Ilmaperä jousiperäksi

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • sieppi
    Bimmer Rookie
    • Jan 2003
    • 146

    Ilmaperä jousiperäksi

    Elikkäs semmonen homma että alkaa palamaan käämit tuon tasonsäädön kans ja tarkoitus olisi asentaa jousiperä tuohon E39 523 touringiin (-98).
    Mitä palikoita jousien ja iskareiden lisäksi tarvitsen kyseiseen operaatioon?
    Autossa on tehtaan sport alusta.
    Last edited by sieppi; 10-11-2012, 21:10.
  • baijeri88
    Bimmer Fanatic
    • Feb 2006
    • 958
    • Mikkeli

    #2
    E36 Cab Atlantisblau
    E92 325i


    eX:
    E39 525i, E36 325i
    E34 Sedan Alpinweiss II
    , 316 -87 & 316i -90

    Comment

    • HTK12
      BTCF Member
      • Jul 2011
      • 10946
      • Joensuu

      #3
      Eiköhän se olisi fiksumpi korjata se ilmajousitus kun ruveta rauta jousia virittelemään.
      e39 540iA E85

      Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
      Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
      Retrofit ym. koodaukset (BMW)
      Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
      INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
      Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

      Comment

      • MasaTDS
        Bimmer Enthusiast
        • Feb 2006
        • 1605
        • Tampere

        #4
        Et tarvitse mitään muuta kun pelkät jouset sekä jousien ala ja yläpäihin kumit,jotka saa merkkiliikkeestä muutamilla euroilla.
        Iskareita ei tarvi välttämättä vaihtaa,vaikka eri varaosa numero onkin,ainakin itsellä toimi vallan mainiosti ilmaperäisen iskarit rautajousilla,kokeile ensin ja vaihda iskarit jos on epämiellyttävä ajaa.

        Työ on erittäin helppo,jos vaan saat ilmajousista liittimet irti,helpommalla pääsee kun rikkoo ja heittää roskiin,niin ei tarvi niitä paskoja enää ikinä laittaa..
        Sitten yläkumi paikalleen koriin ja alakumi jouseen kiinni niin saat paikalleen hienosti ilman jousipuristimia,iskarin alapultti pitää päästää auki operaation ajaksi.
        E24 635csi
        M-B W140
        Citroen c4 coupe
        H-D sportster chopper

        Kodin remontit kattavasti ammattitaidolla
        Myös autohuollot,remontit,lohko/säteilylämmitinasennukset tampereella.
        Yhteydet privalla tai allaolevien sivujen kautta
        www.mpanet.fi

        Comment

        • sieppi
          Bimmer Rookie
          • Jan 2003
          • 146

          #5
          Originally posted by MasaTDS View Post
          Et tarvitse mitään muuta kun pelkät jouset sekä jousien ala ja yläpäihin kumit,jotka saa merkkiliikkeestä muutamilla euroilla.
          Iskareita ei tarvi välttämättä vaihtaa,vaikka eri varaosa numero onkin,ainakin itsellä toimi vallan mainiosti ilmaperäisen iskarit rautajousilla,kokeile ensin ja vaihda iskarit jos on epämiellyttävä ajaa.

          Työ on erittäin helppo,jos vaan saat ilmajousista liittimet irti,helpommalla pääsee kun rikkoo ja heittää roskiin,niin ei tarvi niitä paskoja enää ikinä laittaa..
          Sitten yläkumi paikalleen koriin ja alakumi jouseen kiinni niin saat paikalleen hienosti ilman jousipuristimia,iskarin alapultti pitää päästää auki operaation ajaksi.
          Ok kiitos neuvosta.
          Ilmapussin liitin lähti irti suht helpostii hantin puolelta kun jonkin aikaa sitten jouduin sen vaihtamaan.
          Last edited by sieppi; 11-11-2012, 13:22.

          Comment

          • Bmw Dreamer
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2004
            • 2762
            • Kouvola

            #6
            Originally posted by MasaTDS View Post
            Et tarvitse mitään muuta kun pelkät jouset sekä jousien ala ja yläpäihin kumit,jotka saa merkkiliikkeestä muutamilla euroilla.
            Iskareita ei tarvi välttämättä vaihtaa,vaikka eri varaosa numero onkin,ainakin itsellä toimi vallan mainiosti ilmaperäisen iskarit rautajousilla,kokeile ensin ja vaihda iskarit jos on epämiellyttävä ajaa.

            Työ on erittäin helppo,jos vaan saat ilmajousista liittimet irti,helpommalla pääsee kun rikkoo ja heittää roskiin,niin ei tarvi niitä paskoja enää ikinä laittaa..
            Sitten yläkumi paikalleen koriin ja alakumi jouseen kiinni niin saat paikalleen hienosti ilman jousipuristimia,iskarin alapultti pitää päästää auki operaation ajaksi.
            Totaa, multa varmaan puuttuu jotain sitte tuolta jousien päistä... Yläpäässä tais olla kumit, mut ei mielestäni alapäässä? Tai sitte en vaan muista. Mutta ite jouduin ottaa apurungon pultteja auki, niin paljo on kuitenkin tuota jousta tuossa... Ja silti perä on "maassa"...
            Mahtaakohan sieltä nyt sitte jotain puuttua, prkl...

            Monta kertaa nimittäin oon ilmaperää himoinnu, että sais korkeuden passeliksi!
            BMW 520d Touring '06 314tkm
            BMW 530D Touring '99 552tkm
            BMW 320da Touring '02 427tkm
            Volvo V70 D5 '02
            Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
            Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
            Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja

            Case IH 5140 Maxxum

            Comment

            • MasaTDS
              Bimmer Enthusiast
              • Feb 2006
              • 1605
              • Tampere

              #7
              Originally posted by Bmw Dreamer View Post
              Totaa, multa varmaan puuttuu jotain sitte tuolta jousien päistä... Yläpäässä tais olla kumit, mut ei mielestäni alapäässä? Tai sitte en vaan muista. Mutta ite jouduin ottaa apurungon pultteja auki, niin paljo on kuitenkin tuota jousta tuossa... Ja silti perä on "maassa"...
              Mahtaakohan sieltä nyt sitte jotain puuttua, prkl...

              Monta kertaa nimittäin oon ilmaperää himoinnu, että sais korkeuden passeliksi!
              Ei tuonne muuta kuulu kun molempiin päihin kumit,sitten vaan jousi paikalleen,jos ottaa iskarin alapultin irti niin mahtuu kangella kampeemaan sen verran tukivartta alas että mahtuu tuolla tavoin jousen vaihtamaan,itse laitoin ihan e39 touring vakiojouset ja perä pysyi ylhäällä.Mahtoiko sulla olla jotkin madallusjouset sitten.
              Alapään kumi kuuluu samaan reikään josta ilmajousen alapään pultti tulee kiinni.

              Ainiin,nyt kun tuli mieleen niin painoinhan jouset ensin pöydällä puristimella niin kasaan kun meni helposti ja vedin halpatavaratalon halvoilla pikaliinoilla nippuun 2 x/jousi,sitten mahtui paikalleen ja kun vieteri pesässään ja tunkilla tukivartta ylöspäin kunnes alkaa puristaan jousta niin liinat mattopuukolla poikki.
              E24 635csi
              M-B W140
              Citroen c4 coupe
              H-D sportster chopper

              Kodin remontit kattavasti ammattitaidolla
              Myös autohuollot,remontit,lohko/säteilylämmitinasennukset tampereella.
              Yhteydet privalla tai allaolevien sivujen kautta
              www.mpanet.fi

              Comment

              • Bmw Dreamer
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2004
                • 2762
                • Kouvola

                #8
                Originally posted by MasaTDS View Post
                itse laitoin ihan e39 touring vakiojouset ja perä pysyi ylhäällä.Mahtoiko sulla olla jotkin madallusjouset sitten.
                Tiedä sitten, mutta vaununvetojouset tuohon ostin. Tarkemmin kun oon syynänny, niin ovat Bilstein B3:t. Liekö nuo sitten jotkut madallusjouset? (myyty väärät?) Oon koittanu Googletella, mutta ei oo itelle tullu vastaan tietoa asiasta...

                Jos sais asiaan varmuuden, niin voisin jotkut jämäkämmät ja pidemmät jouset tuonne vielä kerran ostaa! Sais renkaat pois perus kulmista -> /-o-\ , kyllä syö rengasta jumalauta!
                BMW 520d Touring '06 314tkm
                BMW 530D Touring '99 552tkm
                BMW 320da Touring '02 427tkm
                Volvo V70 D5 '02
                Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
                Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
                Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja

                Case IH 5140 Maxxum

                Comment

                • MasaTDS
                  Bimmer Enthusiast
                  • Feb 2006
                  • 1605
                  • Tampere

                  #9
                  Originally posted by Bmw Dreamer View Post
                  Tiedä sitten, mutta vaununvetojouset tuohon ostin. Tarkemmin kun oon syynänny, niin ovat Bilstein B3:t. Liekö nuo sitten jotkut madallusjouset? (myyty väärät?) Oon koittanu Googletella, mutta ei oo itelle tullu vastaan tietoa asiasta...

                  Jos sais asiaan varmuuden, niin voisin jotkut jämäkämmät ja pidemmät jouset tuonne vielä kerran ostaa! Sais renkaat pois perus kulmista -> /-o-\ , kyllä syö rengasta jumalauta!
                  Tuohon en kyllä osaa vastata,mutta itselläni oli -97 e39 525tds touring ilmaperällä ja tehtaan m-sport alustalla,laitoin tilalle käytetyt -99 e39 530d touringista puretut normaalit rautajouset ja ostin siihen vain ala- ja yläkumit merkkiliikkeestä ja tuolla paketilla perä oli normaali e39 touring tasossa eli hieman ylempänä kuin oli ollut tuolla msport ilmaperällä.Kulmiin luulisi säätämisen auttavan vaikkakin ainahan bmw:ssä hieman on camberia.Jos renkaat kovasti kuluu,niin kai olet katsonunt ettei takapäässä ole pahasti välyksiä?

                  Tuohon jousiasiaan sen verran että mitoiltaan ilma- ja rautajousellisen tukivarret ovat täysin vastaavat,joten ei voi ainakaan niistä olla homma kiinni,jollei sitten vuosien saatossa ole e39 touring kori jotenkin muuttunut,mutta tuskimpa,kun kuitenkin itsellenikin laitoin uudemman jouset ja hienosti sopi paikalleen
                  E24 635csi
                  M-B W140
                  Citroen c4 coupe
                  H-D sportster chopper

                  Kodin remontit kattavasti ammattitaidolla
                  Myös autohuollot,remontit,lohko/säteilylämmitinasennukset tampereella.
                  Yhteydet privalla tai allaolevien sivujen kautta
                  www.mpanet.fi

                  Comment

                  • Bmw Dreamer
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2004
                    • 2762
                    • Kouvola

                    #10
                    Et tullu mitanneeksi keskiöstä kaareen, paljo sulla oli? :think

                    takimmaiset tukitangot vaihdoin, kun oli pallossa väljää. Vein säädettäväksi, muttei kaveri osannu hommiaan, tästä oli juttuakin tuolla nelipyöräsuuntaus ketjussa. Nyt ois vielä narinanivelet vaihdettavana, mutta jos tuota perää sais jollain jousilla ylemmäksi, niin sitten ois mieluisampaa viedä säädettäväksi. Tuossa on aivan helvetisti liikaa camperia... Ja aurauksetkin vielä ihan persiillään.
                    Liekö sitten johtuu kulmista, vai onko vielä apurungon kumit sitte liian huonot, katsastuksessa kun kattelin, niin eivät paljoa joustaneet, mutta auto on joinain päivinä ihan mahdottoman käärme peräpäästään... (Mutta miksei joka päivä?)
                    Tai sitten se on se vino taka-akseli. Sentin heittää akseliväli eripuolilla autoa. (takarenkaasta helmaan mitattuna)
                    BMW 520d Touring '06 314tkm
                    BMW 530D Touring '99 552tkm
                    BMW 320da Touring '02 427tkm
                    Volvo V70 D5 '02
                    Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
                    Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
                    Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja

                    Case IH 5140 Maxxum

                    Comment

                    • sieppi
                      Bimmer Rookie
                      • Jan 2003
                      • 146

                      #11
                      Originally posted by Bmw Dreamer View Post
                      Et tullu mitanneeksi keskiöstä kaareen, paljo sulla oli? :think

                      takimmaiset tukitangot vaihdoin, kun oli pallossa väljää. Vein säädettäväksi, muttei kaveri osannu hommiaan, tästä oli juttuakin tuolla nelipyöräsuuntaus ketjussa. Nyt ois vielä narinanivelet vaihdettavana, mutta jos tuota perää sais jollain jousilla ylemmäksi, niin sitten ois mieluisampaa viedä säädettäväksi. Tuossa on aivan helvetisti liikaa camperia... Ja aurauksetkin vielä ihan persiillään.
                      Liekö sitten johtuu kulmista, vai onko vielä apurungon kumit sitte liian huonot, katsastuksessa kun kattelin, niin eivät paljoa joustaneet, mutta auto on joinain päivinä ihan mahdottoman käärme peräpäästään... (Mutta miksei joka päivä?)
                      Tai sitten se on se vino taka-akseli. Sentin heittää akseliväli eripuolilla autoa. (takarenkaasta helmaan mitattuna)
                      Just viikonloppuna vaihdoin omaan touringiin narinahelat ja ne linkit missä on kumipuslat. Paljon vaikutti narinahelojen sekä niiden linkkien vaihto takapyörien asentoon ja ennenkaikkea ajo ominaisuuksiin nyt menee auto taas suoraan eikä perä kiemurtele.
                      Vielä rautajouset paikoilleen niin loppuu tuon tasonsäädön kans värkkäys.

                      Comment

                      • MasaTDS
                        Bimmer Enthusiast
                        • Feb 2006
                        • 1605
                        • Tampere

                        #12
                        Originally posted by Bmw Dreamer View Post
                        Et tullu mitanneeksi keskiöstä kaareen, paljo sulla oli? :think

                        takimmaiset tukitangot vaihdoin, kun oli pallossa väljää. Vein säädettäväksi, muttei kaveri osannu hommiaan, tästä oli juttuakin tuolla nelipyöräsuuntaus ketjussa. Nyt ois vielä narinanivelet vaihdettavana, mutta jos tuota perää sais jollain jousilla ylemmäksi, niin sitten ois mieluisampaa viedä säädettäväksi. Tuossa on aivan helvetisti liikaa camperia... Ja aurauksetkin vielä ihan persiillään.
                        Liekö sitten johtuu kulmista, vai onko vielä apurungon kumit sitte liian huonot, katsastuksessa kun kattelin, niin eivät paljoa joustaneet, mutta auto on joinain päivinä ihan mahdottoman käärme peräpäästään... (Mutta miksei joka päivä?)
                        Tai sitten se on se vino taka-akseli. Sentin heittää akseliväli eripuolilla autoa. (takarenkaasta helmaan mitattuna)
                        Ei valitettavasti tullut mittailtua,kun riitti että sai auton ok näköiseksi ja ajoon.
                        Nuo narinahelat ja linkit on tärkeimpiä tekijäitä noiden suuntavakauden kannalta,joten jos yhtään välystä niin vaihtoon kaikki takapään puslat ja nivelet kerralla,niin on taas ajettava.
                        E24 635csi
                        M-B W140
                        Citroen c4 coupe
                        H-D sportster chopper

                        Kodin remontit kattavasti ammattitaidolla
                        Myös autohuollot,remontit,lohko/säteilylämmitinasennukset tampereella.
                        Yhteydet privalla tai allaolevien sivujen kautta
                        www.mpanet.fi

                        Comment

                        • Bmw Master
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jan 2004
                          • 13155
                          • Kokomo

                          #13
                          Originally posted by MasaTDS View Post
                          Et tarvitse mitään muuta kun pelkät jouset sekä jousien ala ja yläpäihin kumit,jotka saa merkkiliikkeestä muutamilla euroilla.

                          12, 13 ja 14?

                          Miten ajettavuus muuttui, pehmeämpi vai jäykempi rautajousilla? Miten kestää kuormaa ennenkuin perä maassa?

                          Comment

                          • janne1974
                            Bimmer Fanatic
                            • Jul 2006
                            • 405
                            • Kuopio

                            #14
                            Originally posted by Bmw Dreamer View Post
                            Tiedä sitten, mutta vaununvetojouset tuohon ostin. Tarkemmin kun oon syynänny, niin ovat Bilstein B3:t. Liekö nuo sitten jotkut madallusjouset? (myyty väärät?) Oon koittanu Googletella, mutta ei oo itelle tullu vastaan tietoa asiasta...

                            Jos sais asiaan varmuuden, niin voisin jotkut jämäkämmät ja pidemmät jouset tuonne vielä kerran ostaa! Sais renkaat pois perus kulmista -> /-o-\ , kyllä syö rengasta jumalauta!
                            Pahasti on jotain pielessä tuolla peränpuolella, jos renkaat on /-o-\ asennossa. e39:ssä ei renkaat mene tuohon asentoon, vaikka jousen pituutta lyhentääkin. Välystä täytyy olla juuri noissa tukivarsissa. Kannattaa tarkistaa apurungonpuslat ja narinahelat. Omassa epäilin myös alatukivartta, mutten ehtinyt koskaan tutkimaan. Auto meni vaihtoon ennen sitä.. Takaosaan ehdinkin kaikki muut osat vaihtaa paitsi nuo alatukivarret. Oma teki juuri sitä että joinain päivinä oli hyvä ajaa, ja toisinaan perä kiemurteli...
                            -Janne-

                            F10 535iX sedan -11
                            ex. ALPINA B3 3.0 "Edition 30" coupe -96 #317
                            ex. E39 528i touring -99
                            ex. E36 325ia coupe -93

                            Comment

                            • MasaTDS
                              Bimmer Enthusiast
                              • Feb 2006
                              • 1605
                              • Tampere

                              #15
                              Originally posted by Bmw Master View Post
                              http://www.realoem.com/bmw/showparts...23&hg=33&fg=45
                              12, 13 ja 14?

                              Miten ajettavuus muuttui, pehmeämpi vai jäykempi rautajousilla? Miten kestää kuormaa ennenkuin perä maassa?
                              Juurikin nuo osat,itse en huomannut tuota keskimmäistä tappia hommata,jolla ylimmäinen kumi painetaan paikalleen,mutta toimi ilmankin.

                              Ajettavuus oli mielestäni samanlainen kun ilmaperälläkin,iskarit oli uudehkot ilmaperälliseen tarkoitetut,niin en sitten niitä viitsinyt vaihdella.
                              Ainoa ero ilmajousitettuun oli ehkä hyvin lievä mutta lisääntynyt pintakovuus napakoissa montuissa,johtuneeko sitten ilmaperään tarkoitetuista iskareista,mielestäni eroa ei juuri ajolleen kyllä huomannut,muutakun reilusti kasvanut luottamus auton jousituksen keston kannalta.
                              E24 635csi
                              M-B W140
                              Citroen c4 coupe
                              H-D sportster chopper

                              Kodin remontit kattavasti ammattitaidolla
                              Myös autohuollot,remontit,lohko/säteilylämmitinasennukset tampereella.
                              Yhteydet privalla tai allaolevien sivujen kautta
                              www.mpanet.fi

                              Comment

                              Working...
                              X