Announcement

Collapse
No announcement yet.

Rengasylläri

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ekonyymi
    Newbiemmer
    • Mar 2006
    • 16

    Rengasylläri

    Tämmönen ylläri löytyi, kun laittelin kitkoja alle (nehän pitää vaihtaa kauniilla säällä, kun on kerran mahdollisuus).



    Isompi kuva.

    Eli rengas on kulunut sisäreunasta, siten että vyöt on näkyvissä. Kun kokeilin sisälokarin etäisyyttä, niin ei se paljoa eronnut toisesta puolesta. Spacer oli myös välissä ihan samalla tavalla kuin toisellakin puolella. Kuluman kulma myös on hassu jos oletuksena olisi sisälokariin osuminen. Mitään ääntä en myöskään muista kesän aikana tuolta tulleen. Autohan on 540i, eli melko hiljainen, joten tuollainen ääni luulisi kuuluneen.

    Onko vastaavia kokemuksia? Voiko se olla jotain ylimääräistä mikä on vain lentänyt sisälokarin ja renkaan väliin ?
    E39, M62B44, 1998
    ex E34, M50B25, 1992
  • Pretoriaani
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2009
    • 3842
    • Hyvinkää, Finland

    #2
    Auto kulmien säätöön.
    I don't lose sleep over the opinion of sheep.

    Comment

    • zener
      Moderator
      • Oct 2004
      • 14353
      • Oulu

      #3
      Kannattaa myös tarkistaa, että narinaheloissa ei ole välystä. Toki myös kaikki muutkin kannattaa tutkia.
      E65 730dA '04 klick
      F10 520dA '11 klick
      E34 520iA '91 klick

      Instagram


      "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

      Comment

      • petrolhead
        Moderator
        • Feb 2004
        • 13793
        • Hyvinkää

        #4
        Originally posted by ekonyymi View Post
        Voiko se olla jotain ylimääräistä mikä on vain lentänyt sisälokarin ja renkaan väliin ?
        Ei.



        Alustan välysten tarkastus ja korjaus, sitten
        Originally posted by Pretoriaani View Post
        Auto kulmien säätöön.
        2015 VW Crafter
        1984 BMW 316
        2009 Kawasaki Ninja 250RRR
        petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
        "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

        Comment

        • Haukkis
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2005
          • 1366
          • Valkeala

          #5


          Sama homma itellä tossa kuukaus sitten.

          Kuluneen raidetangonpään vaihto + kulmien säätö + uudet renkaat. Nyt vaan ootellaan että lähteekö kulumaan samallailla vai tasaisemmin. Jotkut sanovat että lisää rengaspainetta niin vois auttaa, ettei rengas "kanna" tossa jäykän reunan päällä, jotkut taas että vähemmän painetta :think. Ite oon nyt pitänny jotain 2,7bar (uudet renkaat 45 profiili), noilla kuluneilla pidin 3bar (40 profiili)

          Entiset: e38 740iA / e39 528iA / e30 325i cab usa / e30 316 m30 lelu / e30 320i M-tech / e28 520i / e23 732iA / e32 730iA / e30 318i / e34 525i / e30 316i

          Comment

          • ekonyymi
            Newbiemmer
            • Mar 2006
            • 16

            #6
            Kiitän vinkeistä. On se sitten hyväksyttävä, vaikka niin epäloogiselta tuntuu (että kuluis noin reunasta, ja noin paljon ilman että oleellisesti vaikuttaa ajo-ominaisuuksiin).

            Huolto olis muutenkin ollut seuraava juttu, laitetaan samaan listaan.
            E39, M62B44, 1998
            ex E34, M50B25, 1992

            Comment

            • Pretoriaani
              Bimmer Enthusiast
              • Feb 2009
              • 3842
              • Hyvinkää, Finland

              #7
              Jos renkaissa on liikaa painetta, ne kuluu enemmän keskeltä. Jos liian vähän, ne kuluu enemmän reunoilta. Jos Mad Stance E30, ne kuluu sisäreunasta.
              I don't lose sleep over the opinion of sheep.

              Comment

              • -kalevi-
                BTCF Member
                • Aug 2012
                • 504
                • Tuusula

                #8
                Originally posted by Pretoriaani View Post
                Jos renkaissa on liikaa painetta, ne kuluu enemmän keskeltä. Jos liian vähän, ne kuluu enemmän reunoilta.
                Juuri toisinpäin :jep

                Edit: ja alottajalla on kulmat harituksella, eli kulmien säätöön
                Last edited by -kalevi-; 29-09-2013, 15:56.
                E87 118d
                E70 3.0d
                Ex: E36 M3
                Ex: E36 cabriolet m60b40
                Ex: E34 535i turbo 550hp/700nm @1,3bar
                Ex: E38 740i turbo 410hp/600nm @0,5bar

                Comment

                • -Joo-
                  Newbiemmer
                  • Oct 2008
                  • 24

                  #9
                  Originally posted by -kalevi- View Post
                  Juuri toisinpäin
                  Millähän perusteella?

                  Comment

                  • JermuS
                    BTCF Member
                    • Jul 2008
                    • 4211
                    • Kaustinen

                    #10
                    Originally posted by -kalevi- View Post
                    Juuri toisinpäin :jep
                    Aivan.

                    Originally posted by -Joo- View Post
                    Millähän perusteella?
                    Alhasella paineella rengas pääsee "venymään" keskeltä. Jotku vanhat ristikudos renkaat pullistuu jos ilmaa on liikaa mutta ei nykyiset vyörenkaat..
                    -f11 530d xDrive -12 Spacegrau
                    -e36 320i cabrio -97 Madeiraviolett metallic Individual
                    -Volvo S60 2.4i -04
                    -LMC Munsterland LUX 495 -98

                    https://www.instagram.com/jermus_h/

                    Pohjanmaa - Connection

                    Kaustinen connection

                    Comment

                    • Supra^
                      BTCF Member
                      • Jul 2005
                      • 5150
                      • ᶛᶛᵻᶰᶛ˄

                      #11
                      Originally posted by -Joo- View Post
                      Millähän perusteella?
                      Omakohtainen kokemus on että matalaprofiilirenkailla liian pienet paineet aiheuttaa keskeltä kulumista (keskipakoisvoima). Liian kovista paineista en sano mitään, kun ei ole tullut kokeiltua. Matalaprofiilirenkaissa tämä pätee, muista ei niin tietoa. Riippuu ihan täysin renkaan rakenteesta, miten se reagoi liian matalaan/korkeaan paineeseen, mistä pullistuu ja mistä ei.

                      Topicin aloittaja saikin jo ongelmaansa ratkaisun.
                      Last edited by Supra^; 29-09-2013, 16:13.
                      Musti 8HP
                      Nokivasara M47
                      TeiniCoupé DCT
                      E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo

                      Ex:
                      E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i

                      Comment

                      • -Joo-
                        Newbiemmer
                        • Oct 2008
                        • 24

                        #12
                        Originally posted by JermuS View Post
                        Alhasella paineella rengas pääsee "venymään" keskeltä. Jotku vanhat ristikudos renkaat pullistuu jos ilmaa on liikaa mutta ei nykyiset vyörenkaat..
                        Tämä olikin uutta tietoa, hyvä tietää tämäkin.

                        Comment

                        • jakeluvesimies
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2010
                          • 2726
                          • On the road @ Laplandia

                          #13
                          Itsellä söi väärät kulmat eturenkaan juuri tuon näköiseksi - ja nopeasti. Selvisi kun rengas puhkesi 100km/h vauhdissa kesken ohituksen... Onneksi oli runflat-rengas, jottei ojaan heittänyt

                          Comment

                          • Hemi
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2004
                            • 18880
                            • Pirkanmaa

                            #14
                            Originally posted by ekonyymi View Post
                            Tämmönen ylläri löytyi, kun laittelin kitkoja alle (nehän pitää vaihtaa kauniilla säällä, kun on kerran mahdollisuus).



                            Isompi kuva.

                            Eli rengas on kulunut sisäreunasta, siten että vyöt on näkyvissä. Kun kokeilin sisälokarin etäisyyttä, niin ei se paljoa eronnut toisesta puolesta. Spacer oli myös välissä ihan samalla tavalla kuin toisellakin puolella. Kuluman kulma myös on hassu jos oletuksena olisi sisälokariin osuminen. Mitään ääntä en myöskään muista kesän aikana tuolta tulleen. Autohan on 540i, eli melko hiljainen, joten tuollainen ääni luulisi kuuluneen.

                            Onko vastaavia kokemuksia? Voiko se olla jotain ylimääräistä mikä on vain lentänyt sisälokarin ja renkaan väliin ?
                            Likaa negatiivista camberkulmaa, eli renkaassa liikaa pystykallisumaa:



                            Tähän ei millään paineiden mulkkauksella, eikä aurausten säädöillä ole vaikutusta, vaan pystykallistusta on selvästi vähennettävä/rengasta saatava pystympään(auto siis alustakulmien säätöön ja tehtaan toleranssien minimirajoille negatiivinen camber) .

                            Eli tuossa liikaa negatiivista camberia(kuluttaa renkaan 1/3 sisäreunan ja ajo-ominaisuudet kuraa varsinkin sateella):

                            Last edited by Hemi; 29-09-2013, 17:20.

                            Comment

                            • riuska
                              Bimmer Enthusiast
                              • Aug 2008
                              • 1160
                              • Lahti

                              #15
                              Kyllähän haristuskin syö sisäreunaa
                              F30 320d
                              F30 320i
                              E46 320i
                              E36 325i
                              E30 316

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎