Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 xenonvalojen korkeuden säätö?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Alfonzo
    Bimmer Rookie
    • Sep 2012
    • 55
    • Kanta-Häme

    #46
    Tänään sain auton pajalle ja pääsi tutkimaan. Etuanturin liittimeltä yksi johto irti. Mistäs uusi liitin (liittimen kiinnike hajosi irroitettaessa)?

    Edit. Onko sama kuin Webaston 6-napainen liitin? Näyttää hyvin samantapaiselta, mutta ei nyt pääse tarkistamaan.
    Last edited by Alfonzo; 13-11-2022, 21:30.
    E39 530dA Touring M-Sport Individual -04
    SAAB 9-3 2.0t BioPower -02

    Comment

    • Clavurion
      Bimmer Enthusiast
      • Feb 2005
      • 9159
      • Oulu

      #47
      Originally posted by Alfonzo View Post
      Tänään sain auton pajalle ja pääsi tutkimaan. Etuanturin liittimeltä yksi johto irti. Mistäs uusi liitin (liittimen kiinnike hajosi irroitettaessa)?

      Edit. Onko sama kuin Webaston 6-napainen liitin? Näyttää hyvin samantapaiselta, mutta ei nyt pääse tarkistamaan.
      Vaikka tuosta.



      Merkkitiskiltä saa myös valmiiksi krimpattuna liittimen pätkällä johtoa, jos tarvii jatkaa. 61130056961

      E39 530dA -02 M-Sport
      E53 X5 3.0dA -06 Sport
      * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
      Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

      Comment

      • GhostSpider
        Newbiemmer
        • Apr 2018
        • 11
        • SEINAJOKI

        #48
        Täällä kanssa ongelmaa korkeudensäätöautomatiikan kanssa:

        Katsuri löi hylyn, kun kuskin puolen automaattinen korkeudensäätö ei toimi ja valo osoittaa liian ylös.
        Ropasin umpiota sen verran, että tappeja ei vaikuttaisi olevan poikki.
        Polttimot istuu jämäkästi paikoissaan ( ei hölsky eikä heilu holtittomsti ) ja ruuveista manuaalisesti säätämällä tuo korkeuden säätö kyllä pelaa, joten olettaisin noiden korkeussäätötappejen olevan ehyinä. Kuskin puolen valo vaan sojottaa taivaisiin eikä se automatiikka pelaa ollenkaan. Apukuskin umpio tekee ne omat yläs-alas-manööverinä kun valot laittaa päälle, mutta kuskin puoli on ihan mykkä.
        Olikos niissa antureissa joku logiikka, että etuakselin anturi vaikuttaa toiseen umpioon ja vastaavasti taka-akselin anturi sitten taas toiseen ?
        Tuo etupään anturi on joskus vaihdettu ja silloin tuo automatiikka alkoi pelaamaan, mutta en kuolemaksenikaan muista, että oliko silloin kyse kuskin vai apukuskin puoleisesta umpiosta.
        Tietäisi vaan, että alkaako vikaa etsiä taka-akselin anturista vai onkohan umpiosta korkeudensäätömoottori tullut tiensä päähän?

        Comment

        • Petri.Kekkonen
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2006
          • 7450
          • Oulu

          #49
          Originally posted by GhostSpider View Post
          Tietäisi vaan, että alkaako vikaa etsiä taka-akselin anturista vai onkohan umpiosta korkeudensäätömoottori tullut tiensä päähän?
          Vikakoodien luku voi varmasti selventää tilannetta, jos anturit on rikki niin sen pitäis näkyä siellä. Moottorien viasta ei oo mulla kokemusta, mutta aina on olla samalla tavalla pielessä molemmat umpiot omassa autossa joten mutulla arvaisin että vika on tässä tapauksessa moottorissa tai sen johdotuksissa.
          E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
          E39 523i M Sport '00, Titansilber

          Comment

          • Wespa
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2016
            • 1851
            • Karjaa

            #50
            Mulla kun oli toisesta umpiosta korkeudensäätömoottori rikki niin kummankaan säätö ei toiminut kojetaulun säädöstä. Tilalle umpio jossa oli ehjä moottori niin jo alkoi rokata. Kyseessä tosin siis pre-fl auto jossa manuaalinen korkeudensäätö, ei automaattista. Umpiot faceliftistä.
            E39 528iA Sedan AC Schnitzer -98 (JP)
            Porsche 944 -86 (DE)
            Saab 9-3 Turbo Jubilee -01 (FI)

            Comment

            • GhostSpider
              Newbiemmer
              • Apr 2018
              • 11
              • SEINAJOKI

              #51
              Originally posted by GhostSpider View Post
              Katsuri löi hylyn, kun kuskin puolen automaattinen korkeudensäätö ei toimi ja valo osoittaa liian ylös.
              Ropasin umpiota sen verran, että tappeja ei vaikuttaisi olevan poikki.
              Polttimot istuu jämäkästi paikoissaan ( ei hölsky eikä heilu holtittomsti ) ja ruuveista manuaalisesti säätämällä tuo korkeuden säätö kyllä pelaa, joten olettaisin noiden korkeussäätötappejen olevan ehyinä. Kuskin puolen valo vaan sojottaa taivaisiin eikä se automatiikka pelaa ollenkaan. Apukuskin umpio tekee ne omat yläs-alas-manööverinä kun valot laittaa päälle, mutta kuskin puoli on ihan mykkä.
              Olikos niissa antureissa joku logiikka, että etuakselin anturi vaikuttaa toiseen umpioon ja vastaavasti taka-akselin anturi sitten taas toiseen ?
              Tuo etupään anturi on joskus vaihdettu ja silloin tuo automatiikka alkoi pelaamaan, mutta en kuolemaksenikaan muista, että oliko silloin kyse kuskin vai apukuskin puoleisesta umpiosta.
              Tietäisi vaan, että alkaako vikaa etsiä taka-akselin anturista vai onkohan umpiosta korkeudensäätömoottori tullut tiensä päähän?
              Nyt on umpiosta mitattu korkeussäätömoottorin vastus ( vinkki löytyi tältä forumilta ) ja vastuslukemat näyttäisi olevan OK ja näin ollen siis vika ei ole ilmeisesti korkeudensäätömoottorissa.
              Vikakoodien luvussa vikakoodeiksi antaa sekä etu- että taka-akselin korkeussäätöanturit, mutta livedatasta näkee, että kun painelee auton keulaa ja perää niin antaa arvoja takemmalta anturilta, mutta edestä anturi mykkä. Mielenkiintoiseksi menee, kun ajaa diagnistiikalla noiden korkeussäätömoottoreiden testiajon, niin apukuskin puoli liikkuu niin kuin pitää, mutta kuskin puolen umpio on mykkä testiajossakin.
              Ohittaakohan tuo testeri nuo anturit ja molempien korkeudensäätömoottorien pitäisi toimia...(jos siis toimivat) vai aiheuttaako tuo viallinen anturi myös sen, että testiajossakaan ei saa moottoria liikutettua?
              Herää kysymyt, että korjaantuukohan tuo anturin vaihdolla vai pitääkö tässä alkaa jotain valomodulia vielä vaihtamaan?
              Leimahan tuohon kotteroon pitäisi saada.

              Comment

              • aae30
                BTCF Member
                • May 2010
                • 2727
                • .fi

                #52
                Originally posted by GhostSpider View Post
                Nyt on umpiosta mitattu korkeussäätömoottorin vastus ( vinkki löytyi tältä forumilta ) ja vastuslukemat näyttäisi olevan OK ja näin ollen siis vika ei ole ilmeisesti korkeudensäätömoottorissa.
                Vikakoodien luvussa vikakoodeiksi antaa sekä etu- että taka-akselin korkeussäätöanturit, mutta livedatasta näkee, että kun painelee auton keulaa ja perää niin antaa arvoja takemmalta anturilta, mutta edestä anturi mykkä. Mielenkiintoiseksi menee, kun ajaa diagnistiikalla noiden korkeussäätömoottoreiden testiajon, niin apukuskin puoli liikkuu niin kuin pitää, mutta kuskin puolen umpio on mykkä testiajossakin.
                Ohittaakohan tuo testeri nuo anturit ja molempien korkeudensäätömoottorien pitäisi toimia...(jos siis toimivat) vai aiheuttaako tuo viallinen anturi myös sen, että testiajossakaan ei saa moottoria liikutettua?
                Herää kysymyt, että korjaantuukohan tuo anturin vaihdolla vai pitääkö tässä alkaa jotain valomodulia vielä vaihtamaan?
                Leimahan tuohon kotteroon pitäisi saada.
                facelift? oli tai ei, niin umpiot irroittamalla olisi helppo testata ristiin, ja kenties varmistua viallisesta osasta ostamatta mitään.
                Sorry I'm Not Sorry
                E34 540iA 93 sedan
                E34 540iA 93 sedan
                E39 530iA 00 touring

                Comment

                • Petri.Kekkonen
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2006
                  • 7450
                  • Oulu

                  #53
                  Originally posted by GhostSpider View Post
                  Ohittaakohan tuo testeri nuo anturit ja molempien korkeudensäätömoottorien pitäisi toimia...(jos siis toimivat) vai aiheuttaako tuo viallinen anturi myös sen, että testiajossakaan ei saa moottoria liikutettua?
                  Asiasta sen enempä tietämättä, niin se testiajohan tehdään joka kerta kun käynnistät auton, joten jos toinen ei liiku niin jossain vika on eikä se liity sensoreihin, koska testiajo kuuluu toimia vaikka sensorit rikki. Voihan siellä olla piuha poikki tai joku kontaktihäiriö, tai sitten mekaniikassa on joku vika vaikka moottorin vastusarvo näyttääkin oikein.

                  Originally posted by aae30 View Post
                  facelift? oli tai ei, niin umpiot irroittamalla olisi helppo testata ristiin, ja kenties varmistua viallisesta osasta ostamatta mitään.
                  Tämä on varmasti hyvä idea, selviää heti onko vika umpion sisällä vai muualla.
                  E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                  E39 523i M Sport '00, Titansilber

                  Comment

                  • naikou
                    Bimmer Enthusiast
                    • Dec 2010
                    • 1767
                    • vihti

                    #54
                    Ainakin prefacessa kun laittaa virta-avaimen ykkös-asentoon niin valoja päälle laittaessa molemmat umpioden korkeudensäätömoottori tekee sen testiajon joka kerta kun kytkee valot päälle/pois
                    E39 523i Turbo

                    Comment

                    • GhostSpider
                      Newbiemmer
                      • Apr 2018
                      • 11
                      • SEINAJOKI

                      #55
                      Juu, johtojen tarkasteluksihan tuo taitaa mennä.

                      Comment

                      • Wespa
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jan 2016
                        • 1851
                        • Karjaa

                        #56
                        Onko testiajo vain niissä yksilöissä joissa on korkeudensäätöanturit? Omassa on pelkkä säätörulla kojetaulussa, ei antureita ollenkaan, mutta ihan kuin jossain vaiheessa olisi tuon testiajon aina tehnyt, ehkä silloin kuin paikoillaan oli vielä Depon xenonit? Nyt kun paikalla on orkkis facelift Hellat niin ei mitään testiajoja enää tee.
                        E39 528iA Sedan AC Schnitzer -98 (JP)
                        Porsche 944 -86 (DE)
                        Saab 9-3 Turbo Jubilee -01 (FI)

                        Comment

                        • naikou
                          Bimmer Enthusiast
                          • Dec 2010
                          • 1767
                          • vihti

                          #57
                          Mulla on -96vm halogeeni heijastinumpioilla ja tekee tuon testiajon kuten yllä mainittu
                          E39 523i Turbo

                          Comment

                          • Petri.Kekkonen
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jan 2006
                            • 7450
                            • Oulu

                            #58
                            Originally posted by Wespa View Post
                            Onko testiajo vain niissä yksilöissä joissa on korkeudensäätöanturit? Omassa on pelkkä säätörulla kojetaulussa, ei antureita ollenkaan, ....
                            Eikö automaattinen korkeudensäätö ole ollut pakollinen xenonien kanssa?
                            E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                            E39 523i M Sport '00, Titansilber

                            Comment

                            • Wespa
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jan 2016
                              • 1851
                              • Karjaa

                              #59
                              Mitä nyt olen koittanut selvittää niin ei ilmeisesti ihan alkupään xenon-autoissa, meniköhän raja jossain vm. 2000 tienoilla tms. :think Pesurit ja jonkinlainen säätö toki pitää olla, mutta ei ole pakko olla automaattinen.
                              E39 528iA Sedan AC Schnitzer -98 (JP)
                              Porsche 944 -86 (DE)
                              Saab 9-3 Turbo Jubilee -01 (FI)

                              Comment

                              • GhostSpider
                                Newbiemmer
                                • Apr 2018
                                • 11
                                • SEINAJOKI

                                #60
                                No selvisihän se.
                                Tuo korkeudensäätömoottorin vastusmittaus ei näytä olevan ihan aukoton tapa selvittää moottorin kuntoa.
                                Vastusmittauksessa näytti 8,4-8,5ohm, mutta moottorihan oli kuitenkin sökönä.
                                Uusi moottori paikalleen ja taas toimii.
                                Mielenkiintoista sinäänsä, että vikakoodeiksi antaa ne korkeussäätöanturit vaikka itse moottori on jumissa.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎