Announcement

Collapse
No announcement yet.

E61 LCI vaihteenvalitsimen vaihto + laatikon kolahdus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Phaedrus
    Bimmer Enthusiast
    • Nov 2004
    • 1888
    • Helsinki

    #16
    Millä tavalla vaihteisto on oirehtinut?

    Comment

    • BMW-driver
      Bimmer Rookie
      • Feb 2017
      • 59
      • Pohjois-Pohjanmaa

      #17
      Originally posted by Phaedrus View Post
      Millä tavalla vaihteisto on oirehtinut?
      Kun auton käynnistää siten että kone on täysin käyntilämpöinen, vaihteistosta kuuluu kolahdus. Siis vaihde P:lla, auto käyntiin ja silloin kolahtaa. Tämä tapahtuu siis vain lämpimällä koneella. Kylmänä laatikosta ei kuulu mitään ylimääräistä. Tuolla automaattikorjaajalla selvisi että kardaani yrittää pyörähtää kun auton käynnistää. Kolahdus liittyy tähän. Tuo kardaani ei kuulema saisi yrittää pyörähtää kun keppi on P-asennossa.
      Toinen oire puolestaan esiintyy vain kylmällä moottorilla. Kun aamulla lähden liikenteeseen ja pysähdyn ensimmäisiin liikennevaloihin, niin tulee tämä toinen oire esiin. Kun nostan jalan jarrulta, niin mitään ei tapahdu (auton pitäisi alkaa ryömiä). Sitten kun siirrän jalan kaasulle ja painan sitä kevyesti, niin laatikko 'rysäyttää' vaihteen päälle ja auto nytkähti eteenpäin. Tätä oiretta ei ole muulla kuin kylmällä moottorilla.
      Ajossa laatikko toimii minun ymmärtämykseni mukaan normaalisti, mutta toisaalta vertailupohjaa minulla ei ole sillä kyseessä on ensimmäinen E61.
      BMW 525 E61 touring LCI, vm -08
      BMW 520D F10 sedan LCI, vm -13
      ex: BMW 530D E39 touring, vm -01

      Comment

      • Petsku333
        BTCF Member
        • Jun 2014
        • 349
        • Kerava

        #18
        Unohdat kepin vaihdot samantien ja tiedottoman mekaanikon selitykset. Ongelmasi on seuraava 03/07 - 09/08 valmistetuissa 6HP19 laatikoissa on softaongelmia ollut laatikossa, joka aiheuttaa BMW:n omassa huoltotiedotuslehdessä ilmoittamaa ongelmaa:

        "The customer may complain about a clunking noise heard from the transmission, sometimes accompanied by a
        "bang", felt in the rear of the vehicle after engine start-up. This complaint can be intermittently reproduced
        when the transmission is in the P position (the noise and/or jolt does not occur when the selector gear is placed
        in N)."

        BMW:n omassa huoltotiedotteessa siis lukee juuri äsken selittämäsi ongelma. Eli ennenkuin vaihdat keppejä tai mitään ongelmaasi ratkaisu on laatikon päivitys. Huoltotiedotenumero SI B24 08 08 sillä löytyy tiedote ja enemmän tietoa aiheesta. EDIT: Näköjään keppi olikin jo vaihdettu, no mutta nyt päivittämään se loota niin ei nyi enää!
        Last edited by Petsku333; 04-03-2017, 04:01.
        Seat Cupra 290

        Ex. F20 118i MHD Stage 2
        E60 2006 525i

        Comment

        • BMW-driver
          Bimmer Rookie
          • Feb 2017
          • 59
          • Pohjois-Pohjanmaa

          #19
          E61 on minulle täysin uusi tuttavuus. Nämä ohjeilmoinnit ja koodaukset eivät myöskään ole minun ominta juttua. Siksi pitää nyt kysellä vielä "tyhmiä" - koettakaa kestää

          Mekaanikon puolustukseksi sanottakoon se että kyllä hän minusta oli asiasta käryllä kun ihan tietoisesti ei ruvennut aukomaan tai purkamaan mitään vaan totesi että pitää lähteä tästä kepin vaihdosta ja selvittää miksi laatikko ohjautuu väärin. Hän minua myös ohjeisti resetoimaan kepin/laatikon ennen jatkotoimenpiteitä termit eivät ehkä olleet oikein, mutta ajatus taustalla taisi olla). Jos olisin tehnyt tämän kepin vaihdon ns. virallista tietä eli ajanut BMW:n huoltoon niin he olisivat varmaankin vaihtaneet kepin ja tehneet muut tarvittavat loitsut että laatikkon ohjaus olisi tullut kerralla kuntoon. Lasku tästä olisi kuitenkin ollut helposti nelinumeroinen ja siksi en suinpäin sännännyt mihinkään viralliseen BMW -huoltoon vaan lähdin kulkemaan hieman omia polkujani tässä asiassa - ei soitellen sotaan vaan käsikopelolla .
          Originally posted by Petsku333 View Post
          EDIT: Näköjään keppi olikin jo vaihdettu, no mutta nyt päivittämään se loota niin ei nyi enää!
          Tuo päivitys/koodaus (vai miksi sitä nyt sanotaankaan ) on nyt selkeästi seuraava asia mitä minun pitää ja kannattaa tehdä, mutta miten, missä ja mitä se maksaa. Joudunko nyt kuitenkin viimeistään menemään sinne marmoritiskille vai voiko tuolle itse tehdä jotain? Tai löytyykö tästä Pohjois-pohjanmaan alueelta kaveria joka tuon osaisi tehdä.
          BMW 525 E61 touring LCI, vm -08
          BMW 520D F10 sedan LCI, vm -13
          ex: BMW 530D E39 touring, vm -01

          Comment

          • Phaedrus
            Bimmer Enthusiast
            • Nov 2004
            • 1888
            • Helsinki

            #20
            Varmaan olisi hyvä ensiksi yrittää selvittää mikä ohjelmistoversio vaihteistossa tällä hetkellä on. Uskon että se on vuosien varrella jossain huollossa päivitetty mutta se selviää kun käyttää autoa piuhan päässä. Voisi kuvitella että Pohjanmaalta löytyisi osaava harrastaja, joka katsoo tuon nopeasti. Mekaanisen vian osalta kannattaa harkita matkaa esimerkiksi Latviassa olevaan Recroon. Puhut niin hyvää englantia että saat asian helposti hoidettua.

            Comment

            • BMW-driver
              Bimmer Rookie
              • Feb 2017
              • 59
              • Pohjois-Pohjanmaa

              #21
              Originally posted by Phaedrus View Post
              Puhut niin hyvää englantia että saat asian helposti hoidettua.
              Kiitoksia. Omasta mielestä englantini ei ole kovin hyvää, mutta toki sillä nyt on pärjännyt missä sitä on tarvinnut.
              Originally posted by Phaedrus View Post
              Varmaan olisi hyvä ensiksi yrittää selvittää mikä ohjelmistoversio vaihteistossa tällä hetkellä on. Uskon että se on vuosien varrella jossain huollossa päivitetty mutta se selviää kun käyttää autoa piuhan päässä. Voisi kuvitella että Pohjanmaalta löytyisi osaava harrastaja, joka katsoo tuon nopeasti.
              Tähän asiaan kaipaisin nyt neuvoja. Mihin minun kannattaa olla yhteydessä. Kokkolassa taitaa olla minua lähimmät BMW-huollot. Onko viisainta nyt soittaa sinne? Tai jos joku osaisi vinkata minulle jonkun asiaan vihkiytyneen harrastajan.
              Originally posted by Phaedrus View Post
              VMekaanisen vian osalta kannattaa harkita matkaa esimerkiksi Latviassa olevaan Recroon.
              Jos laatikossa on mekaaninen vika, niin sitten tuo Recro voi olla ihan varteenotettava vaihtoehto. Ensin kuitenkin pitää saada selvitettyä tämä softapuoli. Itse en ole ollenkaan vakuuttunut että laatikossa olisi välttämättä mitään mekaanista vikaa. Kylmänä se ei tosiaan tee tuota kolausta startatessa, mutta lämpimänä tekee. Tuo liikennevalo nykäys taas tapahtuu pelkästään kylmänä - ei mielestäni koskaan lämpimänä. Toki on täysin mahdollista että tuolla on jokin mekaaninen vika joka oireilee ainostaan kun kone/laatikko on kylmä/lämmin, mutta ensin lienee järkevintä yrittää selvittää nämä softapuolen vaihtoehdot.

              Mutta jos joku tosiaan osaisi tuupata minua nyt oikean tahon suuntaan tämän asian kanssa, niin olisin todella kiitollinen.
              BMW 525 E61 touring LCI, vm -08
              BMW 520D F10 sedan LCI, vm -13
              ex: BMW 530D E39 touring, vm -01

              Comment

              • BMW-driver
                Bimmer Rookie
                • Feb 2017
                • 59
                • Pohjois-Pohjanmaa

                #22
                Lauantaipäivän ratoksi kaivoin tuon I-driven piilovalikon esiin. Voiko noista piilovalikon tiedoista päätellä mitään tuon laatikon ohjelmistoversiosta?
                Attached Files
                BMW 525 E61 touring LCI, vm -08
                BMW 520D F10 sedan LCI, vm -13
                ex: BMW 530D E39 touring, vm -01

                Comment

                • Phaedrus
                  Bimmer Enthusiast
                  • Nov 2004
                  • 1888
                  • Helsinki

                  #23
                  Minulla on sellainen mielikuva, että idriven piilovalikoiden kautta ei saa tietoa laatikon sw-versiosta. Olisiko tämän ketjun kommentoijista buksin-1 lähimpänä sinun aluettasi?

                  Comment

                  • BMW-driver
                    Bimmer Rookie
                    • Feb 2017
                    • 59
                    • Pohjois-Pohjanmaa

                    #24
                    Soitin Kokkolan käyttöautoon ja varasin sieltä ajan auton päivitykseen. 150 euroa maksaa tuo lysti, mutta tuleepa siinä samalla varmistettua että softapuoli on ajantasalla ja kunnossa. Aikaa operaatioon pitää kuulema varata 1-6 tuntia. Tuntuu aika pitkältä ajalta softapäivitykselle, mutta ilmeisesti se saattaa sitten ottaa noinkin kauan.
                    Pitääkö tuosta vaihdekepin vaihdosta kertoa sinne jotain? Ajattelin toki mainita asian, mutta pitääkö heidän tietää jotain kepin osanumeroita tai muuta?
                    BMW 525 E61 touring LCI, vm -08
                    BMW 520D F10 sedan LCI, vm -13
                    ex: BMW 530D E39 touring, vm -01

                    Comment

                    • böntti
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2011
                      • 2857
                      • Tampere

                      #25
                      Tämä mekaanikko on kyllä ollut harvinaisen pihalla kun on kehottanut kepin vaihtamaan. Sehän on vain sähköinen joystick millä komennetaan vaihteiston ohjainlaitetta.
                      -Koodaus, retrofitit, huollot, korjaukset, Tuikun softat, xHP dealer
                      -Sähkövikojen selvittely & korjaus, myös hankalat hommat
                      -Avaimet (E, F, G) sekä ajonestohommat (DME, DDE, EGS)
                      -Käytetyt moottorinohjainlaitteet ja mittaristot yms

                      -BmWiz Oy, puh 0400-176128. Soittaja on voittaja.

                      Comment

                      • jaki
                        Bimmer Enthusiast
                        • Sep 2003
                        • 2978
                        • Uusimaa

                        #26
                        Originally posted by böntti View Post
                        Tämä mekaanikko on kyllä ollut harvinaisen pihalla kun on kehottanut kepin vaihtamaan. Sehän on vain sähköinen joystick millä komennetaan vaihteiston ohjainlaitetta.
                        Jos auto olisi edes ollut 3/07 - 8/07, niin ehkä kepin vaihdosta olisi voinut tulla jotain "iloa". Noissa alkupään kepeissähän oli elektorniikka ongelmia (joa ei siis liity mitenkään tuohon kolahteluun). 9/07 jälkeen nuo kaiketikin ovat kestäneet oikein hyvin.
                        BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi

                        Comment

                        • 500sarjalainen
                          Bimmer Rookie
                          • Jan 2009
                          • 136
                          • Seinäjoki

                          #27
                          AJTech Seinäjoella varmaan päivittäisi myös tuon laatikon softan.

                          Mulla on 525DA -08 LCI:ssä samaa ongelmaa liikennevaloissa ollessa.
                          Eli jos vähänkään kauemman aikaa joutuu olemaan paikallaan vaihde D asennossa jarrupoljin pohjassa niin liikkeelle lähdettäessä ei heti lähde ryömimään vaan laatikko saattaa ensin kolahtaa ja lähtee vasta sitten liikkeelle.
                          Itse olen alkanut nyt laittaa valoissa ollessa vaihteen S asentoon tai sitten ryömitän välillä vähän eteenpäin D asennolla.

                          Comment

                          • BMW-driver
                            Bimmer Rookie
                            • Feb 2017
                            • 59
                            • Pohjois-Pohjanmaa

                            #28
                            Originally posted by böntti View Post
                            Tämä mekaanikko on kyllä ollut harvinaisen pihalla kun on kehottanut kepin vaihtamaan. Sehän on vain sähköinen joystick millä komennetaan vaihteiston ohjainlaitetta.
                            Tässä on itselläni se ongelma, että kun ei tunne näitä laitteita niin sitä on aina muiden tietämyksen varassa. Tuo on 100% totta että mitään muutosta tuo kepin vaihto ei minulla tuonut. Siinä mielessä voi olla että tuohon keppiin sijoitettu raha meni hukkaan. Toisaalta jostain tuota vikaa piti lähteä etsimään ja korjaamaan. Tämä kepin vaihto oli kuitenkin sieltä helpoimmasta päästä.

                            Originally posted by jaki View Post
                            Jos auto olisi edes ollut 3/07 - 8/07, niin ehkä kepin vaihdosta olisi voinut tulla jotain "iloa". Noissa alkupään kepeissähän oli elektorniikka ongelmia (joa ei siis liity mitenkään tuohon kolahteluun). 9/07 jälkeen nuo kaiketikin ovat kestäneet oikein hyvin.
                            Tämä minun auto taisi olla 12/07 eli sekin puoltaa sitä ettei keppiä olisi tarvinnut välttämättä vaihtaa.

                            Tuo liikennevaloissa "rykäisy" ei ole se ainoa ongelma. Toinen, paljon yleisempi ongelma on tuo lämpimänä käynnistäminen joka aiheuttaa kolauksen. Kun laatikkoa ja kardaania katsottiin alta samalla kun apumies käynnisti auton, niin kardaani yritti lähteä pyörimään. Tästä aiheutui se kolahdus. Tämä ilmenee siis ainoastaan lämpimänä. Kylmänä ei kolahtele käynnistettäessä.
                            BMW 525 E61 touring LCI, vm -08
                            BMW 520D F10 sedan LCI, vm -13
                            ex: BMW 530D E39 touring, vm -01

                            Comment

                            • BMW-driver
                              Bimmer Rookie
                              • Feb 2017
                              • 59
                              • Pohjois-Pohjanmaa

                              #29
                              Originally posted by 500sarjalainen View Post
                              AJTech Seinäjoella varmaan päivittäisi myös tuon laatikon softan.

                              Mulla on 525DA -08 LCI:ssä samaa ongelmaa liikennevaloissa ollessa.
                              Eli jos vähänkään kauemman aikaa joutuu olemaan paikallaan vaihde D asennossa jarrupoljin pohjassa niin liikkeelle lähdettäessä ei heti lähde ryömimään vaan laatikko saattaa ensin kolahtaa ja lähtee vasta sitten liikkeelle.
                              Itse olen alkanut nyt laittaa valoissa ollessa vaihteen S asentoon tai sitten ryömitän välillä vähän eteenpäin D asennolla.
                              Oletko päivittänyt laatikon ohjelmistoa tai yrittänyt mitään muuta korjausta?
                              BMW 525 E61 touring LCI, vm -08
                              BMW 520D F10 sedan LCI, vm -13
                              ex: BMW 530D E39 touring, vm -01

                              Comment

                              • 500sarjalainen
                                Bimmer Rookie
                                • Jan 2009
                                • 136
                                • Seinäjoki

                                #30
                                Ymmärtääkseni laatikko on päivitetty samalla kun auto lastutettiin viime kesänä ja sama ominaisuus on ollut päällä koko ajan. Eikä mun mielestä ole merkitystä onko moottori kylmä vai lämmin.

                                Viime kesänä vaihdatin myös laatikon öljyt BG-pointissa eli huuhtelemalla. Myöskään tällä ei ollut merkitystä tuohon ominaisuuteen vaikkakin muuten laatikko ehkä lähti toimimaan paremmin.

                                Mekatroniikka siellä ehkää vähän jumii mutta ei kannata vielä noin pienestä viasta lähteä laatikkoa aukomaan, varsinkin kun sen saa kierrettyä tuolla S-asennolla tai välillä eteenpäin ryömittämällä.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎