Announcement

Collapse
No announcement yet.

jarrulevyt menee vaihtoon 10tkm välein, normaaliako?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MNi
    Bimmer Enthusiast
    • Nov 2008
    • 3144
    • Tampere

    #16
    Vaihtoon liukutapit, liukutappien kumit, männän pölysuojakumi ja anti-rattle clip eli osat 4,6,7 8 ja 11 täältä: KLIK. Satulan pidike myös irti ja viilaat urien pohjat puhtaaksi mahdollisista lyöttyneistä urista. Jos liukutapit ovat jo urilla, siinä on osasyy kun uudet palat pyrkivät hakeutumaan vanhojen palojen paikoille.

    Jos epäilyttää omat taidot tai satulan kunto tai männässä on korroosiota, ei ole pahan hintainen ATE:n uusi satulakaan, ~92€: KLIK. Tosin toimittavat vain pyydettäessä eli ei liene varastossa juuri tällä haavaa.

    Comment

    • Hemi
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2004
      • 18880
      • Pirkanmaa

      #17
      Originally posted by hkroger View Post

      Jos se tärinä johtuu siitä puslien väljyydestä, niin miten se sitten voi tilapäisesti korjautua levyjen vaihdolla vai voiko ne puslat jotenkin paskoa ne levyt kieroon?
      Ei ne levyt ole oikeasti kierossa olleet alun alkaenkaan, vaan näitä nyt on vaihdeltu ihan vaihtamisen ilosta.
      Uudet levyt ovat hiontakarhealla tasaisella pinnalla jotka purevat paloihin tasaisesti, kun taas kiilloittunut/lasittunut/karjennut kova levypinta resonoi palojen puristuksessa aina jarruttaessa jonkin verran, joka tuntuu väljässä/pehmenneessä etupäässä resonanssina.
      Eli tärinäthän alkaa aina uudelleen siinä vaiheessa kun levyn pinta on kulunut kiiltäväksi ja saanut kovan lasimaisen pinnan.
      Ongelma pahenee mikäli jarrusatulat "hirttävät" ja/tai levy ei keskity navan tasopinnalle sen vuoksi että ne on jätetty puhdistamatta (hiomalla, ei harjalla).
      Bemareissa yleisesti ottaen ei ole jarrulevyongelmia juuri lainkaan, vaan 99%:sti kaikki jarrutärinät johtuvat ihan muista asioista kuin levyistä.
      Levyn vaihto korjaa hetkeksi oiretta, mutta ei itse ongelmaa....tai voi korjatakkin sen vuoksi että paikalle tulee puhdas levy, mutta samaan lopputulokseen olisi päästy puhdistamalla vanhan levyn tasopinnat ja herkistämällä satulat.

      Comment

      • hkroger
        Bimmer Rookie
        • Sep 2012
        • 104
        • Espoo

        #18
        Originally posted by Hemi View Post
        Ei ne levyt ole oikeasti kierossa olleet alun alkaenkaan, vaan näitä nyt on vaihdeltu ihan vaihtamisen ilosta.
        Uudet levyt ovat hiontakarhealla tasaisella pinnalla jotka purevat paloihin tasaisesti, kun taas kiilloittunut/lasittunut/karjennut kova levypinta resonoi palojen puristuksessa aina jarruttaessa jonkin verran, joka tuntuu väljässä/pehmenneessä etupäässä resonanssina.
        Eli tärinäthän alkaa aina uudelleen siinä vaiheessa kun levyn pinta on kulunut kiiltäväksi ja saanut kovan lasimaisen pinnan.
        Kuulostaa järkeenkäyvältä. Tämä käy yksiin oireitten kanssa.
        BMW X5 4.4i E53 vm. 2001

        Comment

        • Havis
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2004
          • 1839
          • Kotona/Poissa

          #19
          Originally posted by hkroger View Post
          Jos se tärinä johtuu siitä puslien väljyydestä, niin miten se sitten voi tilapäisesti korjautua levyjen vaihdolla vai voiko ne puslat jotenkin paskoa ne levyt kieroon?
          Heitetään villi arvaus:

          Autoa nostettaessa tunkilla menee nämä tukivarsien puslien "löysät" ikäänkuin toiseen reunaan. Ja kun auto lasketaan alas, kestää aikansa kunnes puslat asettuu entisille paikoilleen. Ja sinä aikana kun puslien asento on tämä "noston jälkeinen", oireet pysyy poissa.

          Kieltämättä melko kaukaa haettu, mutta tiedä häntä vaikka se syy oiskin tuo.
          "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

          E60 523iA -08

          Comment

          • MNi
            Bimmer Enthusiast
            • Nov 2008
            • 3144
            • Tampere

            #20
            Myös täysin finaalissa olevat eturenkaat voivat aiheuttaa epätasaisella kulumisellaan täristystä etupäähän.

            Comment

            • hkroger
              Bimmer Rookie
              • Sep 2012
              • 104
              • Espoo

              #21
              Korjaamon jarrutesterillä tulee jarruihin n. kymmenyksen verran heittoa eli tuo vihjais sen puolesta, että ne levytkin olis oikeasti vammautuneet. Mielipiteitä?
              BMW X5 4.4i E53 vm. 2001

              Comment

              • Heguli 31
                BTCF Member
                • Oct 2004
                • 10097
                • KVLA

                #22
                Siis mitä heittoa?Jarruteho prosenteissa vai heiluuko viisari sen "kymmenyksen" (10%:n) verran?
                Last edited by Heguli 31; 25-06-2014, 16:32.

                Comment

                • Ramzez
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2009
                  • 6104
                  • Jyväskylä

                  #23
                  Varma keino korjata tärinät:

                  Tarkista erityisen huolellisesti, että kaikki tukivarret ja erityisesti niiden puslat ovat ehjät. Se ei käy pelkästään katsomalla, vaan tukivarsia on vääntöraudalla heilutettava, että näkee, onko pusla oikeasti kunnossa vai ei. Harvoin edes katsuri näkee puslien välyksiä, joten asia jää helposti huomaamatta, jos ei tiedä, mitä hakee.

                  Jos jokin tukivarsi on kulunut, vaihda myös toisen puolen vastaava tukivarsi. Kaikki tukivarret tulee vaihtaa aina parina!

                  Jos jarrulevyt ovat oikeasti menneet kieroiksi, syynä tälle ovat likaiset navat ja/tai jumissa olevat satulat. Kumpikin voi saada levyn kieroon. Napojen on ehdottomasti oltava kirkkaat ennen uusien levyjen asennusta ja männän liikerata tulee tarkistaa (tulee siis liikkua likimain käsivoimin puristamalla) ja liukupintojen puhtaus ja sujuva liikkuminen sekä tarvittaessa voitelu.

                  Jos kaikki edellä olevat asiat eivät korjaa tärinää, vaihda kaikki kyseisen akselin tukivarret uusiin.

                  Käytä vain laadukkaita osia! Jarrujen kohdalla esim. ATE ja tukivarsien Lemförder.

                  Näillä ohjeilla kaikki tärinät varmasti korjaantuvat.

                  Comment

                  • hkroger
                    Bimmer Rookie
                    • Sep 2012
                    • 104
                    • Espoo

                    #24
                    Originally posted by Heguli 31 View Post
                    Siis mitä heittoa?Jarruteho prosenteissa vai heiluuko viisari sen "kymmenyksen" (10%:n) verran?
                    Viisari heittää 10%
                    BMW X5 4.4i E53 vm. 2001

                    Comment

                    • BMW525Xda
                      BTCF Member
                      • Feb 2014
                      • 8681
                      • Xxxxxx

                      #25
                      Asiaan liittyen, kun tähän omaan näitä vikoja tulee nyt joka päivä niin....

                      Tänään alkoi jarrut narskua ja poljinta painaessa painui portaittain alaspäin narskahdusten saattelemana.

                      Etupää ylös ja paineilmalla puhtaaksi satulat, varovasti kolme neljä kertaa mäntä täysin auki asentoon isolla meisselillä ja aina polkien kiinni. Öljyä pari tippaa sinnetänne liukupinnoille ja vot...loppui äänet ja pykimiset.

                      Eihän olisi sinullakin jumissa....?

                      Comment

                      • Hiekkis
                        Newbiemmer
                        • Jun 2013
                        • 17
                        • Siilinjärvi

                        #26
                        Itselläkin nyt pari kertaa levyt vaihdettu eteen mikä korjaa tärinät aina vähäksi aikaa mutta tahtoo tulla aina takaisin..

                        Osaisiko joku näyttää kuvasta että mikä pusla/tukivarsi sieltä yleensä menee väljäksi joka aiheuttaa tuon tärinän?

                        Muitelen myös joskus lukeneeni että pelkän puslan vaihtaminen riittää. Kun vaan tietäisi että mikä pusla ja mistä niitä saa ostettua.

                        Olisin kiitollinen jos jollain on tästä tietoa.

                        Comment

                        • Hakkapeliitta
                          Bimmer Fanatic
                          • Mar 2014
                          • 552
                          • P-Sawo

                          #27
                          Originally posted by Hiekkis View Post
                          Itselläkin nyt pari kertaa levyt vaihdettu eteen mikä korjaa tärinät aina vähäksi aikaa mutta tahtoo tulla aina takaisin..

                          Osaisiko joku näyttää kuvasta että mikä pusla/tukivarsi sieltä yleensä menee väljäksi joka aiheuttaa tuon tärinän?

                          Muitelen myös joskus lukeneeni että pelkän puslan vaihtaminen riittää. Kun vaan tietäisi että mikä pusla ja mistä niitä saa ostettua.

                          Olisin kiitollinen jos jollain on tästä tietoa.
                          http://www.btcf.fi/forum/showpost.ph...0&postcount=23

                          Pari postausta ylempänä...

                          Sieltähän voi olla mikä tahansa pusla mennyt, niitä on siellä aika monta erilaista laakeripistettä ja niveltä. Helpoin keino saada selville mikä on mennyt on nostaa auto nosturille ja vääntöraudan kanssa alkaa käymään niitä läpi yksitellen.

                          Sitten kun saa selville mikä pusla on mennyt, soitto esim. KL-Varaosiin ja ne laittaa postissa tulemaan alkuperäisiä tai OEM-laatuisia osia oman maun ja rahapussin mukaan.

                          annetaan BMW-osaa

                          Comment

                          • djs^
                            Bimmer Enthusiast
                            • Dec 2009
                            • 1177
                            • Mikkeli

                            #28
                            Nyt alko omassakin samat tärinät, ja levyt eivät ole kun n. 10000km ajetut. Vaihdoin palat sunnuntaina ja ei mitään apua.

                            Millä tämän aiheen aloittaneen vika korjaantui?
                            EX :
                            -E36 316
                            -E36 325
                            -E39 523
                            -E39 530dA M-Sportx2
                            -E60 525dA M-Sport x2
                            -E60 545i Matte white
                            -E53 x5
                            -E91 3xx

                            Comment

                            • Hiekkis
                              Newbiemmer
                              • Jun 2013
                              • 17
                              • Siilinjärvi

                              #29
                              Joo täytynee ottaa auto nosturille ja ruvetä tutkimaan mistä sitä välystä oikeasti löytyy. Katsastuksessa katsuri sanoi että toisen puolen raidetangon sisäpäässä olisi pientä välystä joten onkohan mahdollista että se tärinä tulisi sieltä?

                              Toinen mikä mietityttää on nuo jarrulevyt. Eli vaihdettu pari kertaa uusiin Motonetin levyt (toisella kerralla eri merkkiset) ja toisella kerralla myös palat samalla ja sama juttu että alkuun toimii ja vähän ajan päästä alkaa täristämään. Motonetin kamat ei varmasti ole laadultaan mitään ihan parasta mutta vaikea silti uskoa että vika olisi siinä. Tokihan sitä voisi kokeilla laittaa alkuperäiset levyt ja palat mutta aika kallis kokeilu jos vika ei sittenkään ole niissä levyissä ja paloissa..

                              Comment

                              • djs^
                                Bimmer Enthusiast
                                • Dec 2009
                                • 1177
                                • Mikkeli

                                #30
                                No ei varmasti ole laadultaan hyvät Mutta kuitenkin, multa löytyi kans raidetangon sisäpäistä väljyyttä. Voiko tää koko tutina johtua sieltä`?
                                EX :
                                -E36 316
                                -E36 325
                                -E39 523
                                -E39 530dA M-Sportx2
                                -E60 525dA M-Sport x2
                                -E60 545i Matte white
                                -E53 x5
                                -E91 3xx

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎