Originally posted by Samppae39
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
E39 - Hammastankoasiaa
Collapse
X
-
Originally posted by Hemi View PostHammastangollisessa kutoskoneisessa e39:ssä ei ole "taikamutteria", vaan se löytyy ainoastaan kasikoneisten simpukkaohjauksista.
Vielä lisää noihin oireisiin. Rattia ku heiluttaa paikoillaan kone sammuksissa, niin selvä klappi ja kolahtelu kuuluu.
Comment
-
-
Originally posted by Samppae39 View PostHarmi vaan, ku ei oo mahollisuuksia seisottaa autoa sillä välin, ku hammastanko käväsee Virossa. Tiiäkkö yhtään miten ne korjataan?
Raidetanko nyt ei ole mitenkään erikoinen, irti vaan ja osiksi pöydälle..Tiivisteet uusii samalla jne.
Hommaa siinä toki on.
Jos aivan varmaa on että väljä on siinä hammastangossa niin helpoin on kyllä varmasti ostaa vain toinen tilalle ja vaihtaa.
Ja mitä Meyleen merkkinä tulee, ei ole vakuuttanut laadullaa itseä ainakaan enää pitkään aikaan.Sähköposti.
IG: janzki_
Comment
-
-
Originally posted by Samppae39 View PostHarmi vaan, ku ei oo mahollisuuksia seisottaa autoa sillä välin, ku hammastanko käväsee Virossa. Tiiäkkö yhtään miten ne korjataan?
Kestää 1-2pv
Maksaa 200-400eVaraosat, huolto ja maalaus.
-BMW käytetyt ja uudet varaosat 040 635 4450
Comment
-
-
Ainakin omassa e39:ssä on hammastangossa peruskitkan säätöruuvi eli "taikamutteri", mutta kovin suurta hammastangon kulumisesta johtuvaa välystä sillä ei voi poistaa, ohjaus muuttu tahmeaksi enemmän käännettäessä.
Kannattaa kuitenkin kokeilla, pieni naputus kiristämisellä poistuu.
(jos välys on varmasti hammastangossa)
Comment
-
-
Oheisessa kuvassa väljähtänyt hammastanko jossa selvä kuluma keskellä.
Jotain selvyyttä sai ainakin tässä tapauksessa sillä että välys tuntui
vain ratin ollessa täysin suorassa, kun sitä vähän käänsi, hävisi välyskin.
Tämä esimerkki nyt tosin on lähes 350tkm ajetusta sitikasta.
Tässäkin koetettiin kiristää "taikamutteria" mutta lopputulos oli arvattava,
välys hieman kyllä pieneni mutta ohjaus kangistui huomattavasti..
Tuollaisesta "hionnasta" ja uudelleen shimmauksesta en ole kuullutkaan vielä...?Last edited by creative 22; 05-01-2013, 00:40.Ex: -90 520i, -97 520i, -00 525ia, -01 520ia, -04 530Da, -01 525i Touring
Vikakoodienlukua ja perustason koodausta -96-08 bemareista.Alavus ja lähialueet, privalla tavoittaa.
BMW Freude Am Fahren
Comment
-
-
Originally posted by creative 22 View PostOheisessa kuvassa väljähtänyt hammastanko jossa selvä kuluma keskellä.
Jotain selvyyttä sai ainakin tässä tapauksessa sillä että välys tuntui
vain ratin ollessa täysin suorassa, kun sitä vähän käänsi, hävisi välyskin.
Tämä esimerkki nyt tosin on lähes 350tkm ajetusta sitikasta.
Tässäkin koetettiin kiristää "taikamutteria" mutta lopputulos oli arvattava,
välys hieman kyllä pieneni mutta ohjaus kangistui huomattavasti..
Tuollaisesta "hionnasta" ja uudelleen shimmauksesta en ole kuullutkaan vielä...?
Omassa E39:ssä on jo monta vuotta ollut harmiton mutta selvä pystyvälys vasemmalla puolella. Sen saa esiin kun etupyörät nostaa vuorotellen ilmaan. Kuskin renkaassa tuntuu pieni välys kun renkaasta ottaa kiinni varttia vaille kolme otteella ja heiluttaa sivusuunnassa. Jarrun painaminen ei vaikuta välykseen, mutta jos apuhenkilö vetää raidetangon vasenta päätä alaspäin, välys poistuu. Varmuudeksi voi vielä irroittaa sen vasemman pään suojakumin, ja katsoa kun rengasta liikutellaan missä kohtaa se välys on. Omassa autossa tuolloin selvästi näkee, kun hammastangon pää pääsee liikkumaan pystysuunnassa.
Tuohon korjauksena voisi kokeilla esim joinkinlaista Nailon/teflon holkin tekemistä tuonne kuluneeseen väliin, jos olis intoa/taitoa."Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"
E60 523iA -08
Comment
-
-
Originally posted by Havis View PostHammastankoon voi tulla useanlaista kulumaa. Yllä kuvatun hammastuksen kulumisen sijaan voi jompaan kumpaan päähän tulla pystyvälystä, jos hammastangon runko-osan ja liikkuvan tangon väli kuluu.
Omassa E39:ssä on jo monta vuotta ollut harmiton mutta selvä pystyvälys vasemmalla puolella. Sen saa esiin kun etupyörät nostaa vuorotellen ilmaan. Kuskin renkaassa tuntuu pieni välys kun renkaasta ottaa kiinni varttia vaille kolme otteella ja heiluttaa sivusuunnassa. Jarrun painaminen ei vaikuta välykseen, mutta jos apuhenkilö vetää raidetangon vasenta päätä alaspäin, välys poistuu. Varmuudeksi voi vielä irroittaa sen vasemman pään suojakumin, ja katsoa kun rengasta liikutellaan missä kohtaa se välys on. Omassa autossa tuolloin selvästi näkee, kun hammastangon pää pääsee liikkumaan pystysuunnassa.
Tuohon korjauksena voisi kokeilla esim joinkinlaista Nailon/teflon holkin tekemistä tuonne kuluneeseen väliin, jos olis intoa/taitoa.
Kyllä joo, aivan totta tämäkin.Voihan olla että tuo mainitsemasi pystyvälys
joskus tulkitaan virheellisesti itse hammastuksessa olevaksi välykseksi.
Muistaakseni jossain eurofoordissa tuon sainkin kuntoon sen oikealla puolella olevan
nailonholkin vaihtamalla.Sitä en tiedä saako Bmw:n hammastankoon osia erikseen.Ex: -90 520i, -97 520i, -00 525ia, -01 520ia, -04 530Da, -01 525i Touring
Vikakoodienlukua ja perustason koodausta -96-08 bemareista.Alavus ja lähialueet, privalla tavoittaa.
BMW Freude Am Fahren
Comment
-
-
hammastanko vai jotain muuta?
Jatketaanpa tätä E39 hammastankoasiaa. Oma kärry oli huoltamolla ja pyysin tsekkaamaan etupäästä mahdollisia väljyyksiä kun kuuluu pientä kolinaa lumimöykkyisellä tiellä. Lisäksi jarruttaessa täristää rattia hieman, riippuen vähän tilanteesta.
Diagnoosi korjaamolta että koiranluut on vaihtokunnossa,tämä OK, varmaan onkin.
Toinen huomio oli, että hammastanko on väljä. Onko E39ssä (vm2000, kilometrejä 225tkm) kovin yleistä, että itse hammastanko on väljä? Ajattelin että väljyyttä löytyisi ennemmin noilla oireilla muista etupään tuennoista kuin hammastangosta...
EDIT: Niin ja mainittakoon että kun ikkuna auki paikallaan ollessa kääntää rattia nopeasti niin alta kuuluu "kloks"-ääni, eli jossain välys kyllä selvästi on..
Comment
-
-
Originally posted by jouskari318is View PostJatketaanpa tätä E39 hammastankoasiaa. Oma kärry oli huoltamolla ja pyysin tsekkaamaan etupäästä mahdollisia väljyyksiä kun kuuluu pientä kolinaa lumimöykkyisellä tiellä. Lisäksi jarruttaessa täristää rattia hieman, riippuen vähän tilanteesta.
Diagnoosi korjaamolta että koiranluut on vaihtokunnossa,tämä OK, varmaan onkin.
Toinen huomio oli, että hammastanko on väljä. Onko E39ssä (vm2000, kilometrejä 225tkm) kovin yleistä, että itse hammastanko on väljä? Ajattelin että väljyyttä löytyisi ennemmin noilla oireilla muista etupään tuennoista kuin hammastangosta...
EDIT: Niin ja mainittakoon että kun ikkuna auki paikallaan ollessa kääntää rattia nopeasti niin alta kuuluu "kloks"-ääni, eli jossain välys kyllä selvästi on..
-Janne--Janne-
F10 535iX sedan -11
ex. ALPINA B3 3.0 "Edition 30" coupe -96 #317
ex. E39 528i touring -99
ex. E36 325ia coupe -93
Comment
-
-
Itse nostin auton etupään ilmaan ja väljyyttä oli vain apparin puolella. Eli kun ottaa renkaasta kiinni kädet varttiavaille kolme asennossa, niin väljää oli pikkaisen. Eli onko nyt kyse pelkästään raidetangon sisäpäästä vai hammastangosta? Toisella puolella ei ole väljyyttä. :thinkBMW F30 335i xDrive ///M-Sport Individual
Ex: BMW E60 535d LCI ///M-Sport Individual, BMW E60 535d ///M-Sport, E39 535i ///M-Sport, E39 528i
Comment
-
-
Originally posted by Korpraali View PostItse nostin auton etupään ilmaan ja väljyyttä oli vain apparin puolella. Eli kun ottaa renkaasta kiinni kädet varttiavaille kolme asennossa, niin väljää oli pikkaisen. Eli onko nyt kyse pelkästään raidetangon sisäpäästä vai hammastangosta? Toisella puolella ei ole väljyyttä. :think
Comment
-
Comment