memebuy23buy

jarrulevyt menee vaihtoon 10tkm välein, normaaliako?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • hkroger
    Bimmer Rookie
    • Sep 2012
    • 104
    • Espoo

    jarrulevyt menee vaihtoon 10tkm välein, normaaliako?

    Moro,

    Mulla on semmonen tilanne, että mulla on auto ollut nyt 30-40tkm ajossa ja tähän on sinä aikana pitäny vaihtaa etujarrulevyt n. 10tkm välein, koska ne alkaa täristämään. Mikähän ihme siinä voi olla?

    En tiedä liittyykö siihen, mutta joskus kun pihassa oikein kääntää oikealla rattia ja kääntää rivakasti autoa vaikkapa parkkiin, niin että tulee vähän sivuttais vääntöä eturenkaaseen, niin sekin täristää, mutta se ei liity suoraan noihin jarrulevyihin. Joskus katsastuksessa tai huollossa tai jossain asiasta mainitsin, mutta ei mitään katsastukseen vaikuttavaa ainakaan tuo ole ollut.

    Huomenna on menossa auto pajalle muista syistä, joten siinä samalla vois taas mekaanikon kanssa asiaa tutkiskella. Ideoita?
    BMW X5 4.4i E53 vm. 2001
  • Rantakirppu
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2006
    • 504
    • Keski-Pohjanmaa

    #2
    Originally posted by hkroger View Post
    Moro,

    Mulla on semmonen tilanne, että mulla on auto ollut nyt 30-40tkm ajossa ja tähän on sinä aikana pitäny vaihtaa etujarrulevyt n. 10tkm välein, koska ne alkaa täristämään. Mikähän ihme siinä voi olla?

    En tiedä liittyykö siihen, mutta joskus kun pihassa oikein kääntää oikealla rattia ja kääntää rivakasti autoa vaikkapa parkkiin, niin että tulee vähän sivuttais vääntöä eturenkaaseen, niin sekin täristää, mutta se ei liity suoraan noihin jarrulevyihin. Joskus katsastuksessa tai huollossa tai jossain asiasta mainitsin, mutta ei mitään katsastukseen vaikuttavaa ainakaan tuo ole ollut.

    Huomenna on menossa auto pajalle muista syistä, joten siinä samalla vois taas mekaanikon kanssa asiaa tutkiskella. Ideoita?
    Etupyöränlaakeri voi ainakin vaikuttaa, vaikka ei muuten huomais klappia!
    Et mainitse tuossa mitä levyjä oot käyttänyt, mutta itsellä ainakaaan ei tarvinut mennä, kuin taivas pilveen ni oli Zimmermanit kierossa!
    Kaippa tälläkin foorumilla hyviä kokemuksia, mutta itse en voi kun haukkua!
    Jos olet ymmärtänyt kaiken, olet varmasti käsittäny väärin!

    Comment

    • peto2
      BTCF Member
      • Jan 2007
      • 8283
      • Järvikylä (Nakkila)

      #3
      Originally posted by hkroger View Post
      Moro,

      Mulla on semmonen tilanne, että mulla on auto ollut nyt 30-40tkm ajossa ja tähän on sinä aikana pitäny vaihtaa etujarrulevyt n. 10tkm välein, koska ne alkaa täristämään. Mikähän ihme siinä voi olla?

      En tiedä liittyykö siihen, mutta joskus kun pihassa oikein kääntää oikealla rattia ja kääntää rivakasti autoa vaikkapa parkkiin, niin että tulee vähän sivuttais vääntöä eturenkaaseen, niin sekin täristää, mutta se ei liity suoraan noihin jarrulevyihin. Joskus katsastuksessa tai huollossa tai jossain asiasta mainitsin, mutta ei mitään katsastukseen vaikuttavaa ainakaan tuo ole ollut.

      Huomenna on menossa auto pajalle muista syistä, joten siinä samalla vois taas mekaanikon kanssa asiaa tutkiskella. Ideoita?
      Väittäisin että sulla ei oikeasti ole mennyt yksiäkään levyjä kieroon vaan tukivarsien puslat on löystynyt.. ja näitä eivät katsastuskonttorilla löydä.
      F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
      ex:
      E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
      Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
      Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
      Nakkaa privaa jos tarvetta.

      Comment

      • hkroger
        Bimmer Rookie
        • Sep 2012
        • 104
        • Espoo

        #4
        Originally posted by peto2 View Post
        Väittäisin että sulla ei oikeasti ole mennyt yksiäkään levyjä kieroon vaan tukivarsien puslat on löystynyt.. ja näitä eivät katsastuskonttorilla löydä.
        Jos on näin, niin miksi levyjen vaihto sitten on tärinän aina korjannut? Tämä ei siis koske sitä toista tärinää, minkä kuvasin tuossa myös.
        BMW X5 4.4i E53 vm. 2001

        Comment

        • Risto113
          Bimmer Enthusiast
          • Feb 2005
          • 1203
          • GrassLake

          #5
          Originally posted by hkroger View Post
          Jos on näin, niin miksi levyjen vaihto sitten on tärinän aina korjannut? Tämä ei siis koske sitä toista tärinää, minkä kuvasin tuossa myös.
          Uudet levyt alkavat täristämään, kun pinta hieman kuluu ja lasittuu.

          BMW:ssä jarrutärinät tosiaan useimmiten tulevat muualta kuin itse levyistä, eli pyöräntuenta ja sen kumihelat tarkkaan syyniin.

          Myös jarrusatulat voivat jumittaa, ja ne pitäisi herkistellä ja puhdistaa hyvin, VÄHINTÄÄN palojen vaihdon yhteydessä, ellei useammin...
          Ja siis täysin puhtaaksi ruosteesta (niiltä osin kuin merkitystä), pikku hipaisu teräsharjalla ei auta.

          Comment

          • hkroger
            Bimmer Rookie
            • Sep 2012
            • 104
            • Espoo

            #6
            Originally posted by Rantakirppu View Post
            Etupyöränlaakeri voi ainakin vaikuttaa, vaikka ei muuten huomais klappia!
            Et mainitse tuossa mitä levyjä oot käyttänyt, mutta itsellä ainakaaan ei tarvinut mennä, kuin taivas pilveen ni oli Zimmermanit kierossa!
            Kaippa tälläkin foorumilla hyviä kokemuksia, mutta itse en voi kun haukkua!
            Pajalla kun laittoivat, niin en oo tajunnu kysyä, mutta koska tämä asia nyt alkaa jurppia, niin otetaan selvää tästäkin.
            BMW X5 4.4i E53 vm. 2001

            Comment

            • GOOFY
              Bimmer Enthusiast
              • Sep 2005
              • 4139
              • .

              #7
              Luulis jarrulevyillä ja varsinkin työllä olla joku takuu. Onko ne levyt vaihettu samassa korjaamossa neljästi?:-)
              E30 316 -85. (OO==[][]==OO) E30 316 -87.

              Comment

              • Cell
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2004
                • 7035
                • Uusikaupunki

                #8
                Ei niissä levyissä ole vikaa ollut, satula jumittaa. Korjaamojen lavat on täynnä ehjiä jarrulevyjä kun myytti kieroista levyistä elää sitkeästi... Jos puslat on rikki, tuskin häviää uusillakaan levyillä tärinät. Eikä näissä edes tunnu puslia samaa tahtia menevän kuin E39:ssä, ennemmin loppuu joku nivel ja sen kyllä kuulee. Katsoa kannattaa tietysti, mutta voi olla niinkin päin että jarrutärinä rikkoo sen puslan ja siitä tuleekin seuraus.

                Täristävät levyt lakkaavat täristämästä ilman muita toimia kun korjaa sen jumituksen, levyjä ei tarvitse vaihtaa. Josku jumittaa mäntä, joskus palat on syöneet runkoon kolot ja jäävät jumiin. Voitelut onkin sitten eipäs-juupas juttuja, itse en ole ikinä tehnyt muuta kuin vetäissyt jarrukumirasvaa mäntään satulaa kasatessa. Liukutapit vaan raaputtelee kumista puhtaaksi.
                325i -08
                i3 REx -17
                M5 -98 Imolarot
                535i -90 N/A project (maatumassa)

                Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                Comment

                • hkroger
                  Bimmer Rookie
                  • Sep 2012
                  • 104
                  • Espoo

                  #9
                  Ja homma jatkuu:

                  Vaihdettiin taas uudet levyt kun oli reissu tulossa ja huollon yhteydessä vaihdettiin myös yksi tukivarsi ja iskarit, kun oli molemmat jo huonolla hapella.

                  Jo muutaman tuhannen kilsan jälkeen alkoi taas täristämään. Jostain syystä se vaihto kuitenkin oli vian korjannut. Auto on taas lähiaikoina menossa huoltoon tuon asian tiimoilta. Siellä puhuttiin myös siitä, että navat vois olla kierot, koska se on kuulemma yleisin syy mikä aiheuttaa jarrulevyjen nopean kulumisen. Edellisellä kerralla olivat kuitenkin senkin mitanneet eikä siellä ollut mitään ongelmaa mittausten perusteella.

                  Levyt mitä on käytetty on olleet useita eri sorttisia eikä periaatteessa kyllä pitäis mennä materiaaliongelmienkaan takia näin monet putkee vaikka mitä käyttäis. En tiedä tuon viimeisimmän merkkiä, mutta olivat KL-varaosasta kuulemma sanoneet, että pitäis olla materiaaliltaan vastaavat kuin originellit.
                  BMW X5 4.4i E53 vm. 2001

                  Comment

                  • peto2
                    BTCF Member
                    • Jan 2007
                    • 8283
                    • Järvikylä (Nakkila)

                    #10
                    Originally posted by hkroger View Post
                    Ja homma jatkuu:

                    Vaihdettiin taas uudet levyt kun oli reissu tulossa ja huollon yhteydessä vaihdettiin myös yksi tukivarsi ja iskarit, kun oli molemmat jo huonolla hapella.

                    Jo muutaman tuhannen kilsan jälkeen alkoi taas täristämään. Jostain syystä se vaihto kuitenkin oli vian korjannut. Auto on taas lähiaikoina menossa huoltoon tuon asian tiimoilta. Siellä puhuttiin myös siitä, että navat vois olla kierot, koska se on kuulemma yleisin syy mikä aiheuttaa jarrulevyjen nopean kulumisen. Edellisellä kerralla olivat kuitenkin senkin mitanneet eikä siellä ollut mitään ongelmaa mittausten perusteella.

                    Levyt mitä on käytetty on olleet useita eri sorttisia eikä periaatteessa kyllä pitäis mennä materiaaliongelmienkaan takia näin monet putkee vaikka mitä käyttäis. En tiedä tuon viimeisimmän merkkiä, mutta olivat KL-varaosasta kuulemma sanoneet, että pitäis olla materiaaliltaan vastaavat kuin originellit.
                    Ei kun näissä on nuo tukivarret sellaisia että kestävät aika tarkkaan saman ajomäärän eli kun yhdestä pusla pettää niin muutkin on jo liian löysiä toimiakseen oikein. Lääke = vaihda kaikki.

                    Kiero napa on kyllä sen luokan hakuammuntaa että pistää hymyilyttämään. Jos ovat hutiloiden tehneet niin navan ja levyn välissä voi olla paskaa.
                    F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
                    ex:
                    E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
                    Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
                    Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
                    Nakkaa privaa jos tarvetta.

                    Comment

                    • hkroger
                      Bimmer Rookie
                      • Sep 2012
                      • 104
                      • Espoo

                      #11
                      Originally posted by peto2 View Post
                      Kiero napa on kyllä sen luokan hakuammuntaa että pistää hymyilyttämään. Jos ovat hutiloiden tehneet niin navan ja levyn välissä voi olla paskaa.
                      Sitä paskaa nekin epäili, että onko voinut olla jonkun asennuksen yhteydessä jäänyt, mikä olisi voinut vääntää sen navan, mutta kertoivat kyllä itse aina puhdistavansa. Kuitenkin navan kierous mitattiin, eikä sen pitäis olla se syy.

                      Jos se tärinä johtuu siitä puslien väljyydestä, niin miten se sitten voi tilapäisesti korjautua levyjen vaihdolla vai voiko ne puslat jotenkin paskoa ne levyt kieroon?
                      BMW X5 4.4i E53 vm. 2001

                      Comment

                      • Robi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Nov 2002
                        • 7606
                        • Vantaa

                        #12
                        Yksi mikä myös aiheuttaa tärinää on levyjen ja palojen yhteensopivuusongelma. Paloista jää materiaalia levyn pintaan epätasaisesti jolloin täristää jarruttaessa. Ongelma esiintyy kaikkein eniten automaattilaatikoilla varustetuissa e6x ja e9x korisissa joilla ajetaan paljon kaupunkialueella ja joissa käytetty halvimpia paloja joita markkinoilla on.
                        Levyt ei mene kieroksi kovinkaan helposti ja mm BMW:n toleranssi on 0,05=>0,4mm heittoa per levy. Usein levyn pinnan puhdistus hiekkapaperilla ja uudet palat lopettaa tärinän. Ja palat ei pidä olla mitään hinnat alkaen paloja vaan oikeasti laadukkaita. Joku syy siinäkin että alkuperäiset jarrupalat maksaa esim e60 530d:hen noin 150€ enemmän kuin tarvikepalat.
                        Kaarien mankelointia yli kymmenen vuoden kokemuksella.
                        Tiedustelut priva tai 0452210069

                        Current
                        E61 530d
                        E39 530d
                        E39 520iA
                        E46 330xd
                        E28 528i

                        Comment

                        • peto2
                          BTCF Member
                          • Jan 2007
                          • 8283
                          • Järvikylä (Nakkila)

                          #13
                          Originally posted by hkroger View Post

                          Jos se tärinä johtuu siitä puslien väljyydestä, niin miten se sitten voi tilapäisesti korjautua levyjen vaihdolla vai voiko ne puslat jotenkin paskoa ne levyt kieroon?
                          Uuden levyn pinta on tasalaatuinen koko kierroksen matkalla -> jarruttaessa tukivarsiin vaikuttava voima on tasainen. Siitä kun levy kuluu, levyn pintaan muodostuu kovempia ja pehmeämpiä alueita -> tukivarsiin vaikuttava voima ei ole enää tasainen vaan vaihteleva.

                          Puslien tarkoitus on absorboida näitä värinöitä mutta löysät puslat eivät tähän enää pysty vaan alkavat resonoimaan joka sitten tuntuu tärinänä ratissa ja tämä tapahtuu yleensä paljon ennen kuin puslissa on päältäpäin havaittavaa murtumaa tms.
                          F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
                          ex:
                          E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
                          Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
                          Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
                          Nakkaa privaa jos tarvetta.

                          Comment

                          • Hemi
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2004
                            • 18880
                            • Pirkanmaa

                            #14
                            Originally posted by hkroger View Post
                            Ja homma jatkuu:

                            Vaihdettiin taas uudet levyt kun oli reissu tulossa ja huollon yhteydessä vaihdettiin myös yksi tukivarsi ja iskarit, kun oli molemmat jo huonolla hapella.

                            Jo muutaman tuhannen kilsan jälkeen alkoi taas täristämään. Jostain syystä se vaihto kuitenkin oli vian korjannut. Auto on taas lähiaikoina menossa huoltoon tuon asian tiimoilta. Siellä puhuttiin myös siitä, että navat vois olla kierot, koska se on kuulemma yleisin syy mikä aiheuttaa jarrulevyjen nopean kulumisen. Edellisellä kerralla olivat kuitenkin senkin mitanneet eikä siellä ollut mitään ongelmaa mittausten perusteella.

                            Levyt mitä on käytetty on olleet useita eri sorttisia eikä periaatteessa kyllä pitäis mennä materiaaliongelmienkaan takia näin monet putkee vaikka mitä käyttäis. En tiedä tuon viimeisimmän merkkiä, mutta olivat KL-varaosasta kuulemma sanoneet, että pitäis olla materiaaliltaan vastaavat kuin originellit.
                            Höpö, höpö.
                            Unohda nyt ne levyt ihan kokonaan ja korjaa ongelma herkistämällä jarrut KUNNOLLA ja vaihda loput väljät nivelet+puslat.

                            Comment

                            • hkroger
                              Bimmer Rookie
                              • Sep 2012
                              • 104
                              • Espoo

                              #15
                              Originally posted by Hemi View Post
                              Höpö, höpö.
                              Unohda nyt ne levyt ihan kokonaan ja korjaa ongelma herkistämällä jarrut KUNNOLLA ja vaihda loput väljät nivelet+puslat.
                              Tää viesti tulee nyt aika vahvasti monesta suusta ja taitaa mennä pikkuhiljaa perille minunkin kovaan kallooni.
                              BMW X5 4.4i E53 vm. 2001

                              Comment

                              Working...
                              X