Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 - Hammastankoasiaa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Hemi
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2004
    • 18880
    • Pirkanmaa

    Originally posted by Samppae39 View Post
    Eilen öljynvaihdon yhteydessä remppamiehen kans tutkiskeltiin etupään kolinaa. Välys löyty ohjauksesta. Epäili raidetangon sisempiä niveliä tai sitten itse hammastankoa. Etupäässä on vajaa kaks vuotta sitten vaihdettu Meylen osaa kaikki tangot ja varret, joten epäilisin, että raidetangoissa ei ole väljää. Muistaakseni myös palikoiden vaihdon jälkeen jäi pieni kolina eteen. Silloin epäilin iskarin yläpään laakeria.

    Nyt siis nimismiehen kiharassa tai vastaavassa kuuluu aika kovaa kolinaa etupäästä. Ääni on voimistunu ajan myötä ja tuntuu, että kovilla pakkasilla olis hiukka voimakkaampi se ääni. Ratti ei vatkaa ajossa aina, joskus vatkaa suoraan ajettaessa. Mutkissa ei vapise. Kummallakin puolella tuntuu selvä välys, kun rengasta heiluttaa. Välys tuntuu raidetangon suojakumista kun pitää kiinni. Tuntuu keskellä ja ääriasennoissa. Rattia kun kääntelee, niin ei tunnu klappia. Syvyyssuunnassa rattia retuuttamalla tuntuu selvä välys.

    Onko muuta vaihtoehtoa, kuin hammastanko tai ohjausvaihde? Olisiko kellään kokemusta vaihdosta? Onnistuuko perus ihmiseltä vaihto, vai vaatiiko jotain erityistä? Käytettynä noita saa, mutta ei huvittais viedä pajalle vaihdettavaks. Autosta löytyy Servotronic, tarviiko sitä huomioida vaihdossa, muuten, kuin että ostaa Servotronicillisen ohjausvaihteen tilalle. Löysin myös keskustelun, jossa ohjausvaihteen taikamutteriaon kiristetty. Saako sillä muuta etua, kuin hetken hiljaisuuden?
    Hammastangollisessa kutoskoneisessa e39:ssä ei ole "taikamutteria", vaan se löytyy ainoastaan kasikoneisten simpukkaohjauksista.

    Comment

    • Samppae39
      Bimmer Enthusiast
      • Feb 2009
      • 1601
      • Vähäkyrö

      Originally posted by Hemi View Post
      Hammastangollisessa kutoskoneisessa e39:ssä ei ole "taikamutteria", vaan se löytyy ainoastaan kasikoneisten simpukkaohjauksista.
      Asia selvä.

      Vielä lisää noihin oireisiin. Rattia ku heiluttaa paikoillaan kone sammuksissa, niin selvä klappi ja kolahtelu kuuluu.

      Comment

      • H4ck
        Bimmer Fanatic
        • Mar 2008
        • 659
        • Helsinki/Eesti

        Virossa noita hammastankoja korjataan, Virossa on aika yleistä viedä se korjattavaksi.
        Saa takuunkin.
        Varaosat, huolto ja maalaus.

        -BMW käytetyt ja uudet varaosat 040 635 4450

        Comment

        • Samppae39
          Bimmer Enthusiast
          • Feb 2009
          • 1601
          • Vähäkyrö

          Originally posted by H4ck View Post
          Virossa noita hammastankoja korjataan, Virossa on aika yleistä viedä se korjattavaksi.
          Saa takuunkin.
          Harmi vaan, ku ei oo mahollisuuksia seisottaa autoa sillä välin, ku hammastanko käväsee Virossa. Tiiäkkö yhtään miten ne korjataan?

          Comment

          • Janzki
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2005
            • 4947
            • Lohja

            Originally posted by Samppae39 View Post
            Harmi vaan, ku ei oo mahollisuuksia seisottaa autoa sillä välin, ku hammastanko käväsee Virossa. Tiiäkkö yhtään miten ne korjataan?
            Ettei ole siinä rattiputken välitangossa vai mikä piru se on nimeltään niin väljyys..?
            Raidetanko nyt ei ole mitenkään erikoinen, irti vaan ja osiksi pöydälle..Tiivisteet uusii samalla jne.
            Hommaa siinä toki on.

            Jos aivan varmaa on että väljä on siinä hammastangossa niin helpoin on kyllä varmasti ostaa vain toinen tilalle ja vaihtaa.
            Ja mitä Meyleen merkkinä tulee, ei ole vakuuttanut laadullaa itseä ainakaan enää pitkään aikaan.
            Sähköposti.
            IG: janzki_

            Comment

            • H4ck
              Bimmer Fanatic
              • Mar 2008
              • 659
              • Helsinki/Eesti

              Originally posted by Samppae39 View Post
              Harmi vaan, ku ei oo mahollisuuksia seisottaa autoa sillä välin, ku hammastanko käväsee Virossa. Tiiäkkö yhtään miten ne korjataan?
              Hiotaan tankoa ja asennetaan uudet simmerit/tiivisteet.
              Kestää 1-2pv
              Maksaa 200-400e
              Varaosat, huolto ja maalaus.

              -BMW käytetyt ja uudet varaosat 040 635 4450

              Comment

              • Yyz
                Bimmer Rookie
                • Jan 2009
                • 151
                • Pirkkala

                Ainakin omassa e39:ssä on hammastangossa peruskitkan säätöruuvi eli "taikamutteri", mutta kovin suurta hammastangon kulumisesta johtuvaa välystä sillä ei voi poistaa, ohjaus muuttu tahmeaksi enemmän käännettäessä.

                Kannattaa kuitenkin kokeilla, pieni naputus kiristämisellä poistuu.
                (jos välys on varmasti hammastangossa)

                Comment

                • TJJ
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2003
                  • 7591
                  • Jyväskylä

                  Originally posted by Hemi View Post
                  Hammastangollisessa kutoskoneisessa e39:ssä ei ole "taikamutteria", vaan se löytyy ainoastaan kasikoneisten simpukkaohjauksista.
                  Kyllä se mutteri on kuutoskoneissakin ja auttaa jos vika on lievä.
                  E39 528iA

                  Comment

                  • creative 22
                    Bimmer Fanatic
                    • Jul 2005
                    • 560
                    • Alavus

                    Oheisessa kuvassa väljähtänyt hammastanko jossa selvä kuluma keskellä.
                    Jotain selvyyttä sai ainakin tässä tapauksessa sillä että välys tuntui
                    vain ratin ollessa täysin suorassa, kun sitä vähän käänsi, hävisi välyskin.

                    Tämä esimerkki nyt tosin on lähes 350tkm ajetusta sitikasta.
                    Tässäkin koetettiin kiristää "taikamutteria" mutta lopputulos oli arvattava,
                    välys hieman kyllä pieneni mutta ohjaus kangistui huomattavasti..

                    Tuollaisesta "hionnasta" ja uudelleen shimmauksesta en ole kuullutkaan vielä...?
                    Last edited by creative 22; 05-01-2013, 00:40.
                    Ex: -90 520i, -97 520i, -00 525ia, -01 520ia, -04 530Da, -01 525i Touring

                    Vikakoodienlukua ja perustason koodausta -96-08 bemareista.Alavus ja lähialueet, privalla tavoittaa.

                    BMW Freude Am Fahren

                    Comment

                    • Havis
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2004
                      • 1835
                      • Kotona/Poissa

                      Originally posted by creative 22 View Post
                      Oheisessa kuvassa väljähtänyt hammastanko jossa selvä kuluma keskellä.
                      Jotain selvyyttä sai ainakin tässä tapauksessa sillä että välys tuntui
                      vain ratin ollessa täysin suorassa, kun sitä vähän käänsi, hävisi välyskin.

                      Tämä esimerkki nyt tosin on lähes 350tkm ajetusta sitikasta.
                      Tässäkin koetettiin kiristää "taikamutteria" mutta lopputulos oli arvattava,
                      välys hieman kyllä pieneni mutta ohjaus kangistui huomattavasti..

                      Tuollaisesta "hionnasta" ja uudelleen shimmauksesta en ole kuullutkaan vielä...?
                      Hammastankoon voi tulla useanlaista kulumaa. Yllä kuvatun hammastuksen kulumisen sijaan voi jompaan kumpaan päähän tulla pystyvälystä, jos hammastangon runko-osan ja liikkuvan tangon väli kuluu.

                      Omassa E39:ssä on jo monta vuotta ollut harmiton mutta selvä pystyvälys vasemmalla puolella. Sen saa esiin kun etupyörät nostaa vuorotellen ilmaan. Kuskin renkaassa tuntuu pieni välys kun renkaasta ottaa kiinni varttia vaille kolme otteella ja heiluttaa sivusuunnassa. Jarrun painaminen ei vaikuta välykseen, mutta jos apuhenkilö vetää raidetangon vasenta päätä alaspäin, välys poistuu. Varmuudeksi voi vielä irroittaa sen vasemman pään suojakumin, ja katsoa kun rengasta liikutellaan missä kohtaa se välys on. Omassa autossa tuolloin selvästi näkee, kun hammastangon pää pääsee liikkumaan pystysuunnassa.

                      Tuohon korjauksena voisi kokeilla esim joinkinlaista Nailon/teflon holkin tekemistä tuonne kuluneeseen väliin, jos olis intoa/taitoa.
                      "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

                      E60 523iA -08

                      Comment

                      • creative 22
                        Bimmer Fanatic
                        • Jul 2005
                        • 560
                        • Alavus

                        Originally posted by Havis View Post
                        Hammastankoon voi tulla useanlaista kulumaa. Yllä kuvatun hammastuksen kulumisen sijaan voi jompaan kumpaan päähän tulla pystyvälystä, jos hammastangon runko-osan ja liikkuvan tangon väli kuluu.

                        Omassa E39:ssä on jo monta vuotta ollut harmiton mutta selvä pystyvälys vasemmalla puolella. Sen saa esiin kun etupyörät nostaa vuorotellen ilmaan. Kuskin renkaassa tuntuu pieni välys kun renkaasta ottaa kiinni varttia vaille kolme otteella ja heiluttaa sivusuunnassa. Jarrun painaminen ei vaikuta välykseen, mutta jos apuhenkilö vetää raidetangon vasenta päätä alaspäin, välys poistuu. Varmuudeksi voi vielä irroittaa sen vasemman pään suojakumin, ja katsoa kun rengasta liikutellaan missä kohtaa se välys on. Omassa autossa tuolloin selvästi näkee, kun hammastangon pää pääsee liikkumaan pystysuunnassa.

                        Tuohon korjauksena voisi kokeilla esim joinkinlaista Nailon/teflon holkin tekemistä tuonne kuluneeseen väliin, jos olis intoa/taitoa.

                        Kyllä joo, aivan totta tämäkin.Voihan olla että tuo mainitsemasi pystyvälys
                        joskus tulkitaan virheellisesti itse hammastuksessa olevaksi välykseksi.
                        Muistaakseni jossain eurofoordissa tuon sainkin kuntoon sen oikealla puolella olevan
                        nailonholkin vaihtamalla.Sitä en tiedä saako Bmw:n hammastankoon osia erikseen.
                        Ex: -90 520i, -97 520i, -00 525ia, -01 520ia, -04 530Da, -01 525i Touring

                        Vikakoodienlukua ja perustason koodausta -96-08 bemareista.Alavus ja lähialueet, privalla tavoittaa.

                        BMW Freude Am Fahren

                        Comment

                        • jouskari318is
                          Bimmer Fanatic
                          • May 2004
                          • 215
                          • Tampere

                          hammastanko vai jotain muuta?

                          Jatketaanpa tätä E39 hammastankoasiaa. Oma kärry oli huoltamolla ja pyysin tsekkaamaan etupäästä mahdollisia väljyyksiä kun kuuluu pientä kolinaa lumimöykkyisellä tiellä. Lisäksi jarruttaessa täristää rattia hieman, riippuen vähän tilanteesta.

                          Diagnoosi korjaamolta että koiranluut on vaihtokunnossa,tämä OK, varmaan onkin.

                          Toinen huomio oli, että hammastanko on väljä. Onko E39ssä (vm2000, kilometrejä 225tkm) kovin yleistä, että itse hammastanko on väljä? Ajattelin että väljyyttä löytyisi ennemmin noilla oireilla muista etupään tuennoista kuin hammastangosta...

                          EDIT: Niin ja mainittakoon että kun ikkuna auki paikallaan ollessa kääntää rattia nopeasti niin alta kuuluu "kloks"-ääni, eli jossain välys kyllä selvästi on..

                          Comment

                          • janne1974
                            Bimmer Fanatic
                            • Jul 2006
                            • 405
                            • Kuopio

                            Originally posted by jouskari318is View Post
                            Jatketaanpa tätä E39 hammastankoasiaa. Oma kärry oli huoltamolla ja pyysin tsekkaamaan etupäästä mahdollisia väljyyksiä kun kuuluu pientä kolinaa lumimöykkyisellä tiellä. Lisäksi jarruttaessa täristää rattia hieman, riippuen vähän tilanteesta.

                            Diagnoosi korjaamolta että koiranluut on vaihtokunnossa,tämä OK, varmaan onkin.

                            Toinen huomio oli, että hammastanko on väljä. Onko E39ssä (vm2000, kilometrejä 225tkm) kovin yleistä, että itse hammastanko on väljä? Ajattelin että väljyyttä löytyisi ennemmin noilla oireilla muista etupään tuennoista kuin hammastangosta...

                            EDIT: Niin ja mainittakoon että kun ikkuna auki paikallaan ollessa kääntää rattia nopeasti niin alta kuuluu "kloks"-ääni, eli jossain välys kyllä selvästi on..
                            Mulla löyty välystä rattiakselin nivelestä, sinällään harmiton mutta antaa juuri tuollaista kolahtavaa ääntä.

                            -Janne-
                            -Janne-

                            F10 535iX sedan -11
                            ex. ALPINA B3 3.0 "Edition 30" coupe -96 #317
                            ex. E39 528i touring -99
                            ex. E36 325ia coupe -93

                            Comment

                            • Korpraali
                              BTCF Member
                              • Nov 2009
                              • 524
                              • Turku

                              Itse nostin auton etupään ilmaan ja väljyyttä oli vain apparin puolella. Eli kun ottaa renkaasta kiinni kädet varttiavaille kolme asennossa, niin väljää oli pikkaisen. Eli onko nyt kyse pelkästään raidetangon sisäpäästä vai hammastangosta? Toisella puolella ei ole väljyyttä. :think
                              BMW F30 335i xDrive ///M-Sport Individual

                              Ex: BMW E60 535d LCI ///M-Sport Individual, BMW E60 535d ///M-Sport, E39 535i ///M-Sport, E39 528i

                              Comment

                              • jouskari318is
                                Bimmer Fanatic
                                • May 2004
                                • 215
                                • Tampere

                                Originally posted by Korpraali View Post
                                Itse nostin auton etupään ilmaan ja väljyyttä oli vain apparin puolella. Eli kun ottaa renkaasta kiinni kädet varttiavaille kolme asennossa, niin väljää oli pikkaisen. Eli onko nyt kyse pelkästään raidetangon sisäpäästä vai hammastangosta? Toisella puolella ei ole väljyyttä. :think
                                Juu, tuo täytyy kokeilla itsekin, eli jos vaan toisella puolella tuntuu väljää niin sittenhän vika ei liene itse hammastangossa...

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎