Announcement

Collapse
No announcement yet.

523iA Aaltoileva kiihtyvyys ja liiallinen kulutus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jax_KiBez
    BTCF Member
    • Jan 2010
    • 2061
    • Pirkanmaa

    #16
    En imuvuodoista voi täysin varma olla, kun on niin monta paikkaa mistä voisi vuotaa, mutta ei kyllä pitäis mitään pikkuriikksistä isompaa olla, letkut ovat ainakin ehjät, eli mikään ei ole kunnossa (hanging by a thread) mutta haitariputki ainakin on ehjä kun uusittu juuri, ja tosiaan adaptioarvot kertoivat seuraavaa.

    Fuel control integrator 1: 4
    Adaptation value add 1: -51 (Todella rikkaalla) (Idle)
    Adaptation value multiply 1: 14 (Hieman laihalla) (Partial load)

    Fuel control integrator 2: 0
    Adaptation value add 2: -23 (Rikkaalla) (Idle)
    Adaptation value multiply 2: 13 (Hieman laihalla) (Partial load)

    Ja siksi luulen että joku muu vika kuin imuvuoto koska tosiaan toi ei tunnu aina samalta, välillä tuntuu lähtevän nätisti jo 2500rpm vetämään, välillä taas ihan mopo 3500rpm asti. Ja tuo tehon muuttuminen on tosi radikaali tossa 3500rpm, ihan kuin sytytysennakko muuttuisi äärilaidasta toiseen.
    Instagram-galleriani (Jax_KiBez)
    Youtube-kanavani (Jax_KiBez)

    _____________________________________
    Nykykalusto: F11 535XD / E61 530XD / E39 528i Ratalelu
    Tästä mun kaluston showroomiin
    Entisiä Bemareita 30kpl mm. F20 M135iX, E60 M5, E92 335i, E65 740d, E39 540i yms.

    Comment

    • Diesel_Power
      Newbiemmer
      • Mar 2012
      • 9
      • Nivala

      #17
      Mulla alako kans tänään oireilee 523i, sytty abs:sien merkkivalo ja alako lämpimänä laiskistuu ja etenki 3000rpm tienoolla "röpöttään".. itellä tullu jo 100tkm eikä oo koneen kans ollu ongelmaa, mutta nyt ois tiijossa tutkimista. ite ainaki ensimmäisenä vaihan tulpat ja käytän vikakoodin luvussa. Oli jo vuosi sitte nokka-akselin asentotunnistin antanu vikakoodia, mutta en oo asialle mitään tehny vaikka kaverilla samanlainen on virkumpi alakierroksilla. saa nähdä mikä sitä risoo, huomenna selviää
      e39 523i Imolarot II M-Sport
      e34 524td "superturbo"

      Comment

      • jouskari318is
        Bimmer Fanatic
        • May 2004
        • 215
        • Tampere

        #18
        [QUOTE=Jax_KiBez;2994424]En imuvuodoista voi täysin varma olla, kun on niin monta paikkaa mistä voisi vuotaa, mutta ei kyllä pitäis mitään pikkuriikksistä isompaa olla, letkut ovat ainakin ehjät, eli mikään ei ole kunnossa (hanging by a thread) mutta haitariputki ainakin on ehjä kun uusittu juuri, ja tosiaan adaptioarvot kertoivat seuraavaa.

        Imuvuotoja voi paikantaa vaikeammista paikoista vaikkapa starttisumutteella. Itse löysin vaikeasti havaittavan vuodon sitä käyttäen huohottimen läheltä (e39 523i). Kun suihkautti imusarjan alle moottorin ollessa käynnissä niin kierrokset nousi. Pistin samalla koko roskan eli huohottimen putkistoineen vaihtoon niin homma tuli kuntoon.

        Comment

        • Jax_KiBez
          BTCF Member
          • Jan 2010
          • 2061
          • Pirkanmaa

          #19
          Mitä oireita sulla oli imuvuodosta?
          Instagram-galleriani (Jax_KiBez)
          Youtube-kanavani (Jax_KiBez)

          _____________________________________
          Nykykalusto: F11 535XD / E61 530XD / E39 528i Ratalelu
          Tästä mun kaluston showroomiin
          Entisiä Bemareita 30kpl mm. F20 M135iX, E60 M5, E92 335i, E65 740d, E39 540i yms.

          Comment

          • janke
            Bimmer Enthusiast
            • Nov 2010
            • 3667
            • seinäjoki

            #20
            Oletko noi 2 jaarittelua lukenut? Jos löytyisi jotain suuntaa antavaa.

            Bmw 316 E30 -88

            Comment

            • Jax_KiBez
              BTCF Member
              • Jan 2010
              • 2061
              • Pirkanmaa

              #21
              Olen lueskellut kaikenlaisia ketjuja ja oireita autoista mitä löytänyt olen, ei oikein ole auttanut.

              Nyt sitten kerkesin/muistin ottaa läppärin ajoon mukaan ja testata mitä arvoja livedata näyttää.
              Samoin adaptiot luin ekaa kertaa nokka-anturin vaihdon jälkeen oli toistaiseksi kyllä vaikuttanut aika paljonkin tuo vaihto.

              Ennen oli:
              Fuel control integrator 1: 4
              Adaptation value add 1: -51 (Idle)
              Adaptation value multiply 1: 14 (Partial load)

              Fuel control integrator 2: 0
              Adaptation value add 2: -23 (Idle)
              Adaptation value multiply 2: 13 (Partial load)

              Nyt:
              Fuel control integrator 1: 0
              Adaptation value add 1: 0 (Idle)
              Adaptation value multiply 1: 7 (Partial load)

              Fuel control integrator 2: 0
              Adaptation value add 2: 13 (Idle)
              Adaptation value multiply 2: 8 (Partial load)

              Noh, Livedatassa kylmäkäynnistys tuossa +4 kelissä antoi seuraavia.

              Tyhjäkäynnillä:
              - Engineload 127-135 mg/stroke
              - Air use of the idle control valve 20.75kg/h
              - total air use of air mass flow sensor 21.00kg/h

              Engine Roughness
              Cyl 1 - ~1000
              Cyl 2 - 0
              Cyl 3 - ~0-170
              Cyl 4 - ~130-190
              Cyl 5 - 0
              Cyl 6 - ~50-150

              Sitten ajossa huomasin erää asian, eli kaasun asentotunnistin näytti nolla kaasulla 0.6V ja täysikaasulla 3.47V, onko normaalit arvot?

              VANOS-aktivoitui ainakin INPAn mukaan normaalisti kun kuormitti konetta ja ennakko muuttui n. 24-asteesta tonne yli 40-asteeseen

              Jos joku nero tästä osais tulkita jotain niin olisin erittäin kiitollinen!
              Instagram-galleriani (Jax_KiBez)
              Youtube-kanavani (Jax_KiBez)

              _____________________________________
              Nykykalusto: F11 535XD / E61 530XD / E39 528i Ratalelu
              Tästä mun kaluston showroomiin
              Entisiä Bemareita 30kpl mm. F20 M135iX, E60 M5, E92 335i, E65 740d, E39 540i yms.

              Comment

              • janke
                Bimmer Enthusiast
                • Nov 2010
                • 3667
                • seinäjoki

                #22
                Originally posted by Jax_KiBez View Post
                Olen lueskellut kaikenlaisia ketjuja ja oireita autoista mitä löytänyt olen, ei oikein ole auttanut.

                Nyt sitten kerkesin/muistin ottaa läppärin ajoon mukaan ja testata mitä arvoja livedata näyttää.
                Samoin adaptiot luin ekaa kertaa nokka-anturin vaihdon jälkeen oli toistaiseksi kyllä vaikuttanut aika paljonkin tuo vaihto.

                Ennen oli:
                Fuel control integrator 1: 4
                Adaptation value add 1: -51 (Idle)
                Adaptation value multiply 1: 14 (Partial load)

                Fuel control integrator 2: 0
                Adaptation value add 2: -23 (Idle)
                Adaptation value multiply 2: 13 (Partial load)

                Nyt:
                Fuel control integrator 1: 0
                Adaptation value add 1: 0 (Idle)
                Adaptation value multiply 1: 7 (Partial load)

                Fuel control integrator 2: 0
                Adaptation value add 2: 13 (Idle)
                Adaptation value multiply 2: 8 (Partial load)

                Noh, Livedatassa kylmäkäynnistys tuossa +4 kelissä antoi seuraavia.

                Tyhjäkäynnillä:
                - Engineload 127-135 mg/stroke
                - Air use of the idle control valve 20.75kg/h
                - total air use of air mass flow sensor 21.00kg/h

                Engine Roughness
                Cyl 1 - ~1000
                Cyl 2 - 0
                Cyl 3 - ~0-170
                Cyl 4 - ~130-190
                Cyl 5 - 0
                Cyl 6 - ~50-150

                Sitten ajossa huomasin erää asian, eli kaasun asentotunnistin näytti nolla kaasulla 0.6V ja täysikaasulla 3.47V, onko normaalit arvot?

                VANOS-aktivoitui ainakin INPAn mukaan normaalisti kun kuormitti konetta ja ennakko muuttui n. 24-asteesta tonne yli 40-asteeseen

                Jos joku nero tästä osais tulkita jotain niin olisin erittäin kiitollinen!
                Kyllä noi add arvot ovat ihan normaalit sun autossa, eli niitä ei tarvi murehtia... vaikka minä niitä silloin myös ihmettelin ja lopuksihan ne arvot taitaa olla kaikissa M52b25 myllyissä tuota luokkaa!? Ei ainakaan kukaan ole ilmoittanut, että olisi add:t 0-arvossa.

                Minähän vaihdoin/vaihdatin ja huolsin seuraavaa Add arvojen laskuntoivossa:

                -Lambda anturit (kokeilin varmasti toimivia)
                -imusarjantiivisteet
                -kaasuläpän tiivisteet sekä huolellinen puhdistus.
                -kaasuläpän tunnistin. Oem
                -Toista nokka-akselin asentotunnistinta kokeilin, vaikka kiinni melko uusi oem tunnistin.
                -Separaattori letkuineen. Oem
                -Tulpanhatut sekä tulppa merkkiä. Oem
                -Tyhjäkäyntiventtiilin puhdistusta sekä vaihdoin kokonaan toisen toimivan
                -Tiivisteet imusarjan ja separaattorin sekä Icv:n väliin. Oem
                -Venttiilikopan tiivisteet.
                -Vanoksen tiivisteet. (Beisan)
                -Ilmamäärämittareita kolmea kpl(käytettyjä). sekä niihin huolellinen puhdistus.
                -Katalysaattoriin kurkistus ja kaikki ehjää.
                -Suuttimien puhdistus sekä toista paineensäädintä kokeilin.
                -Bensansuodatin sekä bensapumpun liittimien puhdistus ja bensalinjojen läpikäynti.
                -Kaikki letkut jotka voivat aiheuttaa imuvuotoja uusittiin sekä imusarjan alta todettiin kaikki tulpat ja nippelit olevan paikallaan, jotka vielä tiivistettiin.
                -Rvs käsittely joka on vielä kesken.
                -Puristus mittaus. Ok
                -Liittimien kontaktien läpikäynti.
                -Päästömittaus.
                -Melko uusi kampiakselin tunnistin ja sen puhdistus ja uudelleen tarkempi asennus.
                -uusi akku

                Mikään noista toimenpiteistä ei ole vaikuttanut add-arvoihin, mutta kadoksissa olleet tehot kyllä tulivat takaisin... johtuu varmaan noista vanoksen tiivisteistä sekä vuotavan venakopan tiivisteen vaihdosta tai sitten vain kaikista huolloista... vaikea sanoa.:think
                En ole piiiiitkään aikaan inpaa kiinni laittanut, joten en tiedä missä tällä hetkellä arvot kulkevat.:think

                Edit: Näytti pudottavan tyhjäkäyntiarvoja ilmanputsarin poistaminen, kun joku antoi sellasen vinkin ja se oikeasti vaikutti.:think Tosin kokeilin tuota Inpa kiinni hallissa, joten en ajanut autolla. Eli, voisko kuiteskin ilmansaannissa olla jotain häikkää näissä?
                Last edited by janke; 05-04-2013, 22:22.
                Bmw 316 E30 -88

                Comment

                • jouskari318is
                  Bimmer Fanatic
                  • May 2004
                  • 215
                  • Tampere

                  #23
                  Originally posted by Jax_KiBez View Post
                  Mitä oireita sulla oli imuvuodosta?
                  Tuosta huohotinputken vuodosta ei juuri muuta huomannut kuin äänen jonka kuuli kun ajeli kesällä ikkuna auki. Sellanen vislaus tietyllä kaasulla/kierroksilla.

                  Mutta sitten kun oli imusarjan haitariputki halki niin väännön puute varsinkin alakierroksilla (vuoto vaikuttaa suhteessa enemmän kun isoilla kierroksilla), ja tuosta johtuen vaikeuksia liikkeellelähdössä... sekä tyhjäkäyntikierrosten oireilua; eli saattoi jäädä hetkeksi reiluun tuhanteen.

                  Comment

                  • Vanquish
                    Bimmer Enthusiast
                    • Sep 2004
                    • 1961
                    • Hki

                    #24
                    Disa venttiili?

                    Comment

                    • Jax_KiBez
                      BTCF Member
                      • Jan 2010
                      • 2061
                      • Pirkanmaa

                      #25
                      Mikäs tuo Disa-venttiili on? Mitä tekee ja missä sijaitsee. En ole kuullut tuollaisesta.
                      Instagram-galleriani (Jax_KiBez)
                      Youtube-kanavani (Jax_KiBez)

                      _____________________________________
                      Nykykalusto: F11 535XD / E61 530XD / E39 528i Ratalelu
                      Tästä mun kaluston showroomiin
                      Entisiä Bemareita 30kpl mm. F20 M135iX, E60 M5, E92 335i, E65 740d, E39 540i yms.

                      Comment

                      • zener
                        Moderator
                        • Oct 2004
                        • 14353
                        • Oulu

                        #26
                        Originally posted by Jax_KiBez View Post
                        Mikäs tuo Disa-venttiili on? Mitä tekee ja missä sijaitsee. En ole kuullut tuollaisesta.
                        No ei oo koko disa venttiiliä M52:ssa.

                        Vasta TU ja M54.
                        E65 730dA '04 klick
                        F10 520dA '11 klick
                        E34 520iA '91 klick

                        Instagram


                        "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

                        Comment

                        • Jax_KiBez
                          BTCF Member
                          • Jan 2010
                          • 2061
                          • Pirkanmaa

                          #27
                          Vähän ajattelinkin kun ei kuulostanut yhtään tutulta.
                          Instagram-galleriani (Jax_KiBez)
                          Youtube-kanavani (Jax_KiBez)

                          _____________________________________
                          Nykykalusto: F11 535XD / E61 530XD / E39 528i Ratalelu
                          Tästä mun kaluston showroomiin
                          Entisiä Bemareita 30kpl mm. F20 M135iX, E60 M5, E92 335i, E65 740d, E39 540i yms.

                          Comment

                          • Jax_KiBez
                            BTCF Member
                            • Jan 2010
                            • 2061
                            • Pirkanmaa

                            #28
                            Mites onko jotain erikoista kun kiihdyttelin ja yritin etsiä jotain erikoista ääntä tai muuta autossa kun tekee tuota ihmeellistä voimattomuutta.

                            Niin esim. kun 80-110km/h kiihdytys 5-vaihteella kestää kuin nälkävuosi, mutta erikoisinta että kulutusmittari jämähtää aika tarkkaa 20-22l/100km, ei yli sen, kuitenkin kaasu pohjassa ja kierroksia se 2000-3000rpm.

                            Sitten kun antaa turbiinin lukittua ja kiihdyttää tuosta 100km/h hujakoilta kaasu pohjassa turbiini lukossa niin kulutusmittari pysähtyy tasan 14l/100km ei yhtään yli, ellei tietysti lukkoa pudota pois tai vaihda pienempään.

                            Viittaisiko tämä polttoaineen puutteeseen? Ei kuulosta kovin oikealta jos 100km/h vauhdista kiihdytän kaasu pohjassa 2000rpm ja auto kuluttaisi tuolloin vain 14l/100km?

                            EDIT:

                            Taas livedataa ajossa. Ei selvinnyt mitään uutta ja mykistävää. Adaptiot ruvennut taas kasvamaan joten Nokan anturista ei ollut mitään hyötyä, noi adaptaatiot meni add 1 ja 2 n. -5 molemmat n. 30km lenkillä, kun kokoajan veteli tossa ongelma kierrosalueella. Imuilman lämpöanturi toimii, siinä ei ole vikaa. Kaikki näyttää normaalilta, aika turhauttavaa.
                            Tyhjäkäynti, kunnolla lämmin kone:

                            - TP position = 0.66 V
                            - Engine load = 93.03 mg/stroke
                            - Total air use of MAF = 13.00 kg/h
                            - Air use of ICV = 13.00 kg/h

                            - Fuel control integrator 1 = 15.00
                            - Fuel control integrator 2 = 3.00
                            - Adaptation value add 1 = -40.00
                            - Adaptation multiply 1 = 8.00
                            - Adaptation value add 2 = -16.00
                            - Adaptation multiply 2 = 10.00

                            Engine roughness
                            Cyl 2, 3 ja 5 = 0
                            Cyl 1 = 1033
                            Cyl 4 = 440
                            Cyl 6 = 619

                            Voltage of the MAF = 0.74 V
                            Idle speed integrator = 1.00%
                            Last edited by Jax_KiBez; 09-04-2013, 18:06.
                            Instagram-galleriani (Jax_KiBez)
                            Youtube-kanavani (Jax_KiBez)

                            _____________________________________
                            Nykykalusto: F11 535XD / E61 530XD / E39 528i Ratalelu
                            Tästä mun kaluston showroomiin
                            Entisiä Bemareita 30kpl mm. F20 M135iX, E60 M5, E92 335i, E65 740d, E39 540i yms.

                            Comment

                            • janke
                              Bimmer Enthusiast
                              • Nov 2010
                              • 3667
                              • seinäjoki

                              #29
                              Originally posted by Jax_KiBez View Post
                              Mites onko jotain erikoista kun kiihdyttelin ja yritin etsiä jotain erikoista ääntä tai muuta autossa kun tekee tuota ihmeellistä voimattomuutta.

                              Niin esim. kun 80-110km/h kiihdytys 5-vaihteella kestää kuin nälkävuosi, mutta erikoisinta että kulutusmittari jämähtää aika tarkkaa 20-22l/100km, ei yli sen, kuitenkin kaasu pohjassa ja kierroksia se 2000-3000rpm.

                              Sitten kun antaa turbiinin lukittua ja kiihdyttää tuosta 100km/h hujakoilta kaasu pohjassa turbiini lukossa niin kulutusmittari pysähtyy tasan 14l/100km ei yhtään yli, ellei tietysti lukkoa pudota pois tai vaihda pienempään.

                              Viittaisiko tämä polttoaineen puutteeseen? Ei kuulosta kovin oikealta jos 100km/h vauhdista kiihdytän kaasu pohjassa 2000rpm ja auto kuluttaisi tuolloin vain 14l/100km?

                              EDIT:

                              Taas livedataa ajossa. Ei selvinnyt mitään uutta ja mykistävää. Adaptiot ruvennut taas kasvamaan joten Nokan anturista ei ollut mitään hyötyä, noi adaptaatiot meni add 1 ja 2 n. -5 molemmat n. 30km lenkillä, kun kokoajan veteli tossa ongelma kierrosalueella. Imuilman lämpöanturi toimii, siinä ei ole vikaa. Kaikki näyttää normaalilta, aika turhauttavaa.
                              Tyhjäkäynti, kunnolla lämmin kone:

                              - TP position = 0.66 V
                              - Engine load = 93.03 mg/stroke
                              - Total air use of MAF = 13.00 kg/h
                              - Air use of ICV = 13.00 kg/h

                              - Fuel control integrator 1 = 15.00
                              - Fuel control integrator 2 = 3.00
                              - Adaptation value add 1 = -40.00
                              - Adaptation multiply 1 = 8.00
                              - Adaptation value add 2 = -16.00
                              - Adaptation multiply 2 = 10.00

                              Engine roughness
                              Cyl 2, 3 ja 5 = 0
                              Cyl 1 = 1033
                              Cyl 4 = 440
                              Cyl 6 = 619

                              Voltage of the MAF = 0.74 V
                              Idle speed integrator = 1.00%
                              Oletko tarkistanut sen katin, ettei se ole tukossa?
                              Bmw 316 E30 -88

                              Comment

                              • Jax_KiBez
                                BTCF Member
                                • Jan 2010
                                • 2061
                                • Pirkanmaa

                                #30
                                En ole vielä, pitää tutkia kun saa auton nosturille seuraavan kerran. Mutta en kyllä jaksa uskoa, ei pakopuolen tukos voi mielestäni vaikuttaa 1500-3500rpm mutta vetää täysin yli 3500rpm.
                                Instagram-galleriani (Jax_KiBez)
                                Youtube-kanavani (Jax_KiBez)

                                _____________________________________
                                Nykykalusto: F11 535XD / E61 530XD / E39 528i Ratalelu
                                Tästä mun kaluston showroomiin
                                Entisiä Bemareita 30kpl mm. F20 M135iX, E60 M5, E92 335i, E65 740d, E39 540i yms.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎