Announcement

Collapse
No announcement yet.

Reaktiotangon puslien vaihto osa 1

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • m5bimmeri
    Bimmer Fanatic
    • Oct 2011
    • 250
    • Suomi

    #16
    Uusi tarvikepusla ei todennäköisesti ole täysin samoilla mitoilla, kuin alkuperäinen ja jää näin ollen löysälle tuohon apurungon kiinnityshaarukkaan, vaikka pultin vetää "kireälle".

    Lainaus edeltä:
    "Otettiin vielä uudet puslat auki ja katsottiin että pultti varmasti tiukkaa puslan haarukkaan."
    Ja ei niin ohuita prikkoja olekaan mitkä mahtuisivat sinne väliin, pusla kun meni siihen haarukkaan naputtamalla.

    Tarkoitatko, että rengasta auton ajosuunnassa ?

    Kyllä.

    Tämä on tietysti arvailu, mutta olisiko mahdollista, että reaktiotangon nivelpäässä on väljää, mikä on hankala havaita vääntelemällä, kun ripustus on kasassa? Jos ei kuulunut hieman väljällä puslalla, mutta nyt tiukalla puslalla kuuluu, kun niveleen kohdistuu enemmän voimaa ajossa, kun pusla ei anna niin paljoa periksi? E39:n tuennasta on kuulemma hankala löytää väljää ja olen tähän itsekin törmännyt.

    Tuli itsellä myös mieleen.

    Kokeilitteko vielä tuota kuskinpuolen reaktiotangon nivelpäätä asennuksen aikana käännellä niin, että sen puslapää on irti, jolloin reaktiotankoa pääsee paremmin kääntämään eri asentoihin?

    Kyllä kokeiltiin.

    Jos ilmanohjaimet on vielä irti,

    Ei ole enää, ja perjantaina menee katsastusasemalle ravistukseen ja on kumma jos ei väljää löydy ?!?
    Köyhä ja BMW, huono yhtälö...

    Comment

    • Tome
      Bimmer Fanatic
      • Nov 2003
      • 548
      • Joensuu

      #17
      Originally posted by m5bimmeri View Post
      Ei siinä iskarissa mitään vikaa ole, katsastuksessa hyvät ja on tuota nosteltu renkaanvahdoissa jne remppoissa muutenkin.
      no se katsastus nyt ei kerro iskareiden kunnosta yhtään mitään. Ja eihän se iskari paskaksi menekään autoa nostellessa mutta jos se iskari vuotaa ja on ilmaan nostettaessa päästänyt ulos juuri ne viimeiset tirat että alkaa kolista.

      Comment

      • Tome
        Bimmer Fanatic
        • Nov 2003
        • 548
        • Joensuu

        #18
        ja ainahan tuo eturipustus myötää pitkittäissuunnassa jos rengasta tönii, powerflexillä toki vähemmän mutta uudellakin kumipuslalla aika reilusti. Kirjoituksestasi ei tosin selvinnyt oliko siellä ihan kolahteleva välys tai aivan tyhjä välys kun tallin lattialla sitä reuhdoitte?

        Comment

        • janne1974
          Bimmer Fanatic
          • Jul 2006
          • 405
          • Kuopio

          #19
          Itse en ainakaan suosittele tarvike puslia/niveliä... omassa taistelin kauan kolinoiden ja välysten kanssa. Kunnes pinna paloi ja vaihdoin kaikki tukivarret, puslineen alkuperäisiin.. sen jälkeen tuli kaivattu hiljaisuus ja vakaus.
          -Janne-

          F10 535iX sedan -11
          ex. ALPINA B3 3.0 "Edition 30" coupe -96 #317
          ex. E39 528i touring -99
          ex. E36 325ia coupe -93

          Comment

          • m5bimmeri
            Bimmer Fanatic
            • Oct 2011
            • 250
            • Suomi

            #20
            mutta jos se iskari vuotaa ja on ilmaan nostettaessa päästänyt ulos juuri ne viimeiset tirat että alkaa kolista.

            Ja melkoinen yhteensattuma että juuri puslanvaihdon yhteydessä. Ja jos iskari vuotaa niin eikö katsastuksessa huomata tai testissä näy ?!

            Kirjoituksestasi ei tosin selvinnyt oliko siellä ihan kolahteleva välys tai aivan tyhjä välys

            Mainitsin kyllä että selvästi löysää, ja että se löysä katosi jonnekin. Ehkä myös vähän kolisi, ei tässä enää muista kun on kohta 100x katsottu. Matkustajan puolella ei kuitenkaan mitään löysiä eikä kolinoita, eli jossain siellä löysää on.

            Kunnes pinna paloi ja vaihdoin kaikki tukivarret, puslineen alkuperäisiin..

            En laita tohon sellaisia summia, on muita suunnitelmia kun saan kuntoon. Eli vaihto vähemmän vikaiseen autoon...
            Köyhä ja BMW, huono yhtälö...

            Comment

            • zener
              Moderator
              • Oct 2004
              • 14447
              • Oulu

              #21
              Originally posted by janke View Post
              Kokeile heilutta rattiakselia joka suuntaa jos koluttaa, niin ohjausvaihdehan se tai lyö nyrkillä kuskinpuolen raidetankoon ja jos sama kolina niin...
              Minkäslaista kolinaa tuo hammastanko pitää? Vieläki keula lotisee itselläniki vaikka reaktiotangot ja toinen alatukivarsi on uutta. Toki vielä toinen alatukivarsi täytyy vaihtaa.

              Lotina tuntuu eniten polkimiin.
              E65 730dA '04 klick
              F10 520dA '11 klick
              E34 520iA (2.8l) '91 klick

              Instagram


              "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

              Comment

              • Hebbu ///M3
                Bimmer Enthusiast
                • May 2003
                • 1627
                • Dallas

                #22
                Zener:
                Mulla ainaki ihan ku ois kallistuksenvakaajan kumit menny. Kolisee samallalailla.
                Sotkamo Connection

                Comment

                • zener
                  Moderator
                  • Oct 2004
                  • 14447
                  • Oulu

                  #23
                  Originally posted by Hebbu ///M3 View Post
                  Zener:
                  Mulla ainaki ihan ku ois kallistuksenvakaajan kumit menny. Kolisee samallalailla.
                  Kieltämättä kuulostaa juuri tuolta, mutta katsoin että ne oli vielä hyvännäköiset... Ne ei kyllä paljoo maksa.

                  Nyt kyllä tulin sotkeen topiccia, joten ehkä viiminen posti tähän.
                  E65 730dA '04 klick
                  F10 520dA '11 klick
                  E34 520iA (2.8l) '91 klick

                  Instagram


                  "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

                  Comment

                  • janke
                    Bimmer Enthusiast
                    • Nov 2010
                    • 3667
                    • seinäjoki

                    #24
                    Originally posted by zener View Post
                    Minkäslaista kolinaa tuo hammastanko pitää? Vieläki keula lotisee itselläniki vaikka reaktiotangot ja toinen alatukivarsi on uutta. Toki vielä toinen alatukivarsi täytyy vaihtaa.

                    Lotina tuntuu eniten polkimiin.
                    Hammastankohan voi pitää vaikka mitä kolinaa, mutta minulla se pitää sellasta matalataajuista kolkutesta, joka tulee läpi teiden karheasta pinnasta ja selvästi kun vaikka moottoritilasta heiluttaa rattiakselia niin kolkuttaa niin pirusti. Sitä en tiedä kuinka paljon uusi risti-nivel auttaisi tuohon kolinaan jos sen vaihtaisi rattiakseliin.:think Ei saisi madaltaa eikä käyttää leveitä renkaita, niin ehkä ohjausvaihteetkin pysyisivät ehjänä
                    Bmw 316 E30 -88

                    Comment

                    • m5bimmeri
                      Bimmer Fanatic
                      • Oct 2011
                      • 250
                      • Suomi

                      #25
                      Mulla hammastangossa "normaalia" välystä joka rattia heilutellessa tuntuu todella pieneltä. Sen hammastangon välyksen voi kuulema kiristää irrottamalla suojakumin/mit ja sieltä välistä avaimilla. Näin kertoi korjaamolla asentaja ?!
                      Mulla se kolinan aiheuttaja ei ole hammastanko, koska kolina tuli puslien vaihdon jälkeen.

                      Mullakin kolina on sellaista terävää ja tulee vain pienistä epätasaisuuksista. Jos asfaltissa on poikittain pieni halkeama tai hiekkatiellä ajettaessa pientä epätasaisuutta niin kolisee, ja tuntuu polkimissa niinkuin sen kuuluukin. Mukultiellä ajettaessa pahin kolina. Isoissa montuissa (kaivonkannet jne) ei kuulu mitään ja kolina häipyy kun vauhtia alkaa olla 50-60kmh.

                      Joku täällä jo mainitsi että vaihtaa kaikki osat, alatukivarret, reaktiotangot, koiranluut, hammastangon, kallistuksen vakaajan kumit, iskarit ja yläpään laakerit, kaikki etukelkan kumit jne. Ihan vapaasti jos rahaa ja intoa löytyy. Vika voi olla ihan missä vaan ja turha spekuloida ja arpoa mitä osia vaihtaa. Huomenna toivottavasti selviää konttorilla missä se löysä on, ja vaihdetaan/korjataan sen aiheuttaja. Mitään ylimääräistä en itse tohon laita, niin paljon en sitä rakasta pelkkä peltilaatikko siirtymiseen paikasta toiseen. On tässä joskus ollut hyviäkin autoja, ja sellaiseen siirryn kun tästä luovun joskus !
                      Köyhä ja BMW, huono yhtälö...

                      Comment

                      • TJJ
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jun 2003
                        • 7591
                        • Jyväskylä

                        #26
                        Originally posted by m5bimmeri View Post
                        Sen hammastangon välyksen voi kuulema kiristää irrottamalla suojakumin/mit ja sieltä välistä avaimilla. Näin kertoi korjaamolla asentaja ?!!
                        Vaihda korjaamoa... Hammastangon päällä on "mutteri" josta sitä voi hiukan kiristää, kulumisesta riippuen se voi auttaa tai sitten ohjauksesta tulee jo liian jäykkä. Hammastangon päätyholkkien kulumiseen tuo ei kuitenkaan auta.
                        E39 528iA

                        Comment

                        • Tome
                          Bimmer Fanatic
                          • Nov 2003
                          • 548
                          • Joensuu

                          #27
                          Originally posted by m5bimmeri View Post

                          Ja melkoinen yhteensattuma että juuri puslanvaihdon yhteydessä. Ja jos iskari vuotaa niin eikö katsastuksessa huomata tai testissä näy ?!
                          Lähes poikkeuksetta ei huomata. Nämähän vuotaa pikkuhiljaa sitä öljyä kunnes lopulta riittävän tyhjät ja kolina alkaa. Katsastustesterissä voit saada erinomaiset arvot vaikka iskarit kuin loppu.

                          Originally posted by m5bimmeri View Post
                          Mullakin kolina on sellaista terävää ja tulee vain pienistä epätasaisuuksista. Jos asfaltissa on poikittain pieni halkeama tai hiekkatiellä ajettaessa pientä epätasaisuutta niin kolisee, ja tuntuu polkimissa niinkuin sen kuuluukin. Mukultiellä ajettaessa pahin kolina. Isoissa montuissa (kaivonkannet jne) ei kuulu mitään ja kolina häipyy kun vauhtia alkaa olla 50-60kmh.
                          Iskarin kolina ilmenee juuri hitaissa vauhdeissa ja pienissä epätasaisuuksissa. Iskarin kolinan kyllä tunnistaa jos on yhtään kokemusta. Varsien pallonivelien kolina on taas omanlaistansa. Tuntuuko se kolina/välys ratissa?

                          Comment

                          • m5bimmeri
                            Bimmer Fanatic
                            • Oct 2011
                            • 250
                            • Suomi

                            #28
                            Originally posted by Tome View Post
                            Lähes poikkeuksetta ei huomata. Nämähän vuotaa pikkuhiljaa sitä öljyä kunnes lopulta riittävän tyhjät ja kolina alkaa. Katsastustesterissä voit saada erinomaiset arvot vaikka iskarit kuin loppu.



                            Iskarin kolina ilmenee juuri hitaissa vauhdeissa ja pienissä epätasaisuuksissa. Iskarin kolinan kyllä tunnistaa jos on yhtään kokemusta. Varsien pallonivelien kolina on taas omanlaistansa. Tuntuuko se kolina/välys ratissa?
                            Ei tunnu ratissa, vasemman jalan pohjassa kylläkin kun lepuuttaa jalkaa sille tarkoitetulla paikalla. Mutta hyvin vähän, ääni on se häiritsevin. Minä en ymmärrä tuota iskariteoriaa. Jos isakrit toimivat normaalisti molemmilla puolilla, eli pohjaan painamisen jälkeen palautuvat yläasentoon tullessaan ja liike pysähtyy siihen. Myös ajaessa kovalla nopeudella tiellä jossa on pahoja nousuja/laskuja (Helsinki-Porvoo) iskarit toimivat normaalin tuntuisesti. Niin miten ne voivat toimia jos ovat vuotaneet tyhjiin/ovat loppu ?
                            Ja miten ne kolisevat vain terävissä pienissä montuissa/halkiviivoissa mutta esim.kaivonkannen päältä ajettaessa tai muuten kuoppaisilla teillä eivät kolise ? Mielenkiintoista nähdä huomenna mitä katsastuaseman ravistustesti sanoo jos vika löytyy ?

                            kulumisesta riippuen se voi auttaa tai sitten ohjauksesta tulee jo liian jäykkä.

                            Eli se voi auttaa, vaihdanko silti korjaamoa :O
                            Köyhä ja BMW, huono yhtälö...

                            Comment

                            • TJJ
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jun 2003
                              • 7591
                              • Jyväskylä

                              #29
                              Originally posted by m5bimmeri View Post
                              Eli se voi auttaa, vaihdanko silti korjaamoa :O
                              No jos se korjaaja oli kiristämässä raidetankojen kiinnitystä (sehän siellä haitarikumien alla on) eikä tuota mutteria (joka on suoraa näkyvissä), niin ehkäpä olisi syytä vaihtaa.
                              E39 528iA

                              Comment

                              • m5bimmeri
                                Bimmer Fanatic
                                • Oct 2011
                                • 250
                                • Suomi

                                #30
                                Originally posted by TJJ View Post
                                No jos se korjaaja oli kiristämässä raidetankojen kiinnitystä (sehän siellä haitarikumien alla on) eikä tuota mutteria (joka on suoraa näkyvissä), niin ehkäpä olisi syytä vaihtaa.
                                Ei ole ollut kiristämässä, mainitsi asiasta. Olisin kertonut jos olisi kiristänyt mutta ei kuulema ollut tarvetta. Kerron kyllä mitä on tehty ja tehdään !
                                Köyhä ja BMW, huono yhtälö...

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎