Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 purkaa akkua...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ahistaa
    Newbiemmer
    • Feb 2011
    • 27
    • suomi

    #46
    Eilen illalla akun jännite oli 12,51V ja nyt aamulla 12,42V. Auto lähti todella hyvin käyntiin aivan kuin "ennen vanhaan". 27 kilometriä työajoa ja mittaus osoitti tulokseksi 12,69V.

    Mikä mahtaa olla alin jännite millä auto lähtee ylipäätään käyntiin jos muuten amppeerit piisaisivat :think

    Comment

    • HTK12
      BTCF Member
      • Jul 2011
      • 10949
      • Joensuu

      #47
      Originally posted by ahistaa View Post
      Eilen illalla akun jännite oli 12,51V ja nyt aamulla 12,42V. Auto lähti todella hyvin käyntiin aivan kuin "ennen vanhaan". 27 kilometriä työajoa ja mittaus osoitti tulokseksi 12,69V.

      Mikä mahtaa olla alin jännite millä auto lähtee ylipäätään käyntiin jos muuten amppeerit piisaisivat :think
      Amppeerit ratkaisee, ei jännite. Eli jos amppeereita riittää niin lähtee käyntiin. Levossa voi olla ihan normaalit jännitteet, mutta silti ei virta riitä. Kuormitusmittaus on ainut varma tapa testata paljonko akusta irtoaa virtaa käynnistykseen.
      e39 540iA E85

      Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
      Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
      Retrofit ym. koodaukset (BMW)
      Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
      INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
      Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

      Comment

      • Jakuza
        BTCF Member
        • Nov 2006
        • 516
        • Brisbane

        #48
        Originally posted by Bmw_e30 View Post
        täydet kuormat päällä 12.7-13.4
        joskus putoo tyhjäkäynnil kans toho 12.7 kaasunkanssa aina lataa 13.7 - 14.00

        jotenki vois luulla et laturis ois jotai häikkää

        Ei oo näitten perusteella laturissa mitään vikaa. Itellä täsmälleen samanlaisia lukuja omasta 530i:stä, täydellä kuormalla meni jopa 12.5v asti tyhjäkäynnillä. Polkemallakaan ei noussu 14v jos kaikki laitteet täysillä. Vaihdoin laturin aivan turhaan uuteen 90A Valeoon ja mikään ei muuttunut. Hiukan taitaa olla alimitoitettu laturi, mutta ihan hyvin sillä pärjäs. Takalasinlämmitin on suurin virtasyöppö ja sitä en itse talvella käyttänyt että latais vähän paremmin.

        Tietty toinen vaihtoehto on pistää tehtaaltakin saatavilla ollut Bosch 120A laturi niin ei jää jännitteet alhaseksi (mikäli nyt 90A).

        edit. Pihtimittarilla toki helppo mitata laturin perästä paljonko se työntää. Ehjällä pitäisi tulla aika lailla se luvattu. Vituttaa kun en itse mitannut kun "olin varma" että laturi vetelee viimeisiään.
        Last edited by Jakuza; 19-01-2015, 19:17.

        Comment

        • Muurahainen
          BTCF Member
          • Dec 2006
          • 9194
          • Nurmijärvi

          #49
          Originally posted by Jakuza View Post
          Ei oo näitten perusteella laturissa mitään vikaa. Itellä täsmälleen samanlaisia lukuja omasta 530i:stä, täydellä kuormalla meni jopa 12.5v asti tyhjäkäynnillä. Polkemallakaan ei noussu 14v jos kaikki laitteet täysillä. Vaihdoin laturin aivan turhaan uuteen 90A Valeoon ja mikään ei muuttunut. Hiukan taitaa olla alimitoitettu laturi, mutta ihan hyvin sillä pärjäs. Takalasinlämmitin on suurin virtasyöppö ja sitä en itse talvella käyttänyt että latais vähän paremmin.

          Tietty toinen vaihtoehto on pistää tehtaaltakin saatavilla ollut Bosch 120A laturi niin ei jää jännitteet alhaseksi (mikäli nyt 90A).

          edit. Pihtimittarilla toki helppo mitata laturin perästä paljonko se työntää. Ehjällä pitäisi tulla aika lailla se luvattu. Vituttaa kun en itse mitannut kun "olin varma" että laturi vetelee viimeisiään.
          On tuossa jotain kummaa. Itsellä näyttää olevan akussa lepojännite enemmän kuin sinulla tyhjäkäynnillä lataus

          90A laturista tulee yli 1000W 12Voltilla. Joten ei se jännite saa pudota mihinkään autosta tulevalla täydellä kuormalla.

          Comment

          • Jakuza
            BTCF Member
            • Nov 2006
            • 516
            • Brisbane

            #50
            Originally posted by Muurahainen View Post
            On tuossa jotain kummaa. Itsellä näyttää olevan akussa lepojännite enemmän kuin sinulla tyhjäkäynnillä lataus

            90A laturista tulee yli 1000W 12Voltilla. Joten ei se jännite saa pudota mihinkään autosta tulevalla täydellä kuormalla.
            Mitenkäs sitten selität sen että täydellä kuormalla laturista mitattiin 90A virrantuotto ja jännite rupesi sen jälkeen laskemaan, koska laturista ei vain irronnut enempää kuin tuo 90A?

            PS. Auto oli tämän jälkeen minulla vielä vuosia eikä mitään ongelmaa sähköjen kanssa, akun purkaantuminen korjaantui siilin vaihdolla.

            Comment

            • Muurahainen
              BTCF Member
              • Dec 2006
              • 9194
              • Nurmijärvi

              #51
              Originally posted by Jakuza View Post
              Mitenkäs sitten selität sen että täydellä kuormalla laturista mitattiin 90A virrantuotto ja jännite rupesi sen jälkeen laskemaan, koska laturista ei vain irronnut enempää kuin tuo 90A?

              PS. Auto oli tämän jälkeen minulla vielä vuosia eikä mitään ongelmaa sähköjen kanssa, akun purkaantuminen korjaantui siilin vaihdolla.
              Mikä siellä vie niin paljon virtaa?

              Tottahan laturi alkaa kyykätä jos sen tuottama määrä ylitetään mutta mihin tuo kaikki menee?

              Comment

              • Jakuza
                BTCF Member
                • Nov 2006
                • 516
                • Brisbane

                #52
                Originally posted by Muurahainen View Post
                Mikä siellä vie niin paljon virtaa?

                Tottahan laturi alkaa kyykätä jos sen tuottama määrä ylitetään mutta mihin tuo kaikki menee?

                Mihin se menee? No kyllähän sitä saa menemään. Tuskimpa ne BMW:llä huvikseen on esimerkiksi varustanut ainakin osaa e39 diesel-malleista jopa 150A laturilla. Uusimmissa malleissa taitaa olla jo 200A latureita.

                Jos joltain löytyy e39 90A laturilla niin kokeilkaapa huvikseen kovalla pakkasella vääntää sähkönkäyttö tappiin. Itsellä oli päällä täydellä kuormalla esimerkiksi:

                -Pissapojansuuttimien lämmitys täysteho (vaatii muistaakseni yli -10C)
                -Peilienlämmitys täysteho (vaatii muistaakseni yli -10C)
                -Takalasinlämmitin
                -Penkinlämmittimet täysillä
                -Puhallin täysillä
                -Original hifit päällä
                -Xenonit päällä
                -Pitkät valot päällä
                -Etu- ja takasumarit päällä
                -Jarruvalot päällä
                -Sisävalot päällä
                -Peruutusvalot päällä
                -Hätävilkut päällä
                -Tuulilasinpyyhkijät käytössä (+sadetunnistin)

                Lisänä muuta varustetta kuten himmenevää peiliä, sadetunnistinta ym., mitkä vie marginaalisesti virtaa mutta kuitenkin. Jos nyt ei rupee 90A laturi kyykkäämään niin sitten vaikka kaikki ikkunannostimet+kattoluukku käyttöön yhtäaikaa niin varmana laskee jännitteet.

                Kyllä tosta nyt aika äkkiä 1000W mun mielestä tulee, kun vaikka hiustenkuivaajakin vie enemmän kun 1000W.

                Voihan se olla, että tuon auton varustelulla tuo 90A laturi on ollut juuri ja juuri siinä rajalla laitetaanko se vai suurempi ja sitten sen takia se ei aivan kunnolla meinaa riittää. Eihän tuollaista täyskuormatilannetta kuitenkaan todellisuudessa juuri koskaan tule (ainakaan se ei kestä pitkään).

                Comment

                • Muurahainen
                  BTCF Member
                  • Dec 2006
                  • 9194
                  • Nurmijärvi

                  #53
                  Originally posted by Jakuza View Post
                  Mihin se menee? No kyllähän sitä saa menemään. Tuskimpa ne BMW:llä huvikseen on esimerkiksi varustanut ainakin osaa e39 diesel-malleista jopa 150A laturilla. Uusimmissa malleissa taitaa olla jo 200A latureita.

                  Jos joltain löytyy e39 90A laturilla niin kokeilkaapa huvikseen kovalla pakkasella vääntää sähkönkäyttö tappiin. Itsellä oli päällä täydellä kuormalla esimerkiksi:

                  -Pissapojansuuttimien lämmitys täysteho (vaatii muistaakseni yli -10C)
                  -Peilienlämmitys täysteho (vaatii muistaakseni yli -10C)
                  -Takalasinlämmitin
                  -Penkinlämmittimet täysillä
                  -Puhallin täysillä
                  -Original hifit päällä
                  -Xenonit päällä
                  -Pitkät valot päällä
                  -Etu- ja takasumarit päällä
                  -Jarruvalot päällä
                  -Sisävalot päällä
                  -Peruutusvalot päällä
                  -Hätävilkut päällä
                  -Tuulilasinpyyhkijät käytössä (+sadetunnistin)

                  Lisänä muuta varustetta kuten himmenevää peiliä, sadetunnistinta ym., mitkä vie marginaalisesti virtaa mutta kuitenkin. Jos nyt ei rupee 90A laturi kyykkäämään niin sitten vaikka kaikki ikkunannostimet+kattoluukku käyttöön yhtäaikaa niin varmana laskee jännitteet.

                  Kyllä tosta nyt aika äkkiä 1000W mun mielestä tulee, kun vaikka hiustenkuivaajakin vie enemmän kun 1000W.

                  Voihan se olla, että tuon auton varustelulla tuo 90A laturi on ollut juuri ja juuri siinä rajalla laitetaanko se vai suurempi ja sitten sen takia se ei aivan kunnolla meinaa riittää. Eihän tuollaista täyskuormatilannetta kuitenkaan todellisuudessa juuri koskaan tule (ainakaan se ei kestä pitkään).
                  No kaippa se on mahdollista saada käytetyksi. Etenkin jos akku ei ole täysi niin sinne saa upotettua myös hyvin amppeereita.

                  Mutta kyllä normaalisti jännitteiden pitäisi pysyä ylempänä. Johan akusta alkaa kulua virtaa tuolla 12.5V jännitteellä.

                  Comment

                  • Bmw_e30
                    Bimmer Enthusiast
                    • Mar 2004
                    • 1260
                    • joutseno

                    #54
                    Originally posted by Jakuza View Post
                    Ei oo näitten perusteella laturissa mitään vikaa. Itellä täsmälleen samanlaisia lukuja omasta 530i:stä, täydellä kuormalla meni jopa 12.5v asti tyhjäkäynnillä. Polkemallakaan ei noussu 14v jos kaikki laitteet täysillä. Vaihdoin laturin aivan turhaan uuteen 90A Valeoon ja mikään ei muuttunut. Hiukan taitaa olla alimitoitettu laturi, mutta ihan hyvin sillä pärjäs. Takalasinlämmitin on suurin virtasyöppö ja sitä en itse talvella käyttänyt että latais vähän paremmin.

                    Tietty toinen vaihtoehto on pistää tehtaaltakin saatavilla ollut Bosch 120A laturi niin ei jää jännitteet alhaseksi (mikäli nyt 90A).

                    edit. Pihtimittarilla toki helppo mitata laturin perästä paljonko se työntää. Ehjällä pitäisi tulla aika lailla se luvattu. Vituttaa kun en itse mitannut kun "olin varma" että laturi vetelee viimeisiään.

                    120A bosch laturi on tos
                    Ja tosiaan radion sulakkeet irti enkä käytä penkin lämmitintä aamusin ni toiminu nyt viikon kunnolla
                    Eli en oo vaihtanu laturia edes vielä
                    ex 325i -85 325i
                    325i soupe -92 325i

                    Ford Capri Gt 1.6/2.8 V6 -72 Capri

                    Comment

                    • mikron
                      Bimmer Enthusiast
                      • Sep 2005
                      • 2170
                      • Himas

                      #55
                      Tyhjäkäynnillä valot päällä +1 astetta ulkona, puhallin täysillä navoista 13.85V. Pitkät päälle nii alkaa tyhjäkäynnillä jännite tippua, kierrosten nosto 800rpm nii 13.8V. Takalasinlämmitin vielä päälle ja 2000rpm 13.5V.
                      F11 530dA xDrive M-sport -13
                      Ex:E39 525i Touring M-sport -03
                      Ex: E38 740iA -98
                      Ex: E39 525iA Touring M-sport -02
                      Ex: E39 523i -96
                      Ex: E34 520i -89

                      Comment

                      • Bmw_e30
                        Bimmer Enthusiast
                        • Mar 2004
                        • 1260
                        • joutseno

                        #56
                        vielä hieman tästä ihanasta ongelmasta.
                        viikon tosiaan auto oli tallissa ilman radion sulakkeita 56 ja 58
                        lähti laakista käyntii.. laitoin sulakkeet takas ja seuraavana aamuna nak nak nak...
                        pitääkö toho ny ostaa kaikki uusiks vai radio tai radiovahvistin, voiko noita testaa millää

                        koska ampeeri mittarilla - napa irti . siitä navasta - kenkään mitattanu ei vie virtaa :S'

                        radiokanavat tossa autossa kuuluu tosiaan miten sattuu... useesti sulakkeiden kanssa joku 5min sit menee mykäks
                        ex 325i -85 325i
                        325i soupe -92 325i

                        Ford Capri Gt 1.6/2.8 V6 -72 Capri

                        Comment

                        Working...
                        X
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍
                        👎