Announcement

Collapse
No announcement yet.

N52 Disa venttiilistä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • onavez
    Bimmer Rookie
    • Apr 2015
    • 87
    • Lappeenranta

    #46
    Originally posted by markok View Post
    On kyllä käynyt todella hyvä tuuri ettei ole osat mennyt venttiilien väliin. Läppä ei kokonaisena mahdu kriittisiin paikkoihin, mutta läpän akseli voi mennä venttiilin väliin. Muistaakseni tuossa ei paljon muita osia ole kuin akseli ja läppä eli ne kun löydät koneen sisästä niin pahimmat osat on löytynyt. Varman päälle jos haluaa pelata niin eihän tuo iso homma ole tähystää pidemmällekin. Kerrohan tännekin mistä osat lopulta löytyy.
    On kyllä onneks onni onnettomuudessa. Toivottavasti ne sieltä imusarjan pohjalta löytyis...
    E60 LCI 530xi -07
    Ex:
    E36 325 -91
    E36 318 -93

    Comment

    • onavez
      Bimmer Rookie
      • Apr 2015
      • 87
      • Lappeenranta

      #47
      Tänään purin imusarjan irti, ja läppä löytyi sieltä kokonaisena mutta sitä metallista tappia ei löydy mistään. Kävin imusarjan tarkistuskameralla läpi eikä vaan löydy. Olisin kyllä kuullut jos olis tipahahtanut lattialle. Osaako joku sanoa kuinka pitkä se tappi on? Tuossa kun tutkailin, niin huomasin että imusarjan sisällähän on disalle oma syvennys eli eihän sen tapin edes pitäis päästä lähtemään kokonaan irti jossei venttiilin runko ole murtunut? Autoon vaihdettiin edellisen omistajan toimesta fixuksella startti, joka vaatii imusarjan irrotuksen. Oiskohan mahollista, että korjaaja on ottanut tuon ulomman disan irti ja se tappi on tipahtanut sillon sinne korjaamolle eikä ole huomattu. Onko myöskään mitenkään mahollista että tappi olis sylinterissä eikä oo vielä tehny tuhoa? Millä kannattas vielä tota imusarjaa tarkastaa jos se tappi nyt onkin siellä vielä? Ei saatana uskalla ajaa metriäkään enneku voi olla varma ettei se oo missään koneen sisällä

      Edit: Näissä disoissa on vissiin vaihtunut läpän akseli jossain kohtaa muovisesta koko läpän läpimenevästä akselista metalliseksi tapiksi? Olisko mitenkään siis mahollista, että muovinen akseli olis menny palasiks ja koneen läpi tekemättä tuhoa?
      Attached Files
      Last edited by onavez; 30-05-2019, 21:37.
      E60 LCI 530xi -07
      Ex:
      E36 325 -91
      E36 318 -93

      Comment

      • pyroz
        BTCF Member
        • Nov 2002
        • 6709
        • PK-seutu

        #48
        Eksyi pihaan puolivahingossa tuollainen 02/2006 valmistettu 325i. N52B25 siis koneena. Pientä ylihuoltoa lähdin tekemään ja päätin tarkistaa Disan myös. Olin ymmärtänyt, että näissä olisi vain yksi iso disa, mutta imusarjan "alla" näyttää ihankuin olisi toinenkin.

        Yritin tehdä ISTAlla disan aktivointia, mutta itse läppä ei kuitenkaan liiku. Liittimeen tulee kyllä sähköä. DISA-venttiili on auki asennossa ja sen akseli paikoillaan ja ei liiku sormin yrittäessä mihinkään. Se on siis hyvä merkki, mutta voiko olla toisaalta jumissa auki asentoon? Onko alemmassa kuvassa imusarjan syövereissä näkyvä laatikko nyt sitten kuitenkin toinen disa?




        S65, S85, H1, N63TU, HA0

        Comment

        • markok
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2002
          • 3015
          • Kuopio

          #49
          Originally posted by pyroz View Post
          Eksyi pihaan puolivahingossa tuollainen 02/2006 valmistettu 325i. N52B25 siis koneena. Pientä ylihuoltoa lähdin tekemään ja päätin tarkistaa Disan myös. Olin ymmärtänyt, että näissä olisi vain yksi iso disa, mutta imusarjan "alla" näyttää ihankuin olisi toinenkin.

          Yritin tehdä ISTAlla disan aktivointia, mutta itse läppä ei kuitenkaan liiku. Liittimeen tulee kyllä sähköä. DISA-venttiili on auki asennossa ja sen akseli paikoillaan ja ei liiku sormin yrittäessä mihinkään. Se on siis hyvä merkki, mutta voiko olla toisaalta jumissa auki asentoon? Onko alemmassa kuvassa imusarjan syövereissä näkyvä laatikko nyt sitten kuitenkin toinen disa?
          Kyllä N52 moottorissa on kaksi Disaa. Toinen isompi imusarjan ulkopuolella ja pienempi sisäpuolella. Ulkopuolella oleva liikkuu pienemmillä kierroksilla, joten on yleensä kuluneempi kuin sisempi, joka liikkuu vasta noin 5000rpm:n kohdalla.
          BMW 530iA Touring -05

          Comment

          • pyroz
            BTCF Member
            • Nov 2002
            • 6709
            • PK-seutu

            #50
            Originally posted by markok View Post
            Kyllä N52 moottorissa on kaksi Disaa. Toinen isompi imusarjan ulkopuolella ja pienempi sisäpuolella. Ulkopuolella oleva liikkuu pienemmillä kierroksilla, joten on yleensä kuluneempi kuin sisempi, joka liikkuu vasta noin 5000rpm:n kohdalla.
            Kiitos tiedosta. Onko niin, että auto sammuksissa tuon isomman kuuluisi olla kiinni? Se on kuitenkin auki, eikä ISTA:lla käskyttäessä liiku, eli lieneekö jumissa auki sitten..
            S65, S85, H1, N63TU, HA0

            Comment

            • Janzki
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2005
              • 4947
              • Lohja

              #51
              Originally posted by pyroz View Post
              Kiitos tiedosta. Onko niin, että auto sammuksissa tuon isomman kuuluisi olla kiinni? Se on kuitenkin auki, eikä ISTA:lla käskyttäessä liiku, eli lieneekö jumissa auki sitten..
              Pura auki..Voipi olla jumissa. Nyt vanhemmiten noista on ollut isoa vaivaa näissä..
              Sähköposti.
              IG: janzki_

              Comment

              • pyroz
                BTCF Member
                • Nov 2002
                • 6709
                • PK-seutu

                #52
                En tiedä oliko diagnostiikkavälineissä taukoa toimivuudessa, mutta alkoihan tuo liikkua. Kaapeli irti tuli vikakoodi tauluun ja ISTA päästi varsinaiseen testiohjelmaan, jolla läppä liikkui toivotusti. Samoin sisempi äänen perusteella. Timmissä kunnossa on. Kiinni ja ajoa
                S65, S85, H1, N63TU, HA0

                Comment

                • Jem77
                  Bimmer Rookie
                  • Aug 2004
                  • 62
                  • Turku

                  #53
                  Mulla kanssa "rattle" ääntä tyhjäkäynnillä, tänään huomasin kun auto käynnissä kävelin keulan ohi. Pelti auki ja ääni vaikutti tulevan imusarjan paikkeilta, täytyy huomenna tutkia paremmin.

                  Kysymys, onko 07 N52B25 moottorilla varustetussa 523i:ssä DISAA? Se selittäisi äänen ja paikan. Jos ei ole niin sit kai tutkittava vanokset.

                  Kilometrejä dokumentoidusti 79.000 vasta.
                  E61 535d Pre LCI, putki suoristettu

                  Comment

                  • BeamR
                    BTCF Member
                    • Jul 2007
                    • 13363
                    • Espoon takametsät

                    #54
                    Originally posted by Jem77 View Post
                    Kysymys, onko 07 N52B25 moottorilla varustetussa 523i:ssä DISAA?
                    .
                    On kyllä.
                    F46 Gran Tourer -20
                    Boxster 2.5 -97

                    Comment

                    • Jem77
                      Bimmer Rookie
                      • Aug 2004
                      • 62
                      • Turku

                      #55
                      Ok, sitten diagnoosi aika selvä. Kunhan töiden jälkeen aikaa täytyy koittaa irroittaa DISAn liitin jos ei muuta äänen lähdettä ilmene.
                      E61 535d Pre LCI, putki suoristettu

                      Comment

                      • BeamR
                        BTCF Member
                        • Jul 2007
                        • 13363
                        • Espoon takametsät

                        #56
                        Originally posted by Jem77 View Post
                        Ok, sitten diagnoosi aika selvä. Kunhan töiden jälkeen aikaa täytyy koittaa irroittaa DISAn liitin jos ei muuta äänen lähdettä ilmene.
                        ota se DISA vaan suosiolla käteen, jos siellä läppä lepattaa ja akseli on päästä jo irti, niin se liittimen irroitus ei hyödytä mitään. Tuo on sellainen vaiva joka kannattaa ottaa tosissaan, mulla hajosi N52B30 koneessa iso DISA niin, että sen akseli päätyi 6-mukin imuventtiilin väliin -> kansiremppa 2500€.
                        F46 Gran Tourer -20
                        Boxster 2.5 -97

                        Comment

                        • touring39
                          BTCF Member
                          • May 2005
                          • 3901
                          • Kaarina

                          #57
                          Originally posted by BeamR View Post
                          ota se DISA vaan suosiolla käteen, jos siellä läppä lepattaa ja akseli on päästä jo irti, niin se liittimen irroitus ei hyödytä mitään. Tuo on sellainen vaiva joka kannattaa ottaa tosissaan, mulla hajosi N52B30 koneessa iso DISA niin, että sen akseli päätyi 6-mukin imuventtiilin väliin -> kansiremppa 2500€.
                          Juu, ei ole paha savotta. Se on parilla kolmella ruuvilla kiinni. Samalla korjaussarja kehiin ja venttiili takaisin. Jos sitten vähän paremmin saa taas nukuttua, ennenkuin seuraava ongelma vie yöunet
                          Porsche Cayenne & VW Touareg V8 TDI 340/800

                          Ex:
                          e90 325iA -2010, F11 530dA X-drive M-Sport -2011, E46 325iA cab, F11 525dA X-drive, F10 530d X-drive M-Sport, E91 320dA x-Drive, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA LCI Individual, e61 530dA LCI Edition Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dA Touring, e39 523iA Touring, e30 320i

                          Comment

                          • Jem77
                            Bimmer Rookie
                            • Aug 2004
                            • 62
                            • Turku

                            #58
                            tänään kun kuuntelin kone lämpimänä niin ennemmin ylimääräinen naputtava ääni tulee kannen keskikohdan paikkeilta tyhjää käyden. Siis enempikin DISA 2:n luota tällä kertaa... Ja sit on sellainen supsuttava ääni, kuin olisi alipainevuotokin vielä kaiken muun lisäksi! Tai sit se ulomman DISAN läppä irtosi ja jatkaa matkaansa...

                            Ei ollut vielä viikko sitten kummempia ääniä. Ostin vähän ajetun jotta saisi olla kädet rasvassa vaan töissä ja Alfaa ajaessa mutta näköjään ikä tulee vastaan tämän auton kohdalla.

                            Onneks alko parin päivän loma.

                            Harmi ettei ole vielä inpaa tai istaa jotta olis voinut kourassa liikutella läppää. Paitsi liikkuuko se kun laittaa virrat päälle vai miten oli?
                            Last edited by Jem77; 17-09-2019, 18:18.
                            E61 535d Pre LCI, putki suoristettu

                            Comment

                            • Jem77
                              Bimmer Rookie
                              • Aug 2004
                              • 62
                              • Turku

                              #59
                              Isompi DISA oli päällisin puolin ok enkä saa läppää liikuteltua käsin. Voisin tietty kokeilla ovet lukkoon- auki metodia josko liikahtaisi.

                              Täytyy jatkaa sydän keveämpänä raplatuksen metsästämistä kun tuo nyt tuli todettua ilmeisesti kunnossa olevaksi.

                              Ei kai nämä täysin mekaanisesti äänettömiä ole mutta hiukan häiritsee, oli toki pelkkää katkoajoa jokunen päivä ja mun mielestä hiljeni huomattavasti 70 Km:n lenkin jälkeen kun kone sai vähän happeakin.
                              E61 535d Pre LCI, putki suoristettu

                              Comment

                              • bemmeri
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jul 2006
                                • 4181

                                #60
                                Pystyykö noista numeroista päättelemään osan valmistusvuoden?
                                Yleensä osissa ollut joku merkintä (kk/vv) milloin valmistettu.






                                Pitää keväällä kattoa/vaihtaa tuo taempi. Ihan sillä tuota osan ikää arvuuttelin, jos tuo iso on vaihdettu ja jätetty valittamatta se taempi, niin sehän saattaa sitten porsia.
                                EVERYTHING | WORKS

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎