Millä tavalla vaihteisto on oirehtinut?
Announcement
Collapse
No announcement yet.
E61 LCI vaihteenvalitsimen vaihto + laatikon kolahdus
Collapse
X
-
Originally posted by Phaedrus View PostMillä tavalla vaihteisto on oirehtinut?
Toinen oire puolestaan esiintyy vain kylmällä moottorilla. Kun aamulla lähden liikenteeseen ja pysähdyn ensimmäisiin liikennevaloihin, niin tulee tämä toinen oire esiin. Kun nostan jalan jarrulta, niin mitään ei tapahdu (auton pitäisi alkaa ryömiä). Sitten kun siirrän jalan kaasulle ja painan sitä kevyesti, niin laatikko 'rysäyttää' vaihteen päälle ja auto nytkähti eteenpäin. Tätä oiretta ei ole muulla kuin kylmällä moottorilla.
Ajossa laatikko toimii minun ymmärtämykseni mukaan normaalisti, mutta toisaalta vertailupohjaa minulla ei ole sillä kyseessä on ensimmäinen E61.BMW 525 E61 touring LCI, vm -08
BMW 520D F10 sedan LCI, vm -13
ex: BMW 530D E39 touring, vm -01
Comment
-
-
Unohdat kepin vaihdot samantien ja tiedottoman mekaanikon selitykset. Ongelmasi on seuraava 03/07 - 09/08 valmistetuissa 6HP19 laatikoissa on softaongelmia ollut laatikossa, joka aiheuttaa BMW:n omassa huoltotiedotuslehdessä ilmoittamaa ongelmaa:
"The customer may complain about a clunking noise heard from the transmission, sometimes accompanied by a
"bang", felt in the rear of the vehicle after engine start-up. This complaint can be intermittently reproduced
when the transmission is in the P position (the noise and/or jolt does not occur when the selector gear is placed
in N)."
BMW:n omassa huoltotiedotteessa siis lukee juuri äsken selittämäsi ongelma. Eli ennenkuin vaihdat keppejä tai mitään ongelmaasi ratkaisu on laatikon päivitys. Huoltotiedotenumero SI B24 08 08 sillä löytyy tiedote ja enemmän tietoa aiheesta. EDIT: Näköjään keppi olikin jo vaihdettu, no mutta nyt päivittämään se loota niin ei nyi enää!Last edited by Petsku333; 04-03-2017, 04:01.Seat Cupra 290
Ex. F20 118i MHD Stage 2
E60 2006 525i
Comment
-
-
E61 on minulle täysin uusi tuttavuus. Nämä ohjeilmoinnit ja koodaukset eivät myöskään ole minun ominta juttua. Siksi pitää nyt kysellä vielä "tyhmiä" - koettakaa kestää
Mekaanikon puolustukseksi sanottakoon se että kyllä hän minusta oli asiasta käryllä kun ihan tietoisesti ei ruvennut aukomaan tai purkamaan mitään vaan totesi että pitää lähteä tästä kepin vaihdosta ja selvittää miksi laatikko ohjautuu väärin. Hän minua myös ohjeisti resetoimaan kepin/laatikon ennen jatkotoimenpiteitä termit eivät ehkä olleet oikein, mutta ajatus taustalla taisi olla). Jos olisin tehnyt tämän kepin vaihdon ns. virallista tietä eli ajanut BMW:n huoltoon niin he olisivat varmaankin vaihtaneet kepin ja tehneet muut tarvittavat loitsut että laatikkon ohjaus olisi tullut kerralla kuntoon. Lasku tästä olisi kuitenkin ollut helposti nelinumeroinen ja siksi en suinpäin sännännyt mihinkään viralliseen BMW -huoltoon vaan lähdin kulkemaan hieman omia polkujani tässä asiassa - ei soitellen sotaan vaan käsikopelolla .
Originally posted by Petsku333 View PostEDIT: Näköjään keppi olikin jo vaihdettu, no mutta nyt päivittämään se loota niin ei nyi enää!BMW 525 E61 touring LCI, vm -08
BMW 520D F10 sedan LCI, vm -13
ex: BMW 530D E39 touring, vm -01
Comment
-
-
Varmaan olisi hyvä ensiksi yrittää selvittää mikä ohjelmistoversio vaihteistossa tällä hetkellä on. Uskon että se on vuosien varrella jossain huollossa päivitetty mutta se selviää kun käyttää autoa piuhan päässä. Voisi kuvitella että Pohjanmaalta löytyisi osaava harrastaja, joka katsoo tuon nopeasti. Mekaanisen vian osalta kannattaa harkita matkaa esimerkiksi Latviassa olevaan Recroon. Puhut niin hyvää englantia että saat asian helposti hoidettua.
Comment
-
-
Originally posted by Phaedrus View PostPuhut niin hyvää englantia että saat asian helposti hoidettua.
Originally posted by Phaedrus View PostVarmaan olisi hyvä ensiksi yrittää selvittää mikä ohjelmistoversio vaihteistossa tällä hetkellä on. Uskon että se on vuosien varrella jossain huollossa päivitetty mutta se selviää kun käyttää autoa piuhan päässä. Voisi kuvitella että Pohjanmaalta löytyisi osaava harrastaja, joka katsoo tuon nopeasti.
Originally posted by Phaedrus View PostVMekaanisen vian osalta kannattaa harkita matkaa esimerkiksi Latviassa olevaan Recroon.
Mutta jos joku tosiaan osaisi tuupata minua nyt oikean tahon suuntaan tämän asian kanssa, niin olisin todella kiitollinen.BMW 525 E61 touring LCI, vm -08
BMW 520D F10 sedan LCI, vm -13
ex: BMW 530D E39 touring, vm -01
Comment
-
-
Soitin Kokkolan käyttöautoon ja varasin sieltä ajan auton päivitykseen. 150 euroa maksaa tuo lysti, mutta tuleepa siinä samalla varmistettua että softapuoli on ajantasalla ja kunnossa. Aikaa operaatioon pitää kuulema varata 1-6 tuntia. Tuntuu aika pitkältä ajalta softapäivitykselle, mutta ilmeisesti se saattaa sitten ottaa noinkin kauan.
Pitääkö tuosta vaihdekepin vaihdosta kertoa sinne jotain? Ajattelin toki mainita asian, mutta pitääkö heidän tietää jotain kepin osanumeroita tai muuta?BMW 525 E61 touring LCI, vm -08
BMW 520D F10 sedan LCI, vm -13
ex: BMW 530D E39 touring, vm -01
Comment
-
-
Tämä mekaanikko on kyllä ollut harvinaisen pihalla kun on kehottanut kepin vaihtamaan. Sehän on vain sähköinen joystick millä komennetaan vaihteiston ohjainlaitetta.-Koodaus, retrofitit, huollot, korjaukset, Tuikun softat, xHP dealer
-Sähkövikojen selvittely & korjaus, myös hankalat hommat
-Avaimet (E, F, G) sekä ajonestohommat (DME, DDE, EGS)
-Käytetyt moottorinohjainlaitteet ja mittaristot yms
-BmWiz Oy, puh 0400-176128. Soittaja on voittaja.
Comment
-
-
Originally posted by böntti View PostTämä mekaanikko on kyllä ollut harvinaisen pihalla kun on kehottanut kepin vaihtamaan. Sehän on vain sähköinen joystick millä komennetaan vaihteiston ohjainlaitetta.BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi
Comment
-
-
AJTech Seinäjoella varmaan päivittäisi myös tuon laatikon softan.
Mulla on 525DA -08 LCI:ssä samaa ongelmaa liikennevaloissa ollessa.
Eli jos vähänkään kauemman aikaa joutuu olemaan paikallaan vaihde D asennossa jarrupoljin pohjassa niin liikkeelle lähdettäessä ei heti lähde ryömimään vaan laatikko saattaa ensin kolahtaa ja lähtee vasta sitten liikkeelle.
Itse olen alkanut nyt laittaa valoissa ollessa vaihteen S asentoon tai sitten ryömitän välillä vähän eteenpäin D asennolla.
Comment
-
-
Originally posted by böntti View PostTämä mekaanikko on kyllä ollut harvinaisen pihalla kun on kehottanut kepin vaihtamaan. Sehän on vain sähköinen joystick millä komennetaan vaihteiston ohjainlaitetta.
Originally posted by jaki View PostJos auto olisi edes ollut 3/07 - 8/07, niin ehkä kepin vaihdosta olisi voinut tulla jotain "iloa". Noissa alkupään kepeissähän oli elektorniikka ongelmia (joa ei siis liity mitenkään tuohon kolahteluun). 9/07 jälkeen nuo kaiketikin ovat kestäneet oikein hyvin.
Tuo liikennevaloissa "rykäisy" ei ole se ainoa ongelma. Toinen, paljon yleisempi ongelma on tuo lämpimänä käynnistäminen joka aiheuttaa kolauksen. Kun laatikkoa ja kardaania katsottiin alta samalla kun apumies käynnisti auton, niin kardaani yritti lähteä pyörimään. Tästä aiheutui se kolahdus. Tämä ilmenee siis ainoastaan lämpimänä. Kylmänä ei kolahtele käynnistettäessä.BMW 525 E61 touring LCI, vm -08
BMW 520D F10 sedan LCI, vm -13
ex: BMW 530D E39 touring, vm -01
Comment
-
-
Originally posted by 500sarjalainen View PostAJTech Seinäjoella varmaan päivittäisi myös tuon laatikon softan.
Mulla on 525DA -08 LCI:ssä samaa ongelmaa liikennevaloissa ollessa.
Eli jos vähänkään kauemman aikaa joutuu olemaan paikallaan vaihde D asennossa jarrupoljin pohjassa niin liikkeelle lähdettäessä ei heti lähde ryömimään vaan laatikko saattaa ensin kolahtaa ja lähtee vasta sitten liikkeelle.
Itse olen alkanut nyt laittaa valoissa ollessa vaihteen S asentoon tai sitten ryömitän välillä vähän eteenpäin D asennolla.BMW 525 E61 touring LCI, vm -08
BMW 520D F10 sedan LCI, vm -13
ex: BMW 530D E39 touring, vm -01
Comment
-
-
Ymmärtääkseni laatikko on päivitetty samalla kun auto lastutettiin viime kesänä ja sama ominaisuus on ollut päällä koko ajan. Eikä mun mielestä ole merkitystä onko moottori kylmä vai lämmin.
Viime kesänä vaihdatin myös laatikon öljyt BG-pointissa eli huuhtelemalla. Myöskään tällä ei ollut merkitystä tuohon ominaisuuteen vaikkakin muuten laatikko ehkä lähti toimimaan paremmin.
Mekatroniikka siellä ehkää vähän jumii mutta ei kannata vielä noin pienestä viasta lähteä laatikkoa aukomaan, varsinkin kun sen saa kierrettyä tuolla S-asennolla tai välillä eteenpäin ryömittämällä.
Comment
-
Comment