Minä vaihdoin (uuden) hammastangon, kun luulin että siinä on vikaa. Kolina jatkui entiseen tapaan ja vasta myöhemmin tajusin että kolina tulee juuri tuosta ristikkonivelestä. Kolisee paikoillaan ollessa ja ajaessa myös.
-Janne-
e39 Hammastanko
Collapse
X
-
Joo, ei mua haittaa vaikka kuinka sammuksissa pitäisi meteliä, kun rattia soutaa, mut se, että ajon aikana se kolina, oli sitten tasasta tai ei, niin koluttaa vaan niin perk...sti. Sellasta matala taajuista kolutusta, ihan niin kun olisi kaikki nivelet 5mm väleitä.Originally posted by Antsah View PostMinun mielestä se, että hammastangosta tuntuu välystä auton ollessa sammuksissa ei ole vika. Tai sen takia ei kyllä kannata alkaa hammastankoa vaihtamaan. Itsellä on on merkkiin katsomatta enemmän tai vähemmän kuulunut jotain ääntä/välystä auto sammutettuna kaikissa. Nykyisestä ei ole tullut testattua. E46 tuli tuosta syystä vaihdettua hammastanko ja uusi osa oli ihan samanlainen, ei tosin ajossa/käynnissä kolissut.
Jos se tuntuu ja kuuluu auto käynnissä on sitten eri juttu.
Kyl, nyt pitää kokeilla kiristää sitä ohjausta ja laittaa vaikka vaseliinia täyteen ne hammastangot
Last edited by janke; 11-04-2012, 20:43.
Leave a comment:
-
Minun mielestä se, että hammastangosta tuntuu välystä auton ollessa sammuksissa ei ole vika. Tai sen takia ei kyllä kannata alkaa hammastankoa vaihtamaan. Itsellä on on merkkiin katsomatta enemmän tai vähemmän kuulunut jotain ääntä/välystä auto sammutettuna kaikissa. Nykyisestä ei ole tullut testattua. E46 tuli tuosta syystä vaihdettua hammastanko ja uusi osa oli ihan samanlainen, ei tosin ajossa/käynnissä kolissut.
Jos se tuntuu ja kuuluu auto käynnissä on sitten eri juttu.Last edited by Antsah; 11-04-2012, 19:21.
Leave a comment:
-
Kuuluu joo, ajaessa, sekä paikallaan kääntäessä. Paikallaan kääntäessä siis, kun auto on sammuksissa.Originally posted by TJJ View PostKuuluuko sinulla yhä kolinaa ajossa ja myös paikallaan rattia edestakaisin kääntäessä?
Jos hammastangon päissä on väljää, niin kyllä se ajon aikana kolisija on tuo hammastanko ja samoin paikallaan käännettäessä. Tuota paikallaan kuuluvaa kolinaa voi vähentää säätämällä hammastangon "taikamutteria" mutta ajon aikaiseen kolinaan se tuskin vaikuttaa.
Asiaa on käsitelty esim. näissä:
http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=98408
Kiitos linkeistä! Täytyy lukaista läpi.
Onhan autolla kilometrejä pian 250tkm, että sinänsä ei ole ihme että menee hammastanko vaihtoon. Luulen että, kun autoa madallettiin, niin hammastangon työstökulma muuttui ja tulos väleytyminen?? :thinkLast edited by janke; 11-04-2012, 19:04.
Leave a comment:
-
Kuuluuko sinulla yhä kolinaa ajossa ja myös paikallaan rattia edestakaisin kääntäessä? Jos hammastangon päissä on väljää, niin kyllä se ajon aikana kolisija on tuo hammastanko ja samoin paikallaan käännettäessä. Tuota paikallaan kuuluvaa kolinaa voi vähentää säätämällä hammastangon "taikamutteria" mutta ajon aikaiseen kolinaan se tuskin vaikuttaa.Originally posted by janke View PostMutta mutta. Nyt se kolina vain voimistui ajaessa, kun uuden kankeet tangot molemmin puolin.
Elikkäs onko se ristikkonivel vaihdettavissa, tai kiristettävä? Tietäis onko joku purkanut kyseistä laitosta, että mitkä puslat siellä on väljentynyt??
Niin ja kyl ne tangon sisäpäät selvästi heilui ,kun niitä ravistelin ylösalas.oli välystä ja kolkuttivat johonkin runkoon.:think
Asiaa on käsitelty esim. näissä:
Last edited by TJJ; 11-04-2012, 17:54.
Leave a comment:
-
Mutta mutta. Nyt se kolina vain voimistui ajaessa, kun uuden kankeet tangot molemmin puolin.Originally posted by janne1974 View PostTodennäköisin syy kolinaan on nyt ohjausakselin ristikkonivel. Siis jos oot jo vaihtanu raidetangot. Siis just tuohon kolinaan joka tulee auton ollessa paikoillaan. Ei kannata ihan ekana vaihtaa hammastankoa.
-Janne-
Elikkäs onko se ristikkonivel vaihdettavissa, tai kiristettävä? Tietäis onko joku purkanut kyseistä laitosta, että mitkä puslat siellä on väljentynyt??
Niin ja kyl ne tangon sisäpäät selvästi heilui ,kun niitä ravistelin ylösalas.oli välystä ja kolkuttivat johonkin runkoon.:think
Leave a comment:
-
Todennäköisin syy kolinaan on nyt ohjausakselin ristikkonivel. Siis jos oot jo vaihtanu raidetangot. Siis just tuohon kolinaan joka tulee auton ollessa paikoillaan. Ei kannata ihan ekana vaihtaa hammastankoa.Originally posted by janke View PostLuulin tosiaan että nyt lähtee kolinat, kun raidetangot uusittiin, mut ei. seuraavaksi vissiin uusi tai purku hammastanko tilaukseen!
-Janne-
Leave a comment:
-
Luulin tosiaan että nyt lähtee kolinat, kun raidetangot uusittiin, mut ei. seuraavaksi vissiin uusi tai purku hammastanko tilaukseen!Originally posted by tmth View PostEi kuulu mitään ylimääräistä, tai tunnu välyksiä. Omassa tuo kyseinen kolina korjaantui raidetangon sisäpäillä. Onhan näihin kait hammastankojakin vaihdeltu.
Leave a comment:
-
Ei kuulu mitään ylimääräistä, tai tunnu välyksiä. Omassa tuo kyseinen kolina korjaantui raidetangon sisäpäillä. Onhan näihin kait hammastankojakin vaihdeltu.Originally posted by janke View Post
Voisko joku kokeilla saman ikäistä raatoa, että kun auto on sammuksissa ja tekee ratilla sentin liikettä, että kuuluuko semmonen kolina? Mulla nimittäin kuuluu... mutta en tiedä onko toi sitten se kolina mikä kuuluu ajaessa.? Alkaa ottaa järkeen koko romu!!
Leave a comment:
-
Raidetangot vaihdettu mutta sama kolkutus kuuluu ajaessa:think Nyt on siis vaihdettu koiranluut,vakaajanpuslat,reagtiotangonpuslat.Jälj elle jää enää alatukivarret ja iskarin yläpäänlaakerit. Tai, sitten sieltä on se ohjaus vaihde paskana!?
Voisko joku kokeilla saman ikäistä raatoa, että kun auto on sammuksissa ja tekee ratilla sentin liikettä, että kuuluuko semmonen kolina? Mulla nimittäin kuuluu... mutta en tiedä onko toi sitten se kolina mikä kuuluu ajaessa.? Alkaa ottaa järkeen koko romu!!
Leave a comment:
-
Vielä tuosta hammas tangosta että, ojaustankokin heiluu pitkittäis suunnassa? Onko sinne vaihdettavissa jotain stefoja vai onko siellä jotain muuta välystä?
Leave a comment:
-
Jos Sinne järjestelmään on kertynyt ilmaa, kun vuotoja? Kokeile huuhdella järjestelmä ja haet öljyä mikä sinne kuuluu ja sitten kunnon ilmaus.Originally posted by japemw View PostOnko kellään ollut vastaavaa? Ohjaus on alkanut tuntumaan kankeammalta ja kun nostin keulan ylös, niin aika kovaa natinaa kuuluu hammastangosta kun tarpeeksi hitaasti kääntää rattia tai käänsi renkaasta. Natisee myös kun laskin alas.
Iskarin yläpäät ei ääntäneet.
Kovin suuria välyksiä ei myöskään tuntunut missään.
Ohjaus ei siis keskitä kunnolla ja on kankean tuntuinen.
Tehostimen säiliöstä lähtevä putki on ollut jo pitkään kosteana ja ATF:ää on pitänyt välillä lisätä.
Auto on siis -97 528i ajettu hieman alle 300 tkm
Mä huuhtelin ja laitoin ATF ölpät ja ilmaus päälle... ohjaus tuli paljon kankeemmaksi!:think
Leave a comment:
-
Ohjaus kankea ja kuluu narinaa hammastangosta
Onko kellään ollut vastaavaa? Ohjaus on alkanut tuntumaan kankeammalta ja kun nostin keulan ylös, niin aika kovaa natinaa kuuluu hammastangosta kun tarpeeksi hitaasti kääntää rattia tai käänsi renkaasta. Natisee myös kun laskin alas.
Iskarin yläpäät ei ääntäneet.
Kovin suuria välyksiä ei myöskään tuntunut missään.
Ohjaus ei siis keskitä kunnolla ja on kankean tuntuinen.
Tehostimen säiliöstä lähtevä putki on ollut jo pitkään kosteana ja ATF:ää on pitänyt välillä lisätä.
Auto on siis -97 528i ajettu hieman alle 300 tkmLast edited by japemw; 28-03-2012, 21:50.
Leave a comment:
-
M-sportin vakaaja on 24mm paksu ja normialustassa käsittääkseni ohuempi.Originally posted by janke View PostJoo, eli mulla heiluu justiinsa pitkittäis suuntaisesti, ei sivu suuntaisesti. Huomasin myös että vasenpuoli on väljempi kun oikea. Eli nyt odotetaan, että tangot tulevat ja tietää taas enempi niiden vaihdon jälkeen.
Mikäs muuten noissa kallistuksenvakaajan runko puslissa on oikein erona.. meinaan käytännössä, kun toinen malli jotain 22mm ja toinen 23mm? Kummatko tohon sotavaunnuun pitäisi laittaa?:think
Leave a comment:
Leave a comment: