Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 xenonvalojen korkeuden säätö?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Hautsi
    Newbiemmer
    • Oct 2012
    • 12
    • Kokkola

    E39 xenonvalojen korkeuden säätö?

    Mistä hemmetistä moista pystyy säätämään, kun näyttää niin alas, vai onko siinä joku automaattisäätö, joka epäkunnossa?
  • HTK12
    BTCF Member
    • Jul 2011
    • 10949
    • Joensuu

    #2
    Originally posted by Hautsi View Post
    Mistä hemmetistä moista pystyy säätämään, kun näyttää niin alas, vai onko siinä joku automaattisäätö, joka epäkunnossa?
    Umpioissa on manuaalisäätö, jolla säädetään minne ne näyttää ja se automaattisäätö sitten säätää kuorman mukaan. Umpioissa on kaksi rullaa, jolla säädetään mihin ne valot näyttää. Toki voi automaattisäädön anturikin olla paskana. Tekeekö ylös alas liikkeen kun laitat valot päälle?
    e39 540iA E85

    Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
    Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
    Retrofit ym. koodaukset (BMW)
    Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
    INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
    Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

    Comment

    • Hautsi
      Newbiemmer
      • Oct 2012
      • 12
      • Kokkola

      #3
      Kiitoksia vastauksesta!
      Missähän nuo manuaalisäädön rullat mahtavat sijaita, arvatenkin umpioiden takana, mutta missä tarkalleen? (oon hiukan tumpelo näiden uusien kanssa, kun harrasteet on 30-40 vuotta vanhoja).
      En ole kiinnittänyt niin tarkasti huomoita tekevätkö ylös alas liikkeen, joten pitänee tarkastella asiaa huomenissa, Onko se liike todella nopea valoja kytkettäessä, vai hitaampi?
      Autossa on kyllä perän automaattinen korkeuden säätö iskareissa.

      Anteeksi nyt nää typerät kysymykset, kun olen aikas uusi näiden kanssa, kun vasta toinen BMW minulla käyttöautona.
      Last edited by Hautsi; 09-10-2012, 02:07.

      Comment

      • Clavurion
        BTCF Member
        • Feb 2005
        • 9143
        • Oulu

        #4
        Mekaaninen säätö tapahtuu umpion päältä valkoisista säätöruuveista (6 mm kuusiokolo), muistaakseni keskimmäisissä sivusäätö ja reunoilla korkeussäätö. Tarkista kuitenkin ensin xenon-polttimen liittimestä kevysti liikuttamalla, että umpion sisäiset säätötangot ovat ehjät. Rikkinäisillä säätötangoilla polttimo/heijastin tuntuu selvästi löysältä. Mikäli automaattisessa korkeussäädössä on vikaa (esim. anturi rikki), säätö menee aina alimmaiseen asentoon, eikä mekaanisella säädöllä riitä säätövara korjaamaan tuota (selviää vikakoodeista). Etuanturin "koiranluun" kiinnitys oik. voi myös irrota alatukivarresta ja aiheuttaa säädön virheellisyyden.
        E39 530dA -02 M-Sport
        E53 X5 3.0dA -06 Sport
        * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
        Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

        Comment

        • Hautsi
          Newbiemmer
          • Oct 2012
          • 12
          • Kokkola

          #5
          Vikakoodit on luettu tossa muutama viikko sitten, ja ei sieltä moiseen mitään löytynyt..."vika" oli jo silloin olemassa.
          Kiitoksia edelleen hienoista neuvoista, joita kokeilen heti huomenissa...Hienoa jotta ollaan heti auttamassa, vaikken olekkaan tänne ennen kirjoittanut.
          Last edited by Hautsi; 09-10-2012, 03:55.

          Comment

          • redlane
            Bimmer Rookie
            • May 2009
            • 108
            • Mäntyharju

            #6

            Tuosta näkee paljonko ehjien säätötankojen kanssa pitäisi olla klappia, jos säätötangot poikki niin heiluu reilusti ja kolisee.
            Jostain foorumilta myös luin että noita säätöruuveja pitäisi säätää molempia yhtä aikaa samaan suuntaan saman verran. Jos säätää vain toisesta, tulisi jännitystä säätötankoihin ja menevät poikki.
            Automaattinen korkeudensäätö käyttää valot nopeasti alhaalla ja palauttaa ylös, aikaa tämä ottaa 1-2 sek.

            Comment

            • Cell
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2004
              • 7037
              • Uusikaupunki

              #7
              Originally posted by redlane View Post
              Jostain foorumilta myös luin että noita säätöruuveja pitäisi säätää molempia yhtä aikaa samaan suuntaan saman verran. Jos säätää vain toisesta, tulisi jännitystä säätötankoihin ja menevät poikki.
              Ei pidä paikkaansa, toinen ruuvi säätää sivuttaisliikettä ja toinen pysty. Jos ruuvaat molempia niin on ihan metsässä. Mitään jännitystäkään ei pääse tulemaan.
              325i -08
              i3 REx -17
              M5 -98 Imolarot
              535i -90 N/A project (maatumassa)

              Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

              Comment

              • sonikk
                Bimmer Enthusiast
                • Nov 2010
                • 1664
                • Kerava

                #8
                Jos etu- tai taka-akselilta on se korkeustunnistimen tanko irti/rikki niin valot näyttää myöskin minne sattuu.

                Comment

                • ismopetteri
                  Bimmer Rookie
                  • Nov 2004
                  • 71
                  • Turku

                  #9
                  Originally posted by sonikk View Post
                  Jos etu- tai taka-akselilta on se korkeustunnistimen tanko irti/rikki niin valot näyttää myöskin minne sattuu.
                  Näin juuri. Ennen kuin mitään enempiä lähtee tekemään ja yrittämään säätää niin katsoo tuon "asentoanturin" tangon.

                  Luulin että itellä oli vehkeet pävi säädetty kun valot näytti alas. Korkeudensäätö pelasi ja startissa kävi valot ylhäällä ja alhaalla josta ajattelin typeränä että "ok automaattisäätö toimii". Lähdinpä siis veivaamaan säätöruuvia ja sehän meni klassisesti paskaksi ja nyt se umpio heiluu sitten. Mutta automaattisäätö pelaa kun vaihdoin apukuskinpuolelle eteen ehjällä kiinnikkeellä varustetun notkean nivelen. Vanhan kuula oli aika jumissakin jo.
                  E61 523i Touring -09

                  Comment

                  • buksin-1
                    Bimmer Enthusiast
                    • Dec 2003
                    • 4592
                    • Keski-Pohjanmaa

                    #10
                    Järjestys on, ensi koitetaan kädellä hölskyykö umpion sisukset ja mihin suuntaan, siitä voi päätellä kumpi säätötappi on rikki tai molemmat, jos ovat kunnossa, laitetaan valot päälle ja seuraataan toimiiko tasomoottorit valojen sisällä vaikkaa seinää vasten. Jos toimii eli valot "kalibroituu" ja lopuksi "putoavat" näyttämään liian alas/lähelle, on silloin etuakselin anturi viallinen tai sen liitin/johtosarja viallinen.
                    Vikaluku/koodaus/ohjelmointi/Uusimmat navikartat
                    Laitekorjaus ja -asennus -> MK3, MK4, BM24, BM54, MID, LOGIC 7 sekä CIC/NBT, navinäytöt ja vahvistimet.
                    SISUSTAT modaukset

                    Comment

                    • Petri.Kekkonen
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jan 2006
                      • 7398
                      • Oulu

                      #11
                      Originally posted by Clavurion View Post
                      Etuanturin "koiranluun" kiinnitys oik. voi myös irrota alatukivarresta ja aiheuttaa säädön virheellisyyden.
                      Originally posted by ismopetteri View Post
                      Näin juuri. Ennen kuin mitään enempiä lähtee tekemään ja yrittämään säätää niin katsoo tuon "asentoanturin" tangon.
                      Jep, eli mulla oli kesällä vikana tuo etuakselin anturin varren irtoaminen tähän tyyliin:



                      Reilu 30 euroa taisi kustantaa osa tuohon marmorilta.
                      Last edited by Petri.Kekkonen; 09-10-2012, 12:30.
                      E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                      E39 523i M Sport '00, Titansilber

                      Comment

                      • walopower
                        Bimmer Fanatic
                        • Feb 2012
                        • 294
                        • Espoo

                        #12
                        Originally posted by Cell View Post
                        Ei pidä paikkaansa, toinen ruuvi säätää sivuttaisliikettä ja toinen pysty. Jos ruuvaat molempia niin on ihan metsässä. Mitään jännitystäkään ei pääse tulemaan.
                        Ei toikaa pidä paikkaansa, toinen säätää lyhyitä ja toinen pitkiä.
                        Vaikuttaa se sivusuuntaankin, mutta niin vähän että sillä ei ole merkitystä.
                        Bemari ohjelmistot, myös uusimmat autot.

                        Comment

                        • buksin-1
                          Bimmer Enthusiast
                          • Dec 2003
                          • 4592
                          • Keski-Pohjanmaa

                          #13
                          Originally posted by walopower View Post
                          Ei toikaa pidä paikkaansa, toinen säätää lyhyitä ja toinen pitkiä.
                          Vaikuttaa se sivusuuntaankin, mutta niin vähän että sillä ei ole merkitystä.
                          Kyllä ne lyhyet ja pitkät säätyy molemmat yhtä aikaa, kun ovat yhtä puuta
                          Vikaluku/koodaus/ohjelmointi/Uusimmat navikartat
                          Laitekorjaus ja -asennus -> MK3, MK4, BM24, BM54, MID, LOGIC 7 sekä CIC/NBT, navinäytöt ja vahvistimet.
                          SISUSTAT modaukset

                          Comment

                          • Alfonzo
                            Bimmer Rookie
                            • Sep 2012
                            • 55
                            • Kanta-Häme

                            #14
                            Itse juuri umpiot vaihtaneena tuli suunnattua nuo valot. Keskimmäisistä korkeussäätö ja reunimmaisista sivuttaissäätö. Ja säätö vaikuttaa sekä lyhyisiin että pitkiin valoihin
                            E39 530dA Touring M-Sport Individual -04
                            SAAB 9-3 2.0t BioPower -02

                            Comment

                            • BemmiJanne
                              Bimmer Rookie
                              • Sep 2012
                              • 50
                              • Salla

                              #15
                              Originally posted by walopower View Post
                              Ei toikaa pidä paikkaansa, toinen säätää lyhyitä ja toinen pitkiä.
                              Vaikuttaa se sivusuuntaankin, mutta niin vähän että sillä ei ole merkitystä.
                              Pystyykö noita säätötankoja vaihtamaan itse facelift-malliin? Mul on 530 vm. 2001. Umpiot hölskyy sen verran et varmasti ainakin jompi kumpi on poikki. Ihan kuin olisin jostain lukenu et facelifteihin tämä olisi jotenkin paljon ongelmallisempi juttu. :think

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎