Kyllä se äärimmäisen kevyt rasvauskin herkistää sitä liikettä melkoisesti. Joskus tuli liukutappien mukana sellanen pikkuinen rasvatyyny(kirkasta rasvaa), sitä olen laittanu.
Announcement
Collapse
No announcement yet.
E60 Pyörän napa / tärinä (Ratkaistu)
Collapse
X
-
Cunttory, joo siis Renkaat on upouudet kaikki 4. Ei näkyny pystyheittoa eikä muuta. Vanhoilla renkailla muuttui tuo tärinä kun vaihto painetta, mutta vanhoissa renkaissa oli kyllä kolmessa renkaassa pystärit. 130 kmh vauhdissa pahin tutina.
100 kmh ei huomaa mitään, 110 ei juurikaan.. 120 ni alkaa jonkin verran.Last edited by Soprano; 03-07-2015, 23:03.Se menee sit....
Comment
-
-
sama tärinä mullakin, autona -05 530d. uudet linglongit edessä joissa pystyheittoa ja tärisee pirusti 80-100 vauhdissa,mutta se korjaantunee ensi viikolla kun saa uudet merkkirenkaat alle.
myös kori tutisee/tärisee ja ei johdu enää renkaista, mutta nostin auton peräpään ilmaan ajosiltanosturin keventimellä ja tärinä alkoi 100-110kmh tienoilla. näin ollen alustan puslat/nivelet eliminoitu pois pelistä ja veikkaisin tärinän aiheuttajaksi voimansiirtolinjaa.. täytynee kardaani tiputtaa josssain välissä ja uusia tukilaakeri,vakionopeusnivel, ja se laatikonpään kumminivel vaikutti olevan parhaat päivänsä nähnyt, sen verta oli löystynyt.
myös vetareita epäilin jossain vaiheessa, mutta kun madalsin auton peräpäätä 50-60mm ja vetareiden nivelten kulma näin ollen muuttui niin ei vaikuttanut kyllä tärinöihin millään lailla.
Comment
-
-
Originally posted by insane1 View Postsama tärinä mullakin, autona -05 530d. uudet linglongit edessä joissa pystyheittoa ja tärisee pirusti 80-100 vauhdissa,mutta se korjaantunee ensi viikolla kun saa uudet merkkirenkaat alle.
myös kori tutisee/tärisee ja ei johdu enää renkaista, mutta nostin auton peräpään ilmaan ajosiltanosturin keventimellä ja tärinä alkoi 100-110kmh tienoilla. näin ollen alustan puslat/nivelet eliminoitu pois pelistä ja veikkaisin tärinän aiheuttajaksi voimansiirtolinjaa.. täytynee kardaani tiputtaa josssain välissä ja uusia tukilaakeri,vakionopeusnivel, ja se laatikonpään kumminivel vaikutti olevan parhaat päivänsä nähnyt, sen verta oli löystynyt.
myös vetareita epäilin jossain vaiheessa, mutta kun madalsin auton peräpäätä 50-60mm ja vetareiden nivelten kulma näin ollen muuttui niin ei vaikuttanut kyllä tärinöihin millään lailla.BMW 530iA Touring -05
Comment
-
-
Noniin! Tuli tossa 1200 km reissu tehtyä ja tärinää vieläkin on.
Tärinä siis alkaa siinä noin 120+ (130) kmh.
Täinä tuntuu alkavan edestä ja ratti myös vipattaa, sitten tärinä saattaa vatkata koria ja kadota ratista, ja taas kierto alkaa alusta...
Eilen ja tänään irrottelin pohjapanssareita keulasta, koska auto muuttui reissun aikana levottomaksi ja suuntavakaus oli jotenkin outo.. Hammastangon "taikamutteria" kiristin hieman, koska kuulin jonkin sortin klonkettaa kun otin kuljettajan puolen etupyörän ilmaan ja nopeatempoisella liikkeellä riuhdoin pyörää (vasen-oikea). Kaikki puslat ja pallonivelet vaikuttivat täysin ehjiltä eikä niissä välystä huomannut vaikka kuinka yritin riuhtoa. Tarkistin myös hammastangon kiinnityspultit (4kpl) sekä reaktiorangon puslan pultin kireyden ja myös siitä tuleva puslapään koriin tuleva kiinnike, tiukassa oli. Eli onkos se nyt sitten niin että se tuleekin etupäästä tuo tärinä ja johtuu sitten tuosta hammastangosta ikäänkuin koriin (niin että se tuntuisi välillä tulevan perästä) ?
Koeajon jälkeen vaikutti ainakin paremmalta kun olin taikamutteria kiristellyt, suuntavakaus oli ainakin parempi, tärinää vielä oli mutta ehkä sekin on vähän hillitymmän oloinen... Tänään on taas tarkoitus lähteä tienpäälle, kerronpa sitten lisää kokemuksia tänne.Se menee sit....
Comment
-
-
Vanteen keskireikä on 72,6 eli timmi pyörän napaan.. Tärinää esiintyi menomatkalla, olen siis nyt reissussa, ja nyt rupesi myös lisäksi jarruttaessa tuntumaan.... Liekö sitten hammastanko olemaan niin loppu... Huh huh tän vian kanssa.. Mutta tuntui sieltä perästä myös vaimeaa tärinää, ikäänkuin sellasissa sykleissä kovenee - hiljenee - loppuu ja taas alkaa alusta. Huoh....Se menee sit....
Comment
-
-
Ehkä sittenkin sisempi raidetangon pää ? ihme vaan että välys ei tunnu hitaasti rengasta heilutellen, vaan enemmän riuhtasevin liikkein.... täytyy yrittää jotenkin kattoo tuo..
Siis jos heiluttelen rattia auto sammuksissa 5-10 cm suuntaansa, niin kuulen sellaisen klonk äänen.Last edited by Soprano; 13-07-2015, 12:58.Se menee sit....
Comment
-
-
väärä vika, vaan oire
Tulee mieleen töistä eräs kerta kun linja-autoon oli vaihettu kahdesti kaikki tukivarrret, renkaat, kardaanit, pyöränlaakerit ja iskarit tärinän vuoksi. Syyksi tärinälle paljastui rikkoutunut suutin joka sai auton tärisemään! Siis ko autossa oli syöttöpumpun elementti työntänyt romut 5 sylinerin suuttimeenkone kävi siis täristessään 5 mukilla 6:desta
e61 mopodiesel
opel i500
Comment
-
-
Tulipahan otettua nyt sitten pohjapanssarit irti ja raidetanko hammastangosta ja pyörästä irti... ei ole väljää sisemmässä eikä uloimmassa päässä... PERKELE! taas meni turhaan rahaa uusiin työkaluihin ja varaosiin... Eli Hammastangossa on pieni välys... tämäkö nyt sitten muka on niin iso että koko etupää tutisee... perkele alkaa menemään hermot ton auton kanssa, joka vitun päivä vaan yhtä ropausta ja vian etsimistä. P.S Ei vaikuta koneen kierrokset (vaihde) tärinään, joten suuttimet yms moottorista tulevat voi varmaan sulkea pois.Last edited by Soprano; 14-07-2015, 09:41.Se menee sit....
Comment
-
-
Mulla e39 väljä hammastanko aiheutti vaan vaeltelua ja kovalla tuulella oli melko mielenkiintonen ajettava.
Toiselle puolen vaihoin tension strut, eli onko se reaktiotanko, se poikittainen kumminki. Niin alko tutisemaan etupää. Oli kait niin hyvin samoin kuluneet että jousto ei ajossa tuntunut, va toiselle puolen ku tuli jämy niin alko tutisemaan, ja ajoasennossa pultit kiritty on.
Elikkäs, oisko asentaessa voinu puneelle jäähä toinen pusla, ja kiertyny jotenki että toinen puoli joustaa enemmän ja aiheuttaa tutinaa.
Oli sillleen että välillä vapisi jo 50-60kmh ja välillä ei, mutta aina 110kmh ihan reilusti.Last edited by Hebbu ///M3; 13-07-2015, 21:53.Sotkamo Connection
Comment
-
-
No hammastangon välys ei ainakaan tunnu kun yrittää pyörästä hiljaa nitkutella, vaan vaatii enemmän voimaa ja kunnon riuhtasun että saadaan koko paketti heilumaan, eli en usko että se välys on suoraan hammastangon ja sen vastakappaneen hammastuksissa vaan enemmänkin jossain siellä sisäkaluissa... oli miten oli.. täytyy tarkistaa reaktiotangot paino päällä avata puslan mutteri ja vetää kiini... tänään en sitä kuitenkaan kerkeä tekemään.Se menee sit....
Comment
-
-
Ei tuntunu mullakaan ratasta heiluttamalla. Pitävällä-alustalla ratas ja toinen retkutti rattia, nii varmaan joku 3mm hammastangonpää liikku ylös-alas ku pääty hela väljä. Suojakumi hammastangon päästä irti.
Samoin kyllä ei väljä reaktiotangon pallonivelkään millään löytyny ja nyt tuossa irrallaankin välys on tietyssä asennossa. Sekin löyty että oli, monttusella pihalla ja etuset vähän kuskin puolelle käännettynä ,kaveri moottorista alko autoa tönimään. Omalla pihalla sitten ei taas millään meinannu näkyä, ku unohtu kummassa välys oli.
Mutta tutinaa ei ollu, ennenkö vaihoin toiselle puolen vaan tuon tanko paketin.
Koita silleen että käppäri päälle, ja pyöränpulttiavain jollain 20-30cm varrella ja etusten pulteista teräviä nykäsyjä, eteen ja taaksepäin ku vääntiö on pystyasennossa. Näyttääkö erilailla liikkuvan tukivarsi vai näkeekö e60 sinne puslan luo.Sotkamo Connection
Comment
-
-
Originally posted by Hebbu ///M3 View PostEi tuntunu mullakaan ratasta heiluttamalla. Pitävällä-alustalla ratas ja toinen retkutti rattia, nii varmaan joku 3mm hammastangonpää liikku ylös-alas ku pääty hela väljä. Suojakumi hammastangon päästä irti.
Samoin kyllä ei väljä reaktiotangon pallonivelkään millään löytyny ja nyt tuossa irrallaankin välys on tietyssä asennossa. Sekin löyty että oli, monttusella pihalla ja etuset vähän kuskin puolelle käännettynä ,kaveri moottorista alko autoa tönimään. Omalla pihalla sitten ei taas millään meinannu näkyä, ku unohtu kummassa välys oli.
Mutta tutinaa ei ollu, ennenkö vaihoin toiselle puolen vaan tuon tanko paketin.
Koita silleen että käppäri päälle, ja pyöränpulttiavain jollain 20-30cm varrella ja etusten pulteista teräviä nykäsyjä, eteen ja taaksepäin ku vääntiö on pystyasennossa. Näyttääkö erilailla liikkuvan tukivarsi vai näkeekö e60 sinne puslan luo.
Haittapuolena mielestäni se rupesi syömään reaktiotangon palloniveltä... siihen kun kohdistui suurempi rasite kun enään ei anna pituus-suunnassa periksi niin paljoa..
Ja jarruttaessa nytten tuntuu ihan kuin "levy olisi edestä kiero" joku 6 tkm ajettu levy... kyllä se nyt varmaan täytyy joku muukin siellä olla kuin pelkkä tuo hammastanko... käsittämätöntä on se, että sitä ei vaan taho löytyä, vaikka em. (pitkittäinkin on tullut pyörää nyittyä) .... pitääkö ajella jonkin aikaa että vika tulee paremmin päälle...Last edited by Soprano; 14-07-2015, 22:53.Se menee sit....
Comment
-
Comment