Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vanoksen, lambdan, MAFin ja perän vaikutus kiihtyvyyteen?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Bomb5
    replied
    Kaksi vuottahan näköjään sain kulumaan, että maltoin olla ostamatta MAFfia. Maf-shopista katsoin taas tilannetta ja siellähän ennen oli VDO:n MAF näihin 530i / 330i jne. M54B30 n. 220 eur + pk:t. Yllätykseksi Maf-shop ei enää edes myy VDO:n MAFia tälle moottorille, vaan nyt tarjolla on replika Löve automobil MAF hintaan 79 eur + pk:t. Siispä nopea katsaus muualle ja laitoin tilaukseen VDO:n alkuperäisen MAFfin, yllättäen amazon.de:stä löytyi. Hinta 156 eur toimitettuna. Pääsee asentelemaan joskus viikon päästä.

    Leave a comment:


  • naikou
    replied
    Itse joskus sadekelillä viimeks käytin tota windows phonen carpower sovellusta ja 96 vuoden 523i 4d manuaalilla kaks parasta 0-100km/h vetoa 8,8s ja 0-80km/h 6,4s mutta jos onnistuu lähtö sutimatta niin viimeistään kakkoselle vaihtaessa lyö tyhjää, se alkuperäinen tekniikanmaailman testeissä kellotettu 8,1s 0-100km/h veto voi kuivalla ehkä onnistua. Niin ja autossa oli alla orkkis bbs(?) valmistamat style 32, takana 9tuumaa leveät vanteet ja 245/40R18 pirellit eli vierintäkehä jonkunverran standardikokoa suurempi.
    Last edited by naikou; 26-05-2016, 22:49.

    Leave a comment:


  • Bomb5
    replied
    Onkos kukaan vaihdellut MAFfeja uusiin viimeaikoina? Tämän kevään ylihuoltovimma on nyt taas päällä ja kiinnostais vaihtaa uus maffi, tuulilasi (tuskin vaikuttaa kiihtyvyyteen, mutta näkee minne kiihdyttää) ja nostimet (jo vuosi sitten huvikseen hommattu). Kilometrejä on nyt mittarissa vähän päälle 180 tkm. Eikös noi MAFfit ala hiipua jo noilla kilomereillä? Toisaalta, nykyään tulee lähes poikkeuksetta kiihdytettyä lämä tiskissä, ettei jää kakkoseksi uusille turbotetuille kipoille, joten MAFfilla ei taida olla silloin juurikaan virkaa? Sehän näissä vaparikutosissa on, että kyllähän ne ripeitäkin on, mutta se tarkoittaa koko kierrosalueen käyttämistä. Nykykipot syöksyy ihan hyvin jo 2-3 k paikkeilla pikkuturboineen. Laivalla noita vastaan on pakko hakea apuja yli 4k, että näyttää yhtään uskottavalta ja samalla näyttää varmaan myös aika typerältä, mutta minkäs teet. Nykyään en edes kauheasti välitä mitä muut ajattelee siitä, että käytän koko kierrosaluetta. Jos kone on kierroskone niin se silloin on semmonen ja sitä niin käytetään. Muutenkin huomannut, että näitä kutosia pitääkin ajaa laajalla kierrosalueella, jos haluaa auton liikkuvan, lämpöisenä tietenkin. Silloin ne toimii parhaiten, pysyy samalla kone puhtaana, vetää paremmin, nostimet ei kalkata jne. jne..

    Edit. Tulipa avautuminen.
    Last edited by Bomb5; 31-05-2016, 21:56.

    Leave a comment:


  • Bomb5
    replied
    Originally posted by janke View Post
    Siis tuota osittaista tehottomuutta on myös manuaalivaihteistolla olevissa e39:ssä:think
    Joo no eihän asiasta täysin varma voi olla, mutta toisinaan tuntuu että ei ihan kaikki hepat ole käytössä, eli niitä hyviä ja vähän huonompia päiviä. Tuskin tuohon laatikko vaikuttaa paljoa, ainakaan sen enempää mitä automaatin ja manuaalin välillä teknisesti eroa on ja jos vaihteiston osat on kunnossa. Eli moottorinohjaukseen varmasti liittyy, jos jotain eroja on havaittavissa. Mutta mites tuo luinstonesto, onko vastauksia tähän?

    Leave a comment:


  • janke
    replied
    Siis tuota osittaista tehottomuutta on myös manuaalivaihteistolla olevissa e39:ssä:think

    Leave a comment:


  • Bomb5
    replied
    Tuli tuossa yks päivä mieleen ihan perustavaa laatua oleva juttu: luistonesto! Ajelettko se päällä vai pois päältä? Yleensä annan olla DSC:n aina päällä, koska ei 530i manuaali hyvillä renkailla ja kuivalla asfaltilla lähde sutimaan. Mutta, päätin testata olisiko tuon poiskytkemisellä jotain vaikutusta näihin hurjiin tehoihin. Muutenkin kiinnosti kokeilla, kun mulla alkaa jarruosat olla aika lopussa ja viime aikoina on esiintynyt lievää kahinaa tai semmosta hankaavaa ääntä, kun kiihdyttää kaasu pohjassa 2-vaihteella 3k-6k välillä.

    Jostain luin, että jarrut saattais kahista DSC:n takia. Ei heti tullu mieleen tuommoinen, koska DSC:n valo ei yleensä pala kuin talvella. Mutta onko tuosta varmuutta, käyttäisikö DSC kuitenkin hieman jarruja jo ennen kuin sytyttää merkkivalon tauluun? Ilman DSC:tä siis pääsin vetämään reippaan kiihdytyksen kakkosella rajottimelle asti ja tuntu jotenkin puhdikkaammalta kuin aiemmin. Täytyy vielä testata uudestaan, mutta mullahan on myös jarruosat kaikki vaihtamatta ja satulatkin huoltamatta, joten en yhtään ihmettele, jos tuo kahina vedättäessä voimakkaasti ja varsinkin hieman tien kääntyessä jompaan kumpaan suuntaan on johtunut jarruista.

    Leave a comment:


  • TJJ
    replied
    Nyt uutena juttuna voisi pohtia mekaanisen puhaltimen poistamisen ja sähköisellä korvaamisen vaikutusta kiihtyvyyteen ja kierrosherkkyyteen. Onko kokemuksia asiasta?

    Leave a comment:


  • Bomb5
    replied
    Hieman aiheeseen liittyen, kävin tänään Laakkosella ja ohimennen kysäisin hintaa M54B30:n DISA:lle, 290 euroa!! Aika kallista alkaa olemaan. Vuos sitte hinta tais olla melkee satasen vähemmän ku kysyin. Toivottavasti ei mee rikki, tai ala vuotamaan. O-renkaan nikkaroin uuden jo pari vuotta sitten, ettei ainakaan siitä vuoda. Täytyy vaan toivoa, että tuo säilyy ehjänä, eikä ala räpisemään. Jotenkin tuntuu, että keväisin alkaa tehdä mieli uusia palikoita autoon. MAF-shopissakin kävin äsken, mutta suljin sivun...

    Leave a comment:


  • Bmw Master
    replied
    Originally posted by TJJ View Post
    Vaihdoitko myös vetoakselit? Nekin ehkä vaikutti jotain. Millaisessa kunnossa vanhat oli?
    Joo nekin uusittiin. Vanhat hiukan jäykät ja takertelee, mutta ei väljää eikä kokonaan jumita.

    Leave a comment:


  • TJJ
    replied
    Originally posted by Bmw Master View Post
    Nyt on tiuhan option perä asennettu ja voi pojat, kyllä kulkee eritavalla. Taajamanopeuksissa veto ihan erilaista, samoin ohituksissa. Lievää ylämäkeen 9,4s 0-100. Pari viikkoa siten samassa kohdassa 11,3s, tosin silloin olin ajellut rauhallisemmin ja auto oli muutenkin laiskemman tuntuinen.
    Vaihdoitko myös vetoakselit? Nekin ehkä vaikutti jotain. Millaisessa kunnossa vanhat oli?

    Leave a comment:


  • Bmw Master
    replied
    Nyt on tiuhan option perä asennettu ja voi pojat, kyllä kulkee eritavalla. Taajamanopeuksissa veto ihan erilaista, samoin ohituksissa. Lievää ylämäkeen 9,4s 0-100. Pari viikkoa siten samassa kohdassa 11,3s, tosin silloin olin ajellut rauhallisemmin ja auto oli muutenkin laiskemman tuntuinen.

    Leave a comment:


  • Supa
    replied
    Näet joo inpalla sen softatun purkin osanumeron eli täten softan "osanumeron" ja sitten näkyy myös monta kertaa on ajettu uusi softa sisään.
    Sitten vaan vertaamaan jos löytyy uudempi osanumero osakuvista softatulle purkille.

    Leave a comment:


  • janke
    replied
    Originally posted by Supa View Post
    Oon mäkin bensaseiskaan uusinut dme+egs softat, pientä eroa laatikon toiminnassa mutta ei mitään ihmeellistä.
    Näkeekö inpalla ohjelmanumerot vaihteistosta ja dme:stä? Mites saan tietää sitten, että autossani on mahd. viimeisimmät päivitykset? Otanko numerot ylös ja kysyn marmorilta:think

    Leave a comment:


  • Supa
    replied
    Oon mäkin bensaseiskaan uusinut dme+egs softat, pientä eroa laatikon toiminnassa mutta ei mitään ihmeellistä.

    Leave a comment:


  • janke
    replied
    Originally posted by TJJ View Post
    Kyllä se minulla onnistui ihan tuossa kotipihassa... Ei mitään vaikutusta, tietenkään. Laatikon softa siis, moottorille ei muistaakseni ollut päivitystä.

    Edit. olen minä näköjään moottorinkin softan päivittänyt. Tuosta on jo yli 5 vuotta, joten muisti pätkii...
    Saisko tuohon minun vanhaan e39 päivityksiä jostain?
    Last edited by janke; 14-08-2013, 20:46.

    Leave a comment:

Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎