Alla olevat kommentit koskevat ennen kaikkea E6x facelift-mallia, ja nimenomaan vuosimallia 2008, syksyn 2007 tuotannosta alkaen. Lisävarusteluettelo on Saksasta syksyltä 2007.
Suluissa olevat prosenttiluvut tarkoittavat sitä, kuinka suuressa osassa mobile.de-sivustolla tällä hetkellä myynnissä olevista, vuosina 2007--08 ensirekisteröidyistä, yksilöistä on kyseinen varuste. Otanta kuvaa lähinnä Saksan-tarjontaa, vaikka mobile.de:ssä toki on jonkin verran myös muunmaalaisia ilmoituksia.
Prosenttiluvut ovat tietysti suuntaa-antavia. Osaan myynti-ilmoituksista on merkitty varusteita, joita autoissa ei oikeasti ole. Toisaalta joihinkin ilmoituksiin on unohdettu ruksia varusteita, joita autoissa on. Parin varusteen osalta autoscout.de on ollut tutkimuksessa apuna.
Alla ovat omat täysin subjektiiviset arvioni varusteiden tärkeysjärjestyksestä. Makuasioita ovat.
Saksassa autoon oli tilattavissa advantage-paketti, joka sisälsi muun muassa seuraavat tärkeät varusteet:
- pysäköintitutkat eteen ja taakse (86 %)
- xenon-valot (En ole testannut perushalogeeneja, eli en osaa sanoa kuinka paljon paremmat xenonit ovat.) (82 %)
- istuinlämmittimet etuistuimiin (80 %)
- ajovalonpesimet
Näyttäisi siltä, että vähintään kolme Saksassa myytyä uutta E6x:aa neljästä* (tai ehkä neljä viidestä) varustettiin advantage-paketilla.
Muita todella hyödyllisiä / kivoja lisävarusteita:
- metalliväri (77 %)
- automaattivaihteisto / sport-automaattivaihteisto (Mielestäni on varsinkin dieselin kanssa aivan ehdoton varuste. On kestävää sorttia, toimii ehjänä kuin ajatus, eikä lisää kulutusta pahasti.) (72 %)
- matkapuhelinvalmius (68 %)
- sport-istuimet (Ovat hurjasti paremmat kuin perusistuimet, jotka ovat aika kamalat.) (36 %)
- head-up display (Lisää merkittävästi ajomukavuutta ja -turvallisuutta sekä säästää kuljettajan todennäköisesti jossain kohtaa ylinopeussakoilta.) (20 %)
- webasto (17 %)
- komfort-istuimet (Ovat vielä jonkin verran paremmat kuin sport-istuimet.) (13 %)
- kääntyvät takaistuinten selkänojat sedaniin
E6x-facelift-mallin perusäänentoisto ei ole suinkaan huonoimmasta päästä tehdasasenteisia karvalakkiäänentoistoja. Epäilemättä hifistin korvaan se kuulostaa huonolta, mutta suurimmassa osassa tiellä liikkuvista autoista on vielä selvästi huonompi.
- hifi (On parempi kuin perusäänentoisto.) (18 %)
- hifi Professional Logic 7 (Kuulemma vielä parempi kuin hifi.) (3 %)
- BMW Individual High End Audio
- kattokaiteet touringiin (82 %)
- varashälytin (36 %)
- vetokoukku (23 %)
- led-tunnelmavalopaketti (22 %)
- puolinahkaverhoilu (Ei ole talvella kylmä ja kesällä kuuma täysnahkaverhoilun tapaan.) (11 %)
- neliveto (Ei lisää kulutusta tolkuttomasti, ja korjauslaskut pienemmät kuin seuraaja F-sarjalaisen nelivedossa.) (9 %)
- laajennettu automaatti-ilmastointi
- lämpöeristelasit
- sähköllä toimiva takaluukku
- Navi Business
- Navi Professional (isommalla ruudulla)
- automaattisesti himmenevä taustapeili ja sivupeilit (viimeksi mainitut sähköisesti korinmyötäisiksi taittuvat)
Jos käytetyn auton ostajalla on useampia näitä harvinaisia varusteita vaatimuslistallaan, hän joutuu aika herkästi tilanteeseen, jossa potentiaaliset autoyksilöt ovat Saksassa sadan tai satojen kilometrien päässä toisistaan.
- Keyless-Go -- avain saa pysyyä taskussa (4 %)
- aktiivinen vakionopeudensäädin (5 %)
- hierontatoiminto komfort-istuimiin (3 %)
- pysäköintikamerat (2 %)
- ratin lämmitys (2 %)
- kaistavahti (2 %)
- etuistuinten tuuletus (Vain nasca-nahkaverhoilun yhteydessä; todella harvinainen varuste, mutta mielestäni nahkaverhoilu aika lailla kaipaa tätä.) (1 %)
- istuinten sivuttaistukien aktiivinen säätyminen komfort-istuimiin (Sport-penkeissä on hyvät tuet ilman aktiivista säätymistäkin.)
- Individual-erikoisväri
- Individual-sisustukset (enemmän nahkapintoja, erilaiset koristelistat)
- lämmitettävät takaistuimen reunapaikat (vain nahkaverhoilun yhteyteen)
*
- kaukovaloavustin (En ole kokeillut kuinka sujuvasti mahtaa toimia E6x:ssa.) (18 %)
- aktiiviohjaus (5 %) (Ei saatavilla 520i eikä 520dA. Syö kovasti raidetangonpäitä, ja auton vikaherkkyys kasvaa kun teknologia lisääntyy. Perus-servotronic ehkä hitusen hitaanpuoleinen ohjausvälitykseltään mutta kelpaa minulle hyvin.)
- nahkaverhoilu (57 %)
- kattoluukku sedaniin (43 % sedaneista)
- mutkissa kääntyvät valot (Lienevätkö vikaantumisalttiit?) (42 %)
- panoramakatto touringiin (Valitettavan vikaherkkä ja lisäää melua, joten en suosittele.) (41 % farmareista)
- soft-close-imuovet (8 %)
- jalopuulistat (7 %)
- Dynamic Drive -- aktiiviset kallistuksenvakaajat (Lieneekö tieliikennekäytössä osaamattomissa käsissä liikenneturvallisuutta heikentävä varuste, kun auto ei kallistelemalla varoita pidon rajan lähestymisestä; ei saatavilla 520i, 523i, 520d) (5 %)
- alumiinikoristelistat sisustukseen*
- sport-ratti (Makuasia, tykkääkö tästä enemmän kuin ohuempikehäisestä perusratista.)
- M-Sport-ratti
- Individual-nahka--puu-ratti
- istuinten sähkösäädöt (Plussaa on, että tämän yhteydessä tulee pysäköintiasentoon kääntyvä oikea sivupeili.)
- alcantara-kattoverhoilu
- touring-tavaratilapaketti (lisää lokeroita tavaratilan lattian alle)
- suksipussi
- sivuturvatyynyt taakse
- mukinpitimet eteen
- jaettava etukyynärnoja
- laajennettu ajotietokone
- automaattisesti himmenevä taustapeili
- vaihteenvaihtohärpäkkeet ratin takana sport-automaattivaihteiston yhteydessä
- takasivuikkunoiden rullaverhot
- cd-vaihtaja
- jaloteräspolkimet
- valaistut kynnyslistat
- sport-alusta touringiin (Touringin vakioalusta on selvästi kovempi kuin sedanin -- enemmän sporttinen kuin mukava. En ymmärrä, miksi joku haluaisi jäykemmän alustan normaaliin tieliikenteeseen. Lisäksi auto on vakionakin melko matala, eli siitä kun madalletaan, kuskin elämästä tulee Suomen olosuhteissa hankalampaa.) (26 %)
- TV (nykyisenä tablettiaikakautena* turha?)
- Night Vision (Tämä night visionin ensimmäinen kehitysversio on vielä turhanpäiväinen eikä auta liikenneturvallisuutta. Myöhemmät F-sarjalaisesta alkaen esitellyt versiot tuovat kuljettajalle lisäarvoa toisin kuin E6x:n night vision.)
- yli 17-tuumaiset vanteet (Sedan taitaa vaatia ulkonäön takia 16-tuumaisten sijasta 17 tuuman vanteet, mutta isommat koot pilaavat mielestäni ajettavuutta ja mukavuutta -- varsinkin yhdistettynä touringin jäykkään jousitukseen.)
*
M-Sportin ulkoasuun en ota kantaa.
En ymmärrä, miksi joku haluaa niin matalan ja jäykän alustan kuin M-Sportissa on. (Tosin ovat jotkut tehtaalta aikanaan tilanneet sellaisiakin yksilöitä, joissa on M-sportin ulkonäkö ja sisustus mutta vakioversion mukavampi jousitus.)
M-Sportin sisustus on mukavampi ja hienompi kuin karvalakkiversiossa: erityisesti sporttipenkit, M-sport-ratti ja sisustuksen alumiinilistat ovat selvä upgradaus vs. karvalakkimalli.
Suluissa olevat prosenttiluvut tarkoittavat sitä, kuinka suuressa osassa mobile.de-sivustolla tällä hetkellä myynnissä olevista, vuosina 2007--08 ensirekisteröidyistä, yksilöistä on kyseinen varuste. Otanta kuvaa lähinnä Saksan-tarjontaa, vaikka mobile.de:ssä toki on jonkin verran myös muunmaalaisia ilmoituksia.
Prosenttiluvut ovat tietysti suuntaa-antavia. Osaan myynti-ilmoituksista on merkitty varusteita, joita autoissa ei oikeasti ole. Toisaalta joihinkin ilmoituksiin on unohdettu ruksia varusteita, joita autoissa on. Parin varusteen osalta autoscout.de on ollut tutkimuksessa apuna.
Alla ovat omat täysin subjektiiviset arvioni varusteiden tärkeysjärjestyksestä. Makuasioita ovat.
Todella hyödylliset / kivat
Saksassa autoon oli tilattavissa advantage-paketti, joka sisälsi muun muassa seuraavat tärkeät varusteet:
- pysäköintitutkat eteen ja taakse (86 %)
- xenon-valot (En ole testannut perushalogeeneja, eli en osaa sanoa kuinka paljon paremmat xenonit ovat.) (82 %)
- istuinlämmittimet etuistuimiin (80 %)
- ajovalonpesimet
Näyttäisi siltä, että vähintään kolme Saksassa myytyä uutta E6x:aa neljästä* (tai ehkä neljä viidestä) varustettiin advantage-paketilla.
Muita todella hyödyllisiä / kivoja lisävarusteita:
- metalliväri (77 %)
- automaattivaihteisto / sport-automaattivaihteisto (Mielestäni on varsinkin dieselin kanssa aivan ehdoton varuste. On kestävää sorttia, toimii ehjänä kuin ajatus, eikä lisää kulutusta pahasti.) (72 %)
- matkapuhelinvalmius (68 %)
- sport-istuimet (Ovat hurjasti paremmat kuin perusistuimet, jotka ovat aika kamalat.) (36 %)
- head-up display (Lisää merkittävästi ajomukavuutta ja -turvallisuutta sekä säästää kuljettajan todennäköisesti jossain kohtaa ylinopeussakoilta.) (20 %)
- webasto (17 %)
- komfort-istuimet (Ovat vielä jonkin verran paremmat kuin sport-istuimet.) (13 %)
- kääntyvät takaistuinten selkänojat sedaniin
Hyödylliset / kivat
E6x-facelift-mallin perusäänentoisto ei ole suinkaan huonoimmasta päästä tehdasasenteisia karvalakkiäänentoistoja. Epäilemättä hifistin korvaan se kuulostaa huonolta, mutta suurimmassa osassa tiellä liikkuvista autoista on vielä selvästi huonompi.
- hifi (On parempi kuin perusäänentoisto.) (18 %)
- hifi Professional Logic 7 (Kuulemma vielä parempi kuin hifi.) (3 %)
- BMW Individual High End Audio
- kattokaiteet touringiin (82 %)
- varashälytin (36 %)
- vetokoukku (23 %)
- led-tunnelmavalopaketti (22 %)
- puolinahkaverhoilu (Ei ole talvella kylmä ja kesällä kuuma täysnahkaverhoilun tapaan.) (11 %)
- neliveto (Ei lisää kulutusta tolkuttomasti, ja korjauslaskut pienemmät kuin seuraaja F-sarjalaisen nelivedossa.) (9 %)
- laajennettu automaatti-ilmastointi
- lämpöeristelasit
- sähköllä toimiva takaluukku
- Navi Business
- Navi Professional (isommalla ruudulla)
- automaattisesti himmenevä taustapeili ja sivupeilit (viimeksi mainitut sähköisesti korinmyötäisiksi taittuvat)
Hyödylliset / kivat mutta valitettavan harvinaiset
Jos käytetyn auton ostajalla on useampia näitä harvinaisia varusteita vaatimuslistallaan, hän joutuu aika herkästi tilanteeseen, jossa potentiaaliset autoyksilöt ovat Saksassa sadan tai satojen kilometrien päässä toisistaan.
- Keyless-Go -- avain saa pysyyä taskussa (4 %)
- aktiivinen vakionopeudensäädin (5 %)
- hierontatoiminto komfort-istuimiin (3 %)
- pysäköintikamerat (2 %)
- ratin lämmitys (2 %)
- kaistavahti (2 %)
- etuistuinten tuuletus (Vain nasca-nahkaverhoilun yhteydessä; todella harvinainen varuste, mutta mielestäni nahkaverhoilu aika lailla kaipaa tätä.) (1 %)
- istuinten sivuttaistukien aktiivinen säätyminen komfort-istuimiin (Sport-penkeissä on hyvät tuet ilman aktiivista säätymistäkin.)
- Individual-erikoisväri
- Individual-sisustukset (enemmän nahkapintoja, erilaiset koristelistat)
- lämmitettävät takaistuimen reunapaikat (vain nahkaverhoilun yhteyteen)
*
Ihan kivat
- kaukovaloavustin (En ole kokeillut kuinka sujuvasti mahtaa toimia E6x:ssa.) (18 %)
- aktiiviohjaus (5 %) (Ei saatavilla 520i eikä 520dA. Syö kovasti raidetangonpäitä, ja auton vikaherkkyys kasvaa kun teknologia lisääntyy. Perus-servotronic ehkä hitusen hitaanpuoleinen ohjausvälitykseltään mutta kelpaa minulle hyvin.)
- nahkaverhoilu (57 %)
- kattoluukku sedaniin (43 % sedaneista)
- mutkissa kääntyvät valot (Lienevätkö vikaantumisalttiit?) (42 %)
- panoramakatto touringiin (Valitettavan vikaherkkä ja lisäää melua, joten en suosittele.) (41 % farmareista)
- soft-close-imuovet (8 %)
- jalopuulistat (7 %)
- Dynamic Drive -- aktiiviset kallistuksenvakaajat (Lieneekö tieliikennekäytössä osaamattomissa käsissä liikenneturvallisuutta heikentävä varuste, kun auto ei kallistelemalla varoita pidon rajan lähestymisestä; ei saatavilla 520i, 523i, 520d) (5 %)
- alumiinikoristelistat sisustukseen*
- sport-ratti (Makuasia, tykkääkö tästä enemmän kuin ohuempikehäisestä perusratista.)
- M-Sport-ratti
- Individual-nahka--puu-ratti
- istuinten sähkösäädöt (Plussaa on, että tämän yhteydessä tulee pysäköintiasentoon kääntyvä oikea sivupeili.)
- alcantara-kattoverhoilu
- touring-tavaratilapaketti (lisää lokeroita tavaratilan lattian alle)
- suksipussi
- sivuturvatyynyt taakse
- mukinpitimet eteen
- jaettava etukyynärnoja
- laajennettu ajotietokone
- automaattisesti himmenevä taustapeili
- vaihteenvaihtohärpäkkeet ratin takana sport-automaattivaihteiston yhteydessä
- takasivuikkunoiden rullaverhot
- cd-vaihtaja
- jaloteräspolkimet
- valaistut kynnyslistat
Turhat
- sport-alusta touringiin (Touringin vakioalusta on selvästi kovempi kuin sedanin -- enemmän sporttinen kuin mukava. En ymmärrä, miksi joku haluaisi jäykemmän alustan normaaliin tieliikenteeseen. Lisäksi auto on vakionakin melko matala, eli siitä kun madalletaan, kuskin elämästä tulee Suomen olosuhteissa hankalampaa.) (26 %)
- TV (nykyisenä tablettiaikakautena* turha?)
- Night Vision (Tämä night visionin ensimmäinen kehitysversio on vielä turhanpäiväinen eikä auta liikenneturvallisuutta. Myöhemmät F-sarjalaisesta alkaen esitellyt versiot tuovat kuljettajalle lisäarvoa toisin kuin E6x:n night vision.)
- yli 17-tuumaiset vanteet (Sedan taitaa vaatia ulkonäön takia 16-tuumaisten sijasta 17 tuuman vanteet, mutta isommat koot pilaavat mielestäni ajettavuutta ja mukavuutta -- varsinkin yhdistettynä touringin jäykkään jousitukseen.)
*
M-Sport-paketti
M-Sportin ulkoasuun en ota kantaa.
En ymmärrä, miksi joku haluaa niin matalan ja jäykän alustan kuin M-Sportissa on. (Tosin ovat jotkut tehtaalta aikanaan tilanneet sellaisiakin yksilöitä, joissa on M-sportin ulkonäkö ja sisustus mutta vakioversion mukavampi jousitus.)
M-Sportin sisustus on mukavampi ja hienompi kuin karvalakkiversiossa: erityisesti sporttipenkit, M-sport-ratti ja sisustuksen alumiinilistat ovat selvä upgradaus vs. karvalakkimalli.
Comment