Announcement

Collapse
No announcement yet.

E60/61 AHL retrofit

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • PetriPT
    Bimmer Fanatic
    • Oct 2010
    • 290
    • Ylöjärvi

    #16
    Ensimmäisillä kytkentäkaavioilla menee smc pinnit oikein, mutta virhe tuli siinä että kytkin kahden alimmaisen kytkiksen mukaan valot ensiksi. Siinä kaksi optiota kuvattu mutta pinnit onnistui kytkeä väärän auton mukaan... Lukeehan se tuossa alla selkeästi mutta kun ei osaa niin ei osaa... Ainakaan omassa autossa ei myöskään lm1 alkuperäiskytkentä vastannut lm2 kytkentää, valomodulin karvat pitää myös käydä läpi esim. Pinout-taulukoita apuna käyttäen.

    Ps. yllä olevat ohjeet oli hyvät kunhan insinööri osaisi niitä vaan lukea...

    böntille iso kiitos avusta asiassa, josko tämä pikkuhiljaa alkaa ratkeamaan
    Last edited by PetriPT; 14-03-2015, 23:17.
    now. 530D E61 2005
    ex. 325i A Touring 2004

    Comment

    • Hjördis
      Bimmer Rookie
      • Aug 2011
      • 174
      • Kirkkonummi

      #17
      Originally posted by böntti View Post
      On koodattu siten että valmistuskuukausi on vaihdettu lci:ksi ja lisätty listalle kurvivalot. Tuota MUEB-koodia ei tällöin tarvita, se on tarkoitettu lci-takavalojen retrofittaamiseen kun auto on pre-lci. Kaikki osat on lci-autosta, siksi koodattu näin.
      Kyllä mielestäni toi MUEB lisäys kuluu nimenoman LCI valomuutokseen (virallinen muutosjohtosarja sis. sekä etu että takavalot) 03/2005 -> 02/2007 valmistetuun autoon jos koodaus tehdään "tehtaan ohjeiden" mukaan valmistuspvm muuttamatta. Voihan se olla ja luultavasti onkin niin että koodaus sekä MUEB lisäyksellä että valmistuspvm muutoksella laittaa parametrit LM2ssa täysin samaan asentoon.

      Originally posted by böntti View Post
      Tässäpä nämä ohjeet jos joku muu haluaa tehdä vastaavan retrofitin. Valomoduulin pitää olla LM2 AHL, lisäksi pitää tietenkin olla LCI-mallin kääntyvillä valoilla olevat umpiot. PT-CAN-osio pätee ennen 9/2005 valmistettuihin autoihin, uudemmissa on SGM-moduulin tilalla KGM-moduuli, PT-CAN-pinnit on todennäköisesti erit.
      Erinomaiset ohjeet kytkentämuutoksille!
      Onko niin että nämä ohjeet pätevät myös ennen 03/2005 valmistettuihin autoihin missä alunperin kääntyvät valot (erillinen AHL-moduuli autossa), vai ainoastaan tuon iän halogeeni ja normiksenon autoihin?

      Ja niin kuin PetriPT jo mainitsi ainakin ne jotka siirtyvät LM1stä joutuvat ohjeen hommien lisäksi tekemään pari pinnisiirtoa ja -lisäystä (takavalojen ledit) LMän liittimeen.

      Comment

      • PetriPT
        Bimmer Fanatic
        • Oct 2010
        • 290
        • Ylöjärvi

        #18
        Originally posted by Hjördis View Post
        Erinomaiset ohjeet kytkentämuutoksille!
        Onko niin että nämä ohjeet pätevät myös ennen 03/2005 valmistettuihin autoihin missä alunperin kääntyvät valot (erillinen AHL-moduuli autossa), vai ainoastaan tuon iän halogeeni ja normiksenon autoihin?

        Ja niin kuin PetriPT jo mainitsi ainakin ne jotka siirtyvät LM1stä joutuvat ohjeen hommien lisäksi tekemään pari pinnisiirtoa ja -lisäystä (takavalojen ledit) LMän liittimeen.
        Nuo ohjeet pl. tuo SGM ovat siis LCI mallin kytkentäkaaviot eli kun johdotus vastaa tuota niin silloin pitäisi kytkentöjen mennä oikein, lähtötilanne on vaan eri jos ei ole AHL moduulia. Näin jälkiviisaana pitää sanoa että ainoa varma tapa on piipata joka karva läpi ja varmistua piuhoista. BMW retrofit ohjeessa ja WDS'ssä olevat värikoodit kun ei aina ihan täsmää ainakaan oman auton johdotuksen kanssa.

        AHL moduulilla varustetussa autossa pinnitys valomoduulilla alunperin menee varmasti eri tavalla, mutta jos saa moduulin pois välistä ja kytkennät tehtyä näitä kaavioita vastaamaan niin silloin saa cornering lightsitkin toimimaan. Tuolla aiemmassa linkityksessä (5series.net) oli pinout mitkä karvat kytketään mihinkäkin valomoduulin nastaan.
        LM1 ja LM2 eroa oli takavalojen lisäksi myös nuo kulmakarvojen karvat (ainakin omassa ei AHL autossa).
        Last edited by PetriPT; 15-03-2015, 10:28.
        now. 530D E61 2005
        ex. 325i A Touring 2004

        Comment

        • Indigoah
          Bimmer Rookie
          • Jan 2004
          • 103
          • Oulu

          #19
          LCI ahl konversio täälläkin loppusuoralla. Autossa alunperinkin kurvivalot tehtaalta.

          Auto 03/2005, jossa siis ei ole enää erillistä ahl-boksia, vaan valomoduuli hoitaa kurvivalojen ohjaukset. Nyt paikoillaan LM2 AHL moduuli.

          Kaikki pitäisi periaatteessa olla kunnossa... Kun laittaa valot päälle, niin kurvitoiminto ajaa liikkeet läpi normaalisti ja palaa keskelle. 5 sekuntia myöhemmin valot alkaa osoittaa ristiin (!) ja pamahtaa herja idriveen.
          Valomoduuli ja SMC:t koodattu 09/09 päiväyksellä, sama lopputulos myös jos kokeilee +MUEB rimpsua. FLA:lle vielä kertomatta lci päivitys, mutta ei kai se tätä pitäisi aiheuttaa.

          Osaako nuo vanhat smc:t ohjata noita uudempia valoja? Vai mistä kiikastaa?
          Inpalla ei pääse valomoduuliin käsiksi, väärät filut. Istankin menin poistamaan uudemman (ja toimitattoman) version tieltä. Täytyy asentaa uudelleen, niin voisi olla viisaapi.
          F11 530d M-Sport

          ex.
          E91, E61, E39, E46, E36

          Comment

          • böntti
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2011
            • 2856
            • Tampere

            #20
            Oletko siis vaihtanut pelkät umpiot ja jättänyt vanhat kurvivalojen moduulit?
            -Koodaus, retrofitit, huollot, korjaukset, Tuikun softat, xHP dealer
            -Sähkövikojen selvittely & korjaus, myös hankalat hommat
            -Avaimet (E, F, G) sekä ajonestohommat (DME, DDE, EGS)
            -Käytetyt moottorinohjainlaitteet ja mittaristot yms

            -BmWiz Oy, puh 0400-176128. Soittaja on voittaja.

            Comment

            • Indigoah
              Bimmer Rookie
              • Jan 2004
              • 103
              • Oulu

              #21
              Kyllä. Edessä ja takana lci valot, oem retrofit johtosarjalla. Valomoduuli LM2 AHL. Ballastit ja kurvivalojen moduulit vanhoista umpioista, joita varmaan böntti tarkoitit kysymykselläsi. Eikö ne pienet rasiat ole juuri ne SMC:t?

              Kaikki muut toimii, paitsi kurviominaisuus ja siihen liittyvä kääntymisvalo sisemmässä linssissä.
              F11 530d M-Sport

              ex.
              E91, E61, E39, E46, E36

              Comment

              • Indigoah
                Bimmer Rookie
                • Jan 2004
                • 103
                • Oulu

                #22
                Tilanne jatkuu, nyt sain Inpaan oikeat scriptit ja luin moduulin.
                Vikakoodit alla:



                Liittynee juurikin mainittuihin SMC bokseihin. Kumma homma, sillä noita säätömoottoreita voi käsin ohjata Inpalla ja kaikki toimii mainiosti, kuten kalibrointi ym.

                Onko näin että nuo SMC:t ovat liian vanhoja, C04. Ainakin tuoreemmissa tiedosto on hieman suurempi... Vai onko joku saanut toimimaan kurvivalot LCI-umpioissa myös vanhoilla SMC:llä?
                F11 530d M-Sport

                ex.
                E91, E61, E39, E46, E36

                Comment

                • Korpraali
                  BTCF Member
                  • Nov 2009
                  • 524
                  • Turku

                  #23
                  Mainittakoon tässä sellainen, että itsellä herjasi oikean puolen smc boxia, ja tarkistin asian, niin aivan hapettunut oli. Noh tilasin uuden(käytetyn) smc boxin samalla osanumerolla, mutta tulikin vanhemman mallin boxi, ja ei ainakaan sillä herjat lähtenyt, vaikka boxi autoon koodattiinkin. Böntti nimierkillä koitti koodailla myös, mutta oliko se nyt Dis:illä sai kyllä manuaalisesti liikuteltua, mutta vikakoodia antaa silti kokoajan.

                  Joten tuskin vanhanmallin SMC toimii LCI valoissa. En ole aikaiseksi saanut hankittua uudempaa boxia, ja katsoa häviääkö vika. :think
                  BMW F30 335i xDrive ///M-Sport Individual

                  Ex: BMW E60 535d LCI ///M-Sport Individual, BMW E60 535d ///M-Sport, E39 535i ///M-Sport, E39 528i

                  Comment

                  • böntti
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2011
                    • 2856
                    • Tampere

                    #24
                    ISTAlla tai INPAlla sitä liikuttelin. Nuo vikakoodit sanoo että SMC-moduulien elektroniikka on väärä. Epäilisin että ei käy nuo vanhat moduulit uuden LM2:n kanssa yhteen, varaosakatalogista tuo selviäisi (www.etk.cc).

                    Kokeiliko Korpraali koskaan vaihtaa moduuleja ristiin? Saisi umpion sisäisen vian suljettua pois.
                    -Koodaus, retrofitit, huollot, korjaukset, Tuikun softat, xHP dealer
                    -Sähkövikojen selvittely & korjaus, myös hankalat hommat
                    -Avaimet (E, F, G) sekä ajonestohommat (DME, DDE, EGS)
                    -Käytetyt moottorinohjainlaitteet ja mittaristot yms

                    -BmWiz Oy, puh 0400-176128. Soittaja on voittaja.

                    Comment

                    • Korpraali
                      BTCF Member
                      • Nov 2009
                      • 524
                      • Turku

                      #25
                      En ole vielä vaihtanut keskenään. On jäänyt sentakia tekemättä, kun inpalla yrittää mennä boxiin, niin valittaa että puuttuu jotain scriptejä mitälie. Voisitkohan Yv:nä laittaa tulemaan inpaan ne puuttuvat tiedostot, jos laitan ruudunkaappauksesta kuvan mitä se inpa vaatii?

                      Sitten pääsisin testaamaan ja toteamaan, että vanhanmallin boxit ei toimi
                      BMW F30 335i xDrive ///M-Sport Individual

                      Ex: BMW E60 535d LCI ///M-Sport Individual, BMW E60 535d ///M-Sport, E39 535i ///M-Sport, E39 528i

                      Comment

                      • Cruwil
                        Bimmer Rookie
                        • Dec 2019
                        • 30
                        • Helsinki

                        #26
                        Originally posted by böntti View Post
                        Pienenä tarkennuksena että minun lähettämät ohjeet ja kaaviot olivat oikeat.

                        Tässäpä nämä ohjeet jos joku muu haluaa tehdä vastaavan retrofitin. Valomoduulin pitää olla LM2 AHL, lisäksi pitää tietenkin olla LCI-mallin kääntyvillä valoilla olevat umpiot. PT-CAN-osio pätee ennen 9/2005 valmistettuihin autoihin, uudemmissa on SGM-moduulin tilalla KGM-moduuli, PT-CAN-pinnit on todennäköisesti erit.

                        ------------------alku
                        No niin, LM2 & kääntyvät valot.

                        LM2:lle pitää vetää pt-can-piuhat. Kierretty parikaapeli, kaks piuhaa, 0,5mm^2. Piuhat löytyy SGM-moduulista, hanskalokeron alta. Kuvassa liitin X13581, pinnit 32 (pt-can-high, sini/puna) sekä 34 (pt-can-low, punainen):



                        Ryöstät noista piuhoista ja vedät kierretyllä parikaapelilla valomoduulin liittimeen pinneihin 71 (pt-can-high) ja 72 (pt-can-low).

                        Sitten smc-moduulien piuhat, (09/2009 valmistettu E61):



                        Viimeisenä ajovalojen piuhat, A3 on valomoduuli.

                        Vasen puoli:



                        Oikea puoli:



                        --------------------loppu

                        Koodaus menee sillä tavalla että valmistuskuukaudeksi vaihdetaan vaikkapa #0909, varustelistalle lisätään $524. Jos autossa on alunperi halogeenivalot, pitää xenoneille luultavasti lisätä lisäksi sopiva varustekoodi. Tällä varustelistalla koodataan valomoduuli ja molemmat smc-moduulit.

                        Omalla vastuulla sitten.

                        Edit. Nämä kytkiksen on tosiaan tuota SGM-moduulia lukuunottamatta LCI E60/E61 valoihin. Lähtökohta voi vaihdella mutta lopputuloksen pitää olla tämän mukainen.

                        Hei,
                        Ei sulla sattuisi olemaan vielä kuvia tuosta miten otit PT-CAN high ja low johdot LM2 moduuliin? Olen juuri retrofittaamassa pre lci adaptiivisia xenoneja pre lci halogeenien tilalle. Olen kokeillut ottaa PT-CAN johdoista jotka ovat valomoduulin yläpuolella, mutta se häiritsee edessä vasemmalla olevaa ABS anturia ja sytyttää ABS valon. Onko se turvallista ottaa SGM moduulin 32 ja 34 olevista johdoista, ettei vain sitten häiritse airbag moduulia/laukaise airbagejä .
                        BMW E60 M54B22 2004

                        Comment

                        Working...
                        X
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍
                        👎