Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39:n maalautus => Sepang Bronze

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Zeta
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2004
    • 7513
    • Kotona

    #76
    Paljos se koko auton teippaus maksaa ammattilaisella, 2000-3000e? Ei ole juu täydellinen "ylimaalaus" mutta A) sen saa pois halutessaan ja auton arvo ei laske = alkuperäinen väri tallella ja B) teippejä saa varmaankin tilattua just siihen väriin mitä haluaa C) jos on huippukuntoinen alkuperäismaali niin teippaus suojaa sitäkin naarmuilta ja kiveniskuilta.

    Kannattaa ainakin miettiä maalauksen vaihtoehtona!
    -
    Käyttöautona: F20
    Myydään: DELL pöytätietokone **120e**
    Myydään: HP 14" kannettava **90e**
    -

    Comment

    • snoub
      Bimmer Fanatic
      • Jul 2006
      • 220
      • Oulu

      #77
      Wetterin tuntihinta tuollaiselle toiminnalle on 100e/tunti ja vähän pienemmillä pajoillakin 80e tunti ja tuohonkin hintaan saa varmasti tosiaan neuvotella että ottavat projektin vastaan koska vakuutusyhtiöiden vauriokorjauksia riittää ja niistä voi laskuttaa saman rutiininnomaisilla perus paikkamaalauksilla ja sattumanvaraisella laadulla.
      Joten työläs/tarkka projekti ja vaativa asiakas luultavasti vie vaan maalaamosta arvokkaan paikan tuottavalta "liukuhihnatyöltä"

      Jos asiaan perehtyneellä tunteja kuluu 100kpl, ei yleismaalaamolla tod. näk. alle sen päästä ja laatu tosiaan arvoitus. Mutta ihan täydellistä värinvaihtoa ei liene tavoiteena teettää joten siinähän on huomattava säästön paikka.

      Ei kai kukaan oikeasti kuvittele että mikään firma alkaa purkamaan ja kasaamaan peltipaljaaksi 2000 luvun autoa muutamalla tonnilla tai jollain kossupalkalla.. Itse värinruiskutus pintaan on ajallisesti kuitenkin kaikkein pienimpiä juttuja tuollaisessa projektissa.
      BMW G20 330e M-Sport Dravit Grey metallic Individual
      BMW F15 X5 30d M-Sport Mineralweiss metallic Semivoll
      BMW E21 315 Alpinweiß Originell zustand

      Ex.
      BMW E90 335dA M-Sport 2011 Saphirschwarz Vollaustattung
      BMW E39 530dA M-Sport Topasblau Touring, BMW E39 530dA M-Sport Touring Estorilblau Individual , BMW E46 330d M-Sport II Topasblau, BMW E36 328iA M-Sport Daytonaviolet Individual, BMW E39 528i M fahrwerke Cosmosschwarz, BMW E36 328i M-Sport Cosmosschwarz

      Comment

      • Juhis
        BTCF Honorary Member
        • Jul 2002
        • 19175
        • -

        #78
        Jollei itselle rakenna loppuelämän autoa, niin eihän tuota värinvaihtoa kannata tehdä ihan niin huolella, että moottorista lähtien irrottaisi kaikki autosta. Kyllä osaava tekijä selviää huomattavasti vähemmällä, kuin tuolla sadan tunnin työpanoksella. Joka sinänsä on varmasti varsin realistinen tuollaiseen Hemin kuvailemaan operaatioon. Ja amatööri saa varmasti kulumaan vaikka puoli vuottakin tuollaisessa projektissa, jos meinaa iltahommina toteuttaa. Mutta kohtuu siistin värinvaihdon saa kyllä tehtyä aika paljon tuota nopeamminkin, jos auton edellinen maalipinta on hyväkuntoinen.

        Mitä paremmassa kunnossa auton kori ja maalipinta ovat, sitä nopeammin operaatio etenee. Kaikki luukut, puskurit, listat, tiivisteet, oviverhoilut yms joutuu tietysti huolellista työtä tehdessä irroittamaan, että uusi väri saadaan joka paikkaan ja myös pysymään siellä mihin se on ruiskutettu. Kuten myös pohjatöiden suorittaminen kunnolla edellyttää edellä mainittuja toimenpiteitä. Ja nimenomaan purun ja kasauksen lisäksi pohjatyöt on sitä aikaa vievää hommaa, jos korissa tai maalipinnassa on vähänkään sanomista.

        Fakta kuitenkin on, että maailmalla suurin osa edullisista maalauksista, jolloin auton väriä ei vaihdeta, vaan ylimaalataan tai korjausmaalataan samalla värillä, tehdään huomattavasti nopeamman kaavan mukaan. Eli ei silloin irroiteta mitään ikkunalistoja, tiivisteitä ei yleensä edes puskureita, valoja tai kylkilistoja. Kaikki jätetään paikoilleen ja teipataan suunnilleen piiloon. Nämä ns. myyntimaalaukset sitten eivät myöskään ole todellakaan yhtä siistejä ja viimeisteltyjä ammattilaisen silmin katsottuna tai eivät ole myöskään yhtä pitkäikäisiä.

        Ja mitä teippaukseen tulee, niin harvoin sekään tehdään täydellisesti ulottumaan konehuoneeseen, luukkujen sisäpinnoille ja ovenpieliin. Eikä nuo tavallisimmat teippaukset todellakaan näytä samalta, kuin kunnolla maalattu uusi maalipinta. Jollei sitten välttämättä halua jotain mattaväriä tms, jolloin nuo teippaukset on ihan OK.
        Last edited by Juhis; 23-04-2012, 21:50.
        All good things come to those who wait.

        Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

        Sound Factory Bar & Nightclub

        Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

        Comment

        • Hemi
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2004
          • 18880
          • Pirkanmaa

          #79
          Niin siis tarkennetaan nyt hieman.
          Eli nyt oli tosiaan kyse TÄYDELLISESTÄ värinvaihdosta, joka työnä kaikenkaikkiaan on työnä se ultimatum projekti mitä automaalauksen saralla löytää.
          Eli ajatellaanpa pelkästään vaikka yhtä e90:n ovea kun tähän projektiin ryhdytään.
          Eli ensinnäkin ko.ovessa on liimakiinnitteiset ovien kumilistat jotka irroittamisen jälkeen on roskistavaraa ja se vanha liimapalko mikä oveen jää pitää myös saada pois....joka ei ole ihan pikkuhomma.
          Lisäksi ovessa on paljon kiinnitettynä suojakorkkeja sekä koko sisämekanismit ruuveja/muttereita. Listat, kahvat,karmit peittävät kumilistat/+sen listat, lasit,
          ovistoppari, lukko, sähköt,saranat ym.pikkusälppä joka kaikki pitää saada irroitettua mikäli kunnollinen pohjien karhennus ja maalaus halutaan tehdä myös kaikkien näiden alta.
          Oven toimivaksi kokoaminen ja kun korin oviaukko on saatu maalattua oven asennus ja sen 100% säätötyö,
          Tätä jatkuu KOKO auton läpi kunnes jokaisen auton pultin/mutterin/listan/lasin alla on uusi maali.
          Ok, toki voidaan unohtaa oven sisäpuoli ja maalata sen runko tiivisteitä ja ruuveja/muttereita teippaillen....kuten se normaalisti värin perus vaihdossa tehdään.
          Pelkässä ylivedossahan riittää pelkkä peilin, ikkunalistan ja ovenkahvan irroitus, joten muodostuva hintakin on aivan eri "sfäärissä"
          Työtuntiero on siis merkittävä ja sitä kautta myös hinta, mutta niin on myös laatu....Täydellisessä värin vaihdossa, osittaisessa värinvaihdossa ja pelkässä pinnan vedossa.
          Eli jos kaikkea mikä jää ruuvien, listojen, tiivisteiden,ym alle ei maalata, käy pitkässä juoksussa niin, että uusi maali alkaa näiden rajapinnoista kesiä ja alta/reunoilta paljasuva maali saa uuden päivänvalon.
          Tähän menee toki yleensä muutama vuosi, mutta lopputulos on aina yhtä rivo.
          Pointti on kuitenkin se että pelkkä tavallinen ylimaalaus on työmäärän suhteen aivan eri planeetalta, kuin OIKEASTI laadulla tehty täydellinen värinvaihto, jolloin myös niiden hinnat ovat aivan eri planeetalta.
          Taasen halvalla tehdyssä värivaihdossa ei tietenkään lähdetä maalailemaan sisäpohjia, sisäkattoja/rakenteita tai edes ovien sisäosia(päädyt toki kyllä) ja konehuonekkin vedetään vain niiltä osin mihin päästään tekniikkaa alas laskematta kiinni mutta tällaista ei tietenkään voi suositella kuin elinkaarensa puolta väliä lähestyvien autojen ratkaisuksi, tai muuten puhutaan helposti merkittävästä arvonalenemasta.
          Vai ostaisitko +35K€:n auton johon on tehty 1500€:n "värinvaihto"?
          5-6K€:n e39:ssä se taas voi olla kuluneen/vioittuneen beigen tilalle jopa kannattava sijoitus, tai ainakin silloin voi saada omansa pois.
          Eli jos tuo TÄYDELLISEN värinvaihdon hinta tuntuu kovalta, niin silloin ei vain ole mitään käsitystä itse työn määrästä.
          Se että meillä se tehtiin jopa alle 100-tunnissa, niin väitän että ihan joka paikassa sitä ei tehdä läheskään tässä ajassa jos BMW autona ei ole niin tuttu että sen kokoaa ja purkaa vaikka silmät kiinni.
          Eli "harjoittelemalla" BMW:n purkua ja kokoamista kuluu tunteja tietenkin paljon enemmän kuin tuo sata ja loppusummassa on helposti vähän isompi pussukka rikkoutuneita osia/nippeleitä.
          Minua on siis turha lähteä kivittämään täydellisen värinvaihdon kalleudesta, vaan senkin voi kukin tehdä ihan itse pelkillä maalien hinnalla....ja säästää.

          Comment

          • EPDM
            Bimmer Enthusiast
            • Nov 2005
            • 4621
            • Lahti.

            #80
            Maalaamisessa jos jossakin pätee se yksinkertainen lause "halvalla ei saa hyvää", se on todettu jo monesti omalla kohdallakin.

            Eli jos ei halua itse saada kädet edes vähän likaiseksi ja haluaa mielummin päästä mahdollisiman helpolla avain käteen periaatteella, niin on turha valittaa loppuhinnasta. Ei toi auton kasaaminen/purkaaminen ole niin vaikea. Oma saamattomuus tulee ensin esiin jos olla rehellisiä, eikö niin?

            Mielestäni on paljon järkevämpi maalata 300tkm ajettu auto vrt 30tkm auto, kun jälkimmäisessä tuskin on mitään fyysistä tarvetä vrt ensimäisessä missä varmasti onkin. So what onko auto sen tai sen "arvoinen" rahallisesti, alkuperäinen syy olihan saada auto enemmän omaan makuun...?!
            Viviendo en Lahiti
            BMW 2007 e91 335d pre lci Biturbo
            Bmw 2008 x3 e83 lci 3.0sd biturbo
            Vw Corrado vr6

            Comment

            • Zeta
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2004
              • 7513
              • Kotona

              #81
              Eikös Jyrbba69 maalauttanut sen e92 335i kokonaan ylitse, sieltä löytyy varmaan hyvää tietoa projektin kestosta, vaativuudesta ja hinnoista? :think
              -
              Käyttöautona: F20
              Myydään: DELL pöytätietokone **120e**
              Myydään: HP 14" kannettava **90e**
              -

              Comment

              • Bmw Master
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2004
                • 13155
                • Kokomo

                #82
                Originally posted by Hemi View Post
                Eli jos kaikkea mikä jää ruuvien, listojen, tiivisteiden,ym alle ei maalata, käy pitkässä juoksussa niin, että uusi maali alkaa näiden rajapinnoista kesiä ja alta/reunoilta paljasuva maali saa uuden päivänvalon.
                Tähä
                Etenkin, kun tehdään esim. valkoisesta musta. Jos lähtökohta olisi tumma, ei nuo tiivisteiden alta näkyvät puolenmillin eriväriset alueet haittaa niin pahasti.

                Comment

                • Andep
                  Bimmer Rookie
                  • Aug 2008
                  • 120
                  • Kajaani

                  #83
                  Originally posted by Zeta View Post
                  Eikös Jyrbba69 maalauttanut sen e92 335i kokonaan ylitse, sieltä löytyy varmaan hyvää tietoa projektin kestosta, vaativuudesta ja hinnoista? :think
                  Niin taisi tehdä. Tästä tuli mieleen, jotta laitas teropa Atlantis Blue tuohon E39:n päälle! Yksi e39 farkku tällä värillä tullut nähtyä livenä ja oli muuten hieno ja piristävä väri!

                  Jyrballa oli vissiin hieman tummempi versio tästä väristä e92:n alla ja näyttää ihan kivalta!

                  Comment

                  • Hemi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2004
                    • 18880
                    • Pirkanmaa

                    #84
                    Originally posted by Bmw Master View Post
                    Kyllä, heti maalaamo pystyyn. Noita värinvaihtoja 2kpl kuukaudessa, 16000€ kuussa. Pitää vaikka 2kuukautta lomaa joka vuosi, siltikin 160000€ vuodessa, 1,6miljoonaa 10 vuodessa. Maalaamo ja vehkeet jos maksaisi 100000€, jäisi silti jotain taskunpohjalle pyörimään...
                    Kannattaa mielummin perustaa vaikka paremmankin käteen jäävän tuntiveloituksen parturi/kampaamo, alkaa yrittäväksi sähkö tai putkiasentajaksi tai pistää pystyyn vaikkapa rengasliike joka asentaa/painottaa ihmisten netistä tilaamia renkaita vanteille....tai mikä vaan palveluyritys ja käteen jäävä raha on parempi.
                    Näin toimien ei tarvita vähintään kuuden-kymmenen vuoden työkokemusta tehdäksesi oikeasti priimaa ja todella isoja investointeja velkarahalla nykyvaatimukset täyttävään maalaamoinfraan+tiloihin.
                    Näin ei myöskään tarvitse tehdä 100% varmuudella aina lopulta varhaiseläkkeelle vievää henkisesti ja fyysisesti kuluttavaa, raskasta, pölyistä, myrkyllistä automaalarin arkea.
                    Ne juopot automaalarit ovat muuten nykyään ihan tasan yhtä arkipäivää kuin rakennuksilla juopot ammattimuurarit tai kirvesmiehet.

                    Comment

                    • teropa
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2005
                      • 3855
                      • Oulu

                      #85
                      Yksi maalaamo ainakin huutaa noin viittä kiloa hommasta. Muutama muu on vielä tarjouspyyntö sisässä, niin katsotaan mitä sieltä tulee. Kyllä se melko kasa paalua on.

                      Tero
                      E60 520dA M-sport
                      ---Ex
                      E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
                      E90 330iA, 325iA, 320dA
                      E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
                      E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

                      PPL(A)

                      Comment

                      • Hemi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2004
                        • 18880
                        • Pirkanmaa

                        #86
                        Originally posted by teropa View Post
                        Yksi maalaamo ainakin huutaa noin viittä kiloa hommasta. Muutama muu on vielä tarjouspyyntö sisässä, niin katsotaan mitä sieltä tulee. Kyllä se melko kasa paalua on.

                        Tero
                        Kannattaa sitten aika tarkasti selvittää ja nimenomaan mitä itse asiassa maalataan, miten ja mitä jätetään maalaamatta.
                        Laadun kannalta ei sunkaan ole yhdentekevää MITEN ne mm.ovet lopulta maalataan?
                        Eli purkamalla ne rungoiksi+malaamalla, vai vain teipaten ja kokonaisina.
                        Puskurien alle jäävät alueet? Konehuone ja sen lämpöeristeiden alta?
                        Keulan alapuoliset rakenteet? takaluukku? jne.
                        5K€ on sitten taas todella paljon mikäli uuden värin saa vain juuri ja juuri näkyvät pinnat ja nekin vain irto osiltaan suojattuna.
                        Entä irroitetaanko lasit?
                        Eli pointti tässä kokonaan maalauksessa on nimenomaan välttää ruuvien, tulppien, eristeiden, lasien, tiivisteiden ja listojen alta maalirajoiltaan kesimään lähtevä lakkapinta.
                        Jos esim.pintapuolen väri vedetään e39:iin lasit ja niiden huulitiivisteet paikallaan on jossain kohti helposti tiedossa "vetäytyvä hiusraja" kun pinta lähtee kesimään lasien tiivisteiden rajapinnoilta, paljastaen näin alta erisävyisen maalipinnan.
                        Tällaisen korjaus vuoden/kahden kuluttua maksaaa sitten taas helposti sen 1-1.5K€.
                        Eli on välttämätöntä ENNEN työn teettämistä selvittää erittäin tarkasti mitä tarjottuun urakkapakettiin oikeasti kuuluu, eikä vain naivisti odottaa että edes 5K€ takaisi lähellekkään täydellistä=laadukasta aikaa kestävää lopputulosta.
                        Tosin 5K€:llä sen jo ainakin lähes saa, mutta se on hyvä sitten jopa "pilkkua viilaamalla" selvittää.
                        Last edited by Hemi; 24-04-2012, 16:55.

                        Comment

                        • Pazi88
                          Moderator
                          • Jan 2007
                          • 11086
                          • Oulu

                          #87
                          Hemiltä tuli kyl asia tekstiä. Itsellä on ainakin vielä livenä näkemättä sellainen värinvaihto, jossa kaikki mahdollinen (esim. ne pikku kumitulpat jossainpäin koria) ois purettu irti maalausta varten ja maali vedetty jokapaikkaan. Ei yleensä tarvii kauaa näitä "hyvin" tehtyjä värinvaihtoja katella, kun siellä jo jostain paistaa vanhaa maalia tai puolet muoviosista on maalattu. Jos KUNNOLLA tehdään, niin 5k€ ei tuu riittämään.

                          Instagram, YouTube kanava
                          ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                          Comment

                          • Tonton
                            Bimmer Enthusiast
                            • Oct 2006
                            • 9101
                            • Raisio

                            #88
                            Originally posted by Zeta View Post
                            Eikös Jyrbba69 maalauttanut sen e92 335i kokonaan ylitse, sieltä löytyy varmaan hyvää tietoa projektin kestosta, vaativuudesta ja hinnoista? :think
                            mitä projekti topikkia seurasin ja jos siitä mitään ymmärsin niin mikään osa alue ei ole millään tavalla vertailu kelpoinen tähän aloittajan projektiin
                            sigpic
                            M-B Vito -22
                            Transit Custom -18
                            Yamaha vx ho cruiser -22
                            Kodin kylpytilojen saneeraus ja rakennustyöt V-S aluella
                            [email protected]

                            Comment

                            • Hemi
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2004
                              • 18880
                              • Pirkanmaa

                              #89
                              Originally posted by teropa View Post
                              Joo .

                              En missään nimessä yritä dissata ammattilaisten työtä, herravarjele en. Ja tiedän, että asiat maksaa. Joo tottakai. Mutta siltikin tollasen jo mainitun rahasumman kuluminen auton maalauksessa tuntuu isolta. Tottakai tämä myös tarkottaa sitä, että mun kuuluu viedä auto johonki amikseen "sudittavaks" kun en kerran älyä asioiden arvoa .

                              Tero
                              No, tuossa on joka suhteessa hyvin identtinen oikeasti täydellinen värinvaihto minkä myös siis me teimme siinä n.100-tunnissa.
                              Siis sen mikä maksaa sen 100h+emmeet....ja ilman sitä kossupulloa.
                              Eli tästä nyt saa jonkinlaisen kuvan siitä työstä ja työmäärästä minkä oikeasti LAADUKAS värinvaihto vaatii :

                              Comment

                              • teropa
                                Bimmer Enthusiast
                                • Oct 2005
                                • 3855
                                • Oulu

                                #90
                                edit: ei mitn
                                E60 520dA M-sport
                                ---Ex
                                E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
                                E90 330iA, 325iA, 320dA
                                E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
                                E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

                                PPL(A)

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎