Originally posted by HTK12
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Tietoa vastaostaneelle
Collapse
X
-
BMW 530iA Touring -05
-
-
Originally posted by markok View PostN52 koneessa myös sähköinen vesipumppu osallistuu lämpöjen säätelyyn ja tällä muutokset on saatu nopeammiksi. On siis ihan normaalia tuo nopea lämpöjen vaihtelu eri ajotilojen välillä.
Kylmänä nääs kun lähtee liikkeelle, niin nousee n. 0->60 C välin n. yhden asteen joka 2-3 sekunti eli kuudenkympin lämpöön ihan muutamassa minuutissa, mutta sitten jumahtaa siihen. Pitää ajella pidemmin tai mielellään maantievauhtia, ennen kuin lämmöt nousee hiljalleen tuon 60->90 C välin. Onko tossa kans jokin automagiikka, että otetaan aggressiivisesti lämpöä matkustamoon tms. moottorin kustannuksella, vai mikä tuon mahtais aiheuttaa? Selkeesti lämmönhallinta pystyy nostamaan veden lämmön esimerkiksi 90->100 C välin 10-20 sekunnissa, miksei sitten 60->90?
Originally posted by markok View PostTästä linkistä https://www.google.fi/url?sa=t&sourc...fedIlDMXZr7_TA löytyy sivulta 66 alkaen juttua miten jäähdytysjärjestelmä toimii N52 moottorissa sekä paljon muutakin tietoa N52 moottorista
Löysin muuten salavalikosta nopeusalavalikosta kohdan "V-EFF", jonka arvelen olevan "efektiivinen" nopeus, eli auton käsitys sen ihan oikeasta nopeudesta. Kun nopeusmittari näytti 110km/h, V-EFF oli 108km/h.
Jos olen oikeassa, mihin tuo V-EFF perustuu? Oletukseen pyörien koostako, eli V-EFF on vain paras laskennallinen arvio oikeasta nopeudesta ja varsinaiseen nopeusmittarilukemaan vaan kylmästi lisätään N km/h tai N% turvamarginaaliksi? Pyörän kulmanopeushan saadaan tarkasti abs-anturilta, eli ainoastaan vanteiden ja renkaiden koko vaikuttaa siihen, että miten kovaa auto oikeasti kulkee ja miten kovaa tietokone luulee auton kulkevan.
Comment
-
-
Bemmi on puolen vuoden ajojen jälkeen tallilla nyt ja odottelee kaikenlaista pientä huoltoa ja korjausta.
Katsoin siinä, että mitenkäs toi apulaitehihna on vähän oudosti ja tarkkaan ottaen sehän oli kiristimen rullan kohdalla ehkä 3-4 milliä sivussa! Muiden pyörien urissa se ui ihan ok ja toisella ohjainrullalla laturin alapuolella se kulki myös ihan ok.
Otin hihnan ja kiristimen rullan irti. Rullan laakerissa ei sormilla vääntelemällä tunnu mitään selkeää välystä eikä ääntele pahasti, mutta se on kyllä aikasen tahmea. Toinen ohjainrulla jää pyörimään moneksi sekunniksi, kun pyöräyttää kädellä. Kiristimen rulla ei pyöri itsekseen mihinkään. Onko tuollainen tahmeus kyseiselle laakerille normaalia vai onko se urautunut rikki?
Entä onko kiristimessä itsessään todettu halkeamia tms, jotka voisivat päästää rullan vinoon? Otin senkin irti tutkiakseni, mutta en siitä hullua hurskaammaksi tullut. Pirun paksussa pölyssä se ainakin oli.
Hihnan sijainti useamman millin sivussa kielii siitä, että jokin paikka kiristimessä, sen rullassa, tai rullan laakerissa antaa myöden ja kampeaa hihnaa sivuun.
Comment
-
-
Mikäli laakerissa on muovinen suojus siinä laakerissa itsessään niin eise jää pyörimään tyhjänä (tiiviimpi). Kyllä sen tuntee, kun viallinen jossain kohtaa jumittaa.
Vaihda vaan se kiristimen rulla, kyllä sen pitäisi pyöriä käsin pyörittämällä.E65 730d '08 Monaco blue
Ex: E60 523iA '08
Comment
-
-
Originally posted by mr81 View PostMikäli laakerissa on muovinen suojus siinä laakerissa itsessään niin eise jää pyörimään tyhjänä (tiiviimpi). Kyllä sen tuntee, kun viallinen jossain kohtaa jumittaa.
Vaihda vaan se kiristimen rulla, kyllä sen pitäisi pyöriä käsin pyörittämällä.
Tilasin uudet rullat ja kun kyse oli kympeistä, niin myös uuden kiristimen. (Ja kun olis se kiristimen alumiinipultti pitänyt uusia kuitenkin...)
Erona vanhaan:
- kumpikin uusi rulla pyörii tahmeasti (ilman muovisuojusta), eli ei jää pyörimään, kun antaa vauhtia: laakerit hyvässä rasvassa
- mutta muuten pyörivät kevyesti ja täysin välyksettä
- ja toisin kuin vanhoista, uusista ei lähde pyöritettäessä mitään ääntä, kun kuuntelin metallitikulla. Ei niin mitään ääntä.
Eli kiristimen rullassa oli vielä rasvat laakereissa, mutta pientä välystä ja laturin ohjainrullasta oli rasvat lähteneet mäelle, kun lakru rullasi kuivana ja oli vaan ajan kysymys, että koska olis antautunut. Noh, nytpä on kaikki uusittu.
Ei paha rasti eikä taaskaan mennyt omaisuuksia. Olen erittäin positiivisesti saanut huomata, että BMW:n varaosien saatavuus on hyvä ja hinta kohtuullinen.
* * *
Koska otin tuulettimen irti hihnan ja rullien ihmettelyä varten, tutkin samalla tarkemmin ohjaustehostimen letkulle valunutta öljyä. Ensin katsoin, että pumpusta vuotaa, mutta näyttäis, että se tuleekin säiliöltä asti. Koko säiliö on ihan kostean öljymöhnän peitossa ja letku siitä alaspäin myös. Ilmeisesti kärsinyt säiliön korkin tiiviste aiheuttaa tuollaista, sanoo google. Pitää pestä letkut ja vaihtaa uusi, niin josko se sitten pysyisi kuivana.
Katselin myös plusjohdon läpivientiä. Autossa ei ole ollut virtavuodon kanssa ongelmia ja startti hyrähtää kuin palmun alta, joten liitos voi olla hyvässäkin kunnossa. Ihan siistiltä näytti se valkoinen liittimen suojaboksi auton alla. Pirun ahdas paikka vain. Pitää huomenna irrottaa ylhäältä se pultti ja ottaa alhaalta boksi auki ja ihmetellä, että näkyykö kuumuuden jälkiä tai hapettumia. Autossa ei ole avoimia kampanjakorjauksia, ehkä se yläpuolen liitin on uusittu jo. Mutta palaneita autojahan on myös kampanjakorjatuissa, kun kyteminen lähtee alapuolelta.
Mahdollinen ongelmahan tässä on oikeastaan se, jos pluskaapeli ja läpivienti näyttää hyvältä. Liitosrasvaa ylä- ja alapuolen kotelot täyteen ja takas kasaan? Vaiko varmuuden vuoksi se uusi kuparinen pluskaapeli kaupasta? Sillä on hintaa yli 250€, mutta toisaalta palanut bemari ei ole sekään kiva juttu. Etenkään, jos bemarin lisäksi palaa myös talli, eikä miinuskaapeliakaan jaksa aina nypätä irti, kun jättää auton sisälle. Voisi olla halpa vakuutus tuo uusi kaapeli.Last edited by yason; 25-03-2017, 22:12.
Comment
-
-
Originally posted by yason View PostLöysin mututuntumalla pientä klappia kiristimen rullasta ja kuuntelemalla aavistuksen verran tasaista rohinaa. Se laturissa oleva ohjainrulla, joka siis jäi pyörimään, kun sormella antoi vauhtia, oli ihan sökö. Irrotin mokoman tutkimista varten ja laakerit vaan roklotti ja välystä tuntui ihan sorminkin.
Tilasin uudet rullat ja kun kyse oli kympeistä, niin myös uuden kiristimen. (Ja kun olis se kiristimen alumiinipultti pitänyt uusia kuitenkin...)
Erona vanhaan:
- kumpikin uusi rulla pyörii tahmeasti (ilman muovisuojusta), eli ei jää pyörimään, kun antaa vauhtia: laakerit hyvässä rasvassa
- mutta muuten pyörivät kevyesti ja täysin välyksettä
- ja toisin kuin vanhoista, uusista ei lähde pyöritettäessä mitään ääntä, kun kuuntelin metallitikulla. Ei niin mitään ääntä.
Eli kiristimen rullassa oli vielä rasvat laakereissa, mutta pientä välystä ja laturin ohjainrullasta oli rasvat lähteneet mäelle, kun lakru rullasi kuivana ja oli vaan ajan kysymys, että koska olis antautunut. Noh, nytpä on kaikki uusittu.
Ei paha rasti eikä taaskaan mennyt omaisuuksia. Olen erittäin positiivisesti saanut huomata, että BMW:n varaosien saatavuus on hyvä ja hinta kohtuullinen.e39 540iA E85
Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
Retrofit ym. koodaukset (BMW)
Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle
Comment
-
-
Originally posted by yason View PostKatselin myös plusjohdon läpivientiä. Autossa ei ole ollut virtavuodon kanssa ongelmia ja startti hyrähtää kuin palmun alta, joten liitos voi olla hyvässäkin kunnossa. Ihan siistiltä näytti se valkoinen liittimen suojaboksi auton alla. Pirun ahdas paikka vain. Pitää huomenna irrottaa ylhäältä se pultti ja ottaa alhaalta boksi auki ja ihmetellä, että näkyykö kuumuuden jälkiä tai hapettumia. Autossa ei ole avoimia kampanjakorjauksia, ehkä se yläpuolen liitin on uusittu jo. Mutta palaneita autojahan on myös kampanjakorjatuissa, kun kyteminen lähtee alapuolelta.
Alapuolella pölyisen muovikannen alla oli kaapelinpää, josta en oikein saanut selvää, että onko siinä jotain vialla. Kaapelikengän päällä oli kuminen suojus ja lisäksi kaapelilta kengälle oli myös suojana sukka. Päällisin puolin ei hapettumia löytynyt, mutta tuonne kumisuojan alle ei oikein nähnyt. Tässä vielä kuva. Onko tuo vanhanmallinen kaapeli, uusi kuparikaapeli vai jonkun omalla virityksellä suojattu kaapeli?
Comment
-
-
Originally posted by pasianssi71 View PostNäkyykö kaukovalovaloavustin varustelistassa?
Vai onko vakiona kaikissa e60/e61 malleissa.
Omassa on valokatkaisijassa vasemmalla a ja valojen kuva, mutta en oikein tiedä miten nuo toimii jos omassa autossa on sellaiset.
Vai tarkoittaako tuo vain päivävaloja?
Auto 530 XI vm.06
Valokatkaisijassa on A-asento ainakin silloin jos varustelistassa on kurvivalot. Ehkä muulloinkin?
Comment
-
-
Originally posted by Micce///M View PostNäkyy varustelistassa, high-beam assistant. Jos pitkät laittaa päälle niin ensimmäisellä painalluksella tulee mittaristoon pitkien merkkivalo ja A.
Valokatkaisijassa on A-asento ainakin silloin jos varustelistassa on kurvivalot. Ehkä muulloinkin?
Joo, ei ole varustelistassa, eikä myöskään kurvivaloja mutta päivävalot on niin kai se a on niistä kertomassa?
Tuulilasi menossa vaihtoon, niin siksi varmistin asian.
Comment
-
-
Originally posted by yason View PostOnko tuo vanhanmallinen kaapeli, uusi kuparikaapeli vai jonkun omalla virityksellä suojattu kaapeli?
Autoni pluskaapeli oli ensimmäistä sukupolvea. Ei siis vaihdettu, mutta siistin näköinen eikä ulkoisesti hapettunut. Mielenrauhan takia vaihdoin sen kuitenkin uusimpaan kuparikaapeliin. Vakuutukset ovat toki kunnossa, mutta auto kun seisoo aina osan aikaa mm. tallilla, niin en halua, että talli palaa vain, koska bemmin takakontti päättää kärähtää. Uusi kaapeli ei ole kuitenkaan ihan törkeän kallis: osakaskon ja palovakuutuksen omavastuu kannattaa pitää paljon kaapelin hintaa korkeammalla.
Jokunen ilta meni kaapelin vaihtoon. Eniten aikaa meni siihen, kun piti aina yrittää selvittää, että pitääkö purkaa vielä lisää ja mistä kohtaa. Ja aina piti... Noh, purkamista riitti ja lopulta ujutin uuden kaapelin vanhaan muoviseen ohjuriin tankin yli. Tankin lopullista laskemista varten olisi pitänyt irrottaa pakoputki kokonaan ja irrottaa tankin syöttöputki yms. Meni niin sanotusti hermot, kun tankki oli jo reilusti irti, mutta ohjuri ei vaan taipunut tulemaan mistään raosta ulos. Uusi kaapeli uudella teipillä kiinni vanhaan ja paketti kasaan. Jos pitäis tehdä homma uudelleen, niin nyt siihen riittäisi yksi lauantaipäivä, kun tietää, mitä on vastassa ja saisi rauhassa tehdä putkeen.
Koska pohjapuoli oli muutenkin auki, niin lutrasin samalla vaivalla uudet tasauspyörästön öljyt eteen ja taakse ja jakolaatikkoon. Vaihteistoöljytkin vaihdoin, koska vaihteiston öljypohja piti vaihtaa. Ja koska vaihteiston johtosarjan läpiviennin tiiviste maksoi noin kympin, niin vaihdoin senkin varmuuden vuoksi. Vanha ei näyttänyt selkeitä vuotamisen merkkejä, mutta ei voi varmuudella sanoa sen olleen täysin kuivakaan. Eipähän tartte tiivisteen takia purkaa kovin äkkiä. Lootan läpiviennin tiiviste kannattaa vaihtaa jakolaatikon öljyjen kanssa, koska jos kämmen on yhtään kotimaista kokoluokkaa, niin myös tiivisteen vaihtamista varten joutuu irrottamaan jakolaatikon kannatinpalkin. Vaihteistosta puuttui vajaan litran verran öljyä.
Vielä uudet sisäpannat hammastangon suojakumiin ja yksi koiranluu uusiksi ja kesärenkaat alle ja Bemmi ajoon. Kattellaanpa nyt, mitä tekemistä tuohon seuraavaksi keksisi vai ajellaanko vaan. Toinen takajousi pitäisi vaihtaa, koska kaikki muut jouset ovat jo kerran katkenneet vuoden sisään...
Comment
-
Comment