Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 menikö vesipumppu/kannen tiiviste?!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • binks
    Newbiemmer
    • Mar 2009
    • 21
    • Kouvola

    E39 menikö vesipumppu/kannen tiiviste?!

    Auto E39 520 -96 bensa. Toiminut hyvin tähän ongelmaan asti, mitään ei ole vuotanut pihalle. Vuosi sitten syyläri vaihdettu uuteen ja järjestelmä ilmattu ja täytetty uudestaan.

    1. Ajoin ja huomasin että lämmöt nousseet vähän.
    2. Lämmön nousu jatkui.
    3. Ajoin kotipihaan ja annoin moottorin hieman jäähtyä. Jäähdytinnestettä oli hävinnyt. Lisäsin vettä rajaan asti (suht paljon). Auto käyntiin, kokeilin syyläristä lähtevää isoa putkea, vaikka auto oli käynnissä sain putken puristettua lähes yhteen, vain pieni paine tuntui jos sitäkään, voi olla että johtui moottorin tärinästä. Viittaako siihen että siellä ei vesi kulje?
    4. Kävin ajamassa lenkin, lämpömittari osoitti täysin suoraan ylöspäin eli lämmöt olivat normaalit kun lähdin liikkeelle. Kerkesin ajaa ehkä 300m ja lämmöt nous taas, sammutin auton ja odotin että laskevat.
    5. Ajoin takaisin kotiin kun moottorin lämmöt olivat normaalissa. Kotipihassa jäähdytinnestettä oli taas hävinnyt ehkä n. 10cm "cold-alarajasta".
    6. Tsekkasin öljyt, mielestäni kirkkaat ja ei vettä seassa. Öljykorkki myös täysin puhdas, ei vettä eikä valkoista paskaa.
    7. Tsekkasin jäähdytinnesteen talouspaperilla, täysin kirkasta ei yhtään ruskeaa seassa. Myös syylärin korkissa oleva vesi täysin puhdasta.

    Tää nyt voi olla aivan vammasesti selitetty mutta suuri kiitos jos on jotain arvauksia/tietoa mikä vois olla.

    KIITOS paljon!
  • Muurahainen
    BTCF Member
    • Dec 2006
    • 9194
    • Nurmijärvi

    #2
    Tuleeko alle läikkää?

    Pitäisihän tuolla olla painetta jonkin verran kuitenkin.

    Comment

    • binks
      Newbiemmer
      • Mar 2009
      • 21
      • Kouvola

      #3
      kattelin kyllä aika pitkää joka kohassa auton alle mut mitää nesteitä ei tullu pihalle mistää ainakaa siinä paikallaa ku oli...

      Comment

      • Spiddu
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2007
        • 3564
        • Nla

        #4
        vesipumppu sieltä on luultavasti mennyt.
        Last edited by Spiddu; 05-08-2012, 01:10.
        BMW F30 330e 2017

        Ex list. e36 318is, e36 325iA, e34 540iA,
        e36 325i, e36 318ti, e36 328i, e36 328i, e87 120d, e70 3.0d, F21 125da, E90 330D

        Comment

        • Havis
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2004
          • 1836
          • Kotona/Poissa

          #5
          Originally posted by Spiddu View Post
          vesipumppu sieltä on luultavasti mennyt.
          Jäähdytysjärjestelmässä on paljon muitakin mahdollisia vuotopaikkoja kuin vesipumppu.

          Vesipumpun vuodot on varmaan kaikkein helpoin havaita. Jos pumppu vuotaa, lämpimän koneen nestettä pitäisi suorastaan valua pumpun alla olevan hihnapyörän päälle. Tätä ei juuri voi olla huomaamatta jos pumpun alle katsoo.

          Termostaattikotelossa saattaa olla hiusmurtuma, josta neste poistuu. Esim ilmausruuvin juuri on tyypillinen murtumapaikka.

          Paisuntasäiliön korkki saattaa olla viallinen / huonosti kiinni, jolloin se ei pidä painetta ja päästää paineisen nesteen poistumaan liian helposti. Korkin tiiviyden voi testata:

          - Lisätään neste normaalitasolle jos vajausta.
          - Varmistetaan ettei järjestelmässä ole ilmaa. Tämä on hyvin oleellista jotta lämmöt pysyy normaalissa
          - Puristetaan ylävesiletkua käsivoimin. Kylmällä koneellakin pitäisi tuntua kohtuu jämäkältä, ja kuumalla koneella pitäisi olla vielä kovempi. Korkista ei saa kuulua puristelun tahdissa mitään suhinoita, ja paisarin nestepinnan pitäisi muuttua puristelun tahdissa.

          Jos korkki suhisee letkua puristellessa, korkki on liian löysällä tai sen paineen tasausventtiili on rikki.

          Myös jos nesteiden kanssa on lyhyen ajan sisällä ollut jotain jumppaa (esim. jäähdytin vaihdettu vastikään tms.), on mahdollista että joku liitos on jäänyt kiristämättä kunnolla. Ne kannattaa myös käydä läpi ja tarkistaa.
          Last edited by Havis; 05-08-2012, 08:58.
          "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

          E60 523iA -08

          Comment

          • petrolhead
            Moderator
            • Feb 2004
            • 13793
            • Hyvinkää

            #6
            Toimiiko flektit ja vaihdettiinko syylärin korkkia sen syylärin vaihdon yhteydessä?
            Kurkippa piruuttas ettei vuoda termostaattikotelon alta.

            -Jarno
            Last edited by petrolhead; 05-08-2012, 08:48.
            2015 VW Crafter
            1984 BMW 316
            2009 Kawasaki Ninja 250RRR
            petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
            "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

            Comment

            • Jakuza
              BTCF Member
              • Nov 2006
              • 516
              • Brisbane

              #7
              Luultavasti haukannut ilmaa järjestelmään jäähdytysnesteen vuodon takia, ja järjestelmä tulisi ilmata nesteen lisäyksen ohessa, jotta lämmöt eivät nousisi. Toki mahdollista on myös vesipumpun rikkoutuminen. Jäähdytysjärjestelmän korkki voi myös olla rikki ilmeisesti foorumilta luetun perusteella joko niin että päästää paineet pihalle liian aikaisin tai sitten tekee ylipainetta ja aiheuttaa vuodon johonkin.

              Laita auto käyntiin ja mene vääntelemään ylä- ja alavesiletkuja eri suuntiin liitosten ympäriltä, jotta mahdollinen vuoto paljastuisi. Yleensä vuoto ei tule esiin, kun auto on paikallaan tyhjäkäynnillä, mutta ajettaessa suuremmilla kierroksilla ja auton heilahdellessa vuotokohta ruiskii nesteet ympäriinsä. Niin ja voihan olla että se ei nyt edes vuoda mikäli järjestelmä on täynnä ilmaa. Veikataan termarin kotelon murtumaa/tiivisteen falskausta.

              Comment

              • Yltti
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2002
                • 2792
                • Kuopio suamen texas

                #8
                Vesipumpun muovisiivet irronnut rauta-akselista ja siivet pyörivät nyt vain hupia eivätkä kierrätä nestettä.
                1st Gen Chevrolet Monte Carlo 383cid SS
                F10 525d Xdrive comfort sitte
                Kerran kysyttiin pahin pelkosi Vastasin: Pelkään että sotkeennun omaan näppäryyteeni.Kerran luulin olleeni väärässä,mutta onneksi erehdyin.
                www.rotator.fi

                Comment

                • djs^
                  Bimmer Enthusiast
                  • Dec 2009
                  • 1177
                  • Mikkeli

                  #9
                  Pakko lainata tätä topicia! Siskon miehellä on 528 e39, ja ongelmana on että nostaa lämpöjä! Toinen syyläristä menevä letku oli lämmin, ja toinen täysin kylmä! Syyläri on korjattu jokunen aika sitten ku katsastus mies huomautti reiästä! Paisuntasäiliöön on myös tullut reikä! Mistä alkaa vikaa karsimaan?
                  Termostaatista? Vesipumpusta? :think
                  EX :
                  -E36 316
                  -E36 325
                  -E39 523
                  -E39 530dA M-Sportx2
                  -E60 525dA M-Sport x2
                  -E60 545i Matte white
                  -E53 x5
                  -E91 3xx

                  Comment

                  • zener
                    Moderator
                    • Oct 2004
                    • 14439
                    • Oulu

                    #10
                    Alempi vesiletkuhan täytyykin olla hieman viileämpi... Muutenhan koko jäähdyttimellä ei olisi mitään funktiota. Mutta itse vikaan, veikkaisin että järjestelmässä on ilmaa eikä neste kierrä. Syylärin vaihdon yhteydessä kannattaisi aina vaihtaa myös korkki, vaihdettiinko se?
                    E65 730dA '04 klick
                    F10 520dA '11 klick
                    E34 520iA '91 klick

                    Instagram


                    "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

                    Comment

                    • djs^
                      Bimmer Enthusiast
                      • Dec 2009
                      • 1177
                      • Mikkeli

                      #11
                      Originally posted by zener View Post
                      Alempi vesiletkuhan täytyykin olla hieman viileämpi... Muutenhan koko jäähdyttimellä ei olisi mitään funktiota. Mutta itse vikaan, veikkaisin että järjestelmässä on ilmaa eikä neste kierrä. Syylärin vaihdon yhteydessä kannattaisi aina vaihtaa myös korkki, vaihdettiinko se?
                      Korkkia ei ollut vaihdettu ja oli myös ilmattu! nestettä oli mennyt n.15litraa! Nesteet olivat hävinneet ajonaikana ja alkoi keittää?

                      Jos joku osaava helsingin alueelta osaaa noita kattoa, niin olisi hyvä. Itse asun Mikkelissä niin välimatka on aika pitkä!
                      EX :
                      -E36 316
                      -E36 325
                      -E39 523
                      -E39 530dA M-Sportx2
                      -E60 525dA M-Sport x2
                      -E60 545i Matte white
                      -E53 x5
                      -E91 3xx

                      Comment

                      • SushiX
                        BTCF Member
                        • Apr 2008
                        • 2100
                        • ǝɓuᴉʌʎH

                        #12
                        Originally posted by djs^ View Post
                        Pakko lainata tätä topicia! Siskon miehellä on 528 e39, ja ongelmana on että nostaa lämpöjä! Toinen syyläristä menevä letku oli lämmin, ja toinen täysin kylmä! Syyläri on korjattu jokunen aika sitten ku katsastus mies huomautti reiästä! Paisuntasäiliöön on myös tullut reikä! Mistä alkaa vikaa karsimaan?
                        Termostaatista? Vesipumpusta? :think
                        Eikös tuon kuuluisi olla täysin ehjä, jotta järjestelmä toimii moitteettomasti? Eihän tuolla pääse painetta kasaantumaan, kun tulee ulos tuolta reijästä..

                        Tietty asia on eri jos paisarissa on valmiina pieni "reikä" tehtaalta tullessa..

                        Viisaammat korjatkoot..
                        Last edited by SushiX; 05-08-2012, 13:36.
                        E90 07 335D
                        Originally posted by Homer Elä oo noin negatiivinen. Vaikka en minäkään usko että sushia sun alastoman kropan päältä söisin,niin en minä silti pilaa sun mahkuja saada naista!!

                        Comment

                        • HTK12
                          BTCF Member
                          • Jul 2011
                          • 10941
                          • Joensuu

                          #13
                          Originally posted by djs^ View Post
                          Korkkia ei ollut vaihdettu ja oli myös ilmattu! nestettä oli mennyt n.15litraa! Nesteet olivat hävinneet ajonaikana ja alkoi keittää?

                          Jos joku osaava helsingin alueelta osaaa noita kattoa, niin olisi hyvä. Itse asun Mikkelissä niin välimatka on aika pitkä!

                          15 litraa? Jos syyläri ja paisari vuotaa niin sitten kyllä täydellinen jäähdytysjärjestelmän huolto olisi ajankohtainen. Eli kaikki vaihtoon. E39 jäähdytysjärjestelmän on tapana räjähtää vanhuuttaa, joten mitää paikkauksia en kyllä itse tekisi vaan vaihtaisin kaiken, jos on tarkoitus autoa pitää. Eli siis syyläri, paisari, letkut, vesipumppu, termari jne.
                          e39 540iA E85

                          Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                          Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                          Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                          Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                          INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                          Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                          Comment

                          • binks
                            Newbiemmer
                            • Mar 2009
                            • 21
                            • Kouvola

                            #14
                            Alkuperäiseen lisäystä:

                            -Pelti auki, en huomannu mitään erikoista.
                            -Lisäsin nestettä cold rajaan (n. 0.5l).
                            -Auto käyntiin, syyläristä lähtevät letkut mielestäni erittäin löysiä, koitin pumppailla niitä jonkun aikaa ja en huomannut paisarin pinnassa minkäänlaista muutosta. Eikä korkistakaan kuulunut mitään suhinaa. Ainakaan letkuissa ei ollut mitään vuotoja.
                            -Lähdin ajamaan lähistöllä olevaa "ympyrää (on myös töyssyjä jne.), moottori nousi normaaliin lämpöön mielestäni huomattavasti "normaalia" nopeammin.
                            -Normilämmöissä pelti ylös ja kokeilin letkut, oikean puoleinen "yläletku" oli lämmin ja mielestäni huomattavasti kovempi. Vasen letkuista myös huomattavasti kovempi.
                            -Ajelin "ympyrää" n. 5min normaaleilla lämmöillä kunnes lämmöt alkoivat nousta, samantien kotipihaan (ei kerenny lähellekkää punaista).
                            -Kattelin ton tien läpi mitä pyöritin, mistään ei ollu vuotanu mitään tällä kertaa.
                            -Kotipihassa pelti ylös, paisarin pinta vähän yli sen mihin sen täytin ennen lähtemistä. Vieläkään ei mitään vuotoja.
                            -TOTESIN että etummainen flekti ei pyörinyt missään vaiheessa, se on sökönä.
                            -Ei mitään hajua onko korkkia vaihdettu vuosi sitten samalla kun syyläri vaihdettiin.

                            Lisää ideoita? Kiitos erittäin paljon jo edellisille vastaajille vaivannäöstänne.

                            Comment

                            • Tome
                              Bimmer Fanatic
                              • Nov 2003
                              • 548
                              • Joensuu

                              #15
                              no vaihda nyt se vesipumppu ja sen jälkeen ilmaus TIS:n mukaan.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎