Originally posted by tabasco
View Post
Toisekseen, kansivika ei vain yksinkertaisesti synny yht´äkkiä kuin salama kirkkaalta taivaalta, vaan kyllä se aina on nimenomaan seuraus kuin syy.
Eli se miksi alunperin lämpömittari lähti nousemaan kohti punarajaa, on kyllä tuhat kertaa todennäköisempää nimenomaan paisuntasäiliön vuotamisen vuoksi, kuin kansivian.
Näimä paisuntasäiliöthän vuotaa nimenomaan ratkenneesta valusaumasta ja aivan aluksi nimenomaan VAIN paineisena.
Eli auto ei aluksi tiputtele nesteitä, vaan sitä tulee paineisena sumuna hajonneesta paisuntasäiliön saumasta, josta syystä alunperin kone on kuivuuttaan alkanut nostaa lämpöjä.
99%:n varmuudella myös juuri tästä syystä sisälle ei ole tullut lämmintä, eikä itse kiertovesipumpun vaihdolla ole tässä osuutta.
Kun nestettä pumpun vaihdon ohessa lisättiin, tuli luonnollisesti myös lämpöä kabiiniin...kunnes tuo paisuntasäiliön ratkein lopulta petti kokonaan.
Eli tässä nyt kuitenkin on yksi klassisimmista kuvioista kun m52 koneesta avataan aivan turhan takia kansi...jonka "remontin" jälkeen alkaa sitten ne oikeat ongelmat.
M52/M54 koneista kun vain ei kannet mene millään edes kuivana ajellessa...lämmöt tapissa tunti tolkulla, niin ei ne mene normaaliajossakan kuin salama kirkkaalta taivaalta.
Saumoista paineisena vuotavat ja lopulta "räjähtävät" paisuntasäiliöt sen sijaan ovat arkipäivää.
En vain millään usko että kyseessä olisi aito kansivika, vaikka taas kerran yksi korjaamo näin "väittää tietävänsä".
Tosin nythän remontti on "onnistunut", kun mikään ei enään muutu nykyisestä...paitsi lohkotason kiereet hieman nousevat parin pultin kohdalta ylös ja sen jälkeen niitä kansiongelmia saadaan ihan oikeasti.
Eli siellä on ainoastaan kansivika sillä ehdolla että joku korjaamo on aiemmin taas tiennyt "kannen olevan rikki" ja teettänyt asiakkaan piikkiin tuhansien turhan kansirempan, kun ongelma oikeasti oli paisuntasäiliössä, korkissa tai vesipumpussa.
Jos...huom:JOS se kansi oikeasti vuotaa, on järjestelmässä myös pakokaasuja ja tämän voi myös mitata.... PISTE.
Toisaalta, tyhjäkäynnillä korkki auki, jossain kohtaa pitäisi vesien tulla syyläristä yli. Tuleeko?
Kansivikainen e39 ei mylöskään kovin pitkään puhalla kabiiniin lämmintä, vaan pumppaa sisäkennoon kaasukuplan. Puhaltaako?
Comment