Announcement

Collapse
No announcement yet.

N52 Disa venttiilistä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • markok
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2002
    • 3015
    • Kuopio

    N52 Disa venttiilistä

    Näistä disa venttiileistä ja niiden rikkoutumisesta on ollut foorumilla juttua vähän siellä täällä, mutta omaa topiccia niille en löytänyt niin avaan uuden jos tähän saisi kaiken keskustelun aiheesta ja helpottaisi muiden tiedon etsintää. Itselleni tuli ostettua N52 moottorilla oleva 530iA ja ihan aluksi piti tarkastaa missä kunnossa tämän disa on kun luin tämän topicin http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=267500. Disa venttiileitä on tässä koneessa kaksi, toinen imusarjan ulkopuolella ja toinen imusarjan ja moottorin välissä. Ulkopuolella oleva on todella helppo irrottaa, mutta toisen irrottaminen ilman imusarjan irrottamista saattaa olla hankalaa. Tässä on linkki, jonka takaa löytyy paljon tietoa N52 moottorin tekniikasta ja sivulta 42 alkaen disa:sta http://www.kneb.net/bmw/E90/04_N52%20Engine.pdf
    Tässä jutussa puhutaan ainoastaan disa venttiili yhdestä ja kahdesta, mutta ainakaan minä en tuosta saa selvää toimiiko tämä imusarjan ulkopuolella oleva venttiili pienillä vai suurilla kierroksilla? Ainakin yhden tapauksen löysin, missä tämän imusarjan ja moottorin välissä olevan disa:n läppä on lähtenyt irti, mutta näitä ulomman rikkoutumisia on enemmänkin.

    Kun irroitin disa:n 200tkm ajetusta autostani oli se ehjä, mutta noin millin välys oli tapin yläpäässä sekä pieni rispaantuma läpän tiivisteessä. Laitoin siis uuden venttiilin tilaukseen. Hintaa oli marmoritiskillä 290 euroa. Disa:n malli on muuttunut pariinkin otteeseen ja tässä viimeisessä mallissa (11 61 7 579 114) tappi on selvästi paksumpi kuin vanhassa. Tässä vielä kuvat uudesta ja vanhasta disa:sta.

    Vanha



    Uusi



    Kuten kuvasta näkyy on vanha venttiili auki ja uusi kiinni. Tämä on hieman mysteeri miksi vanha venttiili oli nyt auki, koska ensimmäisellä irroituskerralla kun disa:n tarkastin se oli irrottaessani kiinni. Nyt ennen disa:n irrotusta olin käyttänyt Inpa:aa, joten kääntyisikö venttiili auki siinä vaiheessa kun autoon laittaa ajovirrat päällä ja sulkeutuisi vasta auton käynnistyessä?

    Kuten muutkin ovat suositelleet niin disa kannattaa käyttää auki ja katsoa miltä siellä näyttää niin saattaa välttyä kalliilta remontilta. Jos joku on purkanut tuon hankalammassa paikassa olevan disa:n niin olisi mukava kuulla onko siellä ollut kulumaa?
    Last edited by markok; 09-09-2015, 18:29.
    BMW 530iA Touring -05
  • Vanquish
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2004
    • 1961
    • Hki

    #2
    Huomasiko ajossa muutosta?

    Comment

    • markok
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2002
      • 3015
      • Kuopio

      #3
      Originally posted by Vanquish View Post
      Huomasiko ajossa muutosta?
      En huomannut ajossa muutosta. Tiivisteen rispaantuma oli noin 10mm matkalla niin en usko senkään paljoa läpi vuotaneen.
      BMW 530iA Touring -05

      Comment

      • Kesäromu
        Bimmer Fanatic
        • Feb 2011
        • 225
        • Espoo

        #4
        Tsekkasin omasta -04 m54 520; stä tuon disan. Ajettu 185 tkm. Oli ookoo kunnossa.
        Sen huomasin että kun avaimesta avaa ovet, niin läppä menee kiinni asentoon, ja kun laittaa ovet lukkoon niin läppä avautuu vähän ajan kuluttua.
        Liekö tuon läpän sulkeutumisen tarkoitus ovet/lukitus avattaessa, ennakoida starttaukseen..?
        Last edited by Kesäromu; 22-01-2020, 20:28.
        F10 -11
        E21 315 -83

        Comment

        • Supa
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2005
          • 7597
          • Järvenpää

          #5
          Onko kukaan irroittanut tuota sisempää disaa? Tai pääseekö sen läppää heiluttamaan vaikka jonkun tikun kanssa jos ottaa kaasuläpän irti?
          Taitaa olla ainoa vaihtoehto venttiilin vaihdolla imusarjan irroitus?
          - E90 320i LCI M-sport -09
          - Porsche Boxster 987 2.7 -07

          Comment

          • markok
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2002
            • 3015
            • Kuopio

            #6
            Originally posted by Supa View Post
            Onko kukaan irroittanut tuota sisempää disaa? Tai pääseekö sen läppää heiluttamaan vaikka jonkun tikun kanssa jos ottaa kaasuläpän irti?
            Taitaa olla ainoa vaihtoehto venttiilin vaihdolla imusarjan irroitus?
            En saa (osaa) nyt puhelimella linkitettyä tuota toista topiccia missä juuri oli asiasta keskustelua, mutta laita hakuun minun nimimerkki ja disa niin löydät sen. Uskoisin, että irrotus onnistuu ilman imusarjan irrotusta. Jos kokeilet niin kerro miten kävi

            Edit. Suora linkki topicciin http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=303485
            Last edited by markok; 28-06-2014, 09:40.
            BMW 530iA Touring -05

            Comment

            • Supa
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2005
              • 7597
              • Järvenpää

              #7
              Käytin imusarjan irti startin irroituksen takia ja katsoin sisemmän disan. Eipä mitään välyksiä mutta tiivistepinta vähän lähtenyt kävelee mihin läppä osuu.
              Ei kyllä viittis ton takia vaan vaihtaa venttiiliä kun maksaa kuitenkin.
              Kellään kokemusta onko ollut mitään vaikutusta mihinkään? Tuskin tarvii ihan alipainetiivis olla kun on kiinni kuitenkaan
              - E90 320i LCI M-sport -09
              - Porsche Boxster 987 2.7 -07

              Comment

              • BeamR
                BTCF Member
                • Jul 2007
                • 13363
                • Espoon takametsät

                #8
                tuo ulompi on herkempi rikkoutumaan koska se aukeaa jo pienillä kierroksilla eli ns. normaaliajon käyttöalueella. Pienempi (sisempi disa) aukeaa vasta korkeammilla kierroksilla joten sitähän ei edes käytetä normaaliajossa.

                toimintaperiaate on sinänsä yksinkertainen, pienillä kierroksilla molemmat kiinni ja tehostetaan vääntöä, ja kierrosten myötä imumatka lyhenee kaksivaiheisesti tehostaen tehoa. En ulkoa muista noita avautumiskohtia, voihan ne kaivaakin jostain esiin, mutta olisko ekan avautuminen jossain 2-3trpm ja toka jossain +4trpm. Sen näkee myös inpalla disatestissä kun polkee kaasua, että toimiiko disat ja millä kierroksilla aukeaa.

                yllämainituista syistä pikkudisan toimivuutta/toimimattomuutta on tosi vaikea arvioida persdynolla; kuinka moni osaa oikeasti arvioida kiihtyvyyden perusteella muutaman kymmenen hevosen olemassaoloa 258 heppaisessa koneessa?

                isoin murhe on mielestäni läpän rikkoutumisen mahdollisuus, koska siitä tulee iso lasku. Sen tiivisteen pieni lepattaminen ei varmasti merkkaa mitään.


                edit: Olisko ajatusta muuttaa otsikko geneeriseksi disa-threadiksi tai N52-disa threadiksi, koska samaa mosaa on kaikissa viime vuosikymmenen korimalleissa 1/3/5/6/7/x3/x5/Z4, ja ongelma koskee niitä kaikkia, ei vain E6x:ää?
                Last edited by BeamR; 09-09-2015, 13:23.
                F46 Gran Tourer -20
                Boxster 2.5 -97

                Comment

                • Supa
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2005
                  • 7597
                  • Järvenpää

                  #9
                  Aijjaa. No hyvä etten tilannut kun enhän mä noin korkeilla kierroksilla koskaan ajaa
                  Nätisti vaan seiskalla lipuen. Kierrokset alle 3k
                  - E90 320i LCI M-sport -09
                  - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                  Comment

                  • BeamR
                    BTCF Member
                    • Jul 2007
                    • 13363
                    • Espoon takametsät

                    #10
                    Originally posted by Supa View Post
                    Aijjaa. No hyvä etten tilannut kun enhän mä noin korkeilla kierroksilla koskaan ajaa
                    Nätisti vaan seiskalla lipuen. Kierrokset alle 3k
                    korkeilla kierroksilla ajaminen kertoo vain voiman puutteesta
                    F46 Gran Tourer -20
                    Boxster 2.5 -97

                    Comment

                    • Supa
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2005
                      • 7597
                      • Järvenpää

                      #11
                      Hienosti on N52 toiminut (kopkop) vaikkakin tietty sitä woiman puutetta on. Mutta muuten
                      - E90 320i LCI M-sport -09
                      - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                      Comment

                      • markok
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2002
                        • 3015
                        • Kuopio

                        #12
                        Originally posted by BeamR View Post
                        edit: Olisko ajatusta muuttaa otsikko geneeriseksi disa-threadiksi tai N52-disa threadiksi, koska samaa mosaa on kaikissa viime vuosikymmenen korimalleissa 1/3/5/6/7/x3/x5/Z4, ja ongelma koskee niitä kaikkia, ei vain E6x:ää?
                        Hyvä idea. Muutin otsikon N52 disa topiciksi. Jätin kuitenkin tuon moottori täsmennyksen kun vanhempien koneiden disasta on juttua muissakin topiceissa.
                        BMW 530iA Touring -05

                        Comment

                        • markok
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2002
                          • 3015
                          • Kuopio

                          #13
                          Originally posted by BeamR View Post
                          Sen näkee myös inpalla disatestissä kun polkee kaasua, että toimiiko disat ja millä kierroksilla aukeaa.
                          Mistä ja millä nimellä nämä löytyvät Inpasta?

                          Kokeilin ajaa Rheingoldilla testiä Disa venttiileille, mutta ei tuolta kyllä mitään ääntä kuulunut kummastakaan kun testiä tein. Ei luulisi ainakaan vaihdetussa venttiilissä vikaa olevan. Vähän ihmetyttänyt onko tälle moottorityypille ominaista reilu tehon lisäys noin 3000rpm tienoilla vai pitäisikö vedon jatkua tasaisempana tuon kohdan yli? En varsinaisesti tehon puutetta tai tukkoisuutta ole havainnut, mutta vedossa on todella iso ero onko koneessa kierroksia 2500 vai 3500. Ne kenellä vastaava moottori autosta löytyy voisi kommentoida kuulostaako tutulta?
                          BMW 530iA Touring -05

                          Comment

                          • Juggis
                            Bimmer Rookie
                            • Jul 2006
                            • 197
                            • Espoo

                            #14
                            Onkos kukaan saanut nyt varmuudella DISA venttiilin vaihdolla N52 koneeseen mitään positiivista muutosta aikaan? Enkä viittaa nyt tähän totaaliseen hajoamiseen, tai äänimaailmaan, vaan moottorin käytökseen.
                            Last edited by Juggis; 08-05-2017, 01:29.
                            F10 535d xdrive msport
                            Ex. e91 325xiA
                            Ex. e36 328i Coupé

                            Comment

                            • juha77
                              BTCF Member
                              • Apr 2003
                              • 749
                              • Vaasa

                              #15
                              Vaihdoin omasta n52b30:sta tuon isomman disan kun vähän oli klappia toisessa päässä. Lisäksi kun tarkistin läpän niin se oli hieman löysä, eli läppää pystyi käsin liikuttamaan helposti noin 2-3cm matkan. Kuitenkin kun irrotin vanhan disa uudelleen niin läppä oli ihan tiukasti paikallaan eikä sitä pystynyt liikuttamaan kohtuullisella voimalla lainkaan.
                              e90 330ia
                              E36 328i touring
                              Ex:
                              e46 330i touring facelift
                              e46 318ci facelift
                              e36 320i cab M-Sport
                              e36 325i coupe
                              e30 318i

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎