Announcement

Collapse
No announcement yet.

Varusteaiheinen tietopaketti E6x:n tämänhetkisestä Saksan-tarjonnasta

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Oktoberfest
    Bimmer Rookie
    • Aug 2016
    • 35
    • Tampere

    Varusteaiheinen tietopaketti E6x:n tämänhetkisestä Saksan-tarjonnasta

    Alla olevat kommentit koskevat ennen kaikkea E6x facelift-mallia, ja nimenomaan vuosimallia 2008, syksyn 2007 tuotannosta alkaen. Lisävarusteluettelo on Saksasta syksyltä 2007.

    Suluissa olevat prosenttiluvut tarkoittavat sitä, kuinka suuressa osassa mobile.de-sivustolla tällä hetkellä myynnissä olevista, vuosina 2007--08 ensirekisteröidyistä, yksilöistä on kyseinen varuste. Otanta kuvaa lähinnä Saksan-tarjontaa, vaikka mobile.de:ssä toki on jonkin verran myös muunmaalaisia ilmoituksia.

    Prosenttiluvut ovat tietysti suuntaa-antavia. Osaan myynti-ilmoituksista on merkitty varusteita, joita autoissa ei oikeasti ole. Toisaalta joihinkin ilmoituksiin on unohdettu ruksia varusteita, joita autoissa on. Parin varusteen osalta autoscout.de on ollut tutkimuksessa apuna.
    Alla ovat omat täysin subjektiiviset arvioni varusteiden tärkeysjärjestyksestä. Makuasioita ovat.


    Todella hyödylliset / kivat

    Saksassa autoon oli tilattavissa advantage-paketti, joka sisälsi muun muassa seuraavat tärkeät varusteet:
    - pysäköintitutkat eteen ja taakse (86 %)
    - xenon-valot (En ole testannut perushalogeeneja, eli en osaa sanoa kuinka paljon paremmat xenonit ovat.) (82 %)
    - istuinlämmittimet etuistuimiin (80 %)
    - ajovalonpesimet
    Näyttäisi siltä, että vähintään kolme Saksassa myytyä uutta E6x:aa neljästä* (tai ehkä neljä viidestä) varustettiin advantage-paketilla.
    Muita todella hyödyllisiä / kivoja lisävarusteita:
    - metalliväri (77 %)
    - automaattivaihteisto / sport-automaattivaihteisto (Mielestäni on varsinkin dieselin kanssa aivan ehdoton varuste. On kestävää sorttia, toimii ehjänä kuin ajatus, eikä lisää kulutusta pahasti.) (72 %)
    - matkapuhelinvalmius (68 %)
    - sport-istuimet (Ovat hurjasti paremmat kuin perusistuimet, jotka ovat aika kamalat.) (36 %)
    - head-up display (Lisää merkittävästi ajomukavuutta ja -turvallisuutta sekä säästää kuljettajan todennäköisesti jossain kohtaa ylinopeussakoilta.) (20 %)
    - webasto (17 %)
    - komfort-istuimet (Ovat vielä jonkin verran paremmat kuin sport-istuimet.) (13 %)
    - kääntyvät takaistuinten selkänojat sedaniin


    Hyödylliset / kivat

    E6x-facelift-mallin perusäänentoisto ei ole suinkaan huonoimmasta päästä tehdasasenteisia karvalakkiäänentoistoja. Epäilemättä hifistin korvaan se kuulostaa huonolta, mutta suurimmassa osassa tiellä liikkuvista autoista on vielä selvästi huonompi.
    - hifi (On parempi kuin perusäänentoisto.) (18 %)
    - hifi Professional Logic 7 (Kuulemma vielä parempi kuin hifi.) (3 %)
    - BMW Individual High End Audio
    - kattokaiteet touringiin (82 %)
    - varashälytin (36 %)
    - vetokoukku (23 %)
    - led-tunnelmavalopaketti (22 %)
    - puolinahkaverhoilu (Ei ole talvella kylmä ja kesällä kuuma täysnahkaverhoilun tapaan.) (11 %)
    - neliveto (Ei lisää kulutusta tolkuttomasti, ja korjauslaskut pienemmät kuin seuraaja F-sarjalaisen nelivedossa.) (9 %)
    - laajennettu automaatti-ilmastointi
    - lämpöeristelasit
    - sähköllä toimiva takaluukku
    - Navi Business
    - Navi Professional (isommalla ruudulla)
    - automaattisesti himmenevä taustapeili ja sivupeilit (viimeksi mainitut sähköisesti korinmyötäisiksi taittuvat)


    Hyödylliset / kivat mutta valitettavan harvinaiset

    Jos käytetyn auton ostajalla on useampia näitä harvinaisia varusteita vaatimuslistallaan, hän joutuu aika herkästi tilanteeseen, jossa potentiaaliset autoyksilöt ovat Saksassa sadan tai satojen kilometrien päässä toisistaan.
    - Keyless-Go -- avain saa pysyyä taskussa (4 %)
    - aktiivinen vakionopeudensäädin (5 %)
    - hierontatoiminto komfort-istuimiin (3 %)
    - pysäköintikamerat (2 %)
    - ratin lämmitys (2 %)
    - kaistavahti (2 %)
    - etuistuinten tuuletus (Vain nasca-nahkaverhoilun yhteydessä; todella harvinainen varuste, mutta mielestäni nahkaverhoilu aika lailla kaipaa tätä.) (1 %)
    - istuinten sivuttaistukien aktiivinen säätyminen komfort-istuimiin (Sport-penkeissä on hyvät tuet ilman aktiivista säätymistäkin.)
    - Individual-erikoisväri
    - Individual-sisustukset (enemmän nahkapintoja, erilaiset koristelistat)
    - lämmitettävät takaistuimen reunapaikat (vain nahkaverhoilun yhteyteen)
    *

    Ihan kivat

    - kaukovaloavustin (En ole kokeillut kuinka sujuvasti mahtaa toimia E6x:ssa.) (18 %)
    - aktiiviohjaus (5 %) (Ei saatavilla 520i eikä 520dA. Syö kovasti raidetangonpäitä, ja auton vikaherkkyys kasvaa kun teknologia lisääntyy. Perus-servotronic ehkä hitusen hitaanpuoleinen ohjausvälitykseltään mutta kelpaa minulle hyvin.)
    - nahkaverhoilu (57 %)
    - kattoluukku sedaniin (43 % sedaneista)
    - mutkissa kääntyvät valot (Lienevätkö vikaantumisalttiit?) (42 %)
    - panoramakatto touringiin (Valitettavan vikaherkkä ja lisäää melua, joten en suosittele.) (41 % farmareista)
    - soft-close-imuovet (8 %)
    - jalopuulistat (7 %)
    - Dynamic Drive -- aktiiviset kallistuksenvakaajat (Lieneekö tieliikennekäytössä osaamattomissa käsissä liikenneturvallisuutta heikentävä varuste, kun auto ei kallistelemalla varoita pidon rajan lähestymisestä; ei saatavilla 520i, 523i, 520d) (5 %)
    - alumiinikoristelistat sisustukseen*
    - sport-ratti (Makuasia, tykkääkö tästä enemmän kuin ohuempikehäisestä perusratista.)
    - M-Sport-ratti
    - Individual-nahka--puu-ratti
    - istuinten sähkösäädöt (Plussaa on, että tämän yhteydessä tulee pysäköintiasentoon kääntyvä oikea sivupeili.)
    - alcantara-kattoverhoilu
    - touring-tavaratilapaketti (lisää lokeroita tavaratilan lattian alle)
    - suksipussi
    - sivuturvatyynyt taakse
    - mukinpitimet eteen
    - jaettava etukyynärnoja
    - laajennettu ajotietokone
    - automaattisesti himmenevä taustapeili
    - vaihteenvaihtohärpäkkeet ratin takana sport-automaattivaihteiston yhteydessä
    - takasivuikkunoiden rullaverhot
    - cd-vaihtaja
    - jaloteräspolkimet
    - valaistut kynnyslistat


    Turhat

    - sport-alusta touringiin (Touringin vakioalusta on selvästi kovempi kuin sedanin -- enemmän sporttinen kuin mukava. En ymmärrä, miksi joku haluaisi jäykemmän alustan normaaliin tieliikenteeseen. Lisäksi auto on vakionakin melko matala, eli siitä kun madalletaan, kuskin elämästä tulee Suomen olosuhteissa hankalampaa.) (26 %)
    - TV (nykyisenä tablettiaikakautena* turha?)
    - Night Vision (Tämä night visionin ensimmäinen kehitysversio on vielä turhanpäiväinen eikä auta liikenneturvallisuutta. Myöhemmät F-sarjalaisesta alkaen esitellyt versiot tuovat kuljettajalle lisäarvoa toisin kuin E6x:n night vision.)
    - yli 17-tuumaiset vanteet (Sedan taitaa vaatia ulkonäön takia 16-tuumaisten sijasta 17 tuuman vanteet, mutta isommat koot pilaavat mielestäni ajettavuutta ja mukavuutta -- varsinkin yhdistettynä touringin jäykkään jousitukseen.)
    *

    M-Sport-paketti

    M-Sportin ulkoasuun en ota kantaa.
    En ymmärrä, miksi joku haluaa niin matalan ja jäykän alustan kuin M-Sportissa on. (Tosin ovat jotkut tehtaalta aikanaan tilanneet sellaisiakin yksilöitä, joissa on M-sportin ulkonäkö ja sisustus mutta vakioversion mukavampi jousitus.)
    M-Sportin sisustus on mukavampi ja hienompi kuin karvalakkiversiossa: erityisesti sporttipenkit, M-sport-ratti ja sisustuksen alumiinilistat ovat selvä upgradaus vs. karvalakkimalli.
    Last edited by Oktoberfest; 13-06-2017, 12:27. Reason: Korjaan virheitä.
  • 205/65-15H
    BTCF Member
    • Mar 2008
    • 1416

    #2
    Kiitos listauksesta ja tutkimustyöstä. Aika pitkälti samaa mieltä makuasioista.

    Dynamic Drivea ja aktiiviohjausta ei saanut nelivetoon, Comfort-penkkejä ei saanut kuin nahkaisina.

    Nyt kun joku tietäjä tekisi saman f10/f11-mallisarjasta.

    Ps. Aika hieno eka postaus, tervetuloa foorumille.
    Last edited by 205/65-15H; 11-08-2016, 15:02. Reason: Ps.
    e39 520i-01 M54B22 manual, 95-184 tkm äidillä ajossa
    e61 530Xi-08 N53B30 manual, 72-183 tkm talvi-nelikko myydään (ei esittelyä vielä missään)
    Ioniq5 AWD -22
    Leaf 40kwh -18

    Comment

    • Oktoberfest
      Bimmer Rookie
      • Aug 2016
      • 35
      • Tampere

      #3
      Originally posted by 205/65-15H View Post
      Comfort-penkkejä ei saanut kuin nahkaisina.

      Comfort-penkit olivat saatavilla puolinahkaisina syksyn 2007 tuotannosta alkaen. Siinä olis mun unelmapenkit, kun en täysnahoista välitä

      Mutta tosiaan olen erittäin tyytyväinen oman yksilön sporttipenkkeihin puolinahoilla.

      Comment

      • ekaBMW
        Bimmer Fanatic
        • Feb 2010
        • 406
        • Oulu

        #4
        Onko listassa huomioitu toisistaan riippuvat varusteet?
        esim comfort penkeissä on aina nahka, penkinlämmittimet ja sähköinen ratin säätö.

        Saksan maalla näyttää olevan usein paketteja joihin on kasattu varusteita. Syksyllä 08 on ollut Exclusive edition (7MC).
        Samoin kokoelma Innovation package+Comfort p.+Editions (7A7).
        Ei nyt ole tässä listaa mistä noiden sisällön näkisi.
        Nuo paketteihin kasatut varusteet löytyy kuitenkin varustelistasta "omina" varusteina eikä pelkästään paketin koodilla.
        Last edited by ekaBMW; 11-08-2016, 15:20.
        F11 530d xDrive 09/16
        Ex E60 530d xDrive A 10/08
        Ex E60 520dA 09/08 liisari
        Ex Opel Vectra 2.0i 8v -93
        Ex Opel Kadett 1.6 -89

        Comment

        • 205/65-15H
          BTCF Member
          • Mar 2008
          • 1416

          #5
          Originally posted by Oktoberfest View Post
          Comfort-penkit olivat saatavilla puolinahkaisina syksyn 2007 tuotannosta alkaen. Siinä olis mun unelmapenkit, kun en täysnahoista välitä
          .
          Uusi tieto minulle. Mitä materiaalia pituussäädettävä reisituki on puolinahoissa?

          Yksi nelivedon lisärajoitus oli maavara, joka on aina 14mm (?) vakiota (150mm) korkeampi, myös M-sportissa.
          e39 520i-01 M54B22 manual, 95-184 tkm äidillä ajossa
          e61 530Xi-08 N53B30 manual, 72-183 tkm talvi-nelikko myydään (ei esittelyä vielä missään)
          Ioniq5 AWD -22
          Leaf 40kwh -18

          Comment

          • Oktoberfest
            Bimmer Rookie
            • Aug 2016
            • 35
            • Tampere

            #6
            Originally posted by ekaBMW View Post
            Onko listassa huomioitu toisistaan riippuvat varusteet?

            Nuo paketteihin kasatut varusteet löytyy kuitenkin varustelistasta "omina" varusteina eikä pelkästään paketin koodilla.

            Tuossa mun listauksessa on ideana antaa summittaista käsitystä siitä, millä todennäköisyydellä mikin yksittäinen varuste löytyy satunnaisesta Saksassa myynnissä olevasta E6x-yksilöstä. Varustepaketteihin en ole tällä kertaa kummemmin kiinnittänyt huomiota.

            Comment

            • Oktoberfest
              Bimmer Rookie
              • Aug 2016
              • 35
              • Tampere

              #7
              Originally posted by 205/65-15H View Post
              Uusi tieto minulle. Mitä materiaalia pituussäädettävä reisituki on?

              Puolinahoissa säädettävä reisituki on nahkaa.

              En ole ikinä nähnyt comfort-penkkejä puolinahoilla. Kuitenkin syksyn 2007 hinnastossa on maininta, että comfortit olivat tilattavissa puolinahoilla. Vielä kevään 2007 lci-hinnastossa comfortit olivat pelkästään täysnahoilla.

              Comment

              • 205/65-15H
                BTCF Member
                • Mar 2008
                • 1416

                #8
                Originally posted by Oktoberfest View Post
                Puolinahoissa säädettävä reisituki on nahkaa.
                .
                Shortsit päällä ollessa kankainen penkin etureuna olisi kivempi, muutoin perinteiset nahkapenkkeineen ominaisuudet ( kylmät talvella,kuumaat kesällä) eivät ainakaan comforteissa ole suuri ongelma koska pyllygrillit ovat todella tehokkaat sekä laaja-alaiset ja ostuinosa on aika levymäinen. Selkänojan muotoja voikin sitten säädellä monipuolisesti. Musta nahka on ylläpitomielessä aika helppo.
                e39 520i-01 M54B22 manual, 95-184 tkm äidillä ajossa
                e61 530Xi-08 N53B30 manual, 72-183 tkm talvi-nelikko myydään (ei esittelyä vielä missään)
                Ioniq5 AWD -22
                Leaf 40kwh -18

                Comment

                • JaniLap
                  BTCF Member
                  • Sep 2012
                  • 2554
                  • Tampere

                  #9
                  Kiinnostaisi tietää millainen otanta on kyseessä, toisin sanoen kuinka monesta ajoneuvosta tiedot on kerätty?

                  Käyttövoimasta (Bens./Diesel) riippumatta valittujen varusteiden jakauma on oletettavasti lähes identtinen?

                  Ja korreloiko varusteiden määrä moottorityypin kanssa, jolloin esim. pikkukoneisissa olisi vaikkapa vähemmän nk. haluttuja lisävarusteita. Tämä vastaavasti ohjaa pohtimaan, millainen mahtoi olla mukaan otettujen ajoneuvojen moottorijakauma?

                  Originally posted by Oktoberfest View Post
                  Osaan myynti-ilmoituksista on merkitty varusteita, joita autoissa ei oikeasti ole. Toisaalta joihinkin ilmoituksiin on unohdettu ruksia varusteita, joita autoissa on.
                  Miten nämä tiedot on kerätty ja varmistettu?
                  Last edited by JaniLap; 11-08-2016, 20:28. Reason: Täsmennetty kysymyksiä
                  N57D30O1 - B47D20O0 - N47D20O1- M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
                  BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja muita juttuja. Myös etäyhteydellä
                  Webasto ja Eberspächer vikadiagnostiikka.
                  Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
                  Tampere

                  Comment

                  • Oktoberfest
                    Bimmer Rookie
                    • Aug 2016
                    • 35
                    • Tampere

                    #10
                    Originally posted by JaniLap View Post
                    Kiinnostaisi tietää millainen otanta on kyseessä, toisin sanoen kuinka monesta ajoneuvosta tiedot on kerätty?

                    Ja korreloiko varusteiden määrä moottorityypin kanssa, jolloin esim. pikkukoneisissa olisi vaikkapa vähemmän nk. haluttuja lisävarusteita. Tämä vastaavasti ohjaa pohtimaan, millainen mahtoi olla mukaan otettujen ajoneuvojen moottorijakauma?

                    Miten nämä tiedot on kerätty ja varmistettu?

                    Mobile.de ja autoscout.de -sivustoilla on täsmähaku ("Detailsuche"). Siellä noita hakuja voi tehdä varuste varusteelta.

                    E6x-otanta vuosilta 2007--08 on noin 2500 yksilöä.

                    Jos viitsisi, tutkimusta voisi tehdä erikseen versio versiolta, esim. 520d, 530d jne.

                    Numerot ovat tietysti vain suuntaa-antavia kuten avauksen alussa totesin.

                    Comment

                    • Oktoberfest
                      Bimmer Rookie
                      • Aug 2016
                      • 35
                      • Tampere

                      #11
                      Originally posted by 205/65-15H View Post
                      Shortsit päällä ollessa kankainen penkin etureuna olisi kivempi, muutoin perinteiset nahkapenkkeineen ominaisuudet ( kylmät talvella,kuumaat kesällä) eivät ainakaan comforteissa ole suuri ongelma koska pyllygrillit ovat todella tehokkaat sekä laaja-alaiset ja ostuinosa on aika levymäinen. Selkänojan muotoja voikin sitten säädellä monipuolisesti. Musta nahka on ylläpitomielessä aika helppo.

                      Itse tykkään laadukkaan kangasverhoilun tuntumasta selkää ja takamusta vasten ylipäätään enemmän. Ja puolinahat tuovat kuitenkin nahan tuoksun.

                      Mut joka tapauksessa pääasia että ei peruspenkit. Sportit ja comfortit molemmat hyvät. Jos samaan hintaan saisi, comfortit tietysti ilman muuta, oli täysnahoilla tai ei.

                      Comment

                      • jaki
                        Bimmer Enthusiast
                        • Sep 2003
                        • 2971
                        • Uusimaa

                        #12
                        Kommentteja:
                        - Kun hakee näinkin vanhoja autoja mobilesta, ne on pääsääntöisesti jobbareilla ja yksityisillä = varusteet, mitkä on haussa, siis ruksattavia, eivät pidä paikkansa todellisuuden kanssa. erityisesti penkinlämmittimet puuttuu ainakin hyvistä ja halvoista" (lue Italian ihmeistä).
                        - Olen kerran eläissäni nähnyt puolinahkakomfortit, sellaiset todellakin sai LCI- malliin.
                        - Aktiiviohjaus on aika monessa pre LCi autossa, ei LCI. En tiedä miksi. Ainakin AL syö raidetangon ulkopäitä kuin leipää.
                        - Nahkapenkit on huomattavasti helpompi pitää puhtaana
                        - 520d ja 525d ovat olleet monesti työsuhdeautoja tms, jolloin varustekombinaatiot ovat monesti puutteellisia = leasing raja tullut täyteen 530 ja 535 d/i ovat lähes aina hyvin varusteltuja. Erityisesti 535, joka siis on ollut Saksassakin todella kallis auto uutena = jolla on ollut sellaiseen varaa, on ollut sitten varusteisiinkin
                        BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi

                        Comment

                        • nullzwei
                          BTCF Member
                          • Oct 2002
                          • 11057
                          • ?

                          #13
                          Originally posted by Oktoberfest View Post

                          Turhat
                          - yli 17-tuumaiset vanteet (Sedan taitaa vaatia ulkonäön takia 16-tuumaisten sijasta 17 tuuman vanteet, mutta isommat koot pilaavat mielestäni ajettavuutta ja mukavuutta.)
                          Jääkylmä fakta joka pätee myös muihin korimalleihin.

                          Saksan- ja/tai englanninkielisenä (added value) lisävarustetietoja voisi vielä paremmin hyödyntää :think

                          Comment

                          • revote
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2013
                            • 1886
                            • Hollola

                            #14
                            Hyvä ja mielenkiitoinen listaus, mutta toimisi vielä paremmin jos jätettäisiin henk koht mieltymykset ja turha lätinä niistä pois.

                            Raakasti vain lista että mitä varusteita kuinka usein esiintyy ja löytyy Saksan maalta. Ei muuta.
                            | Instagram @revotee | Youtube @revotee | Showroom @revote |

                            Comment

                            • jaki
                              Bimmer Enthusiast
                              • Sep 2003
                              • 2971
                              • Uusimaa

                              #15
                              Originally posted by revote View Post
                              Hyvä ja mielenkiitoinen listaus, mutta toimisi vielä paremmin jos jätettäisiin henk koht mieltymykset ja turha lätinä niistä pois.

                              Raakasti vain lista että mitä varusteita kuinka usein esiintyy ja löytyy Saksan maalta. Ei muuta.
                              Lätinä mikä lätinä, mutta tosiasia on se mitä kirjoitin ( pl mielipiteeni nahkapenkkien hoidosta...). Tämänikäiset autot on jobbareilla ja ne ruksailevat varustelistoja miten sattuu, hyvässä (autossa on varusteita mistä ei ole kerrottu mitään) ja pahassa (autosta puuttuu listattuja varusteita tai jopa myynti-ilmossa on väärän auton varustelistaus). ja sama virsi yksityisiin myyjiin.
                              Siksi tuollaisen listan tekeminen on varmasti hauskaa, mutta totuusarvo, no, niin no
                              BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎