memebuy23buy

E61 525d epätasainen käynti startatessa (ratkaistu)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Miksu76
    Bimmer Rookie
    • Dec 2015
    • 49
    • Kuopio

    #31
    Akku oli originaali, miinusnavassa merkintä 16/08 eli valmistus on ollut viikolla 16 vuonna 2008. Myös näin joulun alla ulkoinen paine auton liikkuvuudesta on suuri, ettei vaan pukki jää näkemättä Päädyin hätäpäissäni akun vaihtoon.

    Akun sain vaihdettua ylimääräisen akun turvin näppärästi. Itsellä ei ole vielä mitään aparaattia jolla voisin autolle kertoa akun vaihdosta. Koodien purkamisesta on ollut jo privassa juttua ja se onnistunee lähiaikoina. En tiedä vaikuttaako vaihdon "salailu" miten auton starttaukseen tai lataukseen, ilmeisesti jonkin verran.

    En tiedä miten ladattuna akut kaupasta tulee. Merkkiliikkeessä ei ollut akkuja joten mukaan lähti sitten 100Ah Exide perusakku, perus akku oli myös originaali. Akku piti vielä toimittaa tänne metsän keskelle bulvaanin turvin
    Heti akun vaihdettua jännite kipusi konehuoneen puolelta yli 12 voltin, startissa jännite kuitenkin niiasi vielä 9,8volttiin. En suorittanut muita mittauksia siinä vaiheessa.

    Yön yli levättyä ilman yhtään ajokilometriä auto aavistuksen nikotteli startissa, lämpöä oli pari astetta. Tänään autolla on ajettu parisataa kilometriä, saas nähdä mikä on tilanne huomenaamulla.

    Kiitokset nuista virranmittausvihjeistä, niitä pitää suorittaa pyhinä.
    Kiitokset aktiiveille palstalaisille, ongelmien selvittäminen on yhtä hauskaa kuin bemmun pyörienkin kanssa.
    E61 530xd vm.2009
    ex E61 525td vm.2008
    BMW 1150 GS

    Comment

    • markok
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2002
      • 3018
      • Kuopio

      #32
      Originally posted by Miksu76 View Post
      Akku oli originaali, miinusnavassa merkintä 16/08 eli valmistus on ollut viikolla 16 vuonna 2008. Myös näin joulun alla ulkoinen paine auton liikkuvuudesta on suuri, ettei vaan pukki jää näkemättä Päädyin hätäpäissäni akun vaihtoon.

      Akun sain vaihdettua ylimääräisen akun turvin näppärästi. Itsellä ei ole vielä mitään aparaattia jolla voisin autolle kertoa akun vaihdosta. Koodien purkamisesta on ollut jo privassa juttua ja se onnistunee lähiaikoina. En tiedä vaikuttaako vaihdon "salailu" miten auton starttaukseen tai lataukseen, ilmeisesti jonkin verran.

      En tiedä miten ladattuna akut kaupasta tulee. Merkkiliikkeessä ei ollut akkuja joten mukaan lähti sitten 100Ah Exide perusakku, perus akku oli myös originaali. Akku piti vielä toimittaa tänne metsän keskelle bulvaanin turvin
      Heti akun vaihdettua jännite kipusi konehuoneen puolelta yli 12 voltin, startissa jännite kuitenkin niiasi vielä 9,8volttiin. En suorittanut muita mittauksia siinä vaiheessa.

      Yön yli levättyä ilman yhtään ajokilometriä auto aavistuksen nikotteli startissa, lämpöä oli pari astetta. Tänään autolla on ajettu parisataa kilometriä, saas nähdä mikä on tilanne huomenaamulla.

      Kiitokset nuista virranmittausvihjeistä, niitä pitää suorittaa pyhinä.
      Kiitokset aktiiveille palstalaisille, ongelmien selvittäminen on yhtä hauskaa kuin bemmun pyörienkin kanssa.
      Uutta akkua kannattaa kyllä ladata jos vaan mahdollista. Seisovat joskus kohtuu pitkään myymälässä lataamatta niin ei ole ihan parhaassa latauksessa.

      Kun akun vaihtoa ei ole vielä koodattu niin auto lataa uutta akkua niinkuin on tottunut vanhaa akkua lataamaan. Uusi akku voisi ottaa virtaa paljon paremminkin vastaan, mutta auto ei sitä syötä ennenkuin on koodattu. Muuta haittaa tuosta ei ole. Hoidetaan tuokin asia kuntoon joulun pyhien jälkeen.
      BMW 530iA Touring -05

      Comment

      • Miksu76
        Bimmer Rookie
        • Dec 2015
        • 49
        • Kuopio

        #33
        Suoritin tänään jännite- ja virtamittauksia. Ulkona oli karvaa alle neljä astetta lämmintä. Auto on ollut 15 tuntia ctechin laturissa. Auto starttasi ihan kohtuullisesti, aavistus oli huojuntaa jäljellä. Toki näissä lämmöissä ei ole ongelmaa havaittavissa. Päätin silti suorittaa yllä mainittuja mittauksia. Mittarin sadasosat vaihtelivat mittauksen aikana, menee mittarin huonolaatuisuuden piikkiin.

        Ensi tein muutaman jännitemittauksen.
        Suoraan akun navoilta 12,52volttia
        Suoraan konehuoneen lisävirtaliittimistä 12,51/12,52 volttia
        Lisävirtaliitin ja kone 12,51/12,52 volttia

        Jatkokaapeli oli aika ohut 10m monisäikeinen piuha.
        Akunnapa + jatkokaapeli 12,51/12,52 eli jatkopiuhassa ei juurikaan jännitehäviötä.
        Akku+jatkokaapeli ja kone 12,51/12,52
        Akku+jatkokaapeli ja konehuoneen runko 12,51/12,52
        Akku+jatkokaapeli ja lisävirtaliitin 0,00 volttia.

        Auton startatessa jännite putosi 10,45volttiin lisävirtaliittimiltä mitattuna.

        Sitten suoritin virtamittauksen edellisten hyvien ohjeiden mukaan. Mittauksen tein siis nollajohdosta.
        Mittarin asettamisen jälkeen huijasin takaluukun kiinni, jolloin virta pomppasi 9,48 ampeeriin. 14minuutin jälkeen kävin katsomassa tilannetta ja virta oli laskenut 0,42 ampeeriin. Sitten alkoi vettä satamaan kaatamalla ja purin mittauksen pois. Tuskin pidempi mittaus olisi tuonut lisäarvoa, ei kait tuo herää itsekseen enää henkiin?

        -> -> Voiko tuosta todeta virtapuolen olevan kunnossa?
        Akku pitää vielä koodata vaihdetuksi, että lataus rupeaa toimimaan kunnolla.
        E61 530xd vm.2009
        ex E61 525td vm.2008
        BMW 1150 GS

        Comment

        • markok
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2002
          • 3018
          • Kuopio

          #34
          Originally posted by Miksu76 View Post
          Suoritin tänään jännite- ja virtamittauksia. Ulkona oli karvaa alle neljä astetta lämmintä. Auto on ollut 15 tuntia ctechin laturissa. Auto starttasi ihan kohtuullisesti, aavistus oli huojuntaa jäljellä. Toki näissä lämmöissä ei ole ongelmaa havaittavissa. Päätin silti suorittaa yllä mainittuja mittauksia. Mittarin sadasosat vaihtelivat mittauksen aikana, menee mittarin huonolaatuisuuden piikkiin.

          Ensi tein muutaman jännitemittauksen.
          Suoraan akun navoilta 12,52volttia
          Suoraan konehuoneen lisävirtaliittimistä 12,51/12,52 volttia
          Lisävirtaliitin ja kone 12,51/12,52 volttia

          Jatkokaapeli oli aika ohut 10m monisäikeinen piuha.
          Akunnapa + jatkokaapeli 12,51/12,52 eli jatkopiuhassa ei juurikaan jännitehäviötä.
          Akku+jatkokaapeli ja kone 12,51/12,52
          Akku+jatkokaapeli ja konehuoneen runko 12,51/12,52
          Akku+jatkokaapeli ja lisävirtaliitin 0,00 volttia.

          Auton startatessa jännite putosi 10,45volttiin lisävirtaliittimiltä mitattuna.

          Sitten suoritin virtamittauksen edellisten hyvien ohjeiden mukaan. Mittauksen tein siis nollajohdosta.
          Mittarin asettamisen jälkeen huijasin takaluukun kiinni, jolloin virta pomppasi 9,48 ampeeriin. 14minuutin jälkeen kävin katsomassa tilannetta ja virta oli laskenut 0,42 ampeeriin. Sitten alkoi vettä satamaan kaatamalla ja purin mittauksen pois. Tuskin pidempi mittaus olisi tuonut lisäarvoa, ei kait tuo herää itsekseen enää henkiin?

          -> -> Voiko tuosta todeta virtapuolen olevan kunnossa?
          Akku pitää vielä koodata vaihdetuksi, että lataus rupeaa toimimaan kunnolla.
          Ihan normaalilta nuo kuulostaa. Vähän pidempään olisi pitänyt odottaa, että todellisen lepovirran olisi nähnyt. Tosin eihän tämä koskaan ole purkuvirrasta varoitusta näytölle antanut, joten sitä on ehkä turha tutkia enempää.
          BMW 530iA Touring -05

          Comment

          • Miksu76
            Bimmer Rookie
            • Dec 2015
            • 49
            • Kuopio

            #35
            Ei ole antanut mistään näytölle asti tulevia vikoja. Merkkiliikkeen väittämän mukaan vikakoodeja ei ole myöskään järjestelmässä.

            Mukava olisi ollut jatkaa mittausta vähän pidempään. Sade vaan yllätti aika pahasti enkä löytänyt mitään peittoa kontin päälle. Arvelin että ainakin pahin on tuosta virrankulutuksesta selvitetty.

            Selvittely jatkuu...
            E61 530xd vm.2009
            ex E61 525td vm.2008
            BMW 1150 GS

            Comment

            • MNi
              Bimmer Enthusiast
              • Nov 2008
              • 3144
              • Tampere

              #36
              0,42 A eli 420 mA on vähintään viisi kertaa enemmän kuin haluttu alle 80 mA lepovirta. MPM:n nukahtamiseen olisi pitänyt odotella se tunti. Jos mittausta varten viritit jatkokaapelia, olisi sen ehkä mahtunut takaluukun tai takaoven tiivisteen välistä vaikka luukun/oven laittaakin kiinni?

              Onhan IBS:ssä esiintynyt vikoja, miksei myös niin päin että se ei hälytäkään liiallisesta lepovirrasta?

              Käynnistäessä jännitteen notkahtaminen reiluun kymmeneen volttiin lienee tyypillistä.

              Akun napajännitteeksi 12,52 V neljässä asteessa vastaa taulukon mukaan 100% ja 75% puoliväliä eli liki täyttä.

              Comment

              • markok
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2002
                • 3018
                • Kuopio

                #37
                Originally posted by MNi View Post
                0,42 A eli 420 mA on vähintään viisi kertaa enemmän kuin haluttu alle 80 mA lepovirta. MPM:n nukahtamiseen olisi pitänyt odotella se tunti. Jos mittausta varten viritit jatkokaapelia, olisi sen ehkä mahtunut takaluukun tai takaoven tiivisteen välistä vaikka luukun/oven laittaakin kiinni?

                Onhan IBS:ssä esiintynyt vikoja, miksei myös niin päin että se ei hälytäkään liiallisesta lepovirrasta?

                Käynnistäessä jännitteen notkahtaminen reiluun kymmeneen volttiin lienee tyypillistä.

                Akun napajännitteeksi 12,52 V neljässä asteessa vastaa taulukon mukaan 100% ja 75% puoliväliä eli liki täyttä.
                LCI mallista ei taida löytyä MPM:ää, mutta mikähän moduli siinä hoiti auton nukahtamisen?
                BMW 530iA Touring -05

                Comment

                • Miksu76
                  Bimmer Rookie
                  • Dec 2015
                  • 49
                  • Kuopio

                  #38
                  Nyt tuli "mittarimestarille" ajatuskatko nuiden milliampeerien kanssa. Hituvirtahommia

                  Suoritin mittauksen uudelleen ja tunnin jälkeen virrankulutus tippui 0,01A eli mittarin miniminäyttämään. Johtopäätös on ilmeisesti sama ja nyt sen voi tehdä oikeiden mittaustulosten valossa
                  E61 530xd vm.2009
                  ex E61 525td vm.2008
                  BMW 1150 GS

                  Comment

                  • Miksu76
                    Bimmer Rookie
                    • Dec 2015
                    • 49
                    • Kuopio

                    #39
                    Nytpä alkoi homma selviämään kun sain auton piuhan päähän, kiitos paikallisen aktiivin.

                    Inpalla selvisi, että autosta on kaikki kuusi hehkua pimeänä, eli ne sekä ohjainyksikkö sekä sen virtakaapeli menee vaihtoon.

                    Nyt jää ihmetyttämään, että mistä maksoin paikalliselle merkkiliikkeelle kuntokartoituksesta. Vein auton heti havaittuani ongelman merkkiliikkeeseen. Toimeksianto kuului; tehkää autolle kuntokartoitus ja tutkikaa samalla eritoten hehkutusjärjestelmä, koska auto ei käy epätasaisesti kun se käynnistetään viileällä säällä. Laskun ohessa sain suullisen diaknoosin, ettei hehkutusjärjestelmässä ole mitään vikaa ja epätasainen käynti on BMW:lle tyypillistä viileällä säällä. Olin niin naivi että otin todesta merkkiliikkeen vastauksen. Kohdistin kaikki tutkimukset muualle kuin kertaalleen kunnossa olevaksi todettuihin asioihin. Jään mielenkiinnolla odottamaan vastinetta BMW:ltä, mitä oikeastaan ostinkaan. En voi jättää asia reklamoimatta.

                    Kiitokset ongelman ratkaisuun osallistuneille. Uskon että syy on nyt löytynyt.
                    E61 530xd vm.2009
                    ex E61 525td vm.2008
                    BMW 1150 GS

                    Comment

                    • GuGi_
                      Bimmer Fanatic
                      • Feb 2012
                      • 700
                      • Vantaa city

                      #40
                      Originally posted by Miksu76 View Post
                      Nytpä alkoi homma selviämään kun sain auton piuhan päähän, kiitos paikallisen aktiivin.

                      Inpalla selvisi, että autosta on kaikki kuusi hehkua pimeänä, eli ne sekä ohjainyksikkö sekä sen virtakaapeli menee vaihtoon.

                      Nyt jää ihmetyttämään, että mistä maksoin paikalliselle merkkiliikkeelle kuntokartoituksesta. Vein auton heti havaittuani ongelman merkkiliikkeeseen. Toimeksianto kuului; tehkää autolle kuntokartoitus ja tutkikaa samalla eritoten hehkutusjärjestelmä, koska auto ei käy epätasaisesti kun se käynnistetään viileällä säällä. Laskun ohessa sain suullisen diaknoosin, ettei hehkutusjärjestelmässä ole mitään vikaa ja epätasainen käynti on BMW:lle tyypillistä viileällä säällä. Olin niin naivi että otin todesta merkkiliikkeen vastauksen. Kohdistin kaikki tutkimukset muualle kuin kertaalleen kunnossa olevaksi todettuihin asioihin. Jään mielenkiinnolla odottamaan vastinetta BMW:ltä, mitä oikeastaan ostinkaan. En voi jättää asia reklamoimatta.

                      Kiitokset ongelman ratkaisuun osallistuneille. Uskon että syy on nyt löytynyt.
                      Sanoiko ihan oikeasti että epätasainen käynti on bmw:lle tyypillistä kylmällä? Huikeen tasosta palvelua oot saanu merkkarilla. Toivottavasti ei ollu kallis tutkimusreissu.
                      "Muut tekee mitä ne osaa, me tehään mitä halutaan"

                      F11 525d -11
                      E60 M5 -05
                      E12 530i -75
                      E32 730i - 91
                      Chevy Silverado 3500 -93
                      R33 Skyline GTS-T -93

                      Comment

                      • markok
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2002
                        • 3018
                        • Kuopio

                        #41
                        Originally posted by Miksu76 View Post
                        Nytpä alkoi homma selviämään kun sain auton piuhan päähän, kiitos paikallisen aktiivin.

                        Inpalla selvisi, että autosta on kaikki kuusi hehkua pimeänä, eli ne sekä ohjainyksikkö sekä sen virtakaapeli menee vaihtoon.

                        Nyt jää ihmetyttämään, että mistä maksoin paikalliselle merkkiliikkeelle kuntokartoituksesta. Vein auton heti havaittuani ongelman merkkiliikkeeseen. Toimeksianto kuului; tehkää autolle kuntokartoitus ja tutkikaa samalla eritoten hehkutusjärjestelmä, koska auto ei käy epätasaisesti kun se käynnistetään viileällä säällä. Laskun ohessa sain suullisen diaknoosin, ettei hehkutusjärjestelmässä ole mitään vikaa ja epätasainen käynti on BMW:lle tyypillistä viileällä säällä. Olin niin naivi että otin todesta merkkiliikkeen vastauksen. Kohdistin kaikki tutkimukset muualle kuin kertaalleen kunnossa olevaksi todettuihin asioihin. Jään mielenkiinnolla odottamaan vastinetta BMW:ltä, mitä oikeastaan ostinkaan. En voi jättää asia reklamoimatta.

                        Kiitokset ongelman ratkaisuun osallistuneille. Uskon että syy on nyt löytynyt.
                        Hyvä että onnistuin olemaan avuksi. Ei tuo akun vaihtokaan hukkaan mennyt vaikka vaikutusta tähän vikaan ei ollutkaan. Tulipahan sekin sitten koodattua samalla.

                        Kun autoa tutkittiin Rheingoldilla ja Inpa:lla niin kävi kyllä selväksi, että auto ei hetkeen ole ollut piuhan päässä tai ainakaan vanhoja koodeja ei ole nollattu. Myös toimimaton ratin lämmitys pitäisi kyllä huomata merkkiliikkeen diagnoosissa jos auto olisi oikeasti vikakoodien luvussa käynyt. Kerrohan tännekin mitä Laakkosella asiaan vastaavat.
                        BMW 530iA Touring -05

                        Comment

                        • Miksu76
                          Bimmer Rookie
                          • Dec 2015
                          • 49
                          • Kuopio

                          #42
                          Infoan kunhan saan reklamaatioon vastineen.

                          Ja kyllä, merkkiliike totesi bemareiden kylmäkäynnin olevan tyypillisesti epätasainen.

                          Huolto on tilattu Mekonomeniltä merkittävästi halvempaan hintaa kuin merkkiliikkeestä. Hehkut ovat Beruja ja johto ja boksi on alkuperäisiä. Hommalle tulee vielä kolmen vuoden takuu. Ennen kuin vien autoa huoltoon voin jo suositella ainakin kysymään kyseisestä liikkeestä vaihtoehtotarjouksen.
                          E61 530xd vm.2009
                          ex E61 525td vm.2008
                          BMW 1150 GS

                          Comment

                          • markok
                            Bimmer Enthusiast
                            • Oct 2002
                            • 3018
                            • Kuopio

                            #43
                            Originally posted by Miksu76 View Post
                            Infoan kunhan saan reklamaatioon vastineen.

                            Ja kyllä, merkkiliike totesi bemareiden kylmäkäynnin olevan tyypillisesti epätasainen.

                            Huolto on tilattu Mekonomeniltä merkittävästi halvempaan hintaa kuin merkkiliikkeestä. Hehkut ovat Beruja ja johto ja boksi on alkuperäisiä. Hommalle tulee vielä kolmen vuoden takuu. Ennen kuin vien autoa huoltoon voin jo suositella ainakin kysymään kyseisestä liikkeestä vaihtoehtotarjouksen.
                            Jos tuo kolmen vuoden takuu koskee myös osia niin tuo on hyvä diili. Kuitti kannattaa kyllä pitää tallessa. Tämän mallin hehkujen ollessa kyseessä sille saattaa olla käyttöä ainakin jos kylmäkäynnistyksiä tulee paljon.
                            BMW 530iA Touring -05

                            Comment

                            • heifetz
                              Bimmer Fanatic
                              • May 2015
                              • 429
                              • Finland

                              #44
                              Originally posted by Miksu76 View Post

                              Huolto on tilattu Mekonomeniltä merkittävästi halvempaan hintaa kuin merkkiliikkeestä. Hehkut ovat Beruja ja johto ja boksi on alkuperäisiä. Hommalle tulee vielä kolmen vuoden takuu. Ennen kuin vien autoa huoltoon voin jo suositella ainakin kysymään kyseisestä liikkeestä vaihtoehtotarjouksen.
                              Pari kertaa paikallisessa mekonomenissa asioinut ja hyvä vaikutelma minullekin jäi. Hinta oli varsin kilpailukykyinen.
                              Ex. E61 525dA LCI Spacegrau Edition Fleet Plus
                              Ex. E81 118d LCI Bluewater

                              Comment

                              • Miksu76
                                Bimmer Rookie
                                • Dec 2015
                                • 49
                                • Kuopio

                                #45
                                En saanut tarjousta Mekonomenilta kirjallisena, joten en voi vielä olla täysin varma takuusta. Tarjosi kuitenkin ensin Boschin hehkuja. Kritisoin niiden kestoa johon myyjä sanoi että ei kait sillä ole väliä kun niille tulee kolmen vuoden takuu. Halusin ne kuitenkin pienen hintaeron vuoksi vaihta Beruihin, onhan se aina vaiva roudata auto pajalle. Kokeillaan miten homma siellä onnistuu.

                                Paikalliselta merkkiliikkeeltä sain jo vastinetta. Heidän tarjous operaatiosta oli vahingossa hinnoiteltu väärin eli hinta työstä tuli hiukan alaspäin. Ero jäi vielä mekonomeniin pyöreät 30%. Merkkiliikkeellä haluavat vielä lukea vikakoodien historian ja todeta ovatko tehneet virheen. Reklamaation käsittelyssä he hoitavat asiansa kyllä hienosti. Vasta-aika oli hyvä ja asiallekin tehdään jotain, halu selvittää mahdollinen virhe on minulle ok ratkaisu.
                                E61 530xd vm.2009
                                ex E61 525td vm.2008
                                BMW 1150 GS

                                Comment

                                Working...
                                X