Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 Perä!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Heguli 31
    BTCF Member
    • Oct 2004
    • 10038
    • KVLA

    #31
    Eihän siinä auta kun mennä auton alle ja tsekata vaihdelaatikosta taaksepäin kaikki.Kannatin kumit,tukilaakeri,ristikot,vakionopeusnivel,perän välykset ja kiinnitys,vetarit,niiden ristikot ja päittäisvälykset.Eiköhän se sieltä löydy.

    Comment

    • janke
      Bimmer Enthusiast
      • Nov 2010
      • 3667
      • seinäjoki

      #32
      Originally posted by Heguli 31 View Post
      Eihän siinä auta kun mennä auton alle ja tsekata vaihdelaatikosta taaksepäin kaikki.Kannatin kumit,tukilaakeri,ristikot,vakionopeusnivel,perän välykset ja kiinnitys,vetarit,niiden ristikot ja päittäisvälykset.Eiköhän se sieltä löydy.
      Eikait siinä muukaan auta, kun pääsisi vain ensi montulle tutkimaan. Mites toi pakin päällelaitto? Onko perän kolahdus normaalia?:think
      Bmw 316 E30 -88

      Comment

      • Heguli 31
        BTCF Member
        • Oct 2004
        • 10038
        • KVLA

        #33
        Originally posted by janke View Post
        Eikait siinä muukaan auta, kun pääsisi vain ensi montulle tutkimaan. Mites toi pakin päällelaitto? Onko perän kolahdus normaalia?:think
        Ei hyvä,mutta "normali".Mitä enemmin ajettu (tai poljettu) yksilö,niin sitä enemmin perän ja voimansiirron väljät kolahtaa suuntaa vaihdettaessa.
        Kun menet montulle,niin tunkaa takapää ylös ja pyörittele se perän välitykset huolella läpi.Jos vaikka tasauspyörästöstä olisi hammas lohjennut,niin se on hankalampi huomata,kuin vetopyöräparin hammasvaurio.Samoin se vakionopeus nivel kannatta pyöritellä ja kuullostella huolella.

        Comment

        • janke
          Bimmer Enthusiast
          • Nov 2010
          • 3667
          • seinäjoki

          #34
          Originally posted by Heguli 31 View Post
          Ei hyvä,mutta "normali".Mitä enemmin ajettu (tai poljettu) yksilö,niin sitä enemmin perän ja voimansiirron väljät kolahtaa suuntaa vaihdettaessa.
          Kun menet montulle,niin tunkaa takapää ylös ja pyörittele se perän välitykset huolella läpi.Jos vaikka tasauspyörästöstä olisi hammas lohjennut,niin se on hankalampi huomata,kuin vetopyöräparin hammasvaurio.Samoin se vakionopeus nivel kannatta pyöritellä ja kuullostella huolella.
          Kiitos ohjeistuksesta.

          ÖÖÖ... Vakionopeus nivel... missä kohtaa?
          Bmw 316 E30 -88

          Comment

          • Bmw Dreamer
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2004
            • 2762
            • Kouvola

            #35
            Originally posted by janke View Post
            Kiitos ohjeistuksesta.

            ÖÖÖ... Vakionopeus nivel... missä kohtaa?


            Mun käsityksen mukaan toi peräpään mutikka. Tai ei se muu voi olla siis.

            Itellä kolahtaa ku vaihtaa suuntaa, niin vetoakselit on väljät perän päästä.
            BMW 520d Touring '06 314tkm
            BMW 530D Touring '99 552tkm
            BMW 320da Touring '02 427tkm
            Volvo V70 D5 '02
            Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
            Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
            Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja

            Case IH 5140 Maxxum

            Comment

            • Fastpiksu
              Bimmer Enthusiast
              • Jul 2010
              • 1571
              • Kajaani-Paltamo

              #36
              Itelläni paukahteli kun oli se kumilimppu hajalla. Ne holkit oli irti, montulla sormella nostin sitä alapuolelta niin semmosen 2-3 senttiä nousi..
              Ei kyllä ravistanu tai pitäny mitään ääntä lukuunottamatta pamausta kun pakin laitto päälle.
              Uuden vaihdoin tottakai.
              Chevrolet Express van
              Ford Escort -76 powered by Holset-Megasquirt-Cosworth. Vappuna -16 ajossa??
              E36 325i group F

              Ex:
              e34 525i
              e34 525tds "superturbo"
              e39 530d M-Sport

              Comment

              • janke
                Bimmer Enthusiast
                • Nov 2010
                • 3667
                • seinäjoki

                #37
                Kävin nyt katsomassa montulla tuota perää, eli pistin vaihteen vapaalle ja nostin perän ilmaan.

                Eli ne vetoakselit liikkui pitkittäin noin 2mm.? Onko normaalia?
                Sitten kun heilutin vakionopeusniveltä, niin siinä oli noin 1mm välys, eli kardaani tuli tuon millin myöhässä?
                Kardaania pyöritti eestaas, niin kuuluu sieltä nivelestä tai laakerista kolahdus ja selvästi siellä jotain välystä, mutta kuiteskin se 1-2 milliä. Pystyykö sen kardaanin nivelen vaihtamaan itse? Vai mitä kannattaisi tehdä?:think

                Yritin tökkiä rautalangalla sitä huohotinta auki, mutta en ole varma tapahtuiko mitään?
                Last edited by janke; 23-02-2013, 09:54.
                Bmw 316 E30 -88

                Comment

                • janke
                  Bimmer Enthusiast
                  • Nov 2010
                  • 3667
                  • seinäjoki

                  #38
                  Edelliseen kaipailisin asiaan perehtyneen kommenttia?:think
                  Bmw 316 E30 -88

                  Comment

                  • Havis
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2004
                    • 1838
                    • Kotona/Poissa

                    #39
                    Originally posted by janke View Post
                    Kävin nyt katsomassa montulla tuota perää, eli pistin vaihteen vapaalle ja nostin perän ilmaan.

                    Eli ne vetoakselit liikkui pitkittäin noin 2mm.? Onko normaalia?...
                    On. Vetareissa on pakko olla liikevara joustoliikettä varten. Joustoliikkeen aikana pyörännavan ja vetopyörästön välimatka vaihtelee, ja sitä varten vetari pääsee liikkumaan nivelpooreissa sen verran ettei paikat säry.
                    Last edited by Havis; 24-02-2013, 12:12.
                    "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

                    E60 523iA -08

                    Comment

                    • Clavurion
                      BTCF Member
                      • Feb 2005
                      • 9157
                      • Oulu

                      #40
                      Originally posted by Havis View Post
                      On. Vetareissa on pakko olla liikevara joustoliikettä varten. Joustoliikkeen aikana pyörännavan ja vetopyörästön välimatka muutuu, ja sitä varten vetari pääsee liikkumaan nivelpooreissa sen verran ettei paikat säry.
                      Siellähän on vakionopeusnivelet vetarin molemmissa päissä, jotka mahdollistavat myös tuon pituussuuntaisen liikkeen.
                      E39 530dA -02 M-Sport
                      E53 X5 3.0dA -06 Sport
                      * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                      Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                      Comment

                      • Havis
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2004
                        • 1838
                        • Kotona/Poissa

                        #41
                        Originally posted by Clavurion View Post
                        Siellähän on vakionopeusnivelet vetarin molemmissa päissä, jotka mahdollistavat myös tuon pituussuuntaisen liikkeen.
                        Nivelen sisä- ja ulko-osan kesken ei kai kovin suurta pitkittäisliikettä voi tapahtua. Kyllä varmaankin se suurin liike on akselin ja nivelen poorin varassa. Ja sen akselin päissä on sitten ne C-sokkarikat sitä varten ettei akseli vaan pääse putoamaan irti nivelestä vahingossa.
                        Last edited by Havis; 24-02-2013, 12:36.
                        "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

                        E60 523iA -08

                        Comment

                        • janke
                          Bimmer Enthusiast
                          • Nov 2010
                          • 3667
                          • seinäjoki

                          #42
                          Kiitoksia. Mites jos siinä kardaanin ristinivelessä on välystä, niin voiko sen vaihtaa vai täytyykö metsästää uutta kardaania? Eihän tuo ole varmaa, mutta jos sen laakerin vaihdan ja purkailen sitä alustaa niin samalla vaihtelee muitakin osia? Pitikö siinä kardaanin vaihdossa/takaisinlaitossa ottaa jotain huomioon, että ei alkaa täristään?

                          Edit: Mikään noista ei tietenkään selitä tuota mun alkuperäistä kysymystä, kun joku antoi periksi kun kihdyttelin paikaltaan ja tuskin se oli pyörä joka sutii? Vai voisko olla että toi mopo kuopi märällä asvaltilla kovan rohinan kanssa?
                          Last edited by janke; 24-02-2013, 12:50.
                          Bmw 316 E30 -88

                          Comment

                          • janke
                            Bimmer Enthusiast
                            • Nov 2010
                            • 3667
                            • seinäjoki

                            #43
                            Ihan selvästi niin kun vasenman puolen vetarissa olisi jotain häikkää kun paikaltaan repäisee vauhtiin:think Mitään erikoista en huomannut kun sitä perää ihmettelin. Tuossa työmatkalla olin havaitsevani, että ihan niin kun perä niiaisi:think Eli, aivan kun pyörän laakeri olisi paskana, mutta selittäiskö laakeri tuota paikaltaan lähtöä?
                            Bmw 316 E30 -88

                            Comment

                            • Bmw Master
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jan 2004
                              • 13155
                              • Kokomo

                              #44
                              Paljonko e39 perässä yleensä kestää olla klappia kardaanin laipasta pyöritettäessä? Eri suutiin kun kädellä pyörittää tuntuu pieni välys. Kuinka pitkälle vielä ajaa vai onko jo tattis?

                              Comment

                              • Heguli 31
                                BTCF Member
                                • Oct 2004
                                • 10038
                                • KVLA

                                #45
                                Originally posted by Bmw Master View Post
                                Paljonko e39 perässä yleensä kestää olla klappia kardaanin laipasta pyöritettäessä? Eri suutiin kun kädellä pyörittää tuntuu pieni välys. Kuinka pitkälle vielä ajaa vai onko jo tattis?
                                Ei se pieni klappi ole vaarallista,jos ei "lähettele".Eli normaalissa ajossa kyllä kestää,jos perä muuten on äänetön (siis hammaskosketus ja laakerointi).Kun perään tulee normaalia kulumisesta aiheutuvaa välystä,niin juurikin äkkilähdöillä nuo vetopyörästön hampaat saa paskaksi.Jos perä rupeaa enemmin pitämään ylimääräistä ääntelyä,niin vasta silloin huolestuisin.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎