Announcement

Collapse
No announcement yet.

Reaktiotangon puslien vaihto osa 1

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Tome
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2003
    • 548
    • Joensuu

    #31
    Originally posted by m5bimmeri View Post
    Ei tunnu ratissa, vasemman jalan pohjassa kylläkin kun lepuuttaa jalkaa sille tarkoitetulla paikalla. Mutta hyvin vähän, ääni on se häiritsevin. Minä en ymmärrä tuota iskariteoriaa. Jos isakrit toimivat normaalisti molemmilla puolilla, eli pohjaan painamisen jälkeen palautuvat yläasentoon tullessaan ja liike pysähtyy siihen. Myös ajaessa kovalla nopeudella tiellä jossa on pahoja nousuja/laskuja (Helsinki-Porvoo) iskarit toimivat normaalin tuntuisesti. Niin miten ne voivat toimia jos ovat vuotaneet tyhjiin/ovat loppu ?
    Ja miten ne kolisevat vain terävissä pienissä montuissa/halkiviivoissa mutta esim.kaivonkannen päältä ajettaessa tai muuten kuoppaisilla teillä eivät kolise ? Mielenkiintoista nähdä huomenna mitä katsastuaseman ravistustesti sanoo jos vika löytyy ?
    Jos kerran iskari ollut purettuna ja testattu niin sitten ei siinä vika ole. E39 toimii yllättävän hyvin loppuunkuluneillakin iskareilla normaaliajossa niin ettei välttämättä helposti huomaa. Omakohtaista kokemusta löytyy parista eri sachsin etuiskarisetistä joista toinen alkanut lopulta kolisemaan. Ja juurikin hitaissa vauhdeissa nimismiehen kiharoissa ja mukulakivellä ihan helvetinmoinen kolina. Muuten ajaessa ei tuntunut että jotain olisi paskana. Ja jos toinen puoli on vielä tikissään niin vielä vähemmän huomaa normaaliajossa poikkeavana ajokäytöksenä.

    Comment

    • Juize
      Bimmer Fanatic
      • Nov 2010
      • 231
      • Joensuu

      #32
      Originally posted by m5bimmeri View Post
      Jos asfaltissa on poikittain pieni halkeama tai hiekkatiellä ajettaessa pientä epätasaisuutta niin kolisee, ja tuntuu polkimissa niinkuin sen kuuluukin. Mukultiellä ajettaessa pahin kolina. Isoissa montuissa (kaivonkannet jne) ei kuulu mitään ja kolina häipyy kun vauhtia alkaa olla 50-60kmh.
      Vasemman reaktiotangon pallo väljä. Edellisessä E39:ssä aivan samat oireet ja reaktiotangon vaihdolla kolina loppui.
      i20 iX xdrive 40 -22, Sophisto Grey Brilliant Effect
      ex G31 530e -20 lci M/// -Sport , Phythonic Blue Metallic

      ex G31 520D -18 M/// -Sport , Blue Stone Metallic
      ex F11 530D -14, Jatoba Metallic
      ex E39 530iA -03, M/// Sport individual Orinoco Metallic

      Comment

      • Bomb5
        Bimmer Fanatic
        • Oct 2011
        • 726
        • Kivijärvi

        #33
        Miten kävi?
        E39 530i manual (2001) - Myynnissä E39 / M54B30 osia

        Comment

        • skaramanga
          Bimmer Rookie
          • May 2008
          • 145
          • kokkola

          #34
          reaktiotanko

          Oma kokemus ainaskin on että aikalailla orkkis reaktiotanko kestää hela sekä pallonivel saman ajan,ja jos lähtee vaan vaihtaan heloja niin palloniveleen väljyyttä vaan korostuu ku hela tiukka,eli kannatta vaihtaa koko tanko heloineen.

          Comment

          • m5bimmeri
            Bimmer Fanatic
            • Oct 2011
            • 250
            • Suomi

            #35
            Originally posted by Bomb5 View Post
            Miten kävi?
            Niin kävi että väljää ei löytynyt mistään ja kolisee. Katsastusmies (bemaristi itsekin) sanoi että ei näistä löydä kolinan aiheuttajaa ellei ota tankoa kerrallaan irti jä kädessä kokeile. Itsellään oli läysää juuri reaktiotangon pallossa, mutta selvisi vasta kun tanko oli käsissä. Epäili että mullakin reaktiotangon pallossa se väljä, pieni mutta korostuu ärsyttävänä äänenä.

            Testin aikana ravisteltiin ja väänneltiin joka suuntaan vartti, pääsin itsekin painelemaan nostimen nappia nopeaan tahtiin kun inssi oli nivelissä kiinni. Tuomio kuitenkin ei väljää... Iskareista sanoi että hyvät on, hammastangossa ei juurikaan väljää. Pahoitteli että ei löytynyt, mutta ei laskuttanutkaan mitään. Seuraavaksi etsitään 2kg rotulia jostain !
            Köyhä ja BMW, huono yhtälö...

            Comment

            • janke
              Bimmer Enthusiast
              • Nov 2010
              • 3667
              • seinäjoki

              #36
              Originally posted by m5bimmeri View Post
              Niin kävi että väljää ei löytynyt mistään ja kolisee. Katsastusmies (bemaristi itsekin) sanoi että ei näistä löydä kolinan aiheuttajaa ellei ota tankoa kerrallaan irti jä kädessä kokeile. Itsellään oli läysää juuri reaktiotangon pallossa, mutta selvisi vasta kun tanko oli käsissä. Epäili että mullakin reaktiotangon pallossa se väljä, pieni mutta korostuu ärsyttävänä äänenä.

              Testin aikana ravisteltiin ja väänneltiin joka suuntaan vartti, pääsin itsekin painelemaan nostimen nappia nopeaan tahtiin kun inssi oli nivelissä kiinni. Tuomio kuitenkin ei väljää... Iskareista sanoi että hyvät on, hammastangossa ei juurikaan väljää. Pahoitteli että ei löytynyt, mutta ei laskuttanutkaan mitään. Seuraavaksi etsitään 2kg rotulia jostain !
              Kyllä Vi..u näiden kanssa

              Se olisikin kun olisi aina selvä vian aiheuttaja joka löytyisi helposti, mutta ei, kun ei!! Minäkin kuvittelin, kun sain vaihdettua oikean alatukivarren holkin siihen napaan, että kolina edes vähän vaimenisi, mutta turhaan.. ei mitään.. palkkioksi siitä sain ratin kieroon, enkä jaksanut sitä enää ruveta oikomaan.

              Tuosta hammastangosta vielä sen verran, että kun minäkin kävin kesällä katsurilla ravistelemassa katsurin kanssa tuota autoani, niin sanoin hänelle tuosta hammastangosta, että itse olen 100-varma että toi kolkutus on siitä peräisin, noh... katsuri sitä tutki ja ravisteli ja sanoi, että tämähän on yllättävän hyvä, kun näissä malleissa tapaa heilua yleensä huomattavasti enenpi nämä tangot:think Ja ei poka uskonut, että johtuisi siitä.. Mutta kun sen nyt vain minulla kolisee, niin se kolisee.
              Bmw 316 E30 -88

              Comment

              • m5bimmeri
                Bimmer Fanatic
                • Oct 2011
                • 250
                • Suomi

                #37
                Originally posted by janke View Post
                Kyllä Vi..u näiden kanssa

                Se olisikin kun olisi aina selvä vian aiheuttaja joka löytyisi helposti, mutta ei, kun ei!! Minäkin kuvittelin, kun sain vaihdettua oikean alatukivarren holkin siihen napaan, että kolina edes vähän vaimenisi, mutta turhaan.. ei mitään.. palkkioksi siitä sain ratin kieroon, enkä jaksanut sitä enää ruveta oikomaan.

                Tuosta hammastangosta vielä sen verran, että kun minäkin kävin kesällä katsurilla ravistelemassa katsurin kanssa tuota autoani, niin sanoin hänelle tuosta hammastangosta, että itse olen 100-varma että toi kolkutus on siitä peräisin, noh... katsuri sitä tutki ja ravisteli ja sanoi, että tämähän on yllättävän hyvä, kun näissä malleissa tapaa heilua yleensä huomattavasti enenpi nämä tangot:think Ja ei poka uskonut, että johtuisi siitä.. Mutta kun sen nyt vain minulla kolisee, niin se kolisee.
                Nin sitä hammastankoahan voi myös kiristää, ja siihen täällä otettiinkin jo kantaa että kulumisesta päätelleen saattaa auttaa. Mulla se ei ole hammastanko, olisi jo kolissut ennen puslan vaihtoa. En jaksa enää tuota tutkia, koliskoon...
                Köyhä ja BMW, huono yhtälö...

                Comment

                • zener
                  Moderator
                  • Oct 2004
                  • 14447
                  • Oulu

                  #38
                  Eiköhän se sulla kolise ne reaktiotankojen nivelet.
                  E65 730dA '04 klick
                  F10 520dA '11 klick
                  E34 520iA (2.8l) '91 klick

                  Instagram


                  "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

                  Comment

                  • Bomb5
                    Bimmer Fanatic
                    • Oct 2011
                    • 726
                    • Kivijärvi

                    #39
                    Törmäsinpä tommoseen videoon tänään. Ei varsinaisesti mitään uutta, mutta aiheeseen liittyen, vaikka E34 onkin kyseessä: http://www.youtube.com/watch?v=4YqmngeSu5Y

                    Itellä on 150 tkm ajetut alkuperäiset reaktiotangot, mihin vaihdoin 2 v sitten powerflexit. Alkuun tuntui menevän ihan ok, mutta lievä epäilys on, että eivät ole pallot enää täysin kunnossa. Vaihdan keväällä nuo varret ja takapäästä ylemmät varret vielä uusiin, niin sitten onkin koko alusta käyty läpi. Ei kolise, mutta seilaa tuulessa.
                    Last edited by Bomb5; 04-01-2014, 23:21.
                    E39 530i manual (2001) - Myynnissä E39 / M54B30 osia

                    Comment

                    • asoh
                      BTCF Member
                      • Jul 2007
                      • 289
                      • mikkeli

                      #40
                      Vaihtaa aina kerralla koko reaktiotangon puslan ja pallon kanssa niin ei tarvii sitä paikkaa enään arvailla ja säästyy puslan ja pallon irroitukselta. Enemmän rahaa menee mut vähemmän vaivaa ja päänsärkyä.
                      Nykyinen.
                      e39 535i V8

                      ex.
                      e36 320i

                      http://asoh.kuvat.fi/kuvat/Bmw/

                      Comment

                      • m5bimmeri
                        Bimmer Fanatic
                        • Oct 2011
                        • 250
                        • Suomi

                        #41
                        Originally posted by asoh View Post
                        Vaihtaa aina kerralla koko reaktiotangon puslan ja pallon kanssa niin ei tarvii sitä paikkaa enään arvailla ja säästyy puslan ja pallon irroitukselta. Enemmän rahaa menee mut vähemmän vaivaa ja päänsärkyä.
                        Minä väitän että vaivaa on enemmän koko tangon vaihtamisessa. Puslan saa vaihdettua paikallaan koskematta toiseen (iskarin) päähän laisinkaan.
                        Köyhä ja BMW, huono yhtälö...

                        Comment

                        • peto2
                          BTCF Member
                          • Jan 2007
                          • 8262
                          • Järvikylä (Nakkila)

                          #42
                          Originally posted by m5bimmeri View Post
                          Minä väitän että vaivaa on enemmän koko tangon vaihtamisessa. Puslan saa vaihdettua paikallaan koskematta toiseen (iskarin) päähän laisinkaan.
                          Mutta et ole kokeillutkaan

                          Kyllä se on sen 100x nopeampi ja mukavampi vaihtaa koko keppi. Vitutuksen vähentyminen kattaa korkeamman hinnan
                          F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
                          ex:
                          E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
                          Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
                          Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
                          Nakkaa privaa jos tarvetta.

                          Comment

                          • asoh
                            BTCF Member
                            • Jul 2007
                            • 289
                            • mikkeli

                            #43
                            Originally posted by m5bimmeri View Post
                            Minä väitän että vaivaa on enemmän koko tangon vaihtamisessa. Puslan saa vaihdettua paikallaan koskematta toiseen (iskarin) päähän laisinkaan.
                            Ehkä se pusla mut mietippä sen pallonivelen vaihto. Yhdellä kertaa hoituu molemmat ilman minkäänlaista prässäämistä.
                            Nykyinen.
                            e39 535i V8

                            ex.
                            e36 320i

                            http://asoh.kuvat.fi/kuvat/Bmw/

                            Comment

                            • Maki1
                              Bimmer Rookie
                              • May 2011
                              • 151
                              • Kuopio

                              #44
                              Originally posted by peto2 View Post
                              Mutta et ole kokeillutkaan

                              Kyllä se on sen 100x nopeampi ja mukavampi vaihtaa koko keppi. Vitutuksen vähentyminen kattaa korkeamman hinnan

                              Juurikin näin! On todella vittumaista yrittää siellä auton alla nyhrätä sitä vanhaa puslaa irti. Toisaalta helppo pistää uusi paikalleen jos käyttää power flexin puslia. Mutta on koko tangonkin vaihdossa omat ongelmat. Itsellä ainakin aiheutti suurta vitutusta se, kun toisella puolella iskaritolpassa oleva alapallon soviteholkki jäi paikalleen eikä tullut reaktiotangon mukana. Tämä taas aiheutti sen että joutui käyttämään iskaritolpan kynkkää irti kun ei muuten mahtunut irtoamaan/menemään uusi paikalleen. Mutta ennemmin tuokin työ kuin porailla ja sahailla sitä kumia irti.
                              Atm:

                              E61 530d Black Sapphire Metallic
                              Ex:

                              Vw Passat 1,9Tdi B6 eka ja vika Vw
                              E32 740iaL Sterlingsilber
                              E36 323 Touring
                              E39 523 Touring
                              Farkku Omega Ekotekki
                              Farkku Omega 2,5Td
                              BMW
                              E32 730i Alpinweiß II
                              Honda Accord
                              Sunny N13
                              Mazda 323 1.3 "50hp"

                              Comment

                              • TJJ
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jun 2003
                                • 7591
                                • Jyväskylä

                                #45
                                Originally posted by Maki1 View Post
                                JItsellä ainakin aiheutti suurta vitutusta se, kun toisella puolella iskaritolpassa oleva alapallon soviteholkki jäi paikalleen eikä tullut reaktiotangon mukana.
                                Sen holkin kuuluukin jäädä paikalleen. Iskaritolppa pitää siis aina löysätä, joten tuossa on paljon enemmän hommaa kuin pelkässä puslan vaihdossa (jos on kunnon ulosvetäjä puslalle).
                                E39 528iA

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎