Announcement

Collapse
No announcement yet.

Manuaalilaatikon ykkösvaihteen kytkeminen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • musscle
    Bimmer Rookie
    • Mar 2011
    • 115
    • Turku

    Manuaalilaatikon ykkösvaihteen kytkeminen

    Haualla löytää tietoa että näissä manuaalibemareissa on usein vaikea kytkeä vapaalta ykköstä kun auto on täysin paikallaan.

    Minunkin autossa esiintyi tätä silloin tällöin lievänä. Nyt kuitenkin kun autoon tehtiin vauhtipyörä ja kytkinremppa, vika tuli todella pahaksi ja esiintyy joka kerta.

    Kakkosen kautta saa paremmin päälle tai sitten voimalla runnomalla mutta se varmaan hajottaa ennen pitkää jotain.

    Onkohan asennuksessa sössity jotain vai mikä on voinut muuttua rempan jälkeen kun niin iso ero tuli toimintaan?
    Last edited by musscle; 18-03-2017, 21:27.
  • Spetke
    Bimmer Enthusiast
    • May 2005
    • 3452
    • Janakkala

    #2
    Tulihan pooriakseli putsattua ja rasvattua, että levy pääsee elämään siinä?
    Ettei vaan olisi työnnetty kuivana lootaa kiini.
    E46 oli joskus muinoin ihan tehtaalta lähtiessä samaa ongelmaa ja siitä tuli aktio rasvata kytkin akseli (vaihteiston pääakseli).
    ---Bemu Expert Oy--- Bemu Expert Facebookissa ---Bemu Expert YouTubessa---

    Comment

    • musscle
      Bimmer Rookie
      • Mar 2011
      • 115
      • Turku

      #3
      Originally posted by Spetke View Post
      Tulihan pooriakseli putsattua ja rasvattua, että levy pääsee elämään siinä?
      Ettei vaan olisi työnnetty kuivana lootaa kiini.
      E46 oli joskus muinoin ihan tehtaalta lähtiessä samaa ongelmaa ja siitä tuli aktio rasvata kytkin akseli (vaihteiston pääakseli).
      Empä ole ite tuosta varma, mutta isohko mielestäni ihan hyvämaineinen Paja tuon työn teki (ei siis mikään ihan pieni nyrkkipaja).

      Voikohan tuollainen kämmi käydä kokeneellakin pajalla..

      Comment

      • böntti
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2011
        • 2857
        • Tampere

        #4
        Originally posted by musscle View Post
        Empä ole ite tuosta varma, mutta isohko mielestäni ihan hyvämaineinen Paja tuon työn teki (ei siis mikään ihan pieni nyrkkipaja).

        Voikohan tuollainen kämmi käydä kokeneellakin pajalla..
        Ethän turhaan aliarvioi "nyrkkipajoja", niissä monesti asiaan kunnolla perehtyminen on paljon paremmalla tasolla kuin "isohkoissa hyvämaineisissa" pajoissa.
        -Koodaus, retrofitit, huollot, korjaukset, Tuikun softat, xHP dealer
        -Sähkövikojen selvittely & korjaus, myös hankalat hommat
        -Avaimet (E, F, G) sekä ajonestohommat (DME, DDE, EGS)
        -Käytetyt moottorinohjainlaitteet ja mittaristot yms

        -BmWiz Oy, puh 0400-176128. Soittaja on voittaja.

        Comment

        • HTK12
          BTCF Member
          • Jul 2011
          • 10941
          • Joensuu

          #5
          Originally posted by böntti View Post
          Ethän turhaan aliarvioi "nyrkkipajoja", niissä monesti asiaan kunnolla perehtyminen on paljon paremmalla tasolla kuin "isohkoissa hyvämaineisissa" pajoissa.
          Täyttä faktaa. Se, että kyseessä on isohko ja hyvämaineinen ei tarkoita, että sieltä saisi sen parhaan laadun. Enemmin itse veisin sellaiselle yhden miehen pajalle auton, jossa on merkkikohtaista osaamista ja asenne asentajalla kohdallaan. Siellä isohkolla korjaamolla kun sattuu sellainen asentaja kohdalle, joka "on vain töissä siellä" ja homma ei kiinnosta paskaakaan, oikaistaan jokaisessa vaiheessa ja hommat tehdän siihen suuntaan.. Tästä löytyy itseltä ja lähipiiriltä enemmän kuin tarpeeksi kokemusta.
          e39 540iA E85

          Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
          Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
          Retrofit ym. koodaukset (BMW)
          Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
          INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
          Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

          Comment

          • exautisti
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2007
            • 1267
            • oulu

            #6
            Olen hiukan tyhmä,enkä ymmärrä miten vauhtipyörä tai kytkinremppa vaikuttaa laatikon toimintaan.
            -99 punane passatti

            https://www.nettiauto.com/bmw/535/9505964

            Tuikun softat
            Webasto retrofitit (myös F sarjaan)
            BMW Maahantuonti ammattitaidolla
            Laatikon huuhtelut (myös F sarjaan)
            Vuokraamme otsonaattoreita,painehuuhtelulaitteita ym..

            www.mcars.fi

            Kysy 041-5056506

            https://www.facebook.com/MCarsOulu/

            INPA DIS BMW Scanner VCDS OPCOM ,MB Star

            Webasto,BMW,VW,OPEL,MB Vikakoodinluvut,Koodaukset,N47 jakopää remontit.RAVENOL öljyt edullisesti

            Comment

            • HTK12
              BTCF Member
              • Jul 2011
              • 10941
              • Joensuu

              #7
              Originally posted by exautisti View Post
              Olen hiukan tyhmä,enkä ymmärrä miten vauhtipyörä tai kytkinremppa vaikuttaa laatikon toimintaan.
              No se laatikko on vähän niinkuin pakko irroittaa autosta ennen ko. osien vaihtamista, ellei sitten osaa taikoa niitä sinne. Laatikon kun irroitat, niin asennuksen voi sössiä n+1 tavalla. Spetke jo yhden mahdollisen virheen tuossa kertoikin.
              e39 540iA E85

              Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
              Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
              Retrofit ym. koodaukset (BMW)
              Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
              INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
              Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

              Comment

              • musscle
                Bimmer Rookie
                • Mar 2011
                • 115
                • Turku

                #8
                Originally posted by böntti View Post
                Ethän turhaan aliarvioi "nyrkkipajoja", niissä monesti asiaan kunnolla perehtyminen on paljon paremmalla tasolla kuin "isohkoissa hyvämaineisissa" pajoissa.
                Jep,tuo on varmasti ihan totta. Olisi vaan hyviä kontakteja niin toki suosisin itsekin merkkikohtaisen osaamisen omaavia korjaamoita

                Mikä muuten vaihteensiirtomekanismin osuus voi tässä olla? Vaihteistoöljyt vaihdatin hieman ennen remppaa ja kielsin niitä vaihtamasta joten öljyistä ei ainakaan pitäisi homman olla kiinmi.

                Comment

                • Heguli 31
                  BTCF Member
                  • Oct 2004
                  • 10057
                  • KVLA

                  #9
                  Onhan perusasiat kunnossa,eli onko kepissä (siirto vivustossa) paljon väljää? Ja onhan laatikossa täysi määrä OIKEAA öljyä? Ettei siis ole joskus vaihdettu jotain "talviystävällisiä" litkuja laatikkoon ja tällöin ykkösen synkro ei toimi kunnolla mahdollisen väljän siirtäjän kanssa.

                  PS. Mikä laite kyseessä ja paljonko on ajettu?

                  Comment

                  • musscle
                    Bimmer Rookie
                    • Mar 2011
                    • 115
                    • Turku

                    #10
                    Originally posted by Heguli 31 View Post
                    Onhan perusasiat kunnossa,eli onko kepissä (siirto vivustossa) paljon väljää? Ja onhan laatikossa täysi määrä OIKEAA öljyä? Ettei siis ole joskus vaihdettu jotain "talviystävällisiä" litkuja laatikkoon ja tällöin ykkösen synkro ei toimi kunnolla mahdollisen väljän siirtäjän kanssa.

                    PS. Mikä laite kyseessä ja paljonko on ajettu?
                    Laatikossa noin kuukausi sitten vaihdetut castrolin öljyt jotka ad varaosa myi. (kl varaosa olisi myynyt samat joten laatu lienee oikea) syntrans B 75w.
                    Täyttömäärä oli niin paljon kun täyttöaukosta saa sisälle.

                    Auto on 06 525d ja Ajettu 310tkm.

                    Vaihdekeppi itsessään tuntuu normaalilta ja sellaiselta kuten ennen remppaakin

                    Voiko laatikon irtikäyttämisessä tulla öljyä pois?
                    Last edited by musscle; 19-03-2017, 10:10.

                    Comment

                    • Bmw Master
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jan 2004
                      • 13155
                      • Kokomo

                      #11
                      Originally posted by exautisti View Post
                      Olen hiukan tyhmä,enkä ymmärrä miten vauhtipyörä tai kytkinremppa vaikuttaa laatikon toimintaan.
                      Kytkin ei irroita kunnolla. Laatikko pyörii kokoajan vaikka kytkin pohjassa, ykkösen synkat loppuu kohta kun yrittää työntää päälle. Kakkosen synkat varmaan vähän paremmat kun sitä kautta menee mutta kohta nekin loppuu ja saa käyttää kolmosta.

                      Paina ykköstä päälle ja kun ei mene pidä voima samana ja toisella kädellä sammuta auto. Losahtaako heti päälle kun kone sammuu?

                      Comment

                      • musscle
                        Bimmer Rookie
                        • Mar 2011
                        • 115
                        • Turku

                        #12
                        Originally posted by Bmw Master View Post
                        Kytkin ei irroita kunnolla. Laatikko pyörii kokoajan vaikka kytkin pohjassa, ykkösen synkat loppuu kohta kun yrittää työntää päälle. Kakkosen synkat varmaan vähän paremmat kun sitä kautta menee mutta kohta nekin loppuu ja saa käyttää kolmosta.

                        Paina ykköstä päälle ja kun ei mene pidä voima samana ja toisella kädellä sammuta auto. Losahtaako heti päälle kun kone sammuu?
                        Tässä kävi juuri kuten sanoit! Ykkönen losahtaa välittömästi samalla voimalla pitäen sisään. Onkohan uuden kytkimen kanssa jokin sisäänajo ennen kun palikat asettuu paikalleen vai marssinko työn tehneeseen pajaan saman tien? Mitä asennuksessa on voitu tehdä väärin ettei tuo kytkin irrota?

                        Comment

                        • Bmw Master
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jan 2004
                          • 13155
                          • Kokomo

                          #13
                          Väärät osat tai jotain ryssitty. Kytkimen sylinterissä ilmaa, asetelma ei liiku kunnolla yms...

                          Comment

                          • musscle
                            Bimmer Rookie
                            • Mar 2011
                            • 115
                            • Turku

                            #14
                            Originally posted by Bmw Master View Post
                            Väärät osat tai jotain ryssitty. Kytkimen sylinterissä ilmaa, asetelma ei liiku kunnolla yms...
                            Näkeekö tuon kytkimen nesteen jostain? Käyttääkö samaa säiliötä kun jarruneste?

                            Comment

                            • musscle
                              Bimmer Rookie
                              • Mar 2011
                              • 115
                              • Turku

                              #15
                              Noniin, autoa on näytetty korjaamolla ja laatikon kyljessä oleva kytkinsylinteri irrotettiin ja ilmattiin.
                              Ongelmana on se että sylinteristä ulos tuleva mäntä on noin 10mm "liian lyhyt".

                              Eli siellä on tyhjää 10mm ennen kun mäntä koskee sinne mitä se sitten liikuttaa.

                              Ilmeisesti kytkinkopan sisällä on jokin osa jonka voi pistää kahdella eri tavalla "korkeasti tai matalasti". Liekö nyt sitten väärinpäin?
                              Katsotaan mitä liike ehdottaa, mutta mitä foorumilaiset veikkaavat että on käynyt?

                              Autohan on 06 mallinen, mutta valmistunut vasta 07 alkuvuodesta. Onko vaikutusta asiaan? Jokin osa muuttunut juuri?

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎