Announcement

Collapse
No announcement yet.

530XD -08 moottorin lämmöt korkealla

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Mane400
    Bimmer Rookie
    • Oct 2003
    • 76
    • Etelä-Pohjanmaa

    530XD -08 moottorin lämmöt korkealla

    Missä lukemissa teillä näin kesäkelillä moottorin lämmöt ovat ajettaessa rajoitusten mukaan? Itsellä lukemat ovat 85-115 km/h ajossa 95-99 asteen luokassa ajettaessa 6-vaihteella, jolloin moottorin kierrokset ovat jossain 1300+ rpm. Ulkoilman lämpötila oli toki 27-28,5C, mutta silti lukemat ovat mielestäni turhan korkeita. Lämmöt laskevat kun ajaa pienemmällä vaihteella suuremmilla kierroksilla, mutta nousevat heti sen jälkeen takaisin tuonne yli 95C asteen. Auto on lastutettu ja poistin tuossa viime viikolla sisukset jo hiukkassuodattimesta, kun epäilin sitä syylliseksi. EGR on poistettu ohjelmallisesti käytöstä ja tulppasin myös EGR-termostaatin. Myös imusarjan läpät poistelin heti hankittuani auton viime syksynä, autolla on ajettu nyt n. 210tkm. Alkuvuodesta vaihdoin alkuperäisen päätermostaatin ja talvikeleillä auto lämpiää normaalisti ja myös lämmöt pysyvät 90-93 asteessa.

    Onko M57T2 myllyssä ollut ongelmia vesipumppujen kanssa? Alkuperäinen pumppu taitaa olla paikalla, mutta se ei vuoda eikä pidä meteliä. Nesteet on vaihdettu ja seossuhteella 50% vettä ja 50% glykolia. Voiko tuo DPF:n poltto temppuilla, kun sitä ei ole ohjelmallisesti vielä poistettu käytöstä vai onko tämä täysin normaalia ko. moottorille?
  • Heguli 31
    BTCF Member
    • Oct 2004
    • 10031
    • KVLA

    #2
    Toimiiko se "lehta"?Eli lähteekö se sähköinen tuuletin/puhallin pyörimään?

    Comment

    • Mane400
      Bimmer Rookie
      • Oct 2003
      • 76
      • Etelä-Pohjanmaa

      #3
      Originally posted by Heguli 31 View Post
      Toimiiko se "lehta"?Eli lähteekö se sähköinen tuuletin/puhallin pyörimään?
      En ainakaan ole vielä huomannut että olisi pyörinyt. Missäköhän lämpötilassa pitäisi alkaa pyörimään? Tuo voisi toki hyvinkin olla selityksenä lämpöjen nousulle.

      Comment

      • MajorDrake
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2006
        • 7524
        • Jyväshyvä

        #4
        Originally posted by Mane400 View Post
        En ainakaan ole vielä huomannut että olisi pyörinyt. Missäköhän lämpötilassa pitäisi alkaa pyörimään? Tuo voisi toki hyvinkin olla selityksenä lämpöjen nousulle.
        Ei se lämpöjen nousua ajossa selitä...
        Flekti lähtee päälle vasta joskus 100 asteen jälkeen,
        jos ilmastointi on päällä niin pyörii kevyesti alemmissakin lämpötiloissa.
        M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
        Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
        Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

        Comment

        • Mik@
          BTCF Member
          • Jul 2010
          • 1413
          • Nurmes

          #5
          Eikö nuo ole ihan normaaleja lämpöjä kun dpf poltto on päällä.
          E61 520Da

          Comment

          • Mane400
            Bimmer Rookie
            • Oct 2003
            • 76
            • Etelä-Pohjanmaa

            #6
            Originally posted by Mik@ View Post
            Eikö nuo ole ihan normaaleja lämpöjä kun dpf poltto on päällä.
            Kyllä polton aikana nuo ovat varmaankin normaaleja, mutta nyt nuo lämmöt ovat koko ajan tuolla 95-99 C astetta. En tiedä nousisivatko vieläkin ylemmäs, mutta 99 asteen lämmöissä olen vaihtanut pienempää vaihdetta. Voiko DPF:n poltto sekoilla pöntön tyhjennyksen jälkeen?

            Comment

            • Kiree äMMä
              Bimmer Fanatic
              • Dec 2005
              • 309
              • Jyväskylä

              #7
              Mulla ihan sama ollu pitkään ja kone samainen M57N2. Vaihdettu on päätermari, vesipumppu ja EGR-termari. Ja DPF-poistettu muttei tuo mitään lämpöihin vaikuttanut.Max tuonne 101 asteeseen on noussut lämmöt moottoritiellä 130km/t tasaisessa ajossa. Kierrättäessä pienemmällä vaihteella tippuu sitten hetkeksi sinne 90 asteeseen. Normaalissa maantieajossa 80-100km/t on lämmöt ollu 93-98 riippuen ulkolämpötilasta. Helteillä lähempänä sataa ja pakkasilla hieman yli 90. Joten taitavat olla ihan normilämpöjä tälle koneelle. Mulla putsattu syyläri ja vaihdettu nesteet ja semmonen 50tkm ajettu noilla lämmöillä termarijumpan jälkeen ilman mitään ongelmaa.

              Comment

              • kye
                Bimmer Fanatic
                • Nov 2008
                • 320
                • Forssa

                #8
                Ota lukkopellin keskiosa irti ja katso onko lauhduttimen ja jäähdyttimen väli täynnä "paskaa". Estää tehokkaasti ilmavirtausta.
                - N62xxx moottoreiden venttiilivarsitiiviste korjaukset ja lisäilmajärjestelmän nuohoukset,
                - N42/46 jakopäät
                - N47 jakoketjuvikojen korjaukset

                tied. 0407247465

                Comment

                • Mane400
                  Bimmer Rookie
                  • Oct 2003
                  • 76
                  • Etelä-Pohjanmaa

                  #9
                  Originally posted by Kiree äMMä View Post
                  Mulla ihan sama ollu pitkään ja kone samainen M57N2. Vaihdettu on päätermari, vesipumppu ja EGR-termari. Ja DPF-poistettu muttei tuo mitään lämpöihin vaikuttanut.Max tuonne 101 asteeseen on noussut lämmöt moottoritiellä 130km/t tasaisessa ajossa. Kierrättäessä pienemmällä vaihteella tippuu sitten hetkeksi sinne 90 asteeseen. Normaalissa maantieajossa 80-100km/t on lämmöt ollu 93-98 riippuen ulkolämpötilasta. Helteillä lähempänä sataa ja pakkasilla hieman yli 90. Joten taitavat olla ihan normilämpöjä tälle koneelle. Mulla putsattu syyläri ja vaihdettu nesteet ja semmonen 50tkm ajettu noilla lämmöillä termarijumpan jälkeen ilman mitään ongelmaa.
                  Taitaa sitten olla enemmän ominaisuus kun vika, tietty kun lämmöt lähellä 100 C astetta huitelevat, niin aina vähän hirvittää kun veden kiehumispiste ilmanpaineessa on kuitenkin tuo 100C. Tiedä sitten tarkasti mikä on 50/50 vesi- glykoliseoksen kiehumispiste, mutta varmasti jonkin verran korkeampi kuin puhtaan veden.

                  Missähän tuo lämpötila-anturi oikein moottorissa sijaitsee?

                  Comment

                  • Mane400
                    Bimmer Rookie
                    • Oct 2003
                    • 76
                    • Etelä-Pohjanmaa

                    #10
                    Originally posted by kye View Post
                    Ota lukkopellin keskiosa irti ja katso onko lauhduttimen ja jäähdyttimen väli täynnä "paskaa". Estää tehokkaasti ilmavirtausta.
                    Päätermarin vaihdon yhteydessä alkuvuonna tuon välin otin ja putsailin, eipä siellä pahemmin mitään ollut. Syylärin putsailin myös kompuralla termarin vaihdon yhteydessä.

                    Comment

                    • Clavurion
                      BTCF Member
                      • Feb 2005
                      • 9156
                      • Oulu

                      #11
                      Normaalin 50:50 glykoliliuoksen kiehumispiste on n. 108 C ja lisäksi järjestelmän paineistuminen nostaa kiehumispistettä (dieseleissä 1,4 bar paisarin korkki).
                      E39 530dA -02 M-Sport
                      E53 X5 3.0dA -06 Sport
                      * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                      Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                      Comment

                      • Pola
                        Bimmer Rookie
                        • May 2010
                        • 64
                        • Hamina

                        #12
                        Tuohan on ihan normaali käyntilämpötila. Jos nyt alle 120 pysyy niin en kyllä huolestuis.
                        E60 530 xdA -06

                        Comment

                        • naukkis
                          Bimmer Enthusiast
                          • Nov 2004
                          • 1222
                          • Jyväskylä

                          #13
                          Bemarin koneissa on sähköisesti ohjatut termostaatit ja moottorin haettu lämpötila on kevyessä kuormassa vähintään sen sata astetta koska se parantaa hyötysuhdetta Enemmän moottoria kuormitettaessa haettu lämpötila laskee.

                          Ja kiehumista ei tarvii pelätä alle 120 asteen jos jäähdytysjärjestelmä on kunnossa.

                          Comment

                          • MajorDrake
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2006
                            • 7524
                            • Jyväshyvä

                            #14
                            Originally posted by naukkis View Post
                            Bemarin koneissa on sähköisesti ohjatut termostaatit ja moottorin haettu lämpötila on kevyessä kuormassa vähintään sen sata astetta koska se parantaa hyötysuhdetta Enemmän moottoria kuormitettaessa haettu lämpötila laskee.

                            Ja kiehumista ei tarvii pelätä alle 120 asteen jos jäähdytysjärjestelmä on kunnossa.
                            Ei ole dieselissä mitään sähköohjauksia tässä korimallissa...
                            M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                            Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                            Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                            Comment

                            • Fabsu
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2004
                              • 1754

                              #15
                              Originally posted by naukkis View Post
                              Bemarin koneissa on sähköisesti ohjatut termostaatit ja moottorin haettu lämpötila on kevyessä kuormassa vähintään sen sata astetta koska se parantaa hyötysuhdetta Enemmän moottoria kuormitettaessa haettu lämpötila laskee.

                              Ja kiehumista ei tarvii pelätä alle 120 asteen jos jäähdytysjärjestelmä on kunnossa.
                              Kyllä ainakin omassa xd:ssä, normaali lämpötila on 90-94 astetta. DPF polton ollessa päällä nousee sinne 95-97 asteeseen. Että kyllä tuo vähintään sata astetta on potaskaa, ainakin puhuttaessa Bemarin diesel koneesta.
                              AUDI e-tron Sportback Edition S line 55 quattro

                              ex: SEAT Leon ST 1.5 TGI FR -20, X5 xDrive 40e -16, 535iX M-Sport -12, e70 X5 3,0d sport -07, Mini John Cooper Works Coupe -12,
                              e60 530 xd M-sport -06, Mini Cooper S + JCW kit -02, e46 328i -98, e36 325i -91,
                              e30 318i -88

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎