e39 - akku taas tyhjä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Ironic32
    replied
    Originally posted by Havis View Post
    Ei kylmän tuoton nopeus tai hitaus kerro mitään akkujännitteen tasosta. Siitä ei siis voi päätellä lainkaan akun varaukseen liittyviä asioita, ainoastaan ilmastoinnin toimintaa.

    Eikä ilmastointi muutenkaan tällaisilla helteillä missään autossa ala välittömästi kylmää puskemaan, tarttee se kuitenkin hetken aikaa jäähtyäkseen.
    No tässä autossa tuntuu kertovan. Ei se tietysti kylmää puske välittömästi, mutta jos akun navoista mitattu jännite on alhainen, niin tämä kyseinen yksilö ei jostain syystä auton käynnissä ollessakaan puske täydellä teholla ilmaa pihalle. Jos taas akun lataa ulkoisella laturilla täyteen ennen käynnistystä, niin välittömästi alkaa täysillä ilman puhkuminen. En tiedä, mistä moinen johtuu, mutta tuosta kuitenkin tässä yksilössä huomaa alkaa seuraamaan akun purkautumista. Tarkoitan siis tuota puhalluksen "intensiiviteettiä", eli miten se autoilmastointi puskee ilmaa (oli sitten kylmää tai lämmintä) tulemaan.

    Mutta pitänee tosiaan kaivaa jostain kunnollinen pihtivirtamittari, että saa tuota virrankulutusta seurattua myös silloin, kun tämä ongelma iskee päälle. Epämääräisten google-tuloksien perusteella noihin bilteman mittareihin ei välttämättä ole kauheasti luottamista näissä mitta-asteissa.

    Leave a comment:


  • Havis
    replied
    Originally posted by Ironic32 View Post
    ..Eilen siis huomasin tuosta ilmastoinnista, että akussa alkaa varaus laskemaan, koska helteessä seisomisen jälkeen automaatti-ilmastointi ei ala puhaltaa heti täysillä. Mitään käynnistysongelmia ei vielä ollut.
    Ei kylmän tuoton nopeus tai hitaus kerro mitään akkujännitteen tasosta. Siitä ei siis voi päätellä lainkaan akun varaukseen liittyviä asioita, ainoastaan ilmastoinnin toimintaa.

    Myöskään puhaltimen aloitusnopeus ei korreloi mitenkään akkujännitteeseen.

    On täysin normaalia, että heti alussa puhallus ei ole täysillä, oli pakkasta tai hellettä. Se on tod. näk. laitteeseen sisään ohjelmoitu mukavuustekijä, ettei heti jäädytetä matkustajien kasvoja jäisellä täyspuhalluksella Näin mielestäni toimii kaikki fiksut automaatti-ilmastoinnit. Kyllä se puhallin ajallaan sitten innostuu jos IHKA niin hyväksi katsoo.

    Vasta sitten jos puhallusnopeus ei täsmää näytön palkkien kanssa on syytä alkaa epäillä siilen/puhaltimen vikaa.

    Jos taas autossa on oikeasti jokin akun purkutilanne, kyllä sen luulisi ilmoittavan itsestään ensin vaihe kerrallaan sähkölaitteita poissulkemalla. Ensimmäsiä merkkejä taitaa olla mittariston (nopeus- & Kierros jne) mykistyminen. Sen jälkeen aletaan muitakin laitteita pudotella pois käytöstä jotta virta riittää moottorin toimimiseen
    Last edited by Havis; 21-07-2014, 21:35.

    Leave a comment:


  • tmth
    replied
    Originally posted by Ironic32 View Post
    Eli tuo vaan napataan siihen miinusnapaan kiinni? Tekeekö noilla bilteman vehkeillä mitään vai olisiko suosituksia hyvästä mittarista?
    Kaapelin ympärille nuo leuat vaan. Itse laittaisin + johtoon?

    Vähän tietysti nuo ihan halvimmat, missä on myös nytkin tarvittava DC current mittaus, epäilyttää, mutta kaippa ne toimii. Mulla on joku kiinasta tilattu. Kyllä sekin jotain näyttää, mutta ei ihan yhtä vakuuttavasti kuin kunnollinen mikä töissä on käytössä.

    Leave a comment:


  • Ironic32
    replied
    Originally posted by tmth View Post
    Pihtivirtamittarilla onnistuu akunkenkää irrottamati.
    Eli tuo vaan napataan siihen miinusnapaan kiinni? Tekeekö noilla bilteman vehkeillä mitään vai olisiko suosituksia hyvästä mittarista?

    Leave a comment:


  • tmth
    replied
    Originally posted by Ironic32 View Post
    J

    Olisiko mitään ajatusta, miten tuota voisi diagnosoida? Saako virtamittaria integroitua autoon mitenkään fiksusti, että ei tarvisi akun kenkää käyttää irti?
    Pihtivirtamittarilla onnistuu akunkenkää irrottamati.

    Leave a comment:


  • Ironic32
    replied
    Originally posted by Havis View Post
    Siis tarkoitatko sanoa, että autosi menee nukkumaan vain jos virran kulutusta mittava mittari kytketään akun navan ja kaapelin väliin, ilman moista kytkentää ei nuku?

    Kuinka olet todennut tuon tilanteen missä auto ei mene nukkumaan, siis ilman mittaria? Sisävaloista tms?
    Ilmaisin itseni hieman huonosti. Eli tuon kesäkuun alun jälkeen auto toki on mennyt sleep modeen. Tämän nyt lähinnä tulkinnut vaihdevalitsimen valosta + välillä illalla - aamulla akun napajännitettä mittailemalla, että jännite ei juurikaan laske. Eilen siis huomasin tuosta ilmastoinnista, että akussa alkaa varaus laskemaan, koska helteessä seisomisen jälkeen automaatti-ilmastointi ei ala puhaltaa heti täysillä. Mitään käynnistysongelmia ei vielä ollut.

    Tuon jälkeen aloin sitten ihmettelemään tuota tilannetta enkä saanut auto mitenkään menemään sleep modeen (ts. vaihdekepin vieressä paloi valo tauotta vaikka teki mitä temppuja ja odotti kuinka kauan). Muistaakseni sama ilmiö oli silloin kesäkuun alussa.

    Molemmilla kerroilla akun kengän irrotus laukaisee tilanteen, eli auto menee sleep modeen (siis toki kun akun kytkee ensin takaisin), eli kepin vieressä oleva valo sammuu ~16min jälkeen ja kun virtamittari oli kytkettynä, niin myös virrankulutus kertoi auton menneen sleep modeen.

    Leave a comment:


  • Havis
    replied
    Originally posted by Ironic32 View Post
    Jatkoa tarinaan. Toista kuukautta meni ongelmitta. Eilen huomasin, ettei kylmästöinti ala puhaltamaan yli 26 helteissä heti täysillä eli akku taas hieman huonommassa hapessa.

    Auto talliin ja ihmettelmään. Ei mene taaskaan sleep modeen, ei sitten mitenkään. Akun miinusnapa irti ja virtamittari väliin. 0-16 min virran kulutus on 500mA - 2500mA riippuen siitä palaako jotain sisävaloja vai ei. 16 min jälkeen virran kulutus tippuu 0-10mA, välillä 10-20mA, mutta ei tuon ylemmäs. Monta erillistä testiä ja viimeisin testi niin, että kontin lukko lukkoon kontti auki ja varashälytin päälle ja ovet lukkoon. Ennen sleep modeen menemistä 500mA-550mA virrankulutus, mutta heti 16 min jälkeen tippu varashälytin päällä 0-10mA ja siinä pysyi.

    Eli nyt jostain syystä autossa joku menee vikatilaan, eikä auto mene sleep modeen. Vikatilassa en tiedä virrankulutusta, kun vikatila poistuu heti kun akun kengän irrottaa. Eli mittauksen aikana ei ole enää mitään vikaa.

    Olisiko mitään ajatusta, miten tuota voisi diagnosoida? Saako virtamittaria integroitua autoon mitenkään fiksusti, että ei tarvisi akun kenkää käyttää irti? Tai tuleeko mieleen jotain yleisiä vikakohteita?

    Itse epäilin navin lukijaa (mk3 cd) tai sitten se puhaltimen siili?

    Ei viittisi kuitenkaan huvikseen osia vaihdella, kun näyttää n. kk selviävän ongelmitta, eikä mikään prakaa muutenkaan.
    Siis tarkoitatko sanoa, että autosi menee nukkumaan vain jos virran kulutusta mittava mittari kytketään akun navan ja kaapelin väliin, ilman moista kytkentää ei nuku?

    Kuinka olet todennut tuon tilanteen missä auto ei mene nukkumaan, siis ilman mittaria? Sisävaloista tms?

    Leave a comment:


  • Ironic32
    replied
    Jatkoa tarinaan. Toista kuukautta meni ongelmitta. Eilen huomasin, ettei kylmästöinti ala puhaltamaan yli 26 helteissä heti täysillä eli akku taas hieman huonommassa hapessa.

    Auto talliin ja ihmettelmään. Ei mene taaskaan sleep modeen, ei sitten mitenkään. Akun miinusnapa irti ja virtamittari väliin. 0-16 min virran kulutus on 500mA - 2500mA riippuen siitä palaako jotain sisävaloja vai ei. 16 min jälkeen virran kulutus tippuu 0-10mA, välillä 10-20mA, mutta ei tuon ylemmäs. Monta erillistä testiä ja viimeisin testi niin, että kontin lukko lukkoon kontti auki ja varashälytin päälle ja ovet lukkoon. Ennen sleep modeen menemistä 500mA-550mA virrankulutus, mutta heti 16 min jälkeen tippu varashälytin päällä 0-10mA ja siinä pysyi.

    Eli nyt jostain syystä autossa joku menee vikatilaan, eikä auto mene sleep modeen. Vikatilassa en tiedä virrankulutusta, kun vikatila poistuu heti kun akun kengän irrottaa. Eli mittauksen aikana ei ole enää mitään vikaa.

    Olisiko mitään ajatusta, miten tuota voisi diagnosoida? Saako virtamittaria integroitua autoon mitenkään fiksusti, että ei tarvisi akun kenkää käyttää irti? Tai tuleeko mieleen jotain yleisiä vikakohteita?

    Itse epäilin navin lukijaa (mk3 cd) tai sitten se puhaltimen siili?

    Ei viittisi kuitenkaan huvikseen osia vaihdella, kun näyttää n. kk selviävän ongelmitta, eikä mikään prakaa muutenkaan.

    Leave a comment:


  • Bmw Dreamer
    replied
    Originally posted by Havis View Post
    [jälkiviisasteluosuus]
    Eikös toi AGM tyypin akku mene hukkaan E39:ssä? Maksaa tuplat normaalista eikä kuitenkaan ole vastavasti juurikaan pätevämpi, pikeminkin päinvastoin, siis tällaisessa perinteisessä automallissa.

    Jos autossa olis start/stop järjestelmä sekä polttoainelämmitin niin asia olisi tyystin toinen.[/jälkiviisasteluosuus]
    Sekin on vähä kakspiippunen juttu. Toisenkautta AGM kestää varmasti kauemmin kuin perinteinen akku, ja kestää niitä syväpurkauksiakin kait paremmin (ainakin YellowTop), kuin perinteiset akut.

    Mutta kyllä hyvä perinteinen akku ja etenkin talvella lyhyessä ajossa/silloin tällöin lataukset ylläpito tms älylaturilla varmasti kestää pitkään. Itellä Exiden EA1000, eli onkos tuo nyt 90 vai 95Ah akku, ja se paras exiden peruakku, kolmas vuosi meneillään eikä mitään ongelmia Ja olen aina välillä pitäny laturissa tuota.

    Leave a comment:


  • Havis
    replied
    Originally posted by Ironic32 View Post
    Edit: Onkos muuten E39:ssä akun vaihdon / tyypin rekisteröinti samaan tyyliin kuin esim. E6x:ssä? IBS-systeemiä ei kuitenkaan taida olla?
    Ei ole. Ainakaan minun tietääkseni. Kun siinä ei ole "low battery" valvontaa/herjoja. Ymmärtääkseni E39:n ohjausyksiköissä on pelkästään akkujännitteen seuranta ja siihen perustuva yksittäisten laitteiden käytöstä poissulku ominaisuus.
    Last edited by Havis; 09-06-2014, 10:39.

    Leave a comment:


  • Ironic32
    replied
    Originally posted by Havis View Post
    [jälkiviisasteluosuus]
    Eikös toi AGM tyypin akku mene hukkaan E39:ssä? Maksaa tuplat normaalista eikä kuitenkaan ole vastavasti juurikaan pätevämpi, pikeminkin päinvastoin, siis tällaisessa perinteisessä automallissa.

    Jos autossa olis start/stop järjestelmä sekä polttoainelämmitin niin asia olisi tyystin toinen.[/jälkiviisasteluosuus]
    Saattaa mennä, mutta se on edellisen omistajan ostoksia. Mitä noita markkinointipuheita kattelee, niin eikös tuon kuitenkin pitäis vähän paremmin kestää purkautumista?

    Edit: Onkos muuten E39:ssä akun vaihdon / tyypin rekisteröinti samaan tyyliin kuin esim. E6x:ssä? IBS-systeemiä ei kuitenkaan taida olla?

    Leave a comment:


  • Havis
    replied
    Originally posted by Ironic32 View Post
    Lainataanpa topicia. E39 2001 530iA. Akku vaihdettu 2 vuotta sitten ja mallia AGM 95Ah "start&stop".
    [jälkiviisasteluosuus]
    Eikös toi AGM tyypin akku mene hukkaan E39:ssä? Maksaa tuplat normaalista eikä kuitenkaan ole vastavasti juurikaan pätevämpi, pikeminkin päinvastoin, siis tällaisessa perinteisessä automallissa.

    Jos autossa olis start/stop järjestelmä sekä polttoainelämmitin niin asia olisi tyystin toinen.[/jälkiviisasteluosuus]
    Last edited by Havis; 09-06-2014, 09:35.

    Leave a comment:


  • Ironic32
    replied
    Eilen illalla laturi kytkettynä jännitteet klo 9 maissa n. 14.2V ja tuossa vaiheessa otin laturin irti, vaikkei ollut omasta mielestään vielä valmis. Tunti laturin irrottamisen jälkeen jännite 12.66V ja aamulla mitattuna 12.59V.

    Unohtuipa muuten mainita, että lauantaina auto ei näyttänyt menevän sleep modeen ollenkaan, eli vaihdekepin vieressä paloi valo koko päivän. Käytin sitten akun miinusnavan irti ja tuon jälkeen auto on toistaiseksi mennyt myös laturi paikallaan sleep modeen sen 16 minuutin jälkeen.

    Olisiko siis ollut joku tilapäinen häiriö jossain, joka imenyt akun kuivaksi tai lopun alkua jossain komponentissa?

    Leave a comment:


  • HTK12
    replied
    Originally posted by Jepux View Post
    Itsellä oli sama vika. Talvella pääsi akku purkautumaan ihan tyhjäksi, eikä suostunut ottamaan enää kunnolla latausta vastaan. Oli Exiden 90Ah:n akku, nimenomaan joku talvikäyttöön suositeltu malli. Eikä ollut kuin kaksi vuotta vanha akku. Ilmeisesti Rovaniemen -29 asteen pakkaset olivat pätkäajossa kuitenkin liikaa. Kyllästyin latailemaan ja pelleilemään apukäynnistyskaapeleilla ja ostin suosiolla uuden akun.

    Ilmeisesti nämä nykyakut eivät tykkää mikäli tyhjenevät liikaa.
    Mikään käynnistysakku ei tykkää tyhjäksi purkamisesta. Tyhjä akku myös jäätyy talvella. Jäätyminen tietää melko varmaa tuhoa akulle.
    Last edited by HTK12; 09-06-2014, 00:22.

    Leave a comment:


  • Jepux
    replied
    Originally posted by Ironic32 View Post
    Kyllä se tosiaan näyttäisi, että tuo reilu 100km lenkki edesauttoi asiaa paljonkin, koska Defa vilkuttelee jo viimeistä palkkia, eli tuon mukaan akku alkaisi olla kohta täyteen ladattu.

    Nyt pitänee vielä selvittää, että purkaako joku akkua vai onko akussa itsessään vikaa.
    Itsellä oli sama vika. Talvella pääsi akku purkautumaan ihan tyhjäksi, eikä suostunut ottamaan enää kunnolla latausta vastaan. Oli Exiden 90Ah:n akku, nimenomaan joku talvikäyttöön suositeltu malli. Eikä ollut kuin kaksi vuotta vanha akku. Ilmeisesti Rovaniemen -29 asteen pakkaset olivat pätkäajossa kuitenkin liikaa. Kyllästyin latailemaan ja pelleilemään apukäynnistyskaapeleilla ja ostin suosiolla uuden akun.

    Ilmeisesti nämä nykyakut eivät tykkää mikäli tyhjenevät liikaa.
    Last edited by Jepux; 08-06-2014, 23:02.

    Leave a comment:

Working...
X