Announcement

Collapse
No announcement yet.

Reaktiotangon puslien vaihto osa 1

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • pasaku
    Newbiemmer
    • Feb 2012
    • 19
    • Rovaniemi

    #46
    Mulla kolisi kans hirveästi. Reaktiotangon nivelet oli paskana. Vaihdoin kepit puslineen päivineen ja kolina loppui. Syyn sain selville, ku nostin nosturilla ylös ja nivelen päästä molemmilla käsillä kiini ja heilutin niin kovasti että auto melkein nosturilta tippui (vähän liiottelua) pieni välys toisessa ja toisessa puolen sentin välys. Rengas pitää olla ilmassa että sen tuntee.

    Comment

    • Spetke
      Bimmer Enthusiast
      • May 2005
      • 3452
      • Janakkala

      #47
      Mikäli ei ole käytössä kunnollisia puslien vaihto kaluja niin kyllähän sitä helpommalla pääsee kun uusii koko tukivarren puslineen.
      Mutta jos löytyy kunnolliset vehkeet niin onhan tuon pelkän puslan vaihtokin aika simppeli homma.
      Itselläni on Klann puslan sekä laakereiden vaihtokalut joilla homma sujuu hyvin:

      E53 Reaktiotangon puslan vaihtoa:




      E83 Etupyörän laakerin vaihtoa:

      ---Bemu Expert Oy--- Bemu Expert Facebookissa ---Bemu Expert YouTubessa---

      Comment

      • Maki1
        Bimmer Rookie
        • May 2011
        • 151
        • Kuopio

        #48
        Originally posted by TJJ View Post
        Sen holkin kuuluukin jäädä paikalleen. Iskaritolppa pitää siis aina löysätä, joten tuossa on paljon enemmän hommaa kuin pelkässä puslan vaihdossa (jos on kunnon ulosvetäjä puslalle).
        Kuuluu tai ei, mutta mukavempi se oli vaihtaa kun se irtos mukana.
        Atm:

        E61 530d Black Sapphire Metallic
        Ex:

        Vw Passat 1,9Tdi B6 eka ja vika Vw
        E32 740iaL Sterlingsilber
        E36 323 Touring
        E39 523 Touring
        Farkku Omega Ekotekki
        Farkku Omega 2,5Td
        BMW
        E32 730i Alpinweiß II
        Honda Accord
        Sunny N13
        Mazda 323 1.3 "50hp"

        Comment

        • Tome
          Bimmer Fanatic
          • Nov 2003
          • 548
          • Joensuu

          #49
          Originally posted by Maki1 View Post
          Kuuluu tai ei, mutta mukavempi se oli vaihtaa kun se irtos mukana.
          ja millähän perusteella? Parempihan sen holkin on pysyä siellä olkavarressa ettei sitä tarvitse sitten irroittaa siitä tukivarresta ja laittaa takaisin olkavarteen ennen uutta tukivartta? Sen holkinhan on oltava siinä olkavarressa koska muuten jää tukivarren nivelen kiinnitys väljäksi? Vai mitä tässä en nyt oikein ymmärtänyt?

          Comment

          • janke
            Bimmer Enthusiast
            • Nov 2010
            • 3667
            • seinäjoki

            #50
            Originally posted by Tome View Post
            ja millähän perusteella? Parempihan sen holkin on pysyä siellä olkavarressa ettei sitä tarvitse sitten irroittaa siitä tukivarresta ja laittaa takaisin olkavarteen ennen uutta tukivartta? Sen holkinhan on oltava siinä olkavarressa koska muuten jää tukivarren nivelen kiinnitys väljäksi? Vai mitä tässä en nyt oikein ymmärtänyt?
            Jaa... Justiin vaihdoin väljän holkin pois ja uusi tilalle! Olisikohan ollut parempi ilman holkkia.
            Bmw 316 E30 -88

            Comment

            • zener
              Moderator
              • Oct 2004
              • 14447
              • Oulu

              #51
              Originally posted by janke View Post
              Jaa... Justiin vaihdoin väljän holkin pois ja uusi tilalle! Olisikohan ollut parempi ilman holkkia.
              Hui, miten se väljäksi on menny?
              E65 730dA '04 klick
              F10 520dA '11 klick
              E34 520iA (2.8l) '91 klick

              Instagram


              "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

              Comment

              • Tome
                Bimmer Fanatic
                • Nov 2003
                • 548
                • Joensuu

                #52
                Originally posted by janke View Post
                Jaa... Justiin vaihdoin väljän holkin pois ja uusi tilalle! Olisikohan ollut parempi ilman holkkia.
                voi jeesus. No jos on jostain syystä holkki kulunu väljäks niin ehkä sitten asia on toinen. Aika monta tukivartta vaihtaneena en oo kyllä törmänny että ne holkit ois väljäks menny. Ja aina ne on siellä olkavarressa pysyny ku on käyttäny irrotusöljyä ja sopivaa ulosvetäjää?

                Ja sanoinko että siellä ei sitä holkkia kuuluisi olla? Se luetun ymmärtäminen..
                Last edited by Tome; 11-01-2014, 11:44.

                Comment

                • Maki1
                  Bimmer Rookie
                  • May 2011
                  • 151
                  • Kuopio

                  #53
                  Originally posted by Tome View Post
                  ja millähän perusteella? Parempihan sen holkin on pysyä siellä olkavarressa ettei sitä tarvitse sitten irroittaa siitä tukivarresta ja laittaa takaisin olkavarteen ennen uutta tukivartta? Sen holkinhan on oltava siinä olkavarressa koska muuten jää tukivarren nivelen kiinnitys väljäksi? Vai mitä tässä en nyt oikein ymmärtänyt?
                  Holkkihan lähti helposti irti siitä varresta, ei tarvinnut kun ruuvipenkin, pajavasaran ja hellän kopautuksen. Sitä et ymmärtänyt, että se uusi varsi oli helpompi laittaa sinne paikalleen holkin kanssa, koska ei joutunut käyttämään iskaritolppaa irti/löysällä. Sen sai sopivasti ujutettua sinne paikalleen holkin kanssa, koska oli enemmän pelivaraa. Sen missä holkki oli kynkässä kiinni joutui löysäämään, koska ei ollut pelivaroja. Oikein tai väärin mutta helpompaa jokatapauksessa.
                  Atm:

                  E61 530d Black Sapphire Metallic
                  Ex:

                  Vw Passat 1,9Tdi B6 eka ja vika Vw
                  E32 740iaL Sterlingsilber
                  E36 323 Touring
                  E39 523 Touring
                  Farkku Omega Ekotekki
                  Farkku Omega 2,5Td
                  BMW
                  E32 730i Alpinweiß II
                  Honda Accord
                  Sunny N13
                  Mazda 323 1.3 "50hp"

                  Comment

                  • janke
                    Bimmer Enthusiast
                    • Nov 2010
                    • 3667
                    • seinäjoki

                    #54
                    Originally posted by zener View Post
                    Hui, miten se väljäksi on menny?
                    Minä ihmettelen samaa. Silloin kun vaihdoin uuden tukivarren ja ihmettelin, että miten ihmeessä se vain kiristyi ja kiristyi. Ajattelin että tukivarren nivelen kartiossa tullut jokin tehdas kämmi, mutta eipäs ollutkaan vaan holkki oli millin väleytynyt ja oli vielä jotenkin vinoon kulunut.:think Hommasin purkuautosta uuden holkin ja sitten saikin kiristettyä momenttiin ja camberikin nousi samalla pystynpään. On voitu jo tehtaalla tuo vanha alkuperäinen holkki sorvata kieroon!?
                    Bmw 316 E30 -88

                    Comment

                    • janke
                      Bimmer Enthusiast
                      • Nov 2010
                      • 3667
                      • seinäjoki

                      #55
                      Originally posted by Tome View Post
                      voi jeesus. No jos on jostain syystä holkki kulunu väljäks niin ehkä sitten asia on toinen. Aika monta tukivartta vaihtaneena en oo kyllä törmänny että ne holkit ois väljäks menny. Ja aina ne on siellä olkavarressa pysyny ku on käyttäny irrotusöljyä ja sopivaa ulosvetäjää?

                      Ja sanoinko että siellä ei sitä holkkia kuuluisi olla? Se luetun ymmärtäminen..
                      No en tarkoittanut sinulle piruilla. Ei kait ny kukaan sitä holkkia jätä sieltä pois:think
                      Bmw 316 E30 -88

                      Comment

                      • Tome
                        Bimmer Fanatic
                        • Nov 2003
                        • 548
                        • Joensuu

                        #56
                        Poistettu..
                        Last edited by Tome; 11-01-2014, 13:03.

                        Comment

                        • zener
                          Moderator
                          • Oct 2004
                          • 14447
                          • Oulu

                          #57
                          En kans nyt ihan tajua, että miksi se holkki sieltä pitää ottaa pois. Täysin turha homma.
                          E65 730dA '04 klick
                          F10 520dA '11 klick
                          E34 520iA (2.8l) '91 klick

                          Instagram


                          "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

                          Comment

                          • janke
                            Bimmer Enthusiast
                            • Nov 2010
                            • 3667
                            • seinäjoki

                            #58
                            Originally posted by zener View Post
                            En kans nyt ihan tajua, että miksi se holkki sieltä pitää ottaa pois. Täysin turha homma.
                            Niin, ja ei se edes lähde sieltä kovin helpolla:think
                            Bmw 316 E30 -88

                            Comment

                            • TJJ
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jun 2003
                              • 7591
                              • Jyväskylä

                              #59
                              Originally posted by Maki1 View Post
                              Sitä et ymmärtänyt, että se uusi varsi oli helpompi laittaa sinne paikalleen holkin kanssa, koska ei joutunut käyttämään iskaritolppaa irti/löysällä. Sen sai sopivasti ujutettua sinne paikalleen holkin kanssa, koska oli enemmän pelivaraa.
                              Miten sait holkin menemään kiinni/pohjaan kun se oli jo varressa kiinni? Eihän mutteria saa vielä kiinni, joten sillä ei voi vetää holkkia paikalleen. Vai oletko tehnyt tuon remontin jo useasti ja holkin kiinnitys on ihan löysä (pilalla)?
                              E39 528iA

                              Comment

                              • Heguli 31
                                BTCF Member
                                • Oct 2004
                                • 10046
                                • KVLA

                                #60
                                Originally posted by janke View Post
                                Jaa... Justiin vaihdoin väljän holkin pois ja uusi tilalle! Olisikohan ollut parempi ilman holkkia.
                                Joku on ryssinyt varsia asennelleesa (jätetty löysälle).Jos oikeat osat laitetaan kunnolla kiinni,niin varmasti ei holkki väljisty.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎