Announcement

Collapse
No announcement yet.

Rengasylläri

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • -kalevi-
    BTCF Member
    • Aug 2012
    • 504
    • Tuusula

    #31
    Originally posted by Hemi View Post
    Voit toki väittää, mutta niin se ei ole.
    Matalissa nykyrenkaissa haritus ei todellakaan syö sisäreunaa, vaan koska kulutuspinta ei "sorru", liika haritus ainoastaan kuluttaa rengasta nopeammin ja joissain tapauksessa tämä näkyy myös hampaalle kulumisena.
    Mistäs mun tapauksessa johtu, kun madalsin ja ajoin viikon säätämättä kulmia. Sisäreuna kului, mutta kun säädin aurausta kuluminen loppui. Haritusta oli 6 minuuttia ja säädin aurauksen puolelle 4 minuuttiin. Camberiin en koskenut.
    E87 118d
    E70 3.0d
    Ex: E36 M3
    Ex: E36 cabriolet m60b40
    Ex: E34 535i turbo 550hp/700nm @1,3bar
    Ex: E38 740i turbo 410hp/600nm @0,5bar

    Comment

    • Haukkis
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2005
      • 1366
      • Valkeala

      #32
      Originally posted by Hemi View Post
      Se että arvot ovat "keskellä" tehtaan antamaa toleranssialuetta, kertoo jo siitä että camberia on liikaa 17" kokoluokan renkalle, koska se toleranssialue kattaa kaikki vannekoot.
      Siis toki kaikki mahdolliset säädöt tehtiin 17 tuuman vanteelle oleville arvoille.

      Originally posted by Hemi View Post
      Se että sisäreuna lisäksi kuluu "montulleen", johtuu tietenkin lisäksi liian alhaisista rengaspaineista ko.vannekoolle(pienemmällä negatiivisella camberilla voidaan käyttää myös pienempiä rengaspaineita).
      Nollacamberilla painehan voi olla jopa huomattavan matala, mutta kuten tässä, painetta pitäisi olla yli 3.0bar.
      Sillä ei ole vaikutusta sisäreunan kulumiseen, mutta renkaan rungon pettämiseen on(jonka näkyvin asia on tuo "montulle" painuminen).
      Joo tätä hain itsekin takaa että reuna jotenkin painuu läjään matalien rengaspaineiden takia, sekä siihen päälle liika campperi aiheuttaisi tuon kulumisen.

      Originally posted by Hemi View Post
      Kaikkea voidaan autossa säätää, niin myös e39:in etupään cambereita, kyse on vain keinoista ja halusta säätää.
      Joo, mutta suurimpaan osaan e39 tuskin on tehty mitään säätöjä campperille. Kuitenkaan en ainakaan ite oo kuullut että muissa e39 noin radikaalisti kuluu sisälaidasta.

      Entiset: e38 740iA / e39 528iA / e30 325i cab usa / e30 316 m30 lelu / e30 320i M-tech / e28 520i / e23 732iA / e32 730iA / e30 318i / e34 525i / e30 316i

      Comment

      • Bmw Master
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2004
        • 13155
        • Kokomo

        #33
        Originally posted by Haukkis View Post
        Siis toki kaikki mahdolliset säädöt tehtiin 17 tuuman vanteelle oleville arvoille.



        Joo, mutta suurimpaan osaan e39 tuskin on tehty mitään säätöjä campperille. Kuitenkaan en ainakaan ite oo kuullut että muissa e39 noin radikaalisti kuluu sisälaidasta.
        Eihän tehty jos ne laitettiin keskelle asteikkoa?

        Jos camperit on ok mittauksessa, jotain on rikki ja rengas pääsee liikkumaan väärään asentoon ajossa.

        Comment

        • Haukkis
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2005
          • 1366
          • Valkeala

          #34
          Originally posted by Bmw Master View Post
          Eihän tehty jos ne laitettiin keskelle asteikkoa?

          Jos camperit on ok mittauksessa, jotain on rikki ja rengas pääsee liikkumaan väärään asentoon ajossa.
          Niin siis raidetangon pää oli paskana ennen säätöä

          Entiset: e38 740iA / e39 528iA / e30 325i cab usa / e30 316 m30 lelu / e30 320i M-tech / e28 520i / e23 732iA / e32 730iA / e30 318i / e34 525i / e30 316i

          Comment

          • Hemi
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2004
            • 18880
            • Pirkanmaa

            #35
            Originally posted by -kalevi- View Post
            Mistäs mun tapauksessa johtu, kun madalsin ja ajoin viikon säätämättä kulmia. Sisäreuna kului, mutta kun säädin aurausta kuluminen loppui. Haritusta oli 6 minuuttia ja säädin aurauksen puolelle 4 minuuttiin. Camberiin en koskenut.
            Mikähän oli rengaskoko?
            Tuntuu vain aika kummalliselta että huomaat viikon ajamisella näillä arvoilla renkaan kulumisen ja kulumattomuuden?
            Kuitenkin kulmat pitäisi olla pirusti paljon enemmän pielessä jotta edes muutamassa viikossa saataisiin mitään järkevää mitattua kuluman suhteen ja silloinkin saa kyllä ajaa aika reilusti?

            Comment

            • -kalevi-
              BTCF Member
              • Aug 2012
              • 504
              • Tuusula

              #36
              Originally posted by Hemi View Post
              Mikähän oli rengaskoko?
              Tuntuu vain aika kummalliselta että huomaat viikon ajamisella näillä arvoilla renkaan kulumisen ja kulumattomuuden?
              Kuitenkin kulmat pitäisi olla pirusti paljon enemmän pielessä jotta edes muutamassa viikossa saataisiin mitään järkevää mitattua kuluman suhteen ja silloinkin saa kyllä ajaa aika reilusti?
              235/45 r17 ja kilometrejä ~200
              E87 118d
              E70 3.0d
              Ex: E36 M3
              Ex: E36 cabriolet m60b40
              Ex: E34 535i turbo 550hp/700nm @1,3bar
              Ex: E38 740i turbo 410hp/600nm @0,5bar

              Comment

              • riuska
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2008
                • 1160
                • Lahti

                #37
                Off topic
                Mutta eikö madallettuun autoon pitäisi olla eri arvot kuin vakio alustaan?
                Viimeksi kun käynyt säädättää niin on ainakin paperin mukaan säädetty tehtaan arvoihin..
                F30 320d
                F30 320i
                E46 320i
                E36 325i
                E30 316

                Comment

                • Vilikki
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2004
                  • 6309
                  • Raahe

                  #38
                  Otsikkoa vois muuttaa, tää ei oo mikään ylläri Bmw:ssä
                  BMW e36 316i Turbo Compact

                  Comment

                  • Hemi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2004
                    • 18880
                    • Pirkanmaa

                    #39
                    Originally posted by Haukkis View Post
                    Siis toki kaikki mahdolliset säädöt tehtiin 17 tuuman vanteelle oleville arvoille.
                    No ei varmasti ole tehty, mikäli rengas on tuon näköinen.
                    Tai siis on toki laitettu...jätetty tehtaan antaman laajan toleranssialueen sisälle, mutta ei ole arvoja saatettu ko.toleranssialueen sisällä oikeaan suuntaan(se toleranssialue taitaa olla lähes asteen kattaen nollasta johonkin vajaaseen asteeseen).
                    Renkaasta päätellen, jos se on eturengas, siellä on ollut negatiivista
                    vähintäänn n.-0.35-0.40`-astetta, joka toki on sekin vielä "toleransseissa", mutta ei ole oikea ko.renkaalle(tämähän on nyt nähty).
                    Jos siellä on alle -0.25"-astetta, niin siinä tapauksessa voidaan alkaa ihmettelemään jotakin muita skenaarioita kuin liiallinen negatiivinen camber.
                    Eli kaivappa ne suuntaustiedot jostakin esiin, niin katsotaan missä oikeasti mennään?
                    Vai haluatko vain kinata päivän selvästä asiasta vai oikeasti ratkaista ko.ongelman?

                    Comment

                    • riuska
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2008
                      • 1160
                      • Lahti

                      #40
                      Taas off topic
                      Mutta mun viime säädöt... V...tu mitää oo tehny

                      Etu

                      alku loppu
                      caster V:5'24 5'24
                      O:5'25 5'24

                      camper V:-1'18 -1'3
                      O:-0'54 -0'54

                      auraus V:0'03 0'06
                      O:0'06 0.12


                      Taka

                      camber V:-1'48 1'48
                      O:-1'18 1'12

                      auraus V:0'09 0'12
                      O:0'06 0'06


                      E: eka luku mitä se on ollut ja toinen mihin "säädetty"
                      Last edited by riuska; 30-09-2013, 15:36. Reason: menipä sekevaksi
                      F30 320d
                      F30 320i
                      E46 320i
                      E36 325i
                      E30 316

                      Comment

                      • Heguli 31
                        BTCF Member
                        • Oct 2004
                        • 10001
                        • KVLA

                        #41
                        Originally posted by riuska View Post
                        Off topic
                        Mutta eikö madallettuun autoon pitäisi olla eri arvot kuin vakio alustaan?
                        Viimeksi kun käynyt säädättää niin on ainakin paperin mukaan säädetty tehtaan arvoihin..
                        Millä tavalla erillaiset arvot ja minkä takia?Kyllä ne säädöt olisi tarkoitus laittaa renkaiden koon/profiilin mukaan,kuten vakioalustallakin.
                        Tosin reilusti madallettuun autoon on joskus pakko ruuvailla lisää (liikaa) neg.camperia,että leveät pyörät sopii pyörimään.Vai onko mielestäsi muitakin perusteita kääntää kulmat persiilleen vs. vakioalusta?

                        Comment

                        • riuska
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2008
                          • 1160
                          • Lahti

                          #42
                          Originally posted by Heguli 31 View Post
                          Millä tavalla erillaiset arvot ja minkä takia?Kyllä ne säädöt olisi tarkoitus laittaa renkaiden koon/profiilin mukaan,kuten vakioalustallakin.
                          Tosin reilusti madallettuun autoon on joskus pakko ruuvailla lisää (liikaa) neg.camperia,että leveät pyörät sopii pyörimään.Vai onko mielestäsi muitakin perusteita kääntää kulmat persiilleen vs. vakioalusta?
                          Tarkoitus olisi saada kulmat kohdiilleen. Siksi kysyin että onko madallettuun autoon eriarvot ku vakio.
                          Tossa edellisellä sivulla on mun arvot tosin silloin oli talvirenkaat alla. Nyt syönyt leveempiä kesärenkaita takaa sisältä aika reilusti. Pitää nyt sitten käydä säädättää kulmat noilla kesärenkailla.
                          F30 320d
                          F30 320i
                          E46 320i
                          E36 325i
                          E30 316

                          Comment

                          • Pretoriaani
                            Bimmer Enthusiast
                            • Feb 2009
                            • 3842
                            • Hyvinkää, Finland

                            #43
                            No ainakin BMW antaa eri arvot vakioalustalle ja M-Sport alustalle.
                            I don't lose sleep over the opinion of sheep.

                            Comment

                            • riuska
                              Bimmer Enthusiast
                              • Aug 2008
                              • 1160
                              • Lahti

                              #44
                              Originally posted by Pretoriaani View Post
                              No ainakin BMW antaa eri arvot vakioalustalle ja M-Sport alustalle.
                              Niin mä kanssa muistelin... itellä -35/15 eli melkein sama kuin m-Sport madallus.
                              F30 320d
                              F30 320i
                              E46 320i
                              E36 325i
                              E30 316

                              Comment

                              • Bmw Master
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jan 2004
                                • 13155
                                • Kokomo

                                #45
                                Originally posted by Pretoriaani View Post
                                No ainakin BMW antaa eri arvot vakioalustalle ja M-Sport alustalle.
                                Mitäs eroa niissä arvoissa on? Matalammassa sallii enemmän camperia? Kuitenkin ne säädetään rengaskoon mukaan, camperit pystyyn ja auraukset pienelle niin ei sillä toleranssin muutoksella ole mitään väliä(?).

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎