Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ilmaperä jousiperäksi

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Bmw Dreamer
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2004
    • 2762
    • Kouvola

    #16
    Originally posted by janne1974 View Post
    Pahasti on jotain pielessä tuolla peränpuolella, jos renkaat on /-o-\ asennossa. e39:ssä ei renkaat mene tuohon asentoon, vaikka jousen pituutta lyhentääkin. Välystä täytyy olla juuri noissa tukivarsissa. Kannattaa tarkistaa apurungonpuslat ja narinahelat. Omassa epäilin myös alatukivartta, mutten ehtinyt koskaan tutkimaan. Auto meni vaihtoon ennen sitä.. Takaosaan ehdinkin kaikki muut osat vaihtaa paitsi nuo alatukivarret. Oma teki juuri sitä että joinain päivinä oli hyvä ajaa, ja toisinaan perä kiemurteli...

    Ei kait nuo apurungon puslat vaikuta pyörien kulmiin mitenkään... :think Kiemurteluun kylläkin...

    Ylätuennoissa ei ainakaan ole väljää, eikä inssikään löytäny katsastuksessa mitään väljää, kerroin vielä että pitää nostaa paino jousilta pois, että välykset tulee esiin...

    Täytyy ne narinahelat kattoa ja sitte kulmien säätöön. Vielä vois kyllä jotkut jousetkin ostaa, jos sais pidemmät...
    BMW 520d Touring '06 314tkm
    BMW 530D Touring '99 552tkm
    BMW 320da Touring '02 427tkm
    Volvo V70 D5 '02
    Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
    Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
    Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja

    Case IH 5140 Maxxum

    Comment

    • Bmw Master
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2004
      • 13155
      • Kokomo

      #17
      Originally posted by MasaTDS View Post
      ....
      Puritko kompuran pois, millä vararengas tulee kiinni ilman kompuraa?

      Comment

      • harmato
        Bimmer Rookie
        • Aug 2003
        • 82

        #18
        terve,

        alkaa käymään hermoille tuo temppuileva tasonsäätö, potilaana 528 touring -98.....nyt luetun perusteella siis ilmaperän muuttaminen jousiperäksi on helppoa. Muutoksessa ostettava siis jousen ylä ja alapään kumit sekä itse jouset, elikäs osat:
        33531093785 SPRING PAD LOWER 2 kpl
        33531093786 SPRING PAD UPPER 2 kpl
        33531093787 COVER 2kpl (mikä tämän merkitys on?)
        ja e39:n takajouset

        vaikkapa schmiedmanilta koko setti olisi alle 140€.

        Hintaan homma ei ainakaan kaadu. Muutostyöhän menee tiivistettynä siis näin:
        auto ilmaan, rengas irti, ja iskarin alapultti auki.
        tässä kohtaa saako todellakin väännettyä tukivartta todella niin alas, että ilmapalkeen saa pois ja tilalle saa tuupattua ylä+alakumin ja jousen?
        Jousi pitää tietty olla puristettuna ensin kasaan....mahtuuko asennuksessa olemaan paikoillaan jousipuristimet? vai pitääkö tehdä joku kuormaliina viritys joka paukahtaa lopulta silmille :-)

        ja loppuhifistelyyn tietty kuuluu poistaa tuo tasonsäätöherja jollain softalla (esim. inpalla kaiketi). Poistaako joku foorumilainen tuon herjan satakunnan alueella asevelihintaan?

        Kertokaas muutoksen tekijät, että meneekö homma todella noin?
        ----------------------------
        e65 745i 2002

        Comment

        • Bmw Master
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2004
          • 13155
          • Kokomo

          #19
          Originally posted by harmato View Post
          terve,

          alkaa käymään hermoille tuo temppuileva tasonsäätö, potilaana 528 touring -98.....nyt luetun perusteella siis ilmaperän muuttaminen jousiperäksi on helppoa. Muutoksessa ostettava siis jousen ylä ja alapään kumit sekä itse jouset, elikäs osat:
          33531093785 SPRING PAD LOWER 2 kpl
          33531093786 SPRING PAD UPPER 2 kpl
          33531093787 COVER 2kpl (mikä tämän merkitys on?)
          ja e39:n takajouset

          vaikkapa schmiedmanilta koko setti olisi alle 140€.

          Hintaan homma ei ainakaan kaadu. Muutostyöhän menee tiivistettynä siis näin:
          auto ilmaan, rengas irti, ja iskarin alapultti auki.
          tässä kohtaa saako todellakin väännettyä tukivartta todella niin alas, että ilmapalkeen saa pois ja tilalle saa tuupattua ylä+alakumin ja jousen?
          Jousi pitää tietty olla puristettuna ensin kasaan....mahtuuko asennuksessa olemaan paikoillaan jousipuristimet? vai pitääkö tehdä joku kuormaliina viritys joka paukahtaa lopulta silmille :-)

          ja loppuhifistelyyn tietty kuuluu poistaa tuo tasonsäätöherja jollain softalla (esim. inpalla kaiketi). Poistaako joku foorumilainen tuon herjan satakunnan alueella asevelihintaan?

          Kertokaas muutoksen tekijät, että meneekö homma todella noin?

          33531093787 COVER 2kpl (mikä tämän merkitys on?)
          Tarvitaan myös, se tappi työnnetään yläkumin läpi ja lukitsee paketin paikoilleen.

          Ilmapussi tulee pois välistä tyhjänä helposti, rautajousen laittaminen paikoilleen on haastavampaa. Pienet jousipuristimet ja kaveri auttaa. Takakelkkaa löysää hieman jotta putoaa alaspäin. Rautakanki+kioskiavain yhdistelmällä saa jousen paikoilleen ilman puristintakin, melkein helpoin niin. Kompuran voi nykäistä samantien pois jottei turhaa yritä täyttää pusseja joita ei enää ole. Foorumilainen sitten koodaa ilmajousituksen pois ja voit purkaa osat kontista sekä myydä/lahjoittaa jollekkin hullulle joka vielä jaksaa ilmaperää rassata

          Comment

          • AKSU
            Bimmer Fanatic
            • Mar 2003
            • 402
            • Nivala

            #20
            Originally posted by Bmw Master View Post
            33531093787 COVER 2kpl (mikä tämän merkitys on?) Tarvitaan myös, se tappi työnnetään yläkumin läpi ja lukitsee paketin paikoilleen.

            Ilmapussi tulee pois välistä tyhjänä helposti, rautajousen laittaminen paikoilleen on haastavampaa. Pienet jousipuristimet ja kaveri auttaa. Takakelkkaa löysää hieman jotta putoaa alaspäin. Rautakanki+kioskiavain yhdistelmällä saa jousen paikoilleen ilman puristintakin, melkein helpoin niin. Kompuran voi nykäistä samantien pois jottei turhaa yritä täyttää pusseja joita ei enää ole. Foorumilainen sitten koodaa ilmajousituksen pois ja voit purkaa osat kontista sekä myydä/lahjoittaa jollekkin hullulle joka vielä jaksaa ilmaperää rassata
            Itse vedin jouset kierretangolla linttaan ja punoin paksuilla nippusiteillä pakettiin. Iskariakaan en edes löysyttänyt. Meni ujuttamalla paikalleen, kun vähä voimaa käytti.

            Comment

            • nikopi
              Newbiemmer
              • Sep 2004
              • 14
              • Happijoki

              #21
              Mitkä jouset kannattaa hankkia muutosta varten M-sport malliin, että ei kulje perä ylhäällä? Onko nuo tarvittavat lisäosat samoilla osanumeroilla facelift ja prefacelift malleissa? Kuvittelisin, että näin on. Pakkasella näemmä ei tasonsäätö pelaa, mutta muuten ok.

              Comment

              • Metu123
                Newbiemmer
                • Nov 2013
                • 3
                • Etelä

                #22
                Originally posted by nikopi View Post
                Mitkä jouset kannattaa hankkia muutosta varten M-sport malliin, että ei kulje perä ylhäällä? Onko nuo tarvittavat lisäosat samoilla osanumeroilla facelift ja prefacelift malleissa? Kuvittelisin, että näin on. Pakkasella näemmä ei tasonsäätö pelaa, mutta muuten ok.
                Itsellänikin pakkasella kun kiihdyttää niin hankaa renkaat kaareen.
                Jonkin aikaa menee niin toimii ihan hyvin.
                Oisko pikku reikä joka pakkasella vuotaa.
                Tämä tosin molemmilla puolilla.
                Vois itekki harkita jousia tilalle kun meinaa olla aika kalliit uusia.
                E39 525dA vm.2002 Touring
                Entinen ikuinen mersumies. Nyt ensimmäinen biimeri alla.

                Comment

                • Bmw Dreamer
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2004
                  • 2762
                  • Kouvola

                  #23
                  Mä voisin lahjoittaa rautajouset ilmahässäköitä vastaan sitte jos joku tarvii!

                  Mulla siis ylimääräisenä yhdet 530d orkkisjouset.

                  Eli vaihtokauppaa, vois sitte ite joskus alkaa ehkäpä koittaa saada varusteltua tuota omaa.
                  BMW 520d Touring '06 314tkm
                  BMW 530D Touring '99 552tkm
                  BMW 320da Touring '02 427tkm
                  Volvo V70 D5 '02
                  Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
                  Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
                  Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja

                  Case IH 5140 Maxxum

                  Comment

                  • nikopi
                    Newbiemmer
                    • Sep 2004
                    • 14
                    • Happijoki

                    #24
                    Osat muuten muutokseen tilattu, mutta ne jouset.. Saako touringiin m-sport teräsjousia taakse ja jos on niin osanumerosta olisin kiitollinen. Onko kokemuksia m-sport etujousien ja normi takajousien yhdistelmästä? Hirvittää tuo korkeusero. Paljonko tuo m-sprot on matalampi kuin vakio?

                    ed:
                    Itse itselleni vastaten kun kukaan ei ilmeisesti tiennyt. Jousien vaihto oli helppo homma ja vakio jouset m-sportissa on korkeudeltaan ok ainakin minun mielestä. Nyt kun joku saisi ohjelmoitua tuon tasonsäädön pois käytöstä, vaikka ei ole vielä tullut edes inaktiv ilmoitusta. Eli tasonsäädönkin mielestä korkeus on ok. Ei seinäjoen seudulla ole kellään ohjelmointiin sopivia laitteita?
                    Last edited by nikopi; 17-12-2013, 08:03.

                    Comment

                    • Samppale
                      Bimmer Rookie
                      • Mar 2010
                      • 140
                      • Tuusula

                      #25
                      Pystyykö jousien väristä päättelemään merkkiä? Itselle vaihdettu palkeitten tilalle jouset ja ne on keltaiset. Jousien väliin on laitettu kumipalat, jotka sitten natisee hetekkamaisesti ajaessa. Kumit tuntuu olevan siellä aika tiukasti, kun rengas ilmassakaan meinaa saada niitä pois.
                      F20 118iA M-sport 2016


                      EX E91 335d M-sport 07´
                      EX e39 02' 530i touring

                      Comment

                      • Bmw Dreamer
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2004
                        • 2762
                        • Kouvola

                        #26
                        Originally posted by Samppale View Post
                        Pystyykö jousien väristä päättelemään merkkiä? Itselle vaihdettu palkeitten tilalle jouset ja ne on keltaiset. Jousien väliin on laitettu kumipalat, jotka sitten natisee hetekkamaisesti ajaessa. Kumit tuntuu olevan siellä aika tiukasti, kun rengas ilmassakaan meinaa saada niitä pois.
                        Ettei ois kuitenkin narinanivelet jotka narisee? On mullakin kumit välissä, eikä natise.

                        vois olla kw:n vieterit...?
                        BMW 520d Touring '06 314tkm
                        BMW 530D Touring '99 552tkm
                        BMW 320da Touring '02 427tkm
                        Volvo V70 D5 '02
                        Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
                        Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
                        Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja

                        Case IH 5140 Maxxum

                        Comment

                        • Samppale
                          Bimmer Rookie
                          • Mar 2010
                          • 140
                          • Tuusula

                          #27
                          Originally posted by Bmw Dreamer View Post
                          Ettei ois kuitenkin narinanivelet jotka narisee? On mullakin kumit välissä, eikä natise.

                          vois olla kw:n vieterit...?
                          En ole sulkenut pois niitä narinaniveliäkään =) sään mukaan narisee...

                          Minkä takia nuo kumit tuonne laitetaan? Leveät renkaat ja ottanut kaariin kiinni, joten jäykistetään?
                          F20 118iA M-sport 2016


                          EX E91 335d M-sport 07´
                          EX e39 02' 530i touring

                          Comment

                          • HTK12
                            BTCF Member
                            • Jul 2011
                            • 10941
                            • Joensuu

                            #28
                            Originally posted by Samppale View Post
                            En ole sulkenut pois niitä narinaniveliäkään =) sään mukaan narisee...

                            Minkä takia nuo kumit tuonne laitetaan? Leveät renkaat ja ottanut kaariin kiinni, joten jäykistetään?
                            Jos siellä on jousien välissä ne korotuskumit niin visko he helvettiin ja katso ottaako renkaat kiinni kaariin. Mitään järkeä niitä korotuskumeja sinne jousien väliin laittaa, pilaa ajettavuuden eivätkä taida edes kelvata katsastuksessa. Voihan siellä olla joku pelle pelottoman rälläkkä madallus tai mitä vaan, miksi ne on sinne laitettu.
                            e39 540iA E85

                            Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                            Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                            Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                            Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                            INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                            Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                            Comment

                            • Bmw Dreamer
                              Bimmer Enthusiast
                              • Aug 2004
                              • 2762
                              • Kouvola

                              #29
                              Mulla ainakin ihan vaan "kantavuutta tuomaan" (jos mitään vaikutusta), ja ei oo katsuri ainakaan sanonu neljään vuoteen mitään.

                              Eipä nuo kyllä ajo-ominaisuuksia voi pilata millään tavalla, niin vähän kuitenkin vaikutusta.
                              Last edited by Bmw Dreamer; 29-03-2015, 18:32.
                              BMW 520d Touring '06 314tkm
                              BMW 530D Touring '99 552tkm
                              BMW 320da Touring '02 427tkm
                              Volvo V70 D5 '02
                              Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
                              Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
                              Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja

                              Case IH 5140 Maxxum

                              Comment

                              • HTK12
                                BTCF Member
                                • Jul 2011
                                • 10941
                                • Joensuu

                                #30
                                Originally posted by Bmw Dreamer View Post
                                Mulla ainakin ihan vaan "kantavuutta tuomaan" (jos mitään vaikutusta), ja ei oo katsuri ainakaan mitään sanonu neljään vuoteen mitään.

                                Eipä nuo kyllä ajo-ominaisuuksia voi pilata millään tavalla, niin vähän kuitenkin vaikutusta.
                                No eihän se jousi voi toimia normaalisti, jos siellä välissä on jäykistyskumit. Käsittääkseni kaikki tuollaiset ei TUV-hyväksyt modailut jousitukseen on laittomat. Ainakin BMW:ltä on saatavissa jäykemmät jouset, joilla sitä kantavuutta saa lisää, paras ratkaisu tietenkin on ilmaperä.
                                e39 540iA E85

                                Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                                Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                                Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                                Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                                INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                                Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎