memebuy23buy

Vanoksen, lambdan, MAFin ja perän vaikutus kiihtyvyyteen?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Bomb5
    replied
    Originally posted by TJJ View Post
    Sinulla on sitten enemmän tuota alipainetta, siis mikäli noissa mittareissa ei ole suuria yksilöeroja. Testaapa seuraavaksi öljytikun/venttiilikopan alipaine tuolla letkusysteemillä. Minulla on vielä testaamatta, mutta ylihuolto jatkuu huohottimen osien purkamisella ja vaihdolla.
    Joo, noita mittareiden näyttämiä pitäisi melkein verrata vierekkäin, niin voisi sanoa jotain arvoista. Oliko sulla se tyhjäkäynnin alipainearvo tasainen, vai vaihteliko se? Mulla se oli aivan tasainen, vaikka nousikin tyhjäkäyntikierrosten laskiessa 1000->700 rpm. Täytyy viritellä tuo mittari CCV-testejä varten. Mittatikun putkeen tuon taitaa vielä suht. pienellä vaivalla saada. Saa nähdä, jaksaako purkaa tuota CCV:tä. Öljyä ei kulu juuri yhtään, mutta tuota lievää imuvuotoa siellä arvelen. Tosin INPAssa on lambda integrator-arvot nyt hieman negatiiviset (0...-2.5 %), vihreällä alueella ja fuel trimmien multiplicative arvot n. 5 % molemmat. Ennen vanos-remppaa nuo lambda-integrator-arvot olivat hieman positiiviset (3-4.5 %), johtuen ehkä kovettuneesta venakopan tiivisteestä. Nykyisillä lambda-integrator arvoilla imuvuotoa ei periaatteessa pitäisi olla lainkaan. :think

    Tuli tuossa testattua muutakin ja kuunneltua koneen ääniä. Vanos-solenoidien piuhojen irroitus ei vaikuttanut vanoksen ääntelyyn juuri mitenkään. Mielestäni uudet vanos-tiivisteet lähes poistivat vanos rattlen muutenkin. Kun käytin konetta ilman pakonokan anturin piuhaa, kierrokset laskivat polkaisun jälkeen hieman nytkähtäen, eli kai sekin anturi on vielä ok. Näkyi INPAlla koodikin irroituksesta. Nostimien ääntä olen yrittänyt myös kuunnella. Tuli vaan tänään huomattua, että kaksoismassahan se säksättää. Kytkin pohjassa muuttuu koneen ääni paljon nätimmäksi niin tyhjäkäynnillä kuin sammuttaessakin. LUKin kaksoismassa ja Sachsin kytkinpaketti ovat odotelleetkin tuossa vaihtoa jo jonkin aikaa. Moottorin tukikumit ja muuta kivaa on kans Saksanmaalta tulossa.
    Last edited by Bomb5; 27-07-2012, 19:23.

    Leave a comment:


  • TJJ
    replied
    Originally posted by Bomb5 View Post
    Joo, tuli käytyä läpi tuon ekan linkin testejä tuolla Bilteman mittarilla.
    Sinulla on sitten enemmän tuota alipainetta, siis mikäli noissa mittareissa ei ole suuria yksilöeroja.

    Testaapa seuraavaksi öljytikun/venttiilikopan alipaine tuolla letkusysteemillä. Minulla on vielä testaamatta, mutta ylihuolto jatkuu huohottimen osien purkamisella ja vaihdolla. Jäi hiukan epäilyttämään tuon venttillikoppaan tulevan putken herkkä katkeaminen Vanos-remontin yhteydessä, siis onkohan se huohottimesta imusarjaankin lähtevä putki samanlaisessa kunnossa.

    Tänään taas heilui moottori selvästi startin jälkeen, tuntemusten lisäksi se näkyi kun katsoi moottoria. Suuttimien testaus/puhdistus on vielä vaiheessa, mutta tilasin (eBaysta tietty) ultraäänipesurin, joten kyllä tässä kohta voisi niille jotain tehdä. Täytyy vielä tehdä suuttimille pulssilaite 555-piirillä.

    Minulla on taas suuret odotukset noiden suuttimien suhteen... Kun on tätä juttua miettinyt, niin niiden ongelmat selittäisi oikeastaan kaikki nämä ilmiöt.

    Leave a comment:


  • janke
    replied
    Tuossa aikaisemmin kirjoitin nokan tunnistimen vaihdosta ja totesin, että auto pelaa paremin... no tuntuu että se oli vain hetken hurmaa ja nyt taas kulutuskin ehkä hieman noussut.:think Olikos tuossa mun romussa ne alipaine letkut imusarjan päässä? En äkkiseltään löytänyt?

    Leave a comment:


  • Bomb5
    replied
    Joo, tuli käytyä läpi tuon ekan linkin testejä tuolla Bilteman mittarilla. Moottorina siis M54B30, 128 tkm ajettuna. Sain vedettyä jatkoletkun avulla tuon mittarin suoraan toiseen pienemmistä imusarjan päädyn tulpasta ja se ylsi ikkunan välistä auton sisälle. Iso imusarjan päädyn tulppa muuten vaikutti olevan jo aika hyvin halkeillut joka puolelta pinnasta, vaikka vaihdoin sen viime talvena uuteen!

    Käynnistyksen jälkeen alipaine oli n. 14 in-HG ja kierrokset n. 1000 rpm. 2 minuutin aikana kierrokset laskivat sinne n. 700:aan ja alipaine nousi lopulta arvoon 19 ja pysyi siinä hyvin tasaisesti. Kierrosten nosto kevyesti 3000 rpm:ään ei juurikaan muuttanut alipainetta, saattoi nousta arvoon 20 tai 21. Nopea kaasun polkaisu heilautti mittaria välillä 0-23 (+/-3) tms. Molemman ääripään arvot tässä ovat hieman epämääräisiä. Täytyy muistaa, että tämän hintaluokan vehkeissä voi helposti olla vaikka 10 % mittavirhettä. Mittarin osoitin voi näyttää melkein mihin tahansa kohtaan siinä rajatulla 0-alueella käytön jälkeen, tai kun hieman täristää mittaria. No, ei 1000 euron mittaria tämmöisiin testeihin kannatakkaan ostella.

    Omien tulkintojeni mukaan auton moottori on hyvässä kunnossa, mitä nyt en epäillytkään. Arvelen silti, että jossain saattaa olla pieni imuvuoto, joka korostuu moottorin ollessa vielä kylmä. Tuolloin ilmenee lievää vislausta ja tärinää. Epäilen separaattorin letkujen kiinnitystä, mitkä merkkihuolto laittoi viime talvena. Ko. huollon jälkeen tuo vihellys tulikin. Pitää varmaankin purkaa ja tarkistaa kaikki liitokset.

    Minkä verran muuten suuttimista saa kuulua tikitystä imunokan anturin ollessa kunnossa? M54:hän ei tunnetusti ilmoittele vikakoodeja nokan antureista, niin sillä mietin...:think
    Attached Files
    Last edited by Bomb5; 27-07-2012, 12:36.

    Leave a comment:


  • Bomb5
    replied
    Originally posted by Mr.Speed View Post
    Minkälainen homma olis tällaisen normi pulliaisen vaihtaa itse nuot vanoksen tiivisteet?
    Riippuu tyypistä, mutta ohjeet on beisanilla niin hyvät, että kun etenee rauhallisesti ja tarkistaa huolellisesti joka kohdan, ei pitäisi mennä mönkään. Aikaa kannattaa varata reilusti, kokonainen päivä. On sitten aikaa myös puhdistella pinnat hyvin.

    Btw, kävin myös hakemassa Biltemasta tuon alipainemittarin. Täytyy mittailla arvoja imusarjasta tällä viikolla...

    Leave a comment:


  • Mr.Speed
    Guest replied
    Originally posted by _nixu_ View Post
    No siellä beisanin sivulla on ne ohjeet

    Joo sieltähän ne ohjeet löytyi kerronta tuntui olevan sen verran tarkkaa, ja hyvät valokuvat joka tilanteesta että eiköhän tuo remontti minulta onnistu.

    Tiivisteet pitäis olla viikon tai parin päästä mulla täällä. Toivon että alavääntöön tulis roimasti parannusta, varsinkin pakittaessa sammuu jos ei kaasuta reilusti. Itse pärjään tuon kanssa, mutta emännällä meinaa mennä hermot kun sammuilee niin herkästi.

    Leave a comment:


  • _nixu_
    replied
    Originally posted by Mr.Speed View Post
    Onko jossain olemassa seikkaperäisiä ohjeita juurikin tuon tiivisteiden vaihdon suhteen? Ilman tarkkoja ohjeita en uskalla lähteä kokeilemaan :think

    Mistä noita tiivisteitä kannattaa tänäpäivänä tilata? Onko se tuolta beisanin sivuilta tuo "Double Vanos Seals Repair Kit"?



    No siellä beisanin sivulla on ne ohjeet

    Leave a comment:


  • Mr.Speed
    Guest replied
    Ajattelin että jos lähtis omallakin kohdalla ensin liikkeelle huoltamalla nuot surkean kuuluisat tiivisteet vanoksiin.

    Minkälainen homma olis tällaisen normi pulliaisen vaihtaa itse nuot vanoksen tiivisteet? Luin jotain vanhoja juttuja tästä aiheesta, ja sain käsityksen ettei mitään varsinaisia erikoistyökaluja tarvita?

    Onko jossain olemassa seikkaperäisiä ohjeita juurikin tuon tiivisteiden vaihdon suhteen? Ilman tarkkoja ohjeita en uskalla lähteä kokeilemaan :think

    Mistä noita tiivisteitä kannattaa tänäpäivänä tilata? Onko se tuolta beisanin sivuilta tuo "Double Vanos Seals Repair Kit"?




    Leave a comment:


  • Mr.Speed
    Guest replied
    Sieltähän se toinenkin solenoidi löytyi, ja oli aika ahtaassa paikassa. Käytin irti ja hyvin näytti mäntä liikkuvan siinäkin.

    Leave a comment:


  • TJJ
    replied
    Originally posted by Mr.Speed View Post
    Öö, onko niitä jossain toinenkin? Minä käytin sen venttiilin irti joka on siinä öljysuodatinkotelon vieressä.
    Toinen on pakopuolella, lähellä puhallinta/jäähdytintä.

    Leave a comment:


  • _nixu_
    replied
    Originally posted by TJJ View Post
    Solenoideja on 2kpl, otitko molemmat irti?

    M52TU koneessa kampiakselin tunnistin on koneen takaosassa, imusarjan alla, startin lähellä. TIS neuvoo vaihtamaan sen alakautta, mutta minusta se oli mahdoton homma. Otin ilmansuodattimen kotelon irti ja yläkautta sen mahtui vaihtamaan. M54:ssäkin tuo on startin alla, mutta vaihto-ohje on epämääräinen, joten en tiedä onko se sittenkin samassa kohdassa. Anturi ainakin on sama.
    M54:ssa taitaa olla samassa paikassa. Ainakin yksi tähänkin ketjuun kirjoitellut foorumilainen sen vaihtoi käden käänteessä yläkautta tuossa pihassa yksi ilta kun murheenkryyniä tutkittiin. Ja paremmaksihan se tulikin

    Leave a comment:


  • Mr.Speed
    Guest replied
    Originally posted by TJJ View Post
    Solenoideja on 2kpl, otitko molemmat irti?

    Öö, onko niitä jossain toinenkin? Minä käytin sen venttiilin irti joka on siinä öljysuodatinkotelon vieressä.

    Leave a comment:


  • TJJ
    replied
    Originally posted by Mr.Speed View Post
    Käytin solenoidin irti ja hyvin se mäntä näytti liikkuvan. Seuraavaksi pitänee uusia kampiakselin ja nokkakepin asentotunnistimet.

    Kummassahan päässä tuo kampuran tunnistin sijaitsee tässä -01 M54 B30 koneessa?

    Yks juttu mikä mietityttää myös on ilmamassa mittari. Viime talvena korjaamolla ne tarkasti sen kunnon ehyeksi (millä lie menetelmällä), mutta tiedän että maf tahtoo vanhemmuuttaan menettää herkkyytensä. Suora vaikutus tehoihin ja kulutukseen
    Solenoideja on 2kpl, otitko molemmat irti?

    M52TU koneessa kampiakselin tunnistin on koneen takaosassa, imusarjan alla, startin lähellä. TIS neuvoo vaihtamaan sen alakautta, mutta minusta se oli mahdoton homma. Otin ilmansuodattimen kotelon irti ja yläkautta sen mahtui vaihtamaan. M54:ssäkin tuo on startin alla, mutta vaihto-ohje on epämääräinen, joten en tiedä onko se sittenkin samassa kohdassa. Anturi ainakin on sama.

    MAF:in olen vaihtanut, ei mitään vaikutusta. MAF ei ole käytössä täydellä kaasulla.

    Leave a comment:


  • janke
    replied
    Originally posted by Mr.Speed View Post
    Käytin solenoidin irti ja hyvin se mäntä näytti liikkuvan. Seuraavaksi pitänee uusia kampiakselin ja nokkakepin asentotunnistimet.

    Kummassahan päässä tuo kampuran tunnistin sijaitsee tässä -01 M54 B30 koneessa?

    Yks juttu mikä mietityttää myös on ilmamassa mittari. Viime talvena korjaamolla ne tarkasti sen kunnon ehyeksi (millä lie menetelmällä), mutta tiedän että maf tahtoo vanhemmuuttaan menettää herkkyytensä. Suora vaikutus tehoihin ja kulutukseen
    Mä jouduin tuossa vuosisitten ostaan uuden ilmamittarin kun hajotin itse edellisen En sitä uutta (käytetty takuupurkaamolta) sitten muuta kun laitoin kiinni ja ajelin sitten kesäkuuhun, kunnes puhdistin sen kunnolla ruiskuttaen ja annoin kuivua hyvin. Auto rupesi kyl toimiin paremmin! Suosittelen!!!

    Leave a comment:


  • Mr.Speed
    Guest replied
    Käytin solenoidin irti ja hyvin se mäntä näytti liikkuvan. Seuraavaksi pitänee uusia kampiakselin ja nokkakepin asentotunnistimet.

    Kummassahan päässä tuo kampuran tunnistin sijaitsee tässä -01 M54 B30 koneessa?

    Yks juttu mikä mietityttää myös on ilmamassa mittari. Viime talvena korjaamolla ne tarkasti sen kunnon ehyeksi (millä lie menetelmällä), mutta tiedän että maf tahtoo vanhemmuuttaan menettää herkkyytensä. Suora vaikutus tehoihin ja kulutukseen

    Leave a comment:

Working...
X