Näistä disa venttiileistä ja niiden rikkoutumisesta on ollut foorumilla juttua vähän siellä täällä, mutta omaa topiccia niille en löytänyt niin avaan uuden jos tähän saisi kaiken keskustelun aiheesta ja helpottaisi muiden tiedon etsintää. Itselleni tuli ostettua N52 moottorilla oleva 530iA ja ihan aluksi piti tarkastaa missä kunnossa tämän disa on kun luin tämän topicin http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=267500. Disa venttiileitä on tässä koneessa kaksi, toinen imusarjan ulkopuolella ja toinen imusarjan ja moottorin välissä. Ulkopuolella oleva on todella helppo irrottaa, mutta toisen irrottaminen ilman imusarjan irrottamista saattaa olla hankalaa. Tässä on linkki, jonka takaa löytyy paljon tietoa N52 moottorin tekniikasta ja sivulta 42 alkaen disa:sta http://www.kneb.net/bmw/E90/04_N52%20Engine.pdf
Tässä jutussa puhutaan ainoastaan disa venttiili yhdestä ja kahdesta, mutta ainakaan minä en tuosta saa selvää toimiiko tämä imusarjan ulkopuolella oleva venttiili pienillä vai suurilla kierroksilla? Ainakin yhden tapauksen löysin, missä tämän imusarjan ja moottorin välissä olevan disa:n läppä on lähtenyt irti, mutta näitä ulomman rikkoutumisia on enemmänkin.
Kun irroitin disa:n 200tkm ajetusta autostani oli se ehjä, mutta noin millin välys oli tapin yläpäässä sekä pieni rispaantuma läpän tiivisteessä. Laitoin siis uuden venttiilin tilaukseen. Hintaa oli marmoritiskillä 290 euroa. Disa:n malli on muuttunut pariinkin otteeseen ja tässä viimeisessä mallissa (11 61 7 579 114) tappi on selvästi paksumpi kuin vanhassa. Tässä vielä kuvat uudesta ja vanhasta disa:sta.
Vanha
Uusi
Kuten kuvasta näkyy on vanha venttiili auki ja uusi kiinni. Tämä on hieman mysteeri miksi vanha venttiili oli nyt auki, koska ensimmäisellä irroituskerralla kun disa:n tarkastin se oli irrottaessani kiinni. Nyt ennen disa:n irrotusta olin käyttänyt Inpa:aa, joten kääntyisikö venttiili auki siinä vaiheessa kun autoon laittaa ajovirrat päällä ja sulkeutuisi vasta auton käynnistyessä?
Kuten muutkin ovat suositelleet niin disa kannattaa käyttää auki ja katsoa miltä siellä näyttää niin saattaa välttyä kalliilta remontilta. Jos joku on purkanut tuon hankalammassa paikassa olevan disa:n niin olisi mukava kuulla onko siellä ollut kulumaa?
Tässä jutussa puhutaan ainoastaan disa venttiili yhdestä ja kahdesta, mutta ainakaan minä en tuosta saa selvää toimiiko tämä imusarjan ulkopuolella oleva venttiili pienillä vai suurilla kierroksilla? Ainakin yhden tapauksen löysin, missä tämän imusarjan ja moottorin välissä olevan disa:n läppä on lähtenyt irti, mutta näitä ulomman rikkoutumisia on enemmänkin.
Kun irroitin disa:n 200tkm ajetusta autostani oli se ehjä, mutta noin millin välys oli tapin yläpäässä sekä pieni rispaantuma läpän tiivisteessä. Laitoin siis uuden venttiilin tilaukseen. Hintaa oli marmoritiskillä 290 euroa. Disa:n malli on muuttunut pariinkin otteeseen ja tässä viimeisessä mallissa (11 61 7 579 114) tappi on selvästi paksumpi kuin vanhassa. Tässä vielä kuvat uudesta ja vanhasta disa:sta.
Vanha
Uusi
Kuten kuvasta näkyy on vanha venttiili auki ja uusi kiinni. Tämä on hieman mysteeri miksi vanha venttiili oli nyt auki, koska ensimmäisellä irroituskerralla kun disa:n tarkastin se oli irrottaessani kiinni. Nyt ennen disa:n irrotusta olin käyttänyt Inpa:aa, joten kääntyisikö venttiili auki siinä vaiheessa kun autoon laittaa ajovirrat päällä ja sulkeutuisi vasta auton käynnistyessä?
Kuten muutkin ovat suositelleet niin disa kannattaa käyttää auki ja katsoa miltä siellä näyttää niin saattaa välttyä kalliilta remontilta. Jos joku on purkanut tuon hankalammassa paikassa olevan disa:n niin olisi mukava kuulla onko siellä ollut kulumaa?
Comment