Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 528 Kansiremontti

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Hemi
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2004
    • 18880
    • Pirkanmaa

    #31
    Originally posted by tabasco View Post
    Ei voikaan, olin epäselvä. Mutta että palotilasta tullutta pakokaasua ilmeisesti havaittu vesikierrossa, johtuen juurikin siitä, että paineet ovat päässeet palotilasta jäähdytysjärjestelmään. Tämä ilmeisesti oli havaittu ja siitä päätelty kannentiivisteen tai kannen olevan viallinen.

    Mietin vaan että eikö tuo räjähtänyt paisari viittaa siihen, että paine ei ole päässyt korkin kautta ulos? Paukkuuhan ne, vaikka ei kannessa vikaa olisikaan jos korkki on rikki.
    Siis pakokaasujahan ei nyt ole vesikierrosta mitattu?
    Toisekseen, kansivika ei vain yksinkertaisesti synny yht´äkkiä kuin salama kirkkaalta taivaalta, vaan kyllä se aina on nimenomaan seuraus kuin syy.
    Eli se miksi alunperin lämpömittari lähti nousemaan kohti punarajaa, on kyllä tuhat kertaa todennäköisempää nimenomaan paisuntasäiliön vuotamisen vuoksi, kuin kansivian.
    Näimä paisuntasäiliöthän vuotaa nimenomaan ratkenneesta valusaumasta ja aivan aluksi nimenomaan VAIN paineisena.
    Eli auto ei aluksi tiputtele nesteitä, vaan sitä tulee paineisena sumuna hajonneesta paisuntasäiliön saumasta, josta syystä alunperin kone on kuivuuttaan alkanut nostaa lämpöjä.
    99%:n varmuudella myös juuri tästä syystä sisälle ei ole tullut lämmintä, eikä itse kiertovesipumpun vaihdolla ole tässä osuutta.
    Kun nestettä pumpun vaihdon ohessa lisättiin, tuli luonnollisesti myös lämpöä kabiiniin...kunnes tuo paisuntasäiliön ratkein lopulta petti kokonaan.
    Eli tässä nyt kuitenkin on yksi klassisimmista kuvioista kun m52 koneesta avataan aivan turhan takia kansi...jonka "remontin" jälkeen alkaa sitten ne oikeat ongelmat.
    M52/M54 koneista kun vain ei kannet mene millään edes kuivana ajellessa...lämmöt tapissa tunti tolkulla, niin ei ne mene normaaliajossakan kuin salama kirkkaalta taivaalta.
    Saumoista paineisena vuotavat ja lopulta "räjähtävät" paisuntasäiliöt sen sijaan ovat arkipäivää.
    En vain millään usko että kyseessä olisi aito kansivika, vaikka taas kerran yksi korjaamo näin "väittää tietävänsä".
    Tosin nythän remontti on "onnistunut", kun mikään ei enään muutu nykyisestä...paitsi lohkotason kiereet hieman nousevat parin pultin kohdalta ylös ja sen jälkeen niitä kansiongelmia saadaan ihan oikeasti.
    Eli siellä on ainoastaan kansivika sillä ehdolla että joku korjaamo on aiemmin taas tiennyt "kannen olevan rikki" ja teettänyt asiakkaan piikkiin tuhansien turhan kansirempan, kun ongelma oikeasti oli paisuntasäiliössä, korkissa tai vesipumpussa.

    Jos...huom:JOS se kansi oikeasti vuotaa, on järjestelmässä myös pakokaasuja ja tämän voi myös mitata.... PISTE.
    Toisaalta, tyhjäkäynnillä korkki auki, jossain kohtaa pitäisi vesien tulla syyläristä yli. Tuleeko?
    Kansivikainen e39 ei mylöskään kovin pitkään puhalla kabiiniin lämmintä, vaan pumppaa sisäkennoon kaasukuplan. Puhaltaako?

    Comment

    • WSE1
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2006
      • 3242
      • Suomusjärvi

      #32
      Uusi korkki paisariin, kunnollinen ilmaus ja ajoa vaan. Autossa kun ei välttämättä ole mitään muuta vikaa enää, ja jos on niin sittenhän se itsensä ilmaisee.

      Comment

      • U. Turhapuro
        Bimmer Enthusiast
        • Nov 2002
        • 1161

        #33
        Saako vuotavan paisuntasäiliövuodon jotenkin korjattua, jos vuotaa jostakin paisarin ja syylärin välistä, muulla kun ostaa uuden syylarin?

        Comment

        • JD
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2002
          • 1194
          • Espoo

          #34
          Originally posted by Hemi View Post

          Eli siellä on ainoastaan kansivika sillä ehdolla että joku korjaamo on aiemmin taas tiennyt "kannen olevan rikki" ja teettänyt asiakkaan piikkiin tuhansien turhan kansirempan,
          Toinen kansiremonteistani joskus aikoinaan piti tehdä juuri sen vuoksi, että kansi oli aiemmin irrotettu
          ...ja rikottu lohkon kierteet samalla.
          Kone alkoi hukata vettä pikkuhiljaa ja sitten ilmestyi öljyvuotoa kannentiivisteen välistä ulospäin.
          Paljastui, että yksi kannen pulteista oli löysällä, syynä hajonneet kierteet ja samalla löytyi pari kolme muuta kierrettä joihin oli laitettu irtokierteet ...ja huonosti nekin.

          Kansi kuitenkin koneistamossa todettiin ehjäksi ja huoltokelpoiseksi, mutta lohkon vaihdoin ehjään.

          Samalla tuli mielenkiintoinen havainto, kun vettä oli vähitellen hävinnyt niin auto saattoi kuumana (ja kesäkuumalla) sytyttää automaattivaihteiston ratasvalon ja aina tästä muutaman minuutin sisällä alkoi vedenlämpö nousta kohti punaista. Aina oli syynä veden vähyys.
          Ratasvalon syttyminen vei automaatin vikatilaan ja se poistui auto uudelleen käynnistämällä.
          Automaatissa ei ollut minkäänlaista toimintahäiriöitä, toimi normaalisti ennen ja jälkeen ratasvalon syttymisen.

          Tästä heräsi kysymys että kuumentaako veden lämmön nousu myös vaihdelaatikon öljyjä niin paljon että vikavalo voisi syttyä sen vuoksi, öljyjä kun jäähdytetään siinä syylärin alapuolella?
          Vai menikö auto vain vikatilaan kun havaitsee näin vakavia häiriöitä koneessa eikä tässäkään liittynyt yhtään mitenkään laatikkoon?

          Siinä on toinen korjaamoiden rahastuspaikka, automaattilaatikoita herkästi vaihdatetaan / huollatetaan jos ratasvalo on "vähän välähtänyt" eikä korjaamo keksi tai saa testerikannallaan katsottua selkeää syytä miksi.
          Last edited by JD; 22-04-2012, 12:29.
          Kaikki autoni,, omassa käytössä olleita ainakin 50kpl...
          https://jaridebner.kuvat.fi/kuvat/Om...kautta+aikain/

          Comment

          • Raimo Petäjä
            Newbiemmer
            • Apr 2012
            • 23
            • Helsinki

            #35
            Kansi purettu ja tarkistutettu koneistamolla. Kansi on ehjä. Kannentiivistekin oli tosi siistissä kunnossa. Kiva juttu, ei ehkä olisi pitänyt luottaa korjaajan "varmaan" diagnoosiin haljenneesta kannesta. Mistä se mainittu ylipaine sitten voi tulla?

            Hajoitin kantta irrottaessa yhden jakopään ensioketjun ohjureista. Lisähommia siis luvassa.
            Last edited by Raimo Petäjä; 26-04-2012, 19:27.

            Comment

            • Raimo Petäjä
              Newbiemmer
              • Apr 2012
              • 23
              • Helsinki

              #36
              Koneistamon ukko muuten varoitteli noista alumiinilohkon kierteistä. Mikäli ne menevät huonoiksi, niin piru on merrassa. Kehotti putsaamaan kunnolla. Ostin uudet Victor Reinzin kannenpultit ja tiivistesarjan.

              Sama kaveri sanoi kannen nähtyään että kansi olisi hiljattain oikaistu.
              Last edited by Raimo Petäjä; 26-04-2012, 19:30.

              Comment

              • Hemi
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2004
                • 18880
                • Pirkanmaa

                #37
                Originally posted by Raimo Petäjä View Post
                Koneistamon ukko muuten varoitteli noista alumiinilohkon kierteistä. Mikäli ne menevät huonoiksi, niin piru on merrassa. Kehotti putsaamaan kunnolla. Ostin uudet Victor Reinzin kannenpultit ja tiivistesarjan.

                Sama kaveri sanoi kannen nähtyään että kansi olisi hiljattain oikaistu.
                Luitko muuten lainkaan mitä tuossa aiemmin kirjoitin?
                Eli NYT alkavat ne ongelmat sen kannen kanssa...tai paremminkin lohkon josta 80%:n varmuudella on taso kuin lperunapeltoa(riippuen kuinka ammattitaidolla ne kannenpultit avattiin).
                Eli pulttien epätasainen avaus nostaa lohkosta pulttien ympäriltä tavaraa ylös ja se kone ei enään ilman lohkon oikeisua pidä kanttaan tiiviinä.
                Sekin on !ammattimieheltä" paskapuhetta että kansi olisi aiemmin avattu.
                Nimittäin m52 koneessa tasot pysyy kuin uusina maailman tappiin...mikäli niitä vain ei mennä kansipahvin palamisen pelossa irroittamaan.
                Eli kansitaso näyttää lähes uudelta vielä +300tkm ajetuissa koneissa.
                Siellä EI siis tasan varmasti ollut mitään kansivikaa, kuten näissä ei yleensäkkään, vaan syy/seurauskuvio löytyy tuosta minun aiemmasta postauksestani.
                Näistä OIKEASTI EI MENE KANNET...ei millään, vaikka korjaamojen "ammatiimiehet" toista useinkin väittää....mutta kun kerran asiakas maksaa, niin hyvähän on väittää.
                Ne kierteet muuten AINA menevät enemmän tai vähemmän huonoksi kun kansi avataan.
                Nyt täytyy toivoa että yksikään ei kiristysvaiheessa korkaa ja jos korkkaa niin uutta konetta sitten suosista tämän "kansivikaisen" tilalle ja viimeistään tämä nyt sitten kannnattaa oikeasti uskoa.
                Last edited by Hemi; 26-04-2012, 21:45.

                Comment

                • Hemi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2004
                  • 18880
                  • Pirkanmaa

                  #38
                  Originally posted by JD View Post
                  Toinen kansiremonteistani joskus aikoinaan piti tehdä juuri sen vuoksi, että kansi oli aiemmin irrotettu
                  ...ja rikottu lohkon kierteet samalla.
                  Kone alkoi hukata vettä pikkuhiljaa ja sitten ilmestyi öljyvuotoa kannentiivisteen välistä ulospäin.
                  Paljastui, että yksi kannen pulteista oli löysällä, syynä hajonneet kierteet ja samalla löytyi pari kolme muuta kierrettä joihin oli laitettu irtokierteet ...ja huonosti nekin.

                  Kansi kuitenkin koneistamossa todettiin ehjäksi ja huoltokelpoiseksi, mutta lohkon vaihdoin ehjään.
                  Eli juuri näinhän näissä käy.
                  Jos kierteet ei tuhoudu kokonaan, ne nousee lohkotasosta ylös.
                  Jos kierteet tuhoutuu sitten viimeistään kiristäessä kokonaan, niin yleensä ongelmat alkaa noiden hyvinkin asennettujen helicol irtokierteiden kanssa, ne kun "viruu" lohkosta ylös ja kansipultit löystyy.
                  Oikeasti näillä koneilla saa ajella ilman vesiä Tampereelta Helsinkiin ja siltikään niistä oikeasti ei kansipahvit kärähdä. Koko muu motti sulaa ennen kuin avaamaton kansipahvi.

                  Comment

                  • Heguli 31
                    BTCF Member
                    • Oct 2004
                    • 10045
                    • KVLA

                    #39
                    Originally posted by Raimo Petäjä View Post
                    Mistä se mainittu ylipaine sitten voi tulla?
                    Todennäköisesti siitä,kun nesteet vuotaa ulos ja lämmöt nousee ylös.Tai viallisesta paisarin korkista.Ja ainahan siellä jäähdytysjärjestelmässä on ylipaine koneen lämmetessä,kun neste laajenee.

                    Comment

                    • Hemi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2004
                      • 18880
                      • Pirkanmaa

                      #40
                      Originally posted by Heguli 31 View Post
                      Todennäköisesti siitä,kun nesteet vuotaa ulos ja lämmöt nousee ylös.Tai viallisesta paisarin korkista.Ja ainahan siellä jäähdytysjärjestelmässä on ylipaine koneen lämmetessä,kun neste laajenee.
                      ...ja oliko ylipainetta enään olemassakaan vuotavan/jo ratkenneen paisuntasäiliön vaihdon jälkeen?
                      Tuskin, koska juuri se oli koko keissin syy ja tällä kertaa myös seuraus.
                      Kannessa ei varmasti ollut nytkään yhtään mitään vikaa....mikä olisi selvinnyt mittaamalla mahdolliset pakokaasut vesikierrosta.

                      Comment

                      • Raimo Petäjä
                        Newbiemmer
                        • Apr 2012
                        • 23
                        • Helsinki

                        #41
                        Originally posted by Hemi View Post
                        ...ja oliko ylipainetta enään olemassakaan vuotavan/jo ratkenneen paisuntasäiliön vaihdon jälkeen?
                        Tuskin, koska juuri se oli koko keissin syy ja tällä kertaa myös seuraus.
                        Kannessa ei varmasti ollut nytkään yhtään mitään vikaa....mikä olisi selvinnyt mittaamalla mahdolliset pakokaasut vesikierrosta.
                        Ilmeisesti oli, näin ainakin korjaamolta ilmoitettiin. Enhän muuten olisi konetta lähtenyt tietenkään avaamaan! No, nyt ainakin tietää, ettei kannessa ole vikaa. Kansi on nyt tasohiottu kuitenkin ja lohkon puolen puhdistin hyvin. Ei muuta kun uudet tiivisteet ja kone nippuun.

                        Kannenpultit olivat avatessa kyllä aivan kireällä, ja kierteet tuntuvat olevan hyvässä kunnossa. Tottakai puhdistan kierteet hyvin ja laitan uudet pultit. Ymmärrän tämän tärkeyden.

                        Ei nyt ehkä kannata maalailla piruja seinälle näillä "nyt ne ongelmat oikeasti alkavat"-lohkaisuilla. Ei kai nämä bemarin moottorit nyt niin huonoja ole, etteivät kestäisi oikeaoppista avaamista ja kokoamista?

                        Comment

                        • JD
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2002
                          • 1194
                          • Espoo

                          #42
                          Originally posted by Raimo Petäjä View Post
                          Ilmeisesti oli, näin ainakin korjaamolta ilmoitettiin. Enhän muuten olisi konetta lähtenyt tietenkään avaamaan! No, nyt ainakin tietää, ettei kannessa ole vikaa. Kansi on nyt tasohiottu kuitenkin ja lohkon puolen puhdistin hyvin. Ei muuta kun uudet tiivisteet ja kone nippuun.

                          Kannenpultit olivat avatessa kyllä aivan kireällä, ja kierteet tuntuvat olevan hyvässä kunnossa. Tottakai puhdistan kierteet hyvin ja laitan uudet pultit. Ymmärrän tämän tärkeyden.

                          Ei nyt ehkä kannata maalailla piruja seinälle näillä "nyt ne ongelmat oikeasti alkavat"-lohkaisuilla. Ei kai nämä bemarin moottorit nyt niin huonoja ole, etteivät kestäisi oikeaoppista avaamista ja kokoamista?
                          Kestää hyvinkin huolellisesti tehdyn remontin, on kokemusta ja kone vuosienkin jälkeen viaton.
                          Monet taitaa saada sen ongelman itse aikaiseksi puhdistamalla alumiinilohkon kierteitä kierretapilla niin että samalla kierretappi katkoo kierteitä. Tai sitten kiristävät sellaiseen momenttiin että kierteet hajoavat.
                          Se pahin uhka on alumiinilohkon kierteet, siinä vaaditaan huolellisuutta ja kannattaa vältellä kierteitä rikkovia menetelmiä.
                          Kaikki autoni,, omassa käytössä olleita ainakin 50kpl...
                          https://jaridebner.kuvat.fi/kuvat/Om...kautta+aikain/

                          Comment

                          • Hemi
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2004
                            • 18880
                            • Pirkanmaa

                            #43
                            Originally posted by Raimo Petäjä View Post
                            I
                            Ei nyt ehkä kannata maalailla piruja seinälle näillä "nyt ne ongelmat oikeasti alkavat"-lohkaisuilla. Ei kai nämä bemarin moottorit nyt niin huonoja ole, etteivät kestäisi oikeaoppista avaamista ja kokoamista?
                            Nämä bemarin m52/m54 tottahan toki kestävät hyvinkin nimenomaan "oikeaoppisen avaamisen ja kokoamisen", mutta pointti onkin siinä että se luultu oikeaoppinen avaaminen, käytännössä varsin usein onkin ihan muuta.
                            Eli se kannen avaaminen pitää tehdä selvästi ristiin ja vielä varovaisemmin kuin sen kiristäminen.
                            Tätä vain ei näissä "ammmattikorjaamoissa" tajuta ja kansi naksautellaan yli puolikierrosta kerrallaan auki edestäpäin pultti kerrallaan, jolloin ainakin nelos/vitospytyn välistä kierteet nousee lohkosta ylös.
                            Olen tässä vuosien saatossa nähnyt monta oikeasti onnistunutta kannenavausta näistä koneista, mutta ikävä kyllä jokaista onnistunutta avausta kohden olen nähnyt 2-3 epäonnistunutta.
                            Näissä yli 90%:ssa on kuitenkin kaikissa yksi yhteinen piirre....ne on tehty turhaan.
                            Olen itse aika monta "kansivikaista" ja siis nimenomaan "ammattimiesten" kansivikaiseksi tuomittua M52/M54 koneista BMW:tä ottanut autokaupassani vaihdossa ja vielä tätä kirjoittaessa JOKAISESSA vika on ollut muualla kuin kannessa.
                            Toisaalta, lähes jokainen myymäni m52/m54 moottori(mikäli se ei ole myyty kolarivauioituneen tilalle), on mennyt juurikin tällaisen kansiremontoidun tilalle, kun kansi ei tämän "remontin" jälkeen ole enään pitänyt, vaikka niitä on lohkoon vaihdettu parikin kertaa.
                            Tämä nyt vain tiedoksi sen vuoksi, että mikäli nyt käy niin että oikeasti vuoden sisään se kansipahvi pettää, kierre todennäköisimmin vain pahenee kaikista rahaa turhaan polttavista korjausyrityksistä huolimatta.
                            Eli jos näin käy, niin sitten ei kuunnella "ammattimiehiä" vaan peli välittömästi poikki, vanha halko nokilta ja suohon, ja uutta takuukäytettyä tilalle.
                            Last edited by Hemi; 27-04-2012, 12:28.

                            Comment

                            • Raimo Petäjä
                              Newbiemmer
                              • Apr 2012
                              • 23
                              • Helsinki

                              #44
                              Avasin ne pultit 1/4 kierrosta kerrallaan ja ihan ristiin niin kuin ohjekirjassa neuvottiin. Ajattelin puhdistaa kierteet siihen tarkoitetulla tapilla.

                              Comment

                              • Havis
                                Bimmer Enthusiast
                                • Aug 2004
                                • 1838
                                • Kotona/Poissa

                                #45
                                Originally posted by Hemi View Post
                                ...Näissä yli 90%:ssa on kuitenkin kaikissa yksi yhteinen piirre....ne on tehty turhaan.
                                Olen itse aika monta "kansivikaista" ja siis nimenomaan "ammattimiesten" kansivikaiseksi tuomittua M52/M54 koneista BMW:tä ottanut autokaupassani vaihdossa ja vielä tätä kirjoittaessa JOKAISESSA vika on ollut muualla kuin kannessa....
                                Syitä kannen laittamiseksi voi toki olla muita kuin epäily kansipahvin kunnosta.
                                Ehkä eräs yleisin on runsas öljyn kulutus venttiilinvarren tiivisteiden kautta niiden kovetumisen johdosta. Tiivisteitä lienee mahdoton vaihtaa aukaisematta kantta.

                                Esimerkkinä voi mainita oman E39:n, jonka n. 300000km jälkeen kasvaneen öljynkulutuksen sai aisoihin edellämainitulla operaatiolla.

                                Enkä pidä lainkaan turhana teettämääni kansiremppaa, vaikka melko kallis operaatio onkin vain öljynkulutuksen lopettamiseksi. Moni mielummin lisäilee öljyä tuhannen kilometrin välein ja säästää siinä sen touhutonnin. Kukin tavallaan.
                                "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

                                E60 523iA -08

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎