Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tietoa vastaostaneelle

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • yason
    Bimmer Rookie
    • Feb 2016
    • 181
    • Helsinki

    Tietoa vastaostaneelle

    Tulin sitten ostaneeksi -07 -vuotisen E60 525xi:n, moottori on N52. En Bemaria ole aiemmin omistanut ja ajanutkin vain E39:llä, joten hauskalta vehkeeltähän tuo vaikutti näin tottumattoman näkökulmasta. Iän ja kilometrit huomioonottaen kyseisen auton omistaminen tarkoittaa muutakin kuin ajelemista, joten laitanpa pari kysymystä näin alkuun:

    - löytyikös BMW:n workshop repair manuaaleja jostain tunnetuista netin komeroista enemmän tai vähemmän virallisesti? Pistin kyllä Bentleyn E6x-korjaamokäsikirjan tilaukseen, mutta aina on tähän asti löytynyt kaikkiin autoihini ja moottoripyöriini netistä myös valmistajan itsensä tekemä huoltodokumentaatio.

    - BMW:n de facto diagnostiikkasofta? Foorumeilla puhutaan INPA:sta, mutta ilmeisesti niitä on muitakin? Onko tuo INPA valmistajan oma? Tarvinnee varmaan omanlaisensa kaapelin joka tapauksessa? Saako tuota softaa ja obd-kaapelia ihan reilusti rahalla ostettua vai tarkoittaako omatoiminen autodiagnostiikka BMW:n tapauksessa hämärien kiinankräkkien käyttämistä?

    - Tyyppivioista katastrofaalisimmat? Vastaantulevat viat korjataan, mutta netin foorumeilta olen lukenut karanneesta disa-venttiilin akselista, kärähtäneistä akun johdotuksista, yms. ja dieseleissä omansa, niin onko tuollaisessa sedan-mallisessa bensanelivedossa jotain muita vikoja, mitkä kannattaa normaali kulumista poiketen korjata jo ennen, kuin ne tulevat vastaan?

    Koeajolla auto kulki tasaisesti ja puoltamatta 130-140km/h mittarin mukaan moottoritiellä, joskin uraherkkyyttä autolla oli jonkun verran havaittavissa. Tuota urissa ohjautumista joutunee hieman selvittämään. Ajattelin aloittaa rengaspaineista, sen jälkeen nivelien välysten tarkastamisesta ja pyöränkulmien säädättämisestä, minkä jälkeen foorumeita lukemaan.

    Saa myös vinkata luotettavaa BMW-pajaa PK-seudulta sellaisia hommia varten, joita ei itse saa tehtyä.

    Auto tarjosi kyllä parempaa kyytiä kuin odotinkaan, niin nyt vaan kilometrejä rullaamaan!
  • rizzo
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2007
    • 5418
    • Oulu

    #2
    Originally posted by yason View Post
    - BMW:n de facto diagnostiikkasofta? Foorumeilla puhutaan INPA:sta, mutta ilmeisesti niitä on muitakin? Onko tuo INPA valmistajan oma? Tarvinnee varmaan omanlaisensa kaapelin joka tapauksessa? Saako tuota softaa ja obd-kaapelia ihan reilusti rahalla ostettua vai tarkoittaako omatoiminen autodiagnostiikka BMW:n tapauksessa hämärien kiinankräkkien käyttämistä?


    Tällä onnistuu perusjutut ja 100x helpompi käyttä kun INPA. Sitten vaan Ebaysta OBD-piuhaa tai bluetooth-mötikkää tilaukseen. Ei halvin ratkaisu (INPAn saa warena + piuha muutama euron Ebaysta), mutta taatusti helpoin ja stressittömin.

    Comment

    • Heguli 31
      BTCF Member
      • Oct 2004
      • 10037
      • KVLA

      #3
      Originally posted by yason View Post
      Koeajolla auto kulki tasaisesti ja puoltamatta 130-140km/h mittarin mukaan moottoritiellä, joskin uraherkkyyttä autolla oli jonkun verran havaittavissa. Tuota urissa ohjautumista joutunee hieman selvittämään. Ajattelin aloittaa rengaspaineista, sen jälkeen nivelien välysten tarkastamisesta ja pyöränkulmien säädättämisestä, minkä jälkeen foorumeita lukemaan.
      Renkaista ja rengaspaineista suhteessa auton alla olevaan rengaskokoon löytyy kyllä juttua foorumilta. Myös "oikeista" alustankulmista on paljon tarinaa. Kannattaa lukaista ennen kulmien säätöön viemistä.
      Last edited by Heguli 31; 26-09-2016, 18:09.

      Comment

      • yason
        Bimmer Rookie
        • Feb 2016
        • 181
        • Helsinki

        #4
        Originally posted by rizzo View Post
        http://www.mycarly.com/product/bmw-app/Tällä onnistuu perusjutut ja 100x helpompi käyttä kun INPA. Sitten vaan Ebaysta OBD-piuhaa tai bluetooth-mötikkää tilaukseen. http://www.mycarly.com/product/bmw-app/
        Katsonpa, mihin tuo kykenee. Mulla on jokin perus ELM327 -bluetooth-OBD-kloonipalikka ebaysta. On toiminut ainakin nykyisessä autossa Torquella. Riittänee tuohon siis?

        Comment

        • Pasa
          Bimmer Rookie
          • Jun 2009
          • 71
          • Keski-Suomi

          #5
          Noita tiedon jyväsiä täältä näyttää kyl täältä löytyvän, mut pannaan vielä pari:

          - öljynsuodattimen jalan tiiviste falskaa ja vuotaa pahimmoilleen jäähynestettä ja öljyä molempia. Koneen kylki sellasessa mömmössä. Mitä nyt ollu 20v. jonkunlainen tyyppivika bensabemareissaa. tiivisteen hinta muuten noussut

          - termostaatti edelleen autoissa kulutusosa? Tästä vaan vaikeempi tunnistaa vialliseksi ja etenkin vaihtaa. Antaa vikakoodia ja lämpöjä voi seurata "salavalikosta". Mikä lie tuo bensakoneen normaali käyntilämpö sitten? 95-105 vai 85-95? Kuitenkin vanhemmissa sentään näit viisarista onko rikki vai ei..

          - se disa nyt tarkastettava ainakin ja vaihtoon jos ei pelaa tai klappia. N52:ssa niitä on kaks.

          - Ehkä en muuta en suosittelisi kauhean etupainotteisesti vaihtamaan, voi tulla kalliiksi. Paitsi tietysti öljyt maks. 15tkm välein. Jarrut ym. sännöllisesti ja akku ennenkö herjailee kaikkee muuta

          Kaippa tuo muuten perusvarma kone on..

          Comment

          • yason
            Bimmer Rookie
            • Feb 2016
            • 181
            • Helsinki

            #6
            Originally posted by Pasa View Post
            - öljynsuodattimen jalan tiiviste falskaa ja vuotaa pahimmoilleen jäähynestettä ja öljyä molempia. Koneen kylki sellasessa mömmössä. Mitä nyt ollu 20v. jonkunlainen tyyppivika bensabemareissaa. tiivisteen hinta muuten noussut
            Hmmm, jäähdytinnestekiertoako öljynsuodattimen liepeillä?

            Originally posted by Pasa View Post
            - termostaatti edelleen autoissa kulutusosa? Tästä vaan vaikeempi tunnistaa vialliseksi ja etenkin vaihtaa. Antaa vikakoodia ja lämpöjä voi seurata "salavalikosta". Mikä lie tuo bensakoneen normaali käyntilämpö sitten? 95-105 vai 85-95? Kuitenkin vanhemmissa sentään näit viisarista onko rikki vai ei..
            Salavalikosta jo luinkin, täytyy taikoa se esiin. Outoa tosiaan, ettei lämpömittaria ole normaalisti missään nähtävissä. Aika oleellinen tieto. Mieluiten vielä kun olis mittarit jäähdytinnesteen lämpötilalle, öljyn lämpötilalle ja vielä akun napajännitteelle, niin tietäisi aika hyvin, missä kunnossa moottori on.

            Originally posted by Pasa View Post
            - se disa nyt tarkastettava ainakin ja vaihtoon jos ei pelaa tai klappia. N52:ssa niitä on kaks.
            Päällimmäisen disan läppä ja tiivisteet näytti ihan hyvältä. Ei mitään klappia akselissa, täysin timmi. Läppä ei kääntynyt sormin kevyesti koittamalla: moottoriko pitää sitä paikoillaan, koska ainakin johdoista päätellen sitä ohjataan sähköisesti?

            Toisen disan tarkistan myöhemmin, kun näyttäis olevan hankalammassa paikassa. Netissä tosin luki, että toi paremmin esillä oleva disa on se, mikä on enempi käytössä ja yleensä menee rikki, kun kakkosdisa toimii vasta suuremmilla kierroksilla.

            Sen sijaan vähän ihmettelin, että venttiili oli hienon öljykerroksen peitossa ja kun otin sen irti, muutama tippa öljyä valui imukanavan pohjalta ulos venttiilin aukosta. Öljyn lienee pakko olla peräisin huohotuksesta, mutta onko tollanen tyypillistä vai onko jotain menossa rikki?
            Attached Files

            Comment

            • Pasa
              Bimmer Rookie
              • Jun 2009
              • 71
              • Keski-Suomi

              #7
              Kyllä, se neliskanttinen mötikkä siinä sen suodatintötterön edessä on öljynjäähytin. Eli siellä tötterössä menee kanavat vierekkäin. Realoem.comista voi "räjäytyskuvia katsella ja kun vähän konetta katselee, niin kyllä ne siitä hahmottuu.

              Onhan toki siinä sellainen lämpömittari, että kiekkamittarissa ne punaiset katkoviivat vähenee/lisääntyy koneen lämmön mukaan.

              Disasi kuullostaa olevan kunnossa!

              Comment

              • yason
                Bimmer Rookie
                • Feb 2016
                • 181
                • Helsinki

                #8
                Originally posted by Pasa View Post
                Kyllä, se neliskanttinen mötikkä siinä sen suodatintötterön edessä on öljynjäähytin. Eli siellä tötterössä menee kanavat vierekkäin.
                Ah! Kas kas. Noh, tarkistetaanpa vuodot sieltäkin suunnalta.

                Mikäs sitten on neliskanttinen mötikkä siinä imukanavan osiossa, joka yhdistää ilmansuodatinkotelon ja kaasuläppäkotelon? Nousee imukanavasta suoraan ylöspäin, aika tarkalleen disan kohdalla. Ei näytä olevan avattava.

                Originally posted by Pasa View Post
                Realoem.comista voi "räjäytyskuvia katsella ja kun vähän konetta katselee, niin kyllä ne siitä hahmottuu.
                Kiitos, hyvä linkki. Räjäytyskuvia olen kaipaillutkin. Näköjään osoitteessa https://www.bmwtis.com/ on jotain ihan virallistakin dokumentaatiota, jota saa rahaa vastaan. Netistä näytti löytyvän tuota samaa dokumentaatiopakettia vähän epävirallisempana asennustiedostona myös, pitää joskus kokeilla, että mikä se TIS on ja mitä se sisältää.

                Comment

                • Pasa
                  Bimmer Rookie
                  • Jun 2009
                  • 71
                  • Keski-Suomi

                  #9
                  [QUOTE=yason;3799670]

                  Mikäs sitten on neliskanttinen mötikkä siinä imukanavan osiossa, joka yhdistää ilmansuodatinkotelon ja kaasuläppäkotelon? Nousee imukanavasta suoraan ylöspäin, aika tarkalleen disan kohdalla. Ei näytä olevan avattava.

                  QUOTE]

                  Tarkoitat kai imuputken resonaattoria eli imuäänenvaimennin. Tyhjä laatikko. Sitten on tietysti ilmamassamittari, johon johto tulee.

                  Comment

                  • yason
                    Bimmer Rookie
                    • Feb 2016
                    • 181
                    • Helsinki

                    #10
                    Originally posted by Pasa View Post
                    Tarkoitat kai imuputken resonaattoria eli imuäänenvaimennin. Tyhjä laatikko. Sitten on tietysti ilmamassamittari, johon johto tulee.
                    Tarkoitan varmaan, sellanen iso laatikko tosiaan putkessa kiinni eikä siellä mitään tuntunut olevan sisällä. Ok.

                    Nyt auto keksi ilmoitella mikrofiltterin huollosta. Vaihdoin öljyjen lisäksi moottorin ilmansuodattimen ja sisäilman suodattimen. Onko se huoltoilmaisimen mainitsema mikrofiltteri jompi kumpi noista, vai onko se vielä jokin eri juttu?

                    Avasin salavalikon ja katselin, että jäähdytysnesteen lämpötila heiluu n. 90-95 asteen välillä ajossa, riippuen vähän vauhdista. Termostaatti ei voi olla kovin rikki. Jäähdytysnestettä tosin oli minimitasossa. Näytti siniseltä, mitä litkua on lupa lisätä?

                    Pitääkö se salavalikko muuten unlockata joka kerta erikseen? Eli jos haluan vilkaista ajolämpöjä, niin pitää joka kerta ennen moottorin käynnistämistä syöttää numerokoodi, että pääsee seiskavalikkoon? Taidan ottaa lämpöjen tarkistukset vaikkapa Torquella puhelimen kautta jatkossa.

                    Ens viikolla pitäis sitten vaihtaa jarrunesteet. En tiedä huoltoväliä, mutta huoltoilmaisimen antaman päivämäärän mukaan ne oli vaihdettu jotain 3-4 vuotta sitten. Ainakin muilla merkeillä on usein 2 vuotta, jotta kosteus pysyy aisoissa. Meneekö tohon normi DOT4? Ja onko jarrunesteen vaihdossa jotain erikoista? Onnistuuko mekaanisesti vai onko jarrupiireissä jotain tingelitangelia, jotka pitää availla diagnostiikkaohjelmalla?

                    Availin lisäks vähän pohjalevyä, jotta näkee missä kunnossa auto on.

                    Lohko näytti kuivalta, mutta vaihdelaatikon takaosa ja siinä kiinni oleva voimansiirron jakoboksi (se, josta lähtee etupyörille kardaani) olivat öljyiset. Jostain siis vuotaa, mutta en ihan tarkkaan saanut selville, että mistä öljyä on valunut. Ilmavirta on lisäksi vaikuttanut öljyn leviämiseen vähän kaikkialle. Vaihdelaatikon öljypohja, jossa on ne jäähdytysrivat oli aika kuiva edestä, mutta aina vain kosteampia takaosastaan. Mutta ei se öljypohja nyt pohjasta keskeltä vuoda. Tossa vielä kuva edestä taakse ja öljypohjan etuosa, mikä rajautuu kuvasta pois on kuiva. Täytyy etsiä, että mistä tihkuu. Allensa ei tiputa, eli suuri vuoto ei ole. Ei varmaan suuri yllätys kymmenvuotiaassa E60:ssa?

                    Suurkiitokset muuten vastauksista!
                    Attached Files

                    Comment

                    • Petsku333
                      BTCF Member
                      • Jun 2014
                      • 349
                      • Kerava

                      #11
                      Mikrofilter on sisäilmansuodattimet. http://www.motonet.fi/fi/tuote/60986...ininen-15l-100
                      Esimerkiksi tuota jäähdytysnesteeksi.
                      Salavalikko pitää unlockata joka kerta mutta onnistuu myös moottori käynnissä.
                      Itselläni vuoti automaattilaatikon öljypohja täsmälleen samasta kohtaa takareunasta ja öljyjä oli vuotanut noin litra pois. Samalla kannattaa vaihtaa myös läpiviennin tiiviste.
                      Seat Cupra 290

                      Ex. F20 118i MHD Stage 2
                      E60 2006 525i

                      Comment

                      • Laku
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2007
                        • 17522
                        • Turku

                        #12
                        Raitisilmasuodatin taitaa olla virallinen nimi.
                        Näillä mennään:
                        - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
                        - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
                        - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
                        - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


                        Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

                        Comment

                        • yason
                          Bimmer Rookie
                          • Feb 2016
                          • 181
                          • Helsinki

                          #13
                          Originally posted by Petsku333 View Post
                          Mikrofilter on sisäilmansuodattimet.
                          Ok. Nollasin siis huoltolaskurin.

                          Originally posted by Petsku333 View Post
                          http://www.motonet.fi/fi/tuote/60986...ininen-15l-100
                          Esimerkiksi tuota jäähdytysnesteeksi.
                          Eipä oo pahan hintainen, kiitos vinkistä.

                          Originally posted by Petsku333 View Post
                          Salavalikko pitää unlockata joka kerta mutta onnistuu myös moottori käynnissä.
                          Ah, hyvä tietää. Netin ohjeissa oli aina se, että ovi kiinni ja virrat päälle, mutta ei sattunut kukaan mainitsemaan missään viestissä, että moottorikin saa olla päällä

                          Originally posted by Petsku333 View Post
                          Itselläni vuoti automaattilaatikon öljypohja täsmälleen samasta kohtaa takareunasta ja öljyjä oli vuotanut noin litra pois. Samalla kannattaa vaihtaa myös läpiviennin tiiviste.
                          Minkä läpivientiä tarkoitat? Käyn vielä tutkimassa tarkemmin, että mistä öljyä valuu ja laatikon öljypohjan takareunan erityisesti.

                          Jos vuoto on minulla sama, niin toihan tarkoittaisi sitten myös laatikon ns. ikiöljyjen vaihtamista tai ainakin osittaista vaihtamista? Nimittäin jos ottaa öljypohjan pois, niin ainakin osa öljyistä valuu ulos joka tapauksessa. Ja eikös tuossa ole se ZF:n laatikko, jossa suodatin on integroitu öljypohjaan, joten jos tuon irrottaa tiivisteen vaihtamista varten, kannattaa samalla asentaa uusi öljypohjakin...

                          Comment

                          • Heguli 31
                            BTCF Member
                            • Oct 2004
                            • 10037
                            • KVLA

                            #14
                            Originally posted by yason View Post
                            Ah, hyvä tietää. Netin ohjeissa oli aina se, että ovi kiinni ja virrat päälle, mutta ei sattunut kukaan mainitsemaan missään viestissä, että moottorikin saa olla päällä
                            Salavalikon voit tosiaan naputella auki vaikka kesken ajon,jos tulee tarvetta vilkaista esim. latausjännitettä tai lämpöjä.

                            Comment

                            • Petsku333
                              BTCF Member
                              • Jun 2014
                              • 349
                              • Kerava

                              #15
                              Originally posted by yason View Post
                              Minkä läpivientiä tarkoitat? Käyn vielä tutkimassa tarkemmin, että mistä öljyä valuu ja laatikon öljypohjan takareunan erityisesti.

                              Jos vuoto on minulla sama, niin toihan tarkoittaisi sitten myös laatikon ns. ikiöljyjen vaihtamista tai ainakin osittaista vaihtamista? Nimittäin jos ottaa öljypohjan pois, niin ainakin osa öljyistä valuu ulos joka tapauksessa. Ja eikös tuossa ole se ZF:n laatikko, jossa suodatin on integroitu öljypohjaan, joten jos tuon irrottaa tiivisteen vaihtamista varten, kannattaa samalla asentaa uusi öljypohjakin...
                              Läpivientiä, josta piuhat menevät laatikkoon sijaitsee ylhäällä about nuolen kohdilla tässä kuvassa


                              Kun vaihdoin öljypohjan pistin uutta öljyä vanhojen tilalle eli vaihdoin ne puoliksi uusiin niinkuin ZF tekee esim tällä videolla juuri kuten spekuloitkin. https://www.youtube.com/watch?v=ZRrgmfM8VlQ
                              Seat Cupra 290

                              Ex. F20 118i MHD Stage 2
                              E60 2006 525i

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎