Announcement

Collapse
No announcement yet.

e60 virtalukko jumissa, APUA

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Mikiis
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2013
    • 906
    • Oulu

    #31
    Originally posted by markok View Post
    Tulipa sitten kehuttua liian aikaisin Eihän tuo lukkopatruuna tuolta irti lähtenyt. Meni hermot ja piti homma keskeyttää. Kokeilin vaikka minkä kokoisella tapilla, mutta ei. Ihan selvästi tuntuu, että tappi painaa lukituskieltä, mutta ei vain lähde vetämällä pois. Katselin vielä TIS:stä ohjeita ja sen mukaan ajoneston antennirengas pitää irrottaa ennen lukkopatruunan irrotusta. Onko tuo se mikä siinä ahistaa? Ympärys muoveja purin sen verran pois, että olisi tuo ulos mahtunut jos vain lukitus olisi auennut. Edellisiin malleihin verrattuna hommaa hankaloittaa vielä paksumpi avaimen kahva osa. Tappia ei pääse työntämään kuin yhdessä asennossa eikä juuri edes heiluttelemaan.
    Minä tein isosta paperiliittimestä "avaimen" lukituksen aukaisuun. TIS varmaan käski avaimenkin kääntää oikeaan asentoon? Ei millään muista kun pari kuukautta aikaa edellisestä operaatiosta, ja silloinki oli rattilukko jumissa, niin piti purkaa enempi tavaraa pois edestä.

    Mutta pitäähän se ajoneston antennirengas tosiaan ottaa irti. Ne kuvat pitäis ottaa niin muistais itsekkin paremmin
    F11 530d -11
    E91 -06 320d
    x2 Tuikut
    Ex. E60 -05 535d M-Sport 386hv/766nm

    Comment

    • markok
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2002
      • 3018
      • Kuopio

      #32
      Originally posted by Mikiis View Post
      Minä tein isosta paperiliittimestä "avaimen" lukituksen aukaisuun. TIS varmaan käski avaimenkin kääntää oikeaan asentoon? Ei millään muista kun pari kuukautta aikaa edellisestä operaatiosta, ja silloinki oli rattilukko jumissa, niin piti purkaa enempi tavaraa pois edestä.

      Mutta pitäähän se ajoneston antennirengas tosiaan ottaa irti. Ne kuvat pitäis ottaa niin muistais itsekkin paremmin
      Kiitos neuvoista. Pitää kokeilla vielä myöhemmin uudelleen. TIS:n ohje käskee tosiaan kääntää avaimen R asentoon ja sitten special tool reiästä sisään. Tätä ennen vielä ratti irti, rattiakselin ympärysmuovit irti ja ajoneston antenni irti. Noita muoveja ei varmaan tarvitse irrottaa, mutta tuota antenni rengasta jäin itsekin miettimään. Onko antennirenkaan lukitus sellainen, että se pitelee koko pakettia paikallaan vaikka lukon kielen saisikin vapautettua? Täytyy katsoa saako tuota rengasta irti ilman muovien purkamista kokonaan pois. Vähän ahdas paikka tuo on. Varovasti kokeilin tätä irrottaa, mutta ei ihan pienellä vääntämisellä irronnut.
      BMW 530iA Touring -05

      Comment

      • wtw
        BTCF Member
        • Feb 2005
        • 123

        #33
        Originally posted by markok View Post
        Vähän alkanut omassakin e61:ssä virtalukko takertelemaan ja täytyy yrittää ehtiä tekemään tuolle jotain ennenkuin on ihan jumissa. Onko niin, että "virtalukon pohjan" saa irrotettua vaikka virtalukon pesä on paikallaan? Missä kohdassa ne kielet ovat joita pitäisi viilata? Aiemman linkin kuvat ovat hävinneet eikä oikein googlekaan antanut hyviä kuvia tuosta.
        Uusi lukkosylinteri maksoi marmorilla muistaakseni 63€. Kannattaako viallista osaa lähteä korjaamaan, kun vian uusiutuessa autosi jää pahimmassa tapauksessa sen verran kauas kotitallista, että maksat korjauksen ja lukkosylinterin kuitenkin.
        Toimitusaika tuolle osalle on viikosta kahteen, kun se on tilattava Saksasta. Sen ajan auto sitten seisoo jos sylinteri menee täysin jumiin. Kokonaan jumiutuessaan vaihtokin hieman vaikeutuu, kun avain ei käänny oikeaan asentoon.

        Comment

        • HTK12
          BTCF Member
          • Jul 2011
          • 10941
          • Joensuu

          #34
          Originally posted by wtw View Post
          Uusi lukkosylinteri maksoi marmorilla muistaakseni 63€. Kannattaako viallista osaa lähteä korjaamaan, kun vian uusiutuessa autosi jää pahimmassa tapauksessa sen verran kauas kotitallista, että maksat korjauksen ja lukkosylinterin kuitenkin.
          Toimitusaika tuolle osalle on viikosta kahteen, kun se on tilattava Saksasta. Sen ajan auto sitten seisoo jos sylinteri menee täysin jumiin. Kokonaan jumiutuessaan vaihtokin hieman vaikeutuu, kun avain ei käänny oikeaan asentoon.
          Tästä olen täysin samaa mieltä. En ymmärrä miksi virtalukon jumitellessa ei vain vaihdeta uutta orkkis osaa. Osa on edullinen verratuna siihen, että auto jää paikkaan x, kun avain ei enää käännykkään.
          e39 540iA E85

          Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
          Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
          Retrofit ym. koodaukset (BMW)
          Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
          INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
          Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

          Comment

          • Mikiis
            Bimmer Fanatic
            • Mar 2013
            • 906
            • Oulu

            #35
            No ehkä tässä on kyse siitä että kun se on oireillu, ja markok halusi varmistaa että toimii siihen asti kun uusi on kädessä. Mistä näitä tietää, tilasinhan minäkin lopulta uuden, vaikka olisi hyvin toiminut viilattu mallikin.
            F11 530d -11
            E91 -06 320d
            x2 Tuikut
            Ex. E60 -05 535d M-Sport 386hv/766nm

            Comment

            • markok
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2002
              • 3018
              • Kuopio

              #36
              Ihan samaa mieltä olen itsekin. Kiinnosti vain tietää mikä siellä lukossa jumittaa ja nyt kesälomareissun aikana uutta lukkoakaan ei tähän hätään saa.
              BMW 530iA Touring -05

              Comment

              • Tommi.
                Newbiemmer
                • Jun 2009
                • 20
                • Haapavesi

                #37
                Herätelläämpäs tätä henkiin pienen hiljaiselon jälkeen.
                Eli mulla tapahtui kans tuo virtalukon totaalinen jumittuminen ja virtalukko ei enää muutaman tunnin rumppaamisella auennut.
                Voiko tosiaan virtalukko+virtalukon ympärille tuleva osa, minkä nimeä en nyt tähän hätään osaa sanoa, maksaa 1100e?
                Eikös sarjottamattoman lukon saa alle sataseen+siihen avain alle parisataa?

                Comment

                • wtw
                  BTCF Member
                  • Feb 2005
                  • 123

                  #38
                  Originally posted by Tommi. View Post
                  Herätelläämpäs tätä henkiin pienen hiljaiselon jälkeen.
                  Eli mulla tapahtui kans tuo virtalukon totaalinen jumittuminen ja virtalukko ei enää muutaman tunnin rumppaamisella auennut.
                  Voiko tosiaan virtalukko+virtalukon ympärille tuleva osa, minkä nimeä en nyt tähän hätään osaa sanoa, maksaa 1100e?
                  Eikös sarjottamattoman lukon saa alle sataseen+siihen avain alle parisataa?
                  Astelet merkkiliikkeeseen auton rekisteriote ja henkkarit kourassa. Tilaavat sulle saksasta nykyisiin avaimiin sopivan lukkosylinterin ja vaihdat sen tilalle. Maksaa hieman päälle 60€.
                  Jos lukko ei suostu kääntymään ollenkaan niin joudut hieman porailemaan:
                  Itse irroitin koko rattiakselin, kun ei mistään löytynyt tietoa miten tämän homman saisi tehtyä. Tavoitteena on siis saada tuo kuvassa näkyvä putkisokka ulos reiästään, jolloin irtoaa tuo lukkopesää paikallaan pitävä musta metallikuppi. Tämä hoituu niin, että porataan tuonne vastakkaisella puolelle esim. 7mm poralla reikä, josta ohuella tuurnalla saadaan sokka lyötyä ulos. Tämän jälkeen käteen jää lukkopesä, josta sitten irrotetaan tuo sylinteri esim mig- lankaa tai ohutta 6-kolo avainta käyttäen.
                  Attached Files

                  Comment

                  • Juhnukka
                    BTCF Member
                    • Mar 2014
                    • 604
                    • Lohja

                    #39
                    Herätellään vähän ketjua

                    Eli pitäisi tuo virtalukon sylinteri vaihtaa ja se tuli marmorilta.

                    Onko tuo jossain kehikossa siinä autossa kiinni? Tis puhuu siitä ilmeisesti nimellä end cap?

                    Eli periaatteessa virtalukko irtoaa laittamalla hiuspinni siitä pienestä kolosta ja väännellä sitä kunnes lukkopatruuna pomppaa syliin? Irtoaako sieltä vain tuo kuvan osa vai jokin kehikko missä se on kiinni? Ja miten se irtoaa siitä mahdollisesta kehikosta?

                    Plus huomasin että kun tuohon laittaa avaimen niin kaikki haitat menee sisään, mutta kääntyy vain noin varttikierroksen kääntyykö se sitten siinä kehikossa lisää koko palikka ja tuo eka vartti olisi vain rattilukon avaus? Ei uskalla laittaa kiinni jos se onkin jo viallinen

                    Tuossa kuvissa näkyy tuo kääntymisen vähäys onko tuo normaalia?

                    On vähän uusi juttu tämä e60 virtalukko, tein oman topicin aiheesta mutta kukaan ei oikein ole siihen mitään kertonut :(
                    Last edited by Juhnukka; 06-02-2020, 13:47.
                    Vikakoodien lukua (ista-D/inpa) ja pieniä koodauksia (NCS expert) Uudellamaalla +358409321366

                    Comment

                    • Juhnukka
                      BTCF Member
                      • Mar 2014
                      • 604
                      • Lohja

                      #40
                      Nyt nolottaa

                      Tajusin että tuo olikin vain tuon lukkosylinterin kuljetussuoja, mutta osaisiko joku nopsaa rautalangasta vääntää ohjeet tuohon patruunan vaihtoon vielä kun lukko liikkuu
                      Vikakoodien lukua (ista-D/inpa) ja pieniä koodauksia (NCS expert) Uudellamaalla +358409321366

                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎