e39 Hammastanko

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • janne1974
    replied
    Minä vaihdoin (uuden) hammastangon, kun luulin että siinä on vikaa. Kolina jatkui entiseen tapaan ja vasta myöhemmin tajusin että kolina tulee juuri tuosta ristikkonivelestä. Kolisee paikoillaan ollessa ja ajaessa myös.

    -Janne-

    Leave a comment:


  • janke
    replied
    Originally posted by Antsah View Post
    Minun mielestä se, että hammastangosta tuntuu välystä auton ollessa sammuksissa ei ole vika. Tai sen takia ei kyllä kannata alkaa hammastankoa vaihtamaan. Itsellä on on merkkiin katsomatta enemmän tai vähemmän kuulunut jotain ääntä/välystä auto sammutettuna kaikissa. Nykyisestä ei ole tullut testattua. E46 tuli tuosta syystä vaihdettua hammastanko ja uusi osa oli ihan samanlainen, ei tosin ajossa/käynnissä kolissut.

    Jos se tuntuu ja kuuluu auto käynnissä on sitten eri juttu.
    Joo, ei mua haittaa vaikka kuinka sammuksissa pitäisi meteliä, kun rattia soutaa, mut se, että ajon aikana se kolina, oli sitten tasasta tai ei, niin koluttaa vaan niin perk...sti. Sellasta matala taajuista kolutusta, ihan niin kun olisi kaikki nivelet 5mm väleitä.

    Kyl, nyt pitää kokeilla kiristää sitä ohjausta ja laittaa vaikka vaseliinia täyteen ne hammastangot
    Last edited by janke; 11-04-2012, 19:43.

    Leave a comment:


  • janke
    replied
    Tämä ei ole bemarista vissiin, mutta sama periaate varmaan? Ihmettelen mikä tuolla tosiaan vois väleytyä? Jos väleytyy, niin eikös öljyt pitäisi tulla ulos? Ja mulla ne ei ole tullut.:think
    Last edited by janke; 28-05-2015, 21:30.

    Leave a comment:


  • Antsah
    replied
    Minun mielestä se, että hammastangosta tuntuu välystä auton ollessa sammuksissa ei ole vika. Tai sen takia ei kyllä kannata alkaa hammastankoa vaihtamaan. Itsellä on on merkkiin katsomatta enemmän tai vähemmän kuulunut jotain ääntä/välystä auto sammutettuna kaikissa. Nykyisestä ei ole tullut testattua. E46 tuli tuosta syystä vaihdettua hammastanko ja uusi osa oli ihan samanlainen, ei tosin ajossa/käynnissä kolissut.

    Jos se tuntuu ja kuuluu auto käynnissä on sitten eri juttu.
    Last edited by Antsah; 11-04-2012, 18:21.

    Leave a comment:


  • janke
    replied
    Originally posted by TJJ View Post
    Kuuluuko sinulla yhä kolinaa ajossa ja myös paikallaan rattia edestakaisin kääntäessä?


    Jos hammastangon päissä on väljää, niin kyllä se ajon aikana kolisija on tuo hammastanko ja samoin paikallaan käännettäessä. Tuota paikallaan kuuluvaa kolinaa voi vähentää säätämällä hammastangon "taikamutteria" mutta ajon aikaiseen kolinaan se tuskin vaikuttaa.

    Asiaa on käsitelty esim. näissä:


    http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=98408
    Kuuluu joo, ajaessa, sekä paikallaan kääntäessä. Paikallaan kääntäessä siis, kun auto on sammuksissa.

    Kiitos linkeistä! Täytyy lukaista läpi.

    Onhan autolla kilometrejä pian 250tkm, että sinänsä ei ole ihme että menee hammastanko vaihtoon. Luulen että, kun autoa madallettiin, niin hammastangon työstökulma muuttui ja tulos väleytyminen?? :think
    Last edited by janke; 11-04-2012, 18:04.

    Leave a comment:


  • TJJ
    replied
    Originally posted by janke View Post
    Mutta mutta. Nyt se kolina vain voimistui ajaessa, kun uuden kankeet tangot molemmin puolin. Elikkäs onko se ristikkonivel vaihdettavissa, tai kiristettävä? Tietäis onko joku purkanut kyseistä laitosta, että mitkä puslat siellä on väljentynyt??
    Niin ja kyl ne tangon sisäpäät selvästi heilui ,kun niitä ravistelin ylösalas.oli välystä ja kolkuttivat johonkin runkoon.:think
    Kuuluuko sinulla yhä kolinaa ajossa ja myös paikallaan rattia edestakaisin kääntäessä? Jos hammastangon päissä on väljää, niin kyllä se ajon aikana kolisija on tuo hammastanko ja samoin paikallaan käännettäessä. Tuota paikallaan kuuluvaa kolinaa voi vähentää säätämällä hammastangon "taikamutteria" mutta ajon aikaiseen kolinaan se tuskin vaikuttaa.

    Asiaa on käsitelty esim. näissä:


    Last edited by TJJ; 11-04-2012, 16:54.

    Leave a comment:


  • janke
    replied
    Originally posted by janne1974 View Post
    Todennäköisin syy kolinaan on nyt ohjausakselin ristikkonivel. Siis jos oot jo vaihtanu raidetangot. Siis just tuohon kolinaan joka tulee auton ollessa paikoillaan. Ei kannata ihan ekana vaihtaa hammastankoa.

    -Janne-
    Mutta mutta. Nyt se kolina vain voimistui ajaessa, kun uuden kankeet tangot molemmin puolin. Elikkäs onko se ristikkonivel vaihdettavissa, tai kiristettävä? Tietäis onko joku purkanut kyseistä laitosta, että mitkä puslat siellä on väljentynyt??
    Niin ja kyl ne tangon sisäpäät selvästi heilui ,kun niitä ravistelin ylösalas.oli välystä ja kolkuttivat johonkin runkoon.:think

    Leave a comment:


  • janne1974
    replied
    Originally posted by janke View Post
    Luulin tosiaan että nyt lähtee kolinat, kun raidetangot uusittiin, mut ei. seuraavaksi vissiin uusi tai purku hammastanko tilaukseen!
    Todennäköisin syy kolinaan on nyt ohjausakselin ristikkonivel. Siis jos oot jo vaihtanu raidetangot. Siis just tuohon kolinaan joka tulee auton ollessa paikoillaan. Ei kannata ihan ekana vaihtaa hammastankoa.

    -Janne-

    Leave a comment:


  • janke
    replied
    Originally posted by tmth View Post
    Ei kuulu mitään ylimääräistä, tai tunnu välyksiä. Omassa tuo kyseinen kolina korjaantui raidetangon sisäpäillä. Onhan näihin kait hammastankojakin vaihdeltu.
    Luulin tosiaan että nyt lähtee kolinat, kun raidetangot uusittiin, mut ei. seuraavaksi vissiin uusi tai purku hammastanko tilaukseen!

    Leave a comment:


  • tmth
    replied
    Originally posted by janke View Post

    Voisko joku kokeilla saman ikäistä raatoa, että kun auto on sammuksissa ja tekee ratilla sentin liikettä, että kuuluuko semmonen kolina? Mulla nimittäin kuuluu... mutta en tiedä onko toi sitten se kolina mikä kuuluu ajaessa.? Alkaa ottaa järkeen koko romu!!
    Ei kuulu mitään ylimääräistä, tai tunnu välyksiä. Omassa tuo kyseinen kolina korjaantui raidetangon sisäpäillä. Onhan näihin kait hammastankojakin vaihdeltu.

    Leave a comment:


  • janke
    replied
    Raidetangot vaihdettu mutta sama kolkutus kuuluu ajaessa:think Nyt on siis vaihdettu koiranluut,vakaajanpuslat,reagtiotangonpuslat.Jälj elle jää enää alatukivarret ja iskarin yläpäänlaakerit. Tai, sitten sieltä on se ohjaus vaihde paskana!?

    Voisko joku kokeilla saman ikäistä raatoa, että kun auto on sammuksissa ja tekee ratilla sentin liikettä, että kuuluuko semmonen kolina? Mulla nimittäin kuuluu... mutta en tiedä onko toi sitten se kolina mikä kuuluu ajaessa.? Alkaa ottaa järkeen koko romu!!

    Leave a comment:


  • janke
    replied
    Vielä tuosta hammas tangosta että, ojaustankokin heiluu pitkittäis suunnassa? Onko sinne vaihdettavissa jotain stefoja vai onko siellä jotain muuta välystä?

    Leave a comment:


  • janke
    replied
    Originally posted by japemw View Post
    Onko kellään ollut vastaavaa? Ohjaus on alkanut tuntumaan kankeammalta ja kun nostin keulan ylös, niin aika kovaa natinaa kuuluu hammastangosta kun tarpeeksi hitaasti kääntää rattia tai käänsi renkaasta. Natisee myös kun laskin alas.
    Iskarin yläpäät ei ääntäneet.
    Kovin suuria välyksiä ei myöskään tuntunut missään.

    Ohjaus ei siis keskitä kunnolla ja on kankean tuntuinen.

    Tehostimen säiliöstä lähtevä putki on ollut jo pitkään kosteana ja ATF:ää on pitänyt välillä lisätä.
    Auto on siis -97 528i ajettu hieman alle 300 tkm
    Jos Sinne järjestelmään on kertynyt ilmaa, kun vuotoja? Kokeile huuhdella järjestelmä ja haet öljyä mikä sinne kuuluu ja sitten kunnon ilmaus.

    Mä huuhtelin ja laitoin ATF ölpät ja ilmaus päälle... ohjaus tuli paljon kankeemmaksi!:think

    Leave a comment:


  • japemw
    replied
    Ohjaus kankea ja kuluu narinaa hammastangosta

    Onko kellään ollut vastaavaa? Ohjaus on alkanut tuntumaan kankeammalta ja kun nostin keulan ylös, niin aika kovaa natinaa kuuluu hammastangosta kun tarpeeksi hitaasti kääntää rattia tai käänsi renkaasta. Natisee myös kun laskin alas.
    Iskarin yläpäät ei ääntäneet.
    Kovin suuria välyksiä ei myöskään tuntunut missään.

    Ohjaus ei siis keskitä kunnolla ja on kankean tuntuinen.

    Tehostimen säiliöstä lähtevä putki on ollut jo pitkään kosteana ja ATF:ää on pitänyt välillä lisätä.
    Auto on siis -97 528i ajettu hieman alle 300 tkm
    Last edited by japemw; 28-03-2012, 20:50.

    Leave a comment:


  • E.K.
    replied
    Originally posted by janke View Post
    Joo, eli mulla heiluu justiinsa pitkittäis suuntaisesti, ei sivu suuntaisesti. Huomasin myös että vasenpuoli on väljempi kun oikea. Eli nyt odotetaan, että tangot tulevat ja tietää taas enempi niiden vaihdon jälkeen.

    Mikäs muuten noissa kallistuksenvakaajan runko puslissa on oikein erona.. meinaan käytännössä, kun toinen malli jotain 22mm ja toinen 23mm? Kummatko tohon sotavaunnuun pitäisi laittaa?:think
    M-sportin vakaaja on 24mm paksu ja normialustassa käsittääkseni ohuempi.

    Leave a comment:

Working...
X