On kyllä nuo siun oireet ihan samat mitä veljelläkin. Siitä katoo kanssa välistä alaväännöt.
On se jännää näiden bemareiden kanssa välissä. Ärsyttää kyllä ku muuten pelittää normaalisti. Huomenna pääsee varmaan inpalla kattomaan livedataa ja vikakoodeja niin toivotaan että jotain selviäis. Pistän kyllä infoa tänne jos jotain selviää. Jos on tietoa/teorioita viasta tai noista bmw scannerin vikakoodeista nii saa auttaa
Nyt vaihtu alle 205/65r15 aluvanteet, samalla tuli varmuuden vuoksi paineilmalla putsattua oikea etu abs-anturi. Laatikko toimii oikein eikä mitään ongelmia enään ole!
Nyt vaihtu alle 205/65r15 aluvanteet, samalla tuli varmuuden vuoksi paineilmalla putsattua oikea etu abs-anturi. Laatikko toimii oikein eikä mitään ongelmia enään ole!
Kulutuskin tipahti sellaset 1,5L että ei paha
Niin siis vaihdoitko nämä oikean vierintäkehän kumit niiden selvästi alikokoisten 225/40-18” tilalle?
Niin siis vaihdoitko nämä oikean vierintäkehän kumit niiden selvästi alikokoisten 225/40-18” tilalle?
Kyllä, nyt on tosiaan nuo 15" alla ja nämä 225/40r18 otin pois. Uskomatonta kuinka iso vaikutus tuolla oli, varsinkin kulutukseen! Moottoritiellä menee 2L vähemmän polttoainetta viisarin mukaan ja auto tuntuu muutenkin helpommin liikkuvan.
Kyllä, nyt on tosiaan nuo 15" alla ja nämä 225/40r18 otin pois. Uskomatonta kuinka iso vaikutus tuolla oli, varsinkin kulutukseen! Moottoritiellä menee 2L vähemmän polttoainetta viisarin mukaan ja auto tuntuu muutenkin helpommin liikkuvan.
Eli näissä laatikoiden/+moottorin toiminnan epäloogisuuksissa kannattaa tosiaan ongelmapurku aina aloittaa rengastuksesta(varsinkin jos vierintäkehä on orggis speksiä pienempi, kuten mm.tässä tapauksessa).
Nämä oikeasti ovat suhteellisen herkkiä väärälle vierintäkehälle vaikka moni vieläkin ko.asiaa tuntuu kovin epäilevän.
Eli sinullakin on itse asiassa laatikko jättänyt lukituksen kokonaan käyttämättä, jolloin kulutuskin on yleensä tuon 1-1 1/2 litraa suurempi.
Tämä oli tässäkin topikissa onneksi ainakin "rivien välistä" luettavissa:
Eli näissä laatikoiden/+moottorin toiminnan epäloogisuuksissa kannattaa tosiaan ongelmapurku aina aloittaa rengastuksesta(varsinkin jos vierintäkehä on orggis speksiä pienempi, kuten mm.tässä tapauksessa).
Nämä oikeasti ovat suhteellisen herkkiä väärälle vierintäkehälle vaikka moni vieläkin ko.asiaa tuntuu kovin epäilevän.
Eli sinullakin on itse asiassa laatikko jättänyt lukituksen kokonaan käyttämättä, jolloin kulutuskin on yleensä tuon 1-1 1/2 litraa suurempi.
Tämä oli tässäkin topikissa onneksi ainakin "rivien välistä" luettavissa:
Kyllä se tuon turbiinin vielä kuitenkin lukitsi, tosin vasta mittarin mukaan 90km/h kohdalla aikasintaan. Aloin nyt tosiaan miettimään että miten noin iso heitto kulutuksessa vaikka turbiinin kyllä lukitsee. Noh, pääasia että nyt toimii.
Kyllä se tuon turbiinin vielä kuitenkin lukitsi, tosin vasta mittarin mukaan 90km/h kohdalla aikasintaan. Aloin nyt tosiaan miettimään että miten noin iso heitto kulutuksessa vaikka turbiinin kyllä lukitsee. Noh, pääasia että nyt toimii.
Liian pitkälle on ilmeisesti silti venyttänyt.
Tosin sinulla tuo vanhempi m52 tekniikka/laatikko johon ei niin herkästi pitäisi tuo vierintäkehä vaikuttaa, mutta ainahan se näiden vanhempienkin oikean vaihtologiikan usein tuhoaa (luistattelee, arpoo, ”venyttää” jättää lukon pois tai myöhälle jne...enemmän tai vähemmän).
Myös moottori toimii vähän miten sattuu kun renkaan vierintäkehä on väärä, jolloin usein meno on muutenkin tahmeaa.
Liian pitkälle on ilmeisesti silti venyttänyt.
Tosin sinulla tuo vanhempi m52 tekniikka/laatikko johon ei niin herkästi pitäisi tuo vierintäkehä vaikuttaa, mutta ainahan se näiden vanhempienkin oikean vaihtologiikan usein tuhoaa (luistattelee, arpoo, ”venyttää” jättää lukon pois tai myöhälle jne...enemmän tai vähemmän).
Myös moottori toimii vähän miten sattuu kun renkaan vierintäkehä on väärä, jolloin usein meno on muutenkin tahmeaa.
Kannattaisko tuo nyt käyttää akun kenkiä irti ku nuo renkaat vaihtu? Vai onko noilla laatikon adaptaatio arvoilla mitään yhteyttä noihin renkaisiin, että "toimiiko" se vaan nyt heti oikein ku on rengaskoko kohdallaan.
Kyllä tuo turbiini tuntu ainakin nyt että olisi helpommin lukittunut.
Kannattaisko tuo nyt käyttää akun kenkiä irti ku nuo renkaat vaihtu? Vai onko noilla laatikon adaptaatio arvoilla mitään yhteyttä noihin renkaisiin, että "toimiiko" se vaan nyt heti oikein ku on rengaskoko kohdallaan.
Kyllä tuo turbiini tuntu ainakin nyt että olisi helpommin lukittunut.
Tässä vanhemmassa akunkengän irroitus ei niin paljon vaikuta kuin uudemmassa TU moottorisessa ja dieselissä, mutta ota silti yhdeksi yöksi.
Eli kyllähän se turbiinin lukittuminen toimii huomattavasti ainakin ns.”kevyemmällä poljennolla” kun alla on oikean vierintäkehän renkaat ja auto muutoinkin tuntuu ikäänkuin rullaavan kevyemmin, kuten olet varmasti huomannut?
Eli väärä rengastus aiheuttaa ajoon fiiliksen vähän kuin olisi heittänyt 150kg hiekkasäkin takaluukkuun?
Tässä vanhemmassa akunkengän irroitus ei niin paljon vaikuta kuin uudemmassa TU moottorisessa ja dieselissä, mutta ota silti yhdeksi yöksi.
Eli kyllähän se turbiinin lukittuminen toimii huomattavasti ainakin ns.”kevyemmällä poljennolla” kun alla on oikean vierintäkehän renkaat ja auto muutoinkin tuntuu ikäänkuin rullaavan kevyemmin, kuten olet varmasti huomannut?
Eli väärä rengastus aiheuttaa ajoon fiiliksen vähän kuin olisi heittänyt 150kg hiekkasäkin takaluukkuun?
Juuri tuollaista huomasin, tosiaan pienemmällä pedaalin polkemalla auto liikkuu mielestäni huomattavasti kevyemmin. Kulutusmittarikaan ei mene enää koko ajan 30L tietämillä vaan pysyy alle sen jos rauhallisesti/normaalisti kiihdyttää. Ihmettelinki ku mulla oli keskikulutus aina sellasta 13L, pahimmillaan jopa 14L.
Juuri tuollaista huomasin, tosiaan pienemmällä pedaalin polkemalla auto liikkuu mielestäni huomattavasti kevyemmin. Kulutusmittarikaan ei mene enää koko ajan 30L tietämillä vaan pysyy alle sen jos rauhallisesti/normaalisti kiihdyttää. Ihmettelinki ku mulla oli keskikulutus aina sellasta 13L, pahimmillaan jopa 14L.
Joo, eli pahimmillaanhan meno juurikin kuvailemasi kaltaista ja kaikki vain muutaman millin väärän renkaan vierintäkehän vuoksi.
Toki moni muu ei näinkään selvää ”tahmeutta” huomaa, korvaa sen reilummalla "polkemisella” ja kertoo BTCF:llä että hänellä ei väärä rengastus vaikuta kulkuun mitenkään?
Arvaappa paljonko sain n.8-vuotta sitten paskaa niskaani kuin toin mm.tämän ongelman ensimmäisen kerran esille, vaikka asia jo tuolloin oli ihan kiistaton.
Ei niin muuten, mutta tiedän että tässä maassa ainakin aikoinaan meni jopa ihan ehjiä vaihdelaatikoita vaihtoon sen vuoksi että alla sattui olemaan hieman väärän koon renkaat alla, "eikä ne nyt mitenkään kuulemma voineet vaikuttaa laatikon+moottorin toimintaan"...
Eli näissä laatikko-ongelmissa kannattaa AINA katsoa ensin se alla oleva rengastus, nollata systeemit ja kokeilla oikealla koolla ensin kuin aletaan kaivamaan syvemmältä.
Uudemissa m52TU/m54 moottorisissahan laatikko jättää lopulta kokonaan lukittumatta ja tämä pitkään jatkuessaan käy taas turbiinin päälle (varsinkin 3.0i koneissa).
Näissä vanhemmissa laatikko onneksi yleensä kuitenkin lukitsee, vaikkakin normaalia myöhemmin ja usein ”tahmeasti arpoen”.
Pääasia kuitenkin että sait oman ”laatikkosi kuntoon” pelkällä renkaiden vaihdolla.
Joo, eli pahimmillaanhan meno juurikin kuvailemasi kaltaista ja kaikki vain muutaman millin väärän renkaan vierintäkehän vuoksi.
Toki moni muu ei näinkään selvää ”tahmeutta” huomaa, korvaa sen reilummalla "polkemisella” ja kertoo BTCF:llä että hänellä ei väärä rengastus vaikuta kulkuun mitenkään?
Arvaappa paljonko sain n.8-vuotta sitten paskaa niskaani kuin toin mm.tämän ongelman ensimmäisen kerran esille, vaikka asia jo tuolloin oli ihan kiistaton.
Ei niin muuten, mutta tiedän että tässä maassa ainakin aikoinaan meni jopa ihan ehjiä vaihdelaatikoita vaihtoon sen vuoksi että alla sattui olemaan hieman väärän koon renkaat alla, "eikä ne nyt mitenkään kuulemma voineet vaikuttaa laatikon+moottorin toimintaan"...
Eli näissä laatikko-ongelmissa kannattaa AINA katsoa ensin se alla oleva rengastus, nollata systeemit ja kokeilla oikealla koolla ensin kuin aletaan kaivamaan syvemmältä.
Uudemissa m52TU/m54 moottorisissahan laatikko jättää lopulta kokonaan lukittumatta ja tämä pitkään jatkuessaan käy taas turbiinin päälle (varsinkin 3.0i koneissa).
Näissä vanhemmissa laatikko onneksi yleensä kuitenkin lukitsee, vaikkakin normaalia myöhemmin ja usein ”tahmeasti arpoen”.
Pääasia kuitenkin että sait oman ”laatikkosi kuntoon” pelkällä renkaiden vaihdolla.
Onneksi tosiaan korjaantu näin helpolla! Rahaa silti menny hukkaan ku on ajeltu pitkiäki matkoja esim. livedataa lukemaan, vikakoodinluku korjaamolla ym, olisi pitänyt vaan heti kokeilla vaihtaa ne renkaat! Korjaamolla jossa vaihdoin renkaat niin eipä sielläkään uskottu että väärä rengaistus sekoittaa laatikkoa, sano vaan että "eihän se auto voi tietää mitkä renkaat siellä pyörii" eikä moni tuttukaan ole uskonut mua kun olen sitä itsekkin miettinyt. Onneksi nyt tuli testattua, voin uskoa että 8-vuotta sitten varmasti on tullu sanomista ku tuntuu ettei osa näytä uskovan sitä vieläkään
Juuri tuollaista huomasin, tosiaan pienemmällä pedaalin polkemalla auto liikkuu mielestäni huomattavasti kevyemmin.
Eikös tuo nyt johdu ihan noista renkaista, selvä erohan auton kiihtyvyydessä ja yleisessä "ketteryydessä" noilla (15-16" vs. 18") tulee eikä laatikko siihen mitenkään liity. Se laatikon vika tietty korjaantui sillä samaan aikaan tehdyllä anturin puhdistuksella...
Eikös tuo nyt johdu ihan noista renkaista, selvä erohan auton kiihtyvyydessä ja yleisessä "ketteryydessä" noilla (15-16" vs. 18") tulee eikä laatikko siihen mitenkään liity. Se laatikon vika tietty korjaantui sillä samaan aikaan tehdyllä anturin puhdistuksella...
En usko että ihan noin yksiselitteinen on. Nimittäin kesävanteetkin on 18" mutta tässä tapauksessa renkaat ovat oikein kokoiset 235/40r18. Kulutus oli näillä kuitenkin myös selvästi pienempi ku näillä vääräkokoisilla 18" renkailla. Tokihan se on totta että vanteiden koko vaikuttaa vähän esim. painon takia kulutukseen ja kiihtyvyyteen.
Voin kuule sanoa että en usko ollenkaan siihen että se anturin putsaus vaikutti tuohon, sillä pyrkiin vain ennalta ehkäisemään sen ettei likainen etuoikea abs-anturi ala jossain vaiheessa lootaa sekoittaamaan, koska tämä anturi antaa laatikolle nopeustietoa.
Nettiä selannut viimeisen kuukauden ja siellä oli suurin osa tästä laatikkoviasta ratkennut oikean kokoisilla renkailla, tai vaihtamalla erilailla kuluneet renkaat. Anturi putsattiin varmuuden vuoksi koska se VOI vaikuttaa laatikon toimintaan, mitään vikavaloja ei kuitenkaan ole palanut ym. Siksi annan ääneni renkaille, sekin puoltaa että johtuu renkaista koska ongelma alkoi kun nämä 18" vääräkokoiset renkaat laittoi alle, hetihän en tätä silloin vaan tajunnut.
Eikös tuo nyt johdu ihan noista renkaista, selvä erohan auton kiihtyvyydessä ja yleisessä "ketteryydessä" noilla (15-16" vs. 18") tulee eikä laatikko siihen mitenkään liity. Se laatikon vika tietty korjaantui sillä samaan aikaan tehdyllä anturin puhdistuksella...
Jaa...olet siis sitä mielt että 20mm renkaan leveysero aiheuttaa kaikki nimim: majgul kokemat ongelmat ja oireet (siis 205 vst,225?)?
Miksi tällaisesta ei kukaan ole koskaan raportoinut, mutta kylläkin juuri näistä väärien vierintäkehien tuomista ongelmista?
Renkaiden painostahan me emme tiedä kummat olivat kevyemmät/painavammat ja mihin suuntaan.
Entä se anturi? Jos se ei anna pyörintätietoa laatikolle, se ei anna sitä myöskään abseille ja tätä kautta myöskään jarrut eivät olisi toimineet.
Comment