi tulla ulos? Ja mulla ne ei ole tullut.:think
    Tuo ihan periaatteellinen kuva hammastangosta. Puslat puuttuvat siitä kokonaan, ei tanko voi pelkkien tiivisteiden varassa liikkua. Tässä on esimerkikisi hyvä kuvasarja E30:n hammastangosta : http://www.behindmatrix.com/e30/foto...691/f00691.htm

Kuvista varmaan ymmärtää rakenteen vaikkei saksaa osaisikaan. Minulla ei ole ollut tarvetta purkaa E39:n hammastankoa, mutta olen ymmärtänyt että siinä ei ole edellä mainittua "taikaruuvia", josta hammasvälystä voisi säätää, vaan tilalla on pelkkä tulppa joka on prässätty kiinni. Tankoa ei voi tietenkään purkaa irrottamatta tulppaa, joten vehje on teoriassa kertakäyttöinen. Käytännössä ei, ja korjatut tangot maksavat ebayssä alkaen pari sataa euroa.

EDIT. Vielä sen verran ettei em. säätöruuvin puuttuminen tai olemassolo vaikuta ongelmasi ratkaisuun mitenkään, koska kolinan syy on väljissä laakeripuslissa.
    Last edited by Macinaggio; 12-04-2012, 13:00.

Leave a comment:

• janke
    replied
    Ja jos tarkkoja ollaan, niin kyl se koluutes tuntuu ihan rattiin saakka ja välllä jotain pientä resonanssia kuuluu jostain ratin altakin, kun ajaa esim. keskitietä missä on niitä "herätys raiteita" .Jos huomenna ehtisi tutkia lisää auton alla.

Leave a comment:

• Antsah
    replied
    Tämä ei ole bemarista vissiin, mutta sama periaate varmaan? Ihmettelen mikä tuolla tosiaan vois väleytyä? Jos väleytyy, niin eikös öljyt pitäisi tulla ulos? Ja mulla ne ei ole tullut.:think
    Yleensähän ne kai väljistyy pituussuunnassa tuolta hammastusosasta, jossa tuo ratas ja tanko yhdistyvät. Sitten taas öljyt tulee kartanolle kun stefat alkaa vuotaan.
    Last edited by Antsah; 11-04-2012, 21:12.

Leave a comment:

• janke
    replied
    Originally posted by janne1974 View Post
    Minä vaihdoin (uuden) hammastangon, kun luulin että siinä on vikaa. Kolina jatkui entiseen tapaan ja vasta myöhemmin tajusin että kolina tulee juuri tuosta ristikkonivelestä. Kolisee paikoillaan ollessa ja ajaessa myös.

-Janne-
    Eli ristikkonivel on siinä ojausvarressa lähellä hammastankoa?

Leave a comment:

Working...
X