memebuy23buy

Vanoksen, lambdan, MAFin ja perän vaikutus kiihtyvyyteen?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • kama
    replied
    Originally posted by TJJ View Post
    Ei johdu Disasta. Sekin on vaihdettu uuteen samalla kun imusarja vaihtui eikä mitään muutosta. Mitä joskus testailin lukitsemalla Disan pysyvästi auki/kiinni, niin melkoisen mitätön on sen vaikutus automaatissa. Ei todellakaan saanut sellaista eroa minkä "hurjat tehot" tekee. Mutta täytyisi oikeastaan testata uudestaan, kyllähän siinä joku ero pitäisi olla.
    Ok, en ihan koko ketjua jaksanut tavata... Ilm. Tuosta disasta olikin jo keskusteltu....
    Mites sitten sellainen homma että pystyykö logittamaan onko lambda-säätö open vai closed loop modessa? Kun sitä tuumin et jos esim kylmänä toimii niin silloinhan menee kiinteällä kartalla ja kun anturit lämpiää, alkaa vasta closed loop säätö. Samoten voiko joskus ajossa kans muuttua openiks ja sitten tulla "hurjat tehot" = kiinteä kartta?
    (Tää on vaan sit pohiskelua ilman 100-faktaa... Jonkin verran pitäny tuohon ms43:een kantapäänkautta perehtyä...)

    Onko pre-cat anturit varmasti kunnossa ja mallia ei-tarvike?
    Mulla oli juurikin ongelmana, että kylmänä toimi (open loop), lämpimänä ei ollenkaan (tuli tosin vikakoodi, lambda low voltage tms). Vaihdoin uudet bosch anturit ja alkoi toiminaan.
    Imuvuoto-topicssa on jotakin juttua...

    Edit: Mites jos nyppäis lambdojen liittimet irti ja kokeilis miten toimii. Rikkaallahan sen käy, mutta tuskimpa katit siitä heti hajoo. Ite kävin joskus testilenkin ajamassa ilman lambdoja ja hyvin tuntui toimivan. Sitten vasta kun laitoin anturit (m52:sta) paikoilleen alkoi ongelmat. Mulla on boxissa EU2 ohjelma. EU3/4 voi olla vielä nuukempi noiden saastejuttujen suhteen.
    Last edited by kama; 06-07-2013, 16:00.

    Leave a comment:


  • TJJ
    replied
    Originally posted by kama View Post
    Mites disa? Se kun vaikuttaa jonkinverran kiihtyvyyteen.
    Ei johdu Disasta. Sekin on vaihdettu uuteen samalla kun imusarja vaihtui eikä mitään muutosta. Mitä joskus testailin lukitsemalla Disan pysyvästi auki/kiinni, niin melkoisen mitätön on sen vaikutus automaatissa. Ei todellakaan saanut sellaista eroa minkä "hurjat tehot" tekee. Mutta täytyisi oikeastaan testata uudestaan, kyllähän siinä joku ero pitäisi olla.

    Leave a comment:


  • kama
    replied
    Mites disa? Se kun vaikuttaa jonkinverran kiihtyvyyteen. Tuli vaan mieleen että nuo auringon ja kuun asennot saattaa olla juurikin sitä mihin disa on päättänyt jumittua tms.
    Just eilen asensin repairktin. Helppoakin helpompi homma.
    Youtubesta löytyy viteoita (en jaksa tänne samaa toistaa/kirjoittaa).

    Leave a comment:


  • Bomb5
    replied
    Minä vaihdoin uudet tulpat (NGK BKR6EQUP) ja Bosch tulpanhatut. Edellisillä tulpilla ajoin 1,5 vuotta. Vaihdoin kuitenkin uudet, kun eivät ebayssa maksa paljon mitään ja halusin vaihtaa tulpanhatut, kun olivat alkuperäiset 140 tkm ajetut. Samalla puhdistin tulppien kolot huolellisesti. Vielä ei pysty sanomaan, muuttuiko joku, koska vaihdoin hiljattain myös ilmansuodattimen (ei kovin likainen tosin) ja ajoin n. tuhat kilometriä, jolloin moottori myös puhdistuu karstoista aika hyvin ja on senkin takia hieman pirteämpi. Suurin huomio on ollut muutenkin uusien iskareiden ihmettelyssä. Täytyy seurailla, mutta aika hyvin on vetänyt viime päivät. Vanhat tulpanhatut oli hieman hapettuneen näköiset kontakteiltaan verrattuna uusiin ja uudet oli paljon tiukemmat. Jotenkin minusta tuntuu, että silloin kun "hurjat tehot" on päällä, vedättäessä moottorin äänessä on selkeästi mukana semmoinen jykevämpi murina. Tämä vielä korostuu, kun autossa on aiemman omistajan asentama supersprintin takapönttö.

    Leave a comment:


  • Vanquish
    replied
    Vaihtelu on suhteellisen pientä ja moni ei kiinnitä huomiota. Mulla on ollut viimeaikoina pitkään tehot päällä ja sen huomaa juuri kaupunkiajossa kun nelonen tuottaa ylämäkeenkin kivasti potkua ja lähdöissä ei tarvi kierrättää yli 2,5krpm.

    Tankkasin puoli tankkaa st1 biomoskaa 98 ja tehot katosi 50m tankkauksen jälkeen. Ok, letkussahan on vielä vanhaa tavaraa ja eihän se näin nopeasti voi vaikuttaa. Ja ei vaikuttanutkaan. Aamulla taas kaikki kunnossa ja sen jälkeen tehot pysynyt power moodissa. Samaa teki e39 ja e36.

    Leave a comment:


  • TJJ
    replied
    Originally posted by pheno View Post
    Mahtaa olla harmittava ominaisuus ... Loppuuko tehot ihan yhtäkkiä vai katoaako ne aina auton sammutuksen/uudelleenkäynnistyksen jälkeen ? Toimiiko laatikko eri tavalla kun on tehot päällä ?
    Pikkuhiljaa ne taitaa kadota, sitä vaan huomaa vaikkapa liikennevaloista lähtiessä, että nyt ollaan taas takaisin entisessä. Tässä on vielä sekin ongelma, että en tarkalleen tiedä milloin tehot ovat päällä ja milloin ei. Siis kun sen huomaa parhaiten kiihdytyksissä, mutta eihän niitä normaalissa taajamaliikenteessä voi kokoajan tehdä. Tarttis saada varmuus, että hurjat tehot ovat päällä ja sitten tutkia vaikka tuo 4. vaihteen kiihtyvyyttä ja tehdä sillä jatkossa vertailuja.

    Kun tehot ovat päällä, laatikko jotenkin tajuaa koneen lisäväännöt eikä vaihda pienempää niin innokkaasti, toisaalta tuntuu myös kuin laatikko ei luistaisi niin paljon. (Mutta kyse ei kuitenkaan ole laatikon ongelmista koska sama tehonvaihteluhan tapahtuu manuaalivaihteisissa)

    Leave a comment:


  • pheno
    replied
    Originally posted by TJJ View Post
    Tänään taisi olla hurjat tehot hetken päällä, mutta eipä tietenkään ollut loggausta... Taas se sama tuttu tarina: autolla oli jo ajettu ja sitten n. 10 minuutin pysähdys, viileä aamukeli n. 18C.

    Testailin eri vaihteita ja 4. vaihteella 55km/h nopeudestakin alkoi kiihtymään ihan pirteästi, yleensähän tuossa ei tapahdu oikein mitään. Eli huomattava ero väännössä 1500 kierroksesta ylöspäin. Riemua kesti muutaman kilometrin ajan, eikä sitä enää tapahtunut uudestaan, vaikka oli pari samanlaista pysähdystä tuon jälkeen. Ulkolämpötila tosin ehti jo nousta.
    Mahtaa olla harmittava ominaisuus ... Loppuuko tehot ihan yhtäkkiä vai katoaako ne aina auton sammutuksen/uudelleenkäynnistyksen jälkeen ? Toimiiko laatikko eri tavalla kun on tehot päällä ?

    Olen hieman ehtinyt edistää sitä Android loggeria. Sillä onkin sitten kätevämpi loggailla, kun ei tarvi läppäriä aina raahata

    Leave a comment:


  • John Doe
    replied
    Originally posted by TJJ View Post
    Tänään taisi olla hurjat tehot hetken päällä, mutta eipä tietenkään ollut loggausta...
    Siellä on ollut tänään Saturnus ja Neptunus linjassa Maan kanssa, siinä selitys tehopiikkiin.

    Oma laitos oli taas tänään hellekelillä normaalia raskaamman oloinen. Väännöt täysin hukassa.
    Tuossa olisi hyllyssä vielä vanha MAFfi (joka tuli vaihdettua ilmeisen turhaan), jos vaikka loman aikana innostuisi harjoittelemaan tuota Phenon ohjelman käyttöä, niin voisi tehdä vähän vertailuja.

    Leave a comment:


  • TJJ
    replied
    Tänään taisi olla hurjat tehot hetken päällä, mutta eipä tietenkään ollut loggausta... Taas se sama tuttu tarina: autolla oli jo ajettu ja sitten n. 10 minuutin pysähdys, viileä aamukeli n. 18C.

    Testailin eri vaihteita ja 4. vaihteella 55km/h nopeudestakin alkoi kiihtymään ihan pirteästi, yleensähän tuossa ei tapahdu oikein mitään. Eli huomattava ero väännössä 1500 kierroksesta ylöspäin. Riemua kesti muutaman kilometrin ajan, eikä sitä enää tapahtunut uudestaan, vaikka oli pari samanlaista pysähdystä tuon jälkeen. Ulkolämpötila tosin ehti jo nousta.

    Leave a comment:


  • TJJ
    replied
    Originally posted by Bmw Master View Post
    Onko tämä varmaa? Mulla on ne olleet kaput jo vuosia ja minulle on kerrottu ettei niillä ole väliä...
    Kyllä se tuossa linkin pdf:ssäkin kerrotaan, sivu 20. Mutta ilmeisesti riittää kun niiltä tulisi jatkuvasti tuo maksimijännite, silloin moottorinohjaus luulee katalysaattorin olevan kunnossa eikä tee muutoksia. En tiedä mikä jännite sinne menee jos lambdan liitin on kytketty irti.

    Noihin on olemassa simulaattoreita, siis piirejä jotka matkii lambdaa:

    Leave a comment:


  • Bmw Master
    replied
    Originally posted by TJJ View Post
    Moottorinohjaus tekee korjauksia niiden perusteella, mutta ne käsittääkseni ovat hitaampia muutoksia.
    Onko tämä varmaa? Mulla on ne olleet kaput jo vuosia ja minulle on kerrottu ettei niillä ole väliä...

    Leave a comment:


  • TJJ
    replied
    Originally posted by pheno View Post
    Onko kukaan katsellut katin jälkeisiä lambda-antureiden signaaleja? Mahtaakohan moottorinohjaus tehdä jotain korjausliikkeitä niiden perusteella ?
    Katselin niitä joskus, melkoisen rauhallista signaalia antoivat. Moottorinohjaus tekee korjauksia niiden perusteella, mutta ne käsittääkseni ovat hitaampia muutoksia.
    Olet varmaan tuon jo tutkinut:

    Leave a comment:


  • pheno
    replied
    Onko kukaan katsellut katin jälkeisiä lambda-antureiden signaaleja? Mahtaakohan moottorinohjaus tehdä jotain korjausliikkeitä niiden perusteella ?

    Pitäisi jostain saada syvällisempää tietoa MS4x:n sielunelämästä, tuntuu että kyseessä on melko mutkikas laitos Kyllä tuohon aaltoiluun joku hyvä syy täytyy olla.

    Ei varmaan kukaan ole löytänyt tarkempaa tietoa tms. dokumenttia eri antureista ja parametreista ja siitä miten ecu toimii eri tilanteissa? Semmoisia varmaan on, mutta ne on tod.näk. top-secret tietoa.

    Leave a comment:


  • TJJ
    replied
    Originally posted by janke View Post
    Hankitkos TJJ säätimen marmorilta ja mitä maksoi? Olikos näissä käytetty saman mallista säädintä läpi e39 elinkaarella?
    Saksan marmorilta, n. 50€. M52- ja M52TU-moottoreissa on erilainen säädin. Tosin aika samalta se kuvissa näyttää, joten varmaankin sama suodatin siinäkin on. M54:ssä säädin on bensansuodattimessa kiinni, mutta itse säädin on näköjään sama kuin M52:ssa.

    Leave a comment:


  • janke
    replied
    Originally posted by TJJ View Post
    Nyt on paineensäädin vaihdettu. Helppo homma, lukkorengaspihdit tosin pitää olla. Säätimen aukossa ja suodattimessa oli hiukan mustaa töhnää, samanlaista mitä löytyi bensansuodattimen sisältä kun avasin sen.

    Sitten ne vaikutukset: ei tullut hurjaa tehoa eikä potkua 2-4k alueelle. Mutta voisinpa vannoa, että autossa on enemmän potkua/tehoa/jotain suurilla kierroksilla, siis yli 6000rpm. Moottorin äänikin on nyt jotenkin aggressiivisempi siellä. Olisi pitänyt mitata MAF:in ilmamäärä tayskaasulla ennen ja jälkeen.

    Ehkäpä muidenkin kannattaisi tuo säädin tutkia. Siis ottaa sen irti, puhdistaa ja testaa. Se suodatinrengaskin ilmeisesti lähtee irti jolloin sisuksen voi puhdistaa paremmn.
    Hankitkos TJJ säätimen marmorilta ja mitä maksoi? Olikos näissä käytetty saman mallista säädintä läpi e39 elinkaarella?

    Sitten kysymys! Mistähän se vois johtua, että välillä auto kiertää kiihdyttäessä punaiselle ja välillä ei:think

    Leave a comment:

Working...
X