Announcement

Collapse
No announcement yet.

E61 automaattinen takaluukku, öljyn lisäys?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • JaniLap
    BTCF Member
    • Sep 2012
    • 2724
    • Tampere

    #31
    Originally posted by 205/65-15H View Post
    Ei onnistunut purkaa paikkoja tänään tarpeeksi.
    Mikäli pääset käsiksi tuohon hydrauliöljysäiliöön, niin koko pumppujärjestelmää ei ole tarpeen ruuvata irti. Riittää kun murrat säiliötä paikallaan pitävän pannan ja vedät säiliön alas, jolloin sen saa ujutettua irti järjestelmästä. Uusi metallinen lukituspanta tarvitaan ja 50 mm koko on sopiva. Säiliön saa tällöin iroitettua uudelleen jos/kun tarvetta ilmenee. Säiliötä saa täytettyä esim. injektioruiskun avulla, kun säiliö on vedetty sen verran alaspäin että öljyn saa lisättyä ja painettua säiliön paikalleen tiivisterenkaaseen ja lopuksi lukittua kiristyspannalla. Mikäli säiliön on tyhjä, sopiva öljymäärä on noin 75 ml. Kiristyspanta kannattaa laittaa säiliön ympärille ennen kuin alkaa sovittelemaan takaisin paikalleen.
    IB1 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
    BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja. Myös etäyhteydellä
    Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
    Tampere

    Comment

    • zanta
      Bimmer Enthusiast
      • Dec 2003
      • 2908
      • Oulu

      #32
      Originally posted by 205/65-15H View Post
      Ei onnistunut purkaa paikkoja tänään tarpeeksi. Eli ensiksi jouduin irrottamaan tuon eka kuvassa näkyvän laitteen ( neljä 8mm pulttia). Sen jälkeen pääsi kääntämään verhoiluhuopaa, mutta toisen kuvan sivuverhoilu (kuva2) pitäis saada myös irti ja ehkä sitten sais säiliön yläkiinnikkeen irrotettua. Ei riittänyt päivänvalo tänään purkaa pidemmälle, onko tuon verhoilun irtotukseen ohjetta? Nestepinta säiliössä on alle x:n mutta ei läheskään tyhjä. Luukku toimii mutta valuu alaspäin.

      Varaamani 38mm kiristyspanta näytti myös alamittaiselta, oisko 50mm sopiva?

      Kuvat on miten sattuu, ehkä niistä saa selvää....
      Päätä kun vähän pyöritteli niin kyllähän tuo avautui
      Minulla ei tosiaan ole tuota boksia mikä ekassa kuvassa "keskellä on", pääsen siis verhoilu kangasta nostaalla sekunneissa irroittamaan säiliötä, joka toisessa kuvassa vaikuttaisi olevan yhtä helposti/vaikeasti irroitettavissa kuin minulla. Itse käänsin säilötä/pantaa niin että sain helpommin avattua sen orkkis pannan lukituksen, sitten vaan irti säiliö.

      Kokeilepas ajaa luukkua yläasentoon ja kiinni peräjälkeen n. 10 kertaa, jospa siellä on ilmauksen tarvetta ja nestetaso laskee sen jälkeen, samalla pitäisi sitten pysyäkin siellä ylhäällä?
      Muista ennen tätä tarkistaa iDrivestä että luukku menee ylimpään asentoon, siellähän on se valinta että saa määritellä kuinka korkealle nousee.


      Originally posted by JaniLap View Post
      Mikäli pääset käsiksi tuohon hydrauliöljysäiliöön, niin koko pumppujärjestelmää ei ole tarpeen ruuvata irti. Riittää kun murrat säiliötä paikallaan pitävän pannan ja vedät säiliön alas, jolloin sen saa ujutettua irti järjestelmästä. Uusi metallinen lukituspanta tarvitaan ja 50 mm koko on sopiva. Säiliön saa tällöin iroitettua uudelleen jos/kun tarvetta ilmenee. Säiliötä saa täytettyä esim. injektioruiskun avulla, kun säiliö on vedetty sen verran alaspäin että öljyn saa lisättyä ja painettua säiliön paikalleen tiivisterenkaaseen ja lopuksi lukittua kiristyspannalla. Mikäli säiliön on tyhjä, sopiva öljymäärä on noin 75 ml. Kiristyspanta kannattaa laittaa säiliön ympärille ennen kuin alkaa sovittelemaan takaisin paikalleen.
      Tämä on hyvä ohje.

      Itse käyttäisin ensimmäisellä "huoltokerralla" irti säiliötä ja puhdistaisin sakat mitä pohjalla on kertynyt ja sitten uudet nesteet tilalle. Jatkossa lisäyksiä ruiskulla. Ehkä joskus n. 10v kuluessa uusi tarve puhdistukselle:think
      LR RRS 2.7D -05 (2020-) / Honda CB1000R -10 (2010-)

      eksälista:
      E61 530i -08 (2012-2020), E60 530i -07 (2010-2012), E91 320d -05 (2009-2010), E39 M5 -02 (2005-2009), E34 AC Schnitzer S5 3.7 silhouette -90 (2006-2007), E34 535i -91 (2005), E34 525i -89 (2003-2004)

      Comment

      • 205/65-15H
        BTCF Member
        • Mar 2008
        • 1422

        #33
        Tänks, eiköhän noilla päästä maaliin kun kelit taas seuraavan kerran suosii ulkoaktiviteetteja.
        e39 520i-01 M54B22 manual, 95-184 tkm äidillä ajossa
        e61 530Xi-08 N53B30 manual, 72-183 tkm talvi-nelikko myydään (ei esittelyä vielä missään)
        Ioniq5 AWD -22
        Leaf 40kwh -18

        Comment

        • JaniLap
          BTCF Member
          • Sep 2012
          • 2724
          • Tampere

          #34
          Originally posted by 205/65-15H View Post
          Tänks, eiköhän noilla päästä maaliin kun kelit taas seuraavan kerran suosii ulkoaktiviteetteja.
          Sen DAB-virittimen telineineen joutuu todennäköisesti irroittamaan kun sattuu olemaan sopivasti pumppujärjestelmän edessä, mutta se isompi Logic7-vahvistin ja sivuverhoilut saa pysyä paikoillaan.
          IB1 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
          BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja. Myös etäyhteydellä
          Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
          Tampere

          Comment

          • Hurja
            BTCF Member
            • Apr 2006
            • 19
            • Vantaa

            #35
            Originally posted by Hurja View Post
            Mulla kontti nousee reipaasti ylös, mutta pakkasilla ei jaksa pysyä ylhäällä, vaan laskee hitaasti 20cm alaspäin. Kovalla pakkasella laskee alas asti.

            Onko oikean puoleinen pumppu vaihtokunnossa?
            Ongelma oli oikean puolen kaasujousi. Schmiedmannilla 88 euroa.
            Nyt luukku nousee iloisesti ylös asti pakkasella.

            Comment

            • kozak-are
              Newbiemmer
              • Nov 2016
              • 7
              • Oulu

              #36
              Mistä tietää, että takaluukun avaussysteemistä on öljy vähänä? Miten luukku silloin yleensä käyttäytyy? Omassa BMWssä luukku yrittää aueta, nousee yleensä vähän ja pysähtyy. Lämpimällä ilmalla luukku aukeaa yleensä muutaman avausyrityksen jälkeen. Itse epäilin aluksi johtovikaa, kun luulin että luukun avaa jonkinlainen sähkömoottori, jossa on vain sähköjohto vikaa. --Täällähän onkin hyvä ohje, mistä ölkkysäiliö löytyy.

              Comment

              • JaniLap
                BTCF Member
                • Sep 2012
                • 2724
                • Tampere

                #37
                Originally posted by kozak-are View Post
                Mistä tietää, että takaluukun avaussysteemistä on öljy vähänä? Miten luukku silloin yleensä käyttäytyy?
                Peräluukun vajavainen avautuminen on tyypillinen oire kun öljy on säiliössä vähissä. Tosin öljyä voi olla hyvinkin vähän ja luukku aukeaa normaalisti, mutta hyrdaulipumpun ääni on tällöin yleensä voimakkaampi.

                Öljymäärän silmämääräisen tarkastelun perusteella esimerkkikuvan tilanteessa öljy on vähissä:


                Vastaavasti tältä näyttää normaali öljymäärä säiliössä:


                Muovisessa öljysäiliössä on ulkopinnalla kohokuvioinen merkki, jonka tarkoitus on kuvata riittävää täyttöasteen öljymäärää.
                IB1 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
                BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja. Myös etäyhteydellä
                Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
                Tampere

                Comment

                • zener
                  Moderator
                  • Oct 2004
                  • 14446
                  • Oulu

                  #38
                  Oliko jollain öljyä, jolta sais nopeammalla aikataululla kuin marmori? Tai mistähän Oulusta tuota aeroshelliä vois kysellä... :think
                  E65 730dA '04 klick
                  F10 520dA '11 klick
                  E34 520iA (2.8l) '91 klick

                  Instagram


                  "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

                  Comment

                  • MajorDrake
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2006
                    • 7527
                    • Jyväshyvä

                    #39
                    Originally posted by kozak-are View Post
                    Mistä tietää, että takaluukun avaussysteemistä on öljy vähänä? Miten luukku silloin yleensä käyttäytyy? Omassa BMWssä luukku yrittää aueta, nousee yleensä vähän ja pysähtyy. Lämpimällä ilmalla luukku aukeaa yleensä muutaman avausyrityksen jälkeen. Itse epäilin aluksi johtovikaa, kun luulin että luukun avaa jonkinlainen sähkömoottori, jossa on vain sähköjohto vikaa. --Täällähän onkin hyvä ohje, mistä ölkkysäiliö löytyy.
                    Luukku ei nouse ylös asti tai loppumatkasta pumppu selvästi "kurnuttaa"...
                    M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                    Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                    Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                    Comment

                    • Urbanuz
                      Newbiemmer
                      • Jul 2015
                      • 1
                      • Jyväskylä

                      #40
                      Motonetin öljyt sisään

                      Laitoinpa "LDS-CITROEN ORANSSI HYDRAULINESTE" -nimikkeellä Motonetistä löytyvää litkua takaluukun nostimeen. Toinenkin vaihtoehto olis ollu (vihreä), mutta entten tentten otin tämän, kun väri oli sama kuin säiliön pohjalla ollut tilkkanen.

                      Ekalla täytöllä ajelin kymmenkunta kertaa luukkua ylös-alas ja sitten vielä vaihdoin "puhtaat nesteet". Kuppia joutuu kallistamaan paikalle laitettaessa, joten ennen säiliön paikalleen työntämistä raosta vielä lääkeruiskulla lisää litkua purkkiin.

                      Eikä siinä mitään ilmauksia tarvinnu, alussa pikkasen kurnutti ja rutisi, mutta aikansa kun ajeli luukkua ylös-alas niin pörinät loppui.

                      Ja kyllä ihmisellä voi tulla mitättömästä pikku jutusta hyvä mieli

                      P.S. Ja jos joku tietää, että tuo mitä laitoin on ainetta mitä ei missään nimessä pitäisi laittaa, niin ole hyvä ja pahoita mun mieli

                      Comment

                      • JaniLap
                        BTCF Member
                        • Sep 2012
                        • 2724
                        • Tampere

                        #41
                        Originally posted by Urbanuz View Post
                        Laitoinpa "LDS-CITROEN ORANSSI HYDRAULINESTE" -nimikkeellä Motonetistä löytyvää litkua takaluukun nostimeen.

                        P.S. Ja jos joku tietää, että tuo mitä laitoin on ainetta mitä ei missään nimessä pitäisi laittaa, niin ole hyvä ja pahoita mun mieli
                        Tuo löytämäsi Totalin LDS -hydraulineste on synteettistä ja orggisneste on mineraaliöljypohjainen. Tällä ei käytännössä liene ihmeempää eroa esim. kumitiivisteiden kestävyyden kannalta. Kannattaa kuitenkin seurata alkaako säiliö tyhjenemään käytön myötä nopeasti ja lisäillä tarvittaessa.

                        Sen sijaan hyvin matalissa lämpötiloissa tuon LDS -nesteen viskositeetti on yli kaksinkertainen orggisnesteeseen verrattuna. Korkeammissa lämpötiloissa ei eroa orggisnesteen viskositeetista merkittävästi. Käytänössä tämä voi kuormittaa hydraulipumppua enemmän ainakin talvikäytösssä. Ei välttämättä liian paljon kuitenkaan. En tunne pumpun ominaisuuksia riittävästi, että osaisin ottaa kantaa.
                        IB1 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
                        BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja. Myös etäyhteydellä
                        Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
                        Tampere

                        Comment

                        • Supra^
                          BTCF Member
                          • Jul 2005
                          • 5150
                          • ᶛᶛᵻᶰᶛ˄

                          #42
                          Kellään ylimääräistä öljyä pk-seudulla, tai vinkkiä mistä saa ostettua?
                          Musti 8HP
                          Nokivasara M47
                          TeiniCoupé DCT
                          E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo

                          Ex:
                          E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i

                          Comment

                          • junkkri
                            Bimmer Fanatic
                            • Feb 2007
                            • 679
                            • Järvenpää

                            #43
                            Järvenpäästä

                            minulta öljyä löytyy!

                            Comment

                            • bbs body e28
                              Bimmer Rookie
                              • May 2010
                              • 47
                              • vantaa

                              #44
                              Mikähän mulla on autossa vikana kun luukku ei jaksa nostaa ylos asti, vähän nostaa ja sitte pysähtyy, kädellä kun auttaa niin nostaa ylös asti ja pysyy. Otin öljysäiliön näkyviin niin se näyttäs olevan puolessa välissä asti. Eikös sen pitäisi riittää vielä? Vai onkohan sylinterin tiivisteet ruvennu valskaan että ei jaksa nostaa?

                              Comment

                              • Clavurion
                                BTCF Member
                                • Feb 2005
                                • 9157
                                • Oulu

                                #45
                                Originally posted by bbs body e28 View Post
                                Mikähän mulla on autossa vikana kun luukku ei jaksa nostaa ylos asti, vähän nostaa ja sitte pysähtyy, kädellä kun auttaa niin nostaa ylös asti ja pysyy. Otin öljysäiliön näkyviin niin se näyttäs olevan puolessa välissä asti. Eikös sen pitäisi riittää vielä? Vai onkohan sylinterin tiivisteet ruvennu valskaan että ei jaksa nostaa?
                                Ei se nestemäärä riitä, jos on selvästi vajaa. Ei muuta kuin täytät kupin piripintaan.
                                E39 530dA -02 M-Sport
                                E53 X5 3.0dA -06 Sport
                                * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                                Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎